زیبایی و سلامتسبک زندگی

راهنمای خرید عینک آفتابی

عینک آفتابی یکی از مهم­‌ترین اجزای استایل شماست اما اهمیت خرید عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه‌های مضر خورشید است. اگر می­‌خواهید عینک آفتابی مناسب خود را پیدا کنید، باید بدانید که دنبال چه عینکی با چه ویژگی‌هایی هستید. علاوه بر این، باید شکل و سایز صورت و نیازهای خود را بدانید . ویژگی­‌های مختلفی در ترکیب با هم یک عینک آفتابی ایده‌­آل را تشکیل می­‌دهند که باید از همگی آن‌ها اطلاع داشته باشید. در ادامه به نکاتی می­‌پردازیم که با در نظر گرفتن سطح حفاظت UV، سایز عینک، جنس فریم، جنس شیشه‌ها، رنگ و فناوری مورد استفاده در آن بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. با مبیت همراه باشید.

راهنمای خرید عینک آفتابی: اهمیت UV

هر چند که نمی­‌توان منکر زیبایی و جذابیت عینک آفتابی شد ولی دلیل مهم‌­تری برای خرید آن وجود دارد. عینک آفتابی می­‌تواند از چشمان شما در برابر اشعه‌­های مختلف UV محافظت کند، شفافیت اپتیکال را در روزهای آفتابی و درخشان افزایش و ریسک آسیب دیدگی چشم را کاهش دهد.

استفاده از عینک آفتابی برای کسانی‌که در حین انجام فعالیت‌­های روزانه­‌شان در معرض اشعه UV بالایی قرار دارند، ضروریست. افرادی مانند ورزشکاران ورزش‌­های برفی و زمستانی، ورزش­‌های آبی و رانندگانی که در هوای به شدت آفتابی رانندگی می‌کنند، باید از عینک آفتابی استاندارد باحفاظت بالا استفاده کنند. زمانی‌که حرف محافظت از چشم­‌ها به میان می‌­آید، مهم­ترین مسئله خرید عینکی است که 100 درصد از چشم­‌ها در برابر اشعه UV محافظت کند. درست است که خورشید 93 میلیون مایل از کره زمین فاصله دارد اما اشعه‌­های فرابنفش می‌­توانند عاملی برای ایجاد آب مروارید، تخریب شبکیه چشم و یا پیشرفت سرطان چشم باشد.

اگر شما نیز به ماساژ علاقه‌مند هستید “راهنمای خرید ماساژور تفنگی و نکات مهم در خصوص استفاده از آن” را بخوانید

دو نوع اشعه UV وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید:

اشعه‌­های UVB

این اشعه‌­ها بسیار شدید و دلیل اصلی آفتاب سوختگی و سرطان هستند و برای چشم نیز می­‌توانند بسیار خطرناک باشند. قدرت اشعه­‌های UVB در طول سال متفاوت است اما در تابستان و در طول ساعت‌های 10 صبح تا 4 بعد از ظهر بیشترین قدرت را دارند. در این زمان از سال، شیب محوری زمین به سمت خورشید می­‌چرخد و به همین دلیل اشعه UVB تمرکز بیشتری دارد. اگرچه اشعه­‌های UVB در طول تابستان شدیدتر هستند اما در کل سال توانایی سوزاندن یا آسیب رساندن به پوست و چشم را دارند، بعلاوه، برف هم باعث تشدید این انعکاس و خاصیت سوزاندگی می‌شود.

اشعه‌­های UVA

اشعه‌­های UVA، نود و پنج درصد اشعه‌­های UV رسیده به سطح زمین را تشکیل می­‌دهند. این اشعه­‌ها شدت چندانی در طول سال ندارند. اگرچه شدت این اشعه‌­ها زیاد نیست اما 30 تا 50 بار رایج‌­تر از اشعه UVB هستند. در مطالعات اخیر مشخص شده است که اشعه­‌های UVA نیز توانایی کافی برای ایجاد سرطان پوست و پیری پوست در اثر آفتاب را دارند و نقشی هم در پیشرفت برخی از انواع آب مروارید ایفا می‌کنند.

راهنمای خرید عینک آفتابی: اندازه فریم

انتخاب عینک افتابی بر اساس فریم

زمانیکه قصد خرید عینک آفتابی جدیدی را دارید، اولین چیزی که به آن توجه می­‌کنید، سایز بودن عینک است. هنگام خرید عینک آفتابی، فریم باید تا حد زیادی شبیه سایز صورت باشد. یعنی برای صورت‌های کوچک باید فریم  را کوچک‌تر انتخاب کرد و بالعکس، برای صورت‌های بزرگ، فریم بزرگ برداشت. البته این یک قانون کلی است و نباید اندازه فریم عینک با میزان پوشش آن اشتباه گرفته شود. برای اینکه فهم دقیق‌­تری از اندازه فریم عینک آفتابی داشته باشید، به ابعاد آن دقت کنید. ابعاد عینک اغلب به صورت 3 عدد پشت سر هم نوشته می‌­شود که بیانگر اندازه شیشه‌ها، اندازه پل عینک و اندازه دسته‌­های عینک هستند. البته همه برندها و سازندگان، چنین اطلاعاتی را ارائه نمی‌­کنند.

اگر قصد خرید سشوار دارید “راهنمای خرید سشوار، نکاتی مهم برای افرادی که به دنبال یک سشوار حرفه‌ای اند” را بخوانید

اهمیت اندازه شیشه هنگام خرید عینک آفتابی: این اندازه به صورت افقی گرفته شده است و از گوشه بیرونی تا گوشه داخلی شیشه عینک را شامل می­‌شود. اندازه معمول بین 40 تا 62 میلی­‌متر است.

اندازه پل عینک: پل عینک به فاصله میان شیشه‌­ها گفته می­‌شود و عموما پهنایی میان 14 تا 24 میلی‌­متر دارد.

اندازه دسته‌­های عینک: همانطور که از نامش نیز پیداست، اندازه دسته‌­های عینک که روی گوش‌­ها قرار می­‌گیرد را نشان می‌دهد و عموما طولی میان 120 تا 150 میلی‌­متر دارد.

جنس فریم

هنگام خرید عینک آفتابی انتخاب جنس فریمی که مناسب کار و نیاز شما باشد، اهمیت زیادی دارد زیرا نقش به سزایی در راحتی، امنیت و عملکرد عینک آفتابی خواهد داشت. فریم­‌های مختلف دارای عملکرد، قیمت و استایل­‌های متفاوتی هستند. هر کدام از این فریم‌­ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

عینک آفتابی فریم فلزی

فلز یکی از متداول‌ترین مواد استفاده شده برای تولید فریم عینک است. انعطاف، مقاومت در برابر خوردگی و سادگی در انطباق­‌پذیری از جمله دلایلی است که این فریم به بسیاری از صورت‌ها و استایل­‌ها می­‌آید. فریم­‌های فلزی معمولا گران‌تر هستند و مقاومت کمتری دارند. این فریم برای ورزش­‌های اکشن مناسب نیست. اگر قصد خرید عینک آفتابی با فریم فلزی دارید، همین حالا و تنها با چند کلیک ساده عینک آفتابی شیائومی مدل Mi Polarized را از فروشگاه اینترنتی مبیت خریداری کنید.

عینک آفتابی فریم نایلونی

فریم­ نایلونی برای ورزش و کارهای پر جنب و جوش، گزینه مناسبی است. این فریم‌­ها نسبت به شوک حرارتی (بالا و پایین شدن دما) مقاومند و در عین انعطاف­‌پذیری، استحکام لازم برای ایمن ماندن را نیز دارند. فریم­‌های نایلونی ارزان‌تر، سبک‌تر و مقاوم‌تر از همتایان فلزی خود هستند؛ بنابراین می‌توان خرید عینک آفتابی با فریم نایلونی را به افرادی که دقت کمتری در نگهداری از وسایل خود دارند پیشنهاد داد.

عینک آفتابی فریم تیتانیومی

این عینک آفتابی­‌های باکیفیت، مقاومت بالایی دارند. بعلاوه، نسبت به خراش هم مقاوم هستند و جز گرانقیمت‌­ترین عینک‌­ها به شمار می‌­روند.

عینک آفتابی فریم پلی کربنات

این پلاستیک محکم و همه کاره، مقاومت بسیار خوبی دارد و در بسیاری از عینک­‌های مخصوص ورزش‌­های مختلف و عینک‌­های ایمنی کاربرد دارد. عینک‌های پلی‌کربنات برخلاف استحکامی که دارند، زیاد انعطاف‌­پذیر نیستند و بیشتر سفت و سخت هستند. فریم­‌های پلی کربنات برای کودکان انتخاب خوبی هستند، چرا که می­‌توانند ضربه را تحمل کنند.

عینک آفتابی فریم استات (کائوچویی)

استات نوعی پلاستیک است اما کمی متفاوت‌‌تر. فریم­‌های استات در مقایسه با فریم­‌های پلاستیکی استاندارد (که معمولا از جنس آکرلیک یا پلی اورتان هستند)، محکم‌­تر، انعطاف­‌پذیرتر، و عموما سبک‌­تر هستند. فریم­‌های استات در رنگ­‌ها و بافت­‌های بسیار متفاوتی عرضه می‌­شوند و از آنجا که رنگ جزئی از بافت کار است (به جای اینکه رویه کار رنگ شود)، رنگ محصول، ماندگاری بیشتری دارد.

عینک آفتابی فریم پلاستیکی

می­‌توان از انواع مختلف پلاستیک برای ساخت عینک آفتابی بهره برد. از آکلریک گرفته تا پلی اورتان. فریم‌­های پلاستیکی عموما ارزان‌ترین فریم‌­های موجود هستند و اگر قیمت محصول برایتان اهمیت دارد، این فریم‌­ها بهترین گزینه ممکن هستند.

اهمیت جنس شیشه هنگام خرید عینک آفتابی

شیشه عینک اپتیکال

شیشه­‌های عینک­‌های اپتیکال، تا حدی تراشیده و صیقلی می­‌شوند که استانداردهای لازم را کاملا رعایت کرده و دیدی صاف و بدون انحراف را به مصرف کننده ارائه دهند. مزیت اصلی استفاده از شیشه‌­های عینک اپتیکال، داشتن دیدی به شدت باکیفیت و مقاوم در برابر خراش است. اما نکته منفی این نوع شیشه‌­ها، قیمت بالای آنهاست، بعلاوه اگر ضربه بخورند نیز ممکن است ترک بردارند یا بشکنند که برای ورزش­‌های اکتیو خطرناک است.

شیشه­ عینک پلی کربنات

شیشه­‌های پلی کربنات بهترین گزینه برای کسانیست که می‌­خواهند نهایت جنب و جوش و فعالیت را با عینک آفتابی خود داشته باشند. شیشه پلی کربنات از همان موادی ساخته شده که شیشه جلوی هواپیما ساخته شده است و واقعا جان سخت هستند.

پلی کربنات سبک و در مقابل خراش مقاوم است (اما ضدخش نیست)، شفافیت دید بالایی دارد و نسبت به شیشه­‌های اپتیکال، 50 برابر بیشتر در برابر ضربه مقاوم است. تنها نقطه ضعف این شیشه‌­ها، مقاومت نسبتا پایین آن‌ها در برابر خراش است، بعلاوه شفافیت دید نیز به اندازه شیشه­‌های اپتیکال یا NXT نیست.

شیشه عینک پلی اورتان NXT

این شیشه­‌ها سردمدار کیفیت هستند. تمامی نقاط قوت شیشه اپتیکال و تمامی قابلیت­‌های شیشه پلی کربنات در این محصول جمع شده‌­اند. شیشه پلی اورتان NXT بهترین انتخاب برای کسانیست که می­‌خواهند پول خوبی برای عینک آفتابی خرج کنند. این شیشه­‌ها از Trivex ساخته شده‌­اند، پلیمری پیشرفته که دارای مزایایی نظیر مقاومت در برابر ضربه،شفافیت دید عالی و وزن بسیار سبک است.

شیشه عینک آکلریک

این شیشه­‌ها برای عینک آفتابی­‌های مقرون به صرفه و برای کسانی که به دنبال عینک معمولی یا فشن می­‌گردند، مناسب خواهد بود. این شیشه تا حد زیادی از مقاومت و شفافیت دید سایر گزینه‌­های گرانقیمت برخوردار است اما قیمت بالایی ندارد.

اهمیت رنگ شیشه هنگام خرید عینک آفتابی

اهمیت رنگ شیشه هنگام خرید عینک افتابی

رنگ­‌های مختلف شیشه عینک آفتابی به کارایی محصول در شرایط نوری مختلف کمک می­‌کنند اما تاثیری بر افزایش محافظت UV ندارد. رنگ‌های مختلف شیشه عینک آفتابی، دیدهای متفاوتی ایجاد می­‌کنند و چشم شما در نورهای مختلف، واکنش‌­های متفاوتی نشان خواهد داد. به همین دلیل، برخی از رنگ‌ها برای فعالیت‌­ها و شرایط خاصی مناسب‌­تر هستند.

عینک آفتابی شیشه دودی/سبز

این دو رنگ شیشه­، رنگ‌­های طبیعی هستند و بدون تغییر رنگ‌های محیط، از شدت نور می­‌کاهند و کنتراست بهتری ایجاد می­‌کنند. طیف­‌های تیره‌­تر این گروه رنگ، برای کاهش درخشش و نور زننده طراحی شده‌­اند تا خستگی چشم در محیط‌­های روشن‌­تر را کاهش و عمق دریافت را افزایش دهند. این رنگ شیشه برای فعالیت­‌هایی که رنگ در آن‌ها اهمیت دارد (مانند رانندگی) گزینه مناسبی است.

عینک آفتابی شیشه قهوه‌­ای

طیف رنگ قهوه‌­ای، تناژ قهوه‌­ای خنثی را از بین می‌برد و به فرد، کنتراست و عمق تصویر بیشتری ارائه می‌دهد. رنگ شیشه قهوه‌­ای ممکن است باعث اختلال در رنگ‌ها شود.

عینک آفتابی شیشه زرد، طلایی یا کهربایی

چنین شیشه­‌هایی برای کنتراست و عمق تصویر بهتر هستند اما در برابر روشنایی حفاظت کمتری ایجاد می­‌کنند. این رنگ‌ها برای نور کم تا متوسط مناسب خواهد بود زیرا کنتراست را افزایش می‌­دهند. برای آب و هوای ابری یا برفی و برای اسکی، اسنوبرد و سایر ورزش‌­های برفی گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

عینک آفتابی شیشه رز/ قرمز آتشین

این رنگ‌ها در نور کم، رزولوشن تصویر بسیار خوبی ارائه می‌دهند و در عین حال، کنتراست تصویر هم افزایش پیدا می­‌کند. در اصل این رنگ شیشه­‌ عینک، رنگ نامشخص آبی انتهای طیف رنگ‌ها را بلوکه می‌­کنند و انتخاب خوبی برای اکثر ورزش­‌ها و فعالیت‌­ها به شمار می‌روند. عینکی که شیشه‌­اش رنگ رز داشته باشد را می‌­توان برای زمان‌های طولانی استفاده کرد زیرا در طول زمان، چشم را خیلی کم خسته می‌­کنند.

عینک آفتابی شیشه آبی/ بنفش

این شیشه­‌ها عمدتا برای مقاصد زیبایی پوشیده می­‌شوند و ارزش کارکردی چندانی ندارند. دقت داشته باشید که این رنگ‌ها با رنگ آبی یا بنفش کروم، تفاوت بسیار زیادی دارند، زیرا آبی و بنفش کروم بسیار کاربردی و مفید هستند.

عینک آفتابی شیشه پلاریزه

زمانیکه نور از سطوح صاف نظیر آب، برف، شیشه، شن یا سنگفرش منعکس می‌­شود، به صورت عمودی بر سطح انعکاس می­‌یابد. این نور زننده انعکاسی بسیار شدید است و توانایی کافی برای افزایش تحریک چشم، خستگی چشم و در برخی موارد، محدود کردن بینایی را دارد. شیشه‌­های پلاریزه، از میکرو کریستال‌­های پلاریزه در جهت افق استفاده می­‌کنند تا تمامی نورهای عمودی را بلوکه کرده و از چشم­ شما در برابر این نور زننده محافظت کنند. لنزهای پلاریزه برای ورزش­‌های آبی، دوچرخه سواری و رانندگی در مکان‌هایی که نور زننده‌­ی انعکاسی وجود داشته باشد، مناسب است اما حفاظت بیشتری در برابر اشعه UV ایجاد نمی‌­کنند.

قصد خرید ریش تراش دارید “راهنمای جامع خرید ریش تراش برای آقایانی که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند” برای شماست

عینک آفتابی فوتوکرومیک

شیشه­ فوتوکرومیک به طور خودکار همراه با شدت نور خودش را تطبیق می‌­دهد تا از چشمان شما در برابر طیف گسترده‌­ای از شرایط محافظت کند. در حقیقت، این شیشه­‌ها در روزهای روشن، تیره‌­تر می‌­شوند (تا نور بیشتری را بلوکه کنند) و در شرایطی که هوا تاریک‌تر باشد، روشن‌­تر می‌­شوند. این عینک‌ها چند ایراد دارند: پروسه فوتوکرومیک شدن شیشه‌­ها فورا و آنی اتفاق نمیفتد. در محیط­‌های سرد، این پروسه زمان بیشتری طول می‌کشد و بعلاوه، اگر داخل ماشین باشید، شیشه‌­ها اصلا فوتوکروم نمی‌­شوند (زیرا پروسه تغییر رنگ و طیف رنگ توسط اشعه‌­های مضر UVB شروع می­‌شود، که این اشعه از شیشه‌­های ماشین رد نمی­‌شود).

عینک آفتابی طیفی یا پلکانی

این شیشه­‌ها از طیف­‌های مختلفی از بالا به پایین تشکیل شده‌­اند. یعنی در بالای شیشه، تیره­‌ترین طیف رنگ قرار دارد و به مرور و رو به پایین روشن­‌تر می­‌شود. این شیشه‌­ها برای رانندگی مناسب هستند زیرا از چشمان در برابر نور خورشید بالای سر محافظت می­‌کنند و اجازه عبور به نور از طریق نیمه پایینی شیشه را می‌­دهد، در نتیجه می­ت‌وانید نمای داشبورد ماشین را به وضوح ببینید.

انتخاب عینک آفتابی بر اساس شکل صورت

خرید عینک آفتابی بر اساس فرم صورت

زمانیکه می‌­خواهید عینک آفتابی بخرید، باید به سایز و شکل صورت خود دقت کنید تا فیت­‌ترین و کاربردی­‌ترین عینک را خریداری کنید. اگر عینک آفتابی فیت صورت شما باشد، شیک­‌تر به نظر می­‌رسید. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید باید صورت خود را اندازه بگیرید و بدانید که صورتتان چه شکلی است.

نحوه اندازه‌­گیری صورت

اندازه‌­گیری ابعاد صورت به شما کمک خواهد کرد تا درباره شکل و سایز صورت خود مطمئن شوید. برای این کار باید جلوی آیینه بایستید و مراحل زیر را طی کنید:

1- از این استخوان گونه تا آن استخوان گونه را اندازه بگیرید. ته متر اندازه گیری را زیر چشمان، جاییکه برجستگی گونه قرار دارد، بگذارید. و تا استخوان گونه سمت دیگر صورت متر را ببرید و اندازه بگیرید.

2- خط فک را اندازه گیری کنید. در زیر گوش‌ها، انتهای استخوان فک را پیدا کنید. از پایین صورت، متر را عبور دهید و به سمت استخوان فک سمت دیگر ببرید و اندازه را یادداشت کنید.

3- طول صورت را اندازه بگیرید. از مرکز خط رویش مو مستقیما به سمت پایین صورت بیایید. از روی بینی عبور کنید و به انتهای چانه برسید.

4- به اندازه‌­هایی که گرفته‌­اید توجه کنید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید تا شکل صورت خود را طبق توضیحات زیر پیدا کنید.

نحوه مشخص کردن شکل صورت

چندین نوع شکل صورت وجود دارد. اگر به آیینه نگاه کنید یا از یک دوست کمک بخواهید، می­‌توانید شکل صورت خود را تشخیص دهید. در ادامه، اشکال متداول صورت را آورده‌­ایم تا شما راحت­‌تر شکل صورت خود را پیدا کنید.

خرید عینک آفتابی برای صورت گرد

صورت‌های گرد دارای انحنای مشخصی هستند و زاویه مشخص کمتری دارند. بهترین عینک برای صورت‌های گرد، مدل­‌هایی است که از گرد بودن صورت بکاهد و بر زوایای صورت تاکید کند تا صورت کشیده‌­تر، باریک‌­تر و تیزتر بنظر برسد. افرادی که صورت‌های گرد دارند احتمالا از فریم­‌های رنگارنگ و فریم­‌هایی که دسته بلندی دارند، بیشترین بهره را خواهند برد. عینک‌­های مستطیل، مربع، پروانه‌­ای و شیلدی برای صورت‌های گرد مناسب هستند.

خرید عینک آفتابی برای صورت مربعی

صورت‌های مربع شکل عموما عرض و طول یکسانی دارند. مشخصه اصلی آن‌ها، پیشانی پهن و خط فک قوی است. خرید عینک آفتابی با فریم­‌های گرد یا بیضی شکل، بهترین عینک برای صورت‌های مربعی است. چنین فریم­‌هایی از تیزی صورت کم می‌­کند و کمی گردی به آن می‌­بخشد تا ظاهری متعادل­‌تر پیدا کنند. عینک­‌های خلبانی، پروانه‌­ای یا گرد یا هر فریمی که انحنای گرد یا بیضی مانند داشته باشد، بهترین گزینه برای صورت‌های مربع به شمار می‌روند. اگر به فرم صورت شما عینک آفتابی مربعی می‌آید همین حالا عینک آفتابی پلاریزه شیائومی Xiaomi Polarized Explorer را از مبیت خریداری کنید.

خرید عینک آفتابی برای صورت بیضی

خوش به حال صورت‌های بیضی! چرا که تقریبا تمام فریم­‌ها روی صورت این افراد خوب می‌­نشیند. صورت‌های بیضی یک گردی ملایم دارند و تقریبا صورتشان متقارن است و تقریبا هر عینکی به آنها می‌­آید. از فریم‌­های ورزشی و کابردی گرفته تا فشن و دیزاینری، همگی به این چهره‌­ها می‌­آیند. فقط نباید فریم‌­های بزرگی انتخاب کنند که جلوی تقارن صورتشان را بگیرد و آن را پنهان کند. این افراد باید هنگام خرید عینک آفتابی مدلی انتخاب کنند که صورت را از روی ابرو تا استخوان گونه بپوشاند.

خرید عینک آفتابی برای صورت مستطیلی یا کشیده

صورت­‌های کشیده که مستطیلی نیز نامیده می­‌شوند، کشیده و باریک هستند و زاویه کمی دارند. بهترین انتخاب برای چنین صورتی، عینک‌­های اورسایز است. بعلاوه، شیشه­‌های مستطیلی و بزرگ با فریم­‌های ضخیم نیز به پهنای صورت­‌های کشیده اضافه می­‌کند. انتخاب دیگر برای چنین صورت‌هایی، خرید عینک آفتابی با شیشه­‌های دراز یا عمیق یا فریم‌­های وینتیج است. چنین عینک­‌هایی با زاویه تیز و خطوط بولد به صورت‌های کشیده زاویه­ می‌­دهند. افراد با صورت کشیده بهتر است به عینک آفتابی پروانه‌­ای، خلبانی، مربعی، ویفرر و مستطیلی، نه بگویند. علاوه بر این، باید از فریم­‌های کوچک هم پرهیز کنند.

اگر نمی‌دانید بجز ساعت برای استایل خود به چه چیز احتیاج دارید “ساعت مکمل استایل شما” را بخوانید 

خرید عینک آفتابی برای صورت لوزی

خط فک و پیشانی صورت‌های لوزی، باریک است و پهن‌­ترین قسمت صورت، استخوان‌های گونه هستند. عینک‌­های بیضی و بدون فریم به اصلاح پهنی یا بلندی استخوان‌های گونه کمک خواهند کرد. صورت‌های لوزی باید از فریم­‌هایی استفاده کنند که انحناهای ملایم صورت آن‌ها را مشخص سازد و نباید عینک از استخوان‌های گونه­‌شان، عریض­‌تر باشد.

خرید عینک آفتابی برای صورت قلبی

در صورت­‌های قلبی شکل که گاهی اوقات، مثلثی نیز نامیده می‌­شود، شقیقه‌­ها عریض­‌ترین و چانه باریک­‌ترین قسمت صورت است. بهترین عینک آفتابی برای صورت‌های قلبی یا مثلثی شکل، آن‌هایی هستند که گوشه‌­های پایینی پهنی دارند و هیچ خط صافی در بالای فریم وجود ندارد زیرا چنین ویژگی­‌هایی باعث می‌­شوند تا توجه به سمت پایین و کشیدگی صورت جلب شود. عینک گربه‌­ای که گوشه­‌های گردتری دارد برای متعادل­‌سازی چهره ایده‌­آل است. بهترین عینک برای صورت قلبی، عینک خلبانی، پروانه‌­ای، بدون فریم یا شیلدی است.

انواع مدل­‌های عینک آفتابی

انواع عینک افتابی

عینک خلبانی

عینک­‌های خلبانی که بخاطر استفاده خلبانان و تام کروز از این مدل عینک، به شهرت رسیده‌اند، محبوبیت زیادی در سراسر دنیا دارند. ویژگی بارز این عینک‌ها، رنگ‌های ساده، فریم فلزی و شیشه­‌های به شکل قطره اشک است.

عینک پروانه‌­ای یا گربه‌­ای

عینکهای پروانه‌­ای که عموما اورسایز هستند، از نظر عرض، طول و حتی شکل دسته با دیگران متفاوت هستند. سایز این عینک­ها نیز کاربرد خاص خود را دارد: بخاطر اورسایز بودن، این عینک سطح بیشتری از صورت را از گزند اشعه­‌های مضر  خورشید در امان نگه می‌­دارد. بعلاوه، اگر بینی نسبتا بزرگی دارید، عینک­های پروانه‌­ای می‌­توانند کاری کنند تا توجه کمتری به بینی شما شود. اگر صورتتان صبح‌­ها ورم دارد، باز هم می­‌توانید روی کمک عینک پروانه‌­ای حساب کنید.

اگر شما نیز به ظاهر خود اهمیت می‌دهید “انواع روش‌های پاکسازی پوست” را بخوانید

عینک آفتابی مستطیلی

عرض این عینک‌­ها از طول آنها بیشتر است. عینک­‌های مستطیلی زوایه‌­دار برای صورت‌های گرد مناسب هستند و می‌­توانند با ایجاد کننتراست، به طول صورت­‌های کوتاه، اضافه کنند. عینک مستطیلی که زاویه ملایم‌­تری داشته باشد نیز برای صورت‌های بیضی مناسب خواهد بود.

عینک آفتابی گرد یا نیمه فریم

عینک گرد از جمله مدل­‌های عینک آفتابی است که سالیان درازی وجود داشته است و اخیرا محبوبیت دوباره پیدا کرده است. این مدل عینک در سال 1947 ابداع شد و افراد معروف زیادی نظیر مالکوم ایکس، جان لنون و … از این مدل عینک استفاده می‌­کردند.

عینک آفتابی شیلد

این مدل عینک دارای یک شیشه یکدست و بزرگ است. حفاظت بالای این عینک‌­ها در برابر آفتاب بخاطر پوششی است که کل چشم را در برمی‌گیرد. چنین فریم­‌هایی برای روزهایی که طولانی مدت در آفتاب هستید، بسیار مناسب هستند.

عینک آفتابی مربعی

صورتی باریک یا گرد دارید؟ می­‌خواهید کمی به خط فک صورتتان اضافه کنید؟ عینک آفتابی مربعی برای صورت‌های بیضی و کشیده مناسب است زیرا میان زوایای صورت و اکسسوری، کنتراست ایجاد می­‌کند. اگر از عینک مربعی اورسایز استفاده کنید، ظاهری فشن پیدا خواهید کرد و جلوی اشعه‌­های مضر خورشید نیز بیشتر گرفته می­‌شود.

عینک آفتابی ویفرر

این فریم­‌های کلاسیک از دهه پنجاه میلادی محبوب بوده‌­اند. برای مثال، جیمز دین را به خاطر بیاورید! این عینکهای همیشگی و شیک تقریبا به انواع صورت می‌­آیند.

به این 7 دلیل عینک آفتابی بخر!

مزایای عینک افتابی

امروزه اکثر افراد از اهمیت محافظت چشم‌­ها در برابر نور آفتاب یا نورهای ساطع شده از کامپیوتر و دستگاه‌های الکترونیکی به خوبی آگاه هستند. در تحقیقی در سال 2012، حدود 90 درصد از افراد معتقد بودند که محافظت از چشم­‌ها یکی از اصلی‌­ترین کارها برای حفظ سلامتی است. البته در اغلب موارد برای کم کردن نور خیره­‌کننده و زننده خورشید از عینک آفتابی استفاده می‌­شود.

اما باید بدانید که دلایل متنوعی برای پوشیدن عینک آفتابی وجود دارد، اما استفاده از عینک آفتابی در فصل تابستان و در محیط­‌های روباز، اهمیت دو چندانی خواهد داشت.

جلوگیری از مشکلات مرتبط با اشعه خورشید

چشمان ما حساس هستند و اگر به طور طولانی در معرض نور خورشید باشند، ممکن است مشکلات مختلفی به وجود بیاید. برخی از این مشکلات فقط دردناک یا آزاردهنده هستند اما برخی دیگر می­‌توانند بسیار جدی باشند. اما استفتده از یک عینک آفتابی باکیفیت می‌تواند به در امان نگه داشتن چشم­‌ها از اشعه‌­های مضر کمک کند.

منظورمان از عینک آفتابی باکیفیت چیست؟ هنگام انتخاب عینک آفتابی باید به دنیال عینکی با پروتکشن UVA و UVB صددرصد باشید. چنین ویژگی حفاظت کاملی در برابر اشعه مافوق بنفش خورشید ایجاد می­‌کند. عینک‌­های پلاریزه می­‌توانند شدت زننده خورشید را کاهش دهند. بعلاوه، دنبال عینکی باشید که کاملا چشمان شما را بپوشاند. عینک­‌هایی که حالت پروانه‌­ای یا شیلد دارند و علاوه بر جلوی چشم، اطراف آن را نیز می‌­پوشانند، گزینه‌­های بهتری خواهند بود.

حالا نگاهی به بیماری‌ها و مشکلاتی بیندازیم که پوشیدن عینک آفتابی می­‌تواند در جلوگیری از آنها کمک کننده باشد.

سرطان پوست

پوست اطراف چشم، از جمله پلک؛ نسبت به آفتاب بسیار حساس است. حدود 10 درصد از سرطان‌­های پوست در نزدیکی چشم ایجاد می­‌شوند. استفاده از عینک آفتابی با حفاظت بالایی که چشم و اطراف آن را کاملا بپوشاند، نه تنها از چشم­‌ها، بلکه از پوست شما نیز محافظت خواهد کرد.

آب مروارید و گلوکوم

آب مروارید به مناطق ابر مانند روی عدسی چشم گفته می­‌شود. طبق گفته انجمن تحقیقات گلوکوم ، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه UV یکی از دلایل ایجاد آب مروارید است. البته اشعه UV ممکن است، باعث بدتر شدن علائم آب سیاه شود (بیماری دیگری که ممکن است به نابینایی منجر شود). عینک آفتابی که حفاظت کاملی در برابر اشعه UV ایجاد کند، به کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید یا سایر مشکلات مربوط به گلوکوم کمک خواهد کرد.

تخریب شبکیه

در تخریب شبکیه، بخشی از شبکیه چشم که ماکولا نامیده می­‌شود، تخریب می­‌شود و باعث اختلال در دید و در بسیاری از موارد، نابینایی محتمل است. برخی از اشعه‌­های UV ممکن است باعث سرعت بخشیدن به این پروسه شوند. پوشیدن عینک آفتابی می‌­تواند به محافظت از چشم­ها در برابر این اشعه‌­های مضر کمک کند.

اگر پوست شما برایتان اهمیت دارد “مرطوب کننده یا آبرسان: تفاوتها و کاربردها” را بخوانید

لکه قرنیه

این بیماری که به ناخنک چشم هم مشهور است، به زائده‌ه­ای روی سطح کره چشم گفته می­‌شود. در اغلب موارد، مشکل جدی تلقی نمی‌­شود اما می­‌تواند دردناک و آزاردهنده باشد. قطره‌­های چشمی، استروئیدها و جراحی (در موارد پیشرفته بیماری) از جمله متداول‌ترین درمان‌ها هستند.

اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پزشکان توصیه می­‌کنند تا با استفاده از عینک‌­هایی که حفاظت بالا و پوشش خوبی ایجاد می‌­کنند، از چشم­‌ها مراقبت کنید. مخصوصا در روزهای ابری که خورشید مشخص نیست اما اشعه‌­های UV آن باز هم به چشم آسیب می­‌رسانند.

حفاظت در برابر عناصر طبیعی

عینک های جذاب

اگر وقت زیادی را در خارج از خانه صرف می‌­کنید، یعنی باید بیشتر مراقب خودتان باشید.

برف

اشعه خورشیدی که به سطح برف می­‌خورد و منعکس می­‌شود می­‌تواند منجر به وضعیتی به نام کوری برفی شود. یعنی نور زننده‌­ی خورشید باعث سوختگی قرنیه می‌شود. اگر اسکی باز هستید یا در کوهستانه‌ای برفی کوهنوردی می‌­کنید (در هر زمانی از سال)، باید از عینک آفتابی باکیفیتی استفاده کنید.

شن

اگر شن داخل چشم برود بسیار دردناک و حتی خطرناک است. ذرات ریز شن باعث خراش چشم و آسیب دائمی خواهند شد. عینک آفتابی که کاملا روی چشمان را بگیرد، راه عالی برای در امان نگه داشتن چشم‌ها از شن است.

باد و خاک

زندگی در مناطق بادی و گرد و خاکی، باعث آزار و آسیب به چشم­‌ها می­‌شود. باز هم بهترین راه برای مراقبت از خود، پوشیدن عینک آفتابی برای حفظ خود در این شرایط آب و هوایی است.

تسریع بهبود و ریکاوری

اگر برای بهبود وضعیت بینایی عمل لیزیک یا PRK انجام داده‌­اید، باید حتما عینک آفتابی بپوشید. پزشک به شما توصیه می­‌کند تا بلافاصله پس از عمل، از عینک آفتابی استفاده کنید. اما باید به استفاده از آن برای حفاظت از چشم­‌ها در پروسه بهبود و عادت کردن به دید جدید نیز ادامه دهید.

اگر عمل آب مروارید، اصلاح پلک، یا هر عمل دیگری که با بینایی مرتبط است، انجام داده‌­اید، باز هم استفاده از عینک آفتابی حفاظت بالا، ضروی است.

دیدن اجزای بیشتر و لذت بردن از محیط اطراف

اگر زمان زیادی را خارج از خانه و در محیط­‌های روباز سپری می‌­کنید، پوشیدن عینک آفتابی فقط برای محافظت از چشم نیست و مزایای دیگری هم به همراه دارد. عینک­‌های پلاریزه دید واضح‌­تر با نور خیره‌­کننده کمتر و رنگها و کنتراست بهتری برای شما به ارمغان می‌­آورند.

سردرد و میگرن کمتر

نورهای درخشان می­‌تواند عاملی برای شروع میگرن و سردرد باشد. پوشیدن عینک آفتابی می‌تواند به کم کردن شدت و تعداد این سردردها کمک کند. حتی اگر سردردی یا میگرنی نیستید، باز هم پوشیدن عینک آفتابی در خارج از منزل به کاهش خستگی چشم کمک خواهد کرد و راحت‌تر خواهید بود.

برای رانندگی ایمن

آیا عینک آفتابی به رانندگی در باران کمک می­کند؟ هرچند، این موضوع مورد بحث و مناقشه است اما همه موافق این مورد هستند که در بارندگی­‌های خفیف، در طول روز، پوشیدن عینک آفتابی مناسب به بهبود دید راننده کمک می­‌کند و باعث رانندگی ایمن‌­تر می‌­شود.

جای بحثی وجود ندارد که در نور زیاد روز، عینک آفتابی کمک می­‌کند تا بهتر ببینید و رانندگی آسان‌تری داشته باشید. هیچ وقت در شب و موقع رانندگی، عینک آفتابی نزنید، چرا که اصلا کار درست و ایمنی نیست.

استایل با عینک آفتابی

دلیل آخر برای پوشیدن عینک آفتابی، دلیل جالب و بامزه‌­ای است. عینک آفتابی در رنگ‌ها، شکل‌­ها و استایل­‌های مختلف وجود دارد و حداقل یکی از این مدل­‌ها پسند شما خواهد بود. حتی می­‌توانید چندین عینک آفتابی برای موقعیت‌­ها و فعالیت‌­های مختلف و بر اساس رنگ و استایل لباس خود داشته باشید.

سخن پایانی

عینک آفتابی یکی از مهم‌­ترین اجزای استایل روزانه است که علاوه بر محافظت از چشم‌­ها در برابر اشعه‌­های مضر خورشید، به ظاهر شما نیز جلوه ویژه‌­ای می­‌بخشد. برای خرید عینک آفتابی مناسب باید ویژگی­‌های مختلفی از جمله جنس فریم و شیشه، مدل شیشه و فریم، شکل صورت و نیازهای خود را در نظر بگیرید.

حفاظت 100 درصد از اشعه‌­های UV و پلاریزه بودن، دو اصل اساسی برای انتخاب عینک آفتابی است. البته توجه به شکل صورت و محیطی که در آن از عینک استفاده می‌­کنید نیز اهمیت زیادی دارد. در وهله آخر نیز باید به استایل شخصی خود توجه کنید تا بهترین عینک آفتابی ممکن را خریداری کنید.

منبع:

evo

yoursummerskin

evo

الهام اقاملایی

ارشد مترجمی رو که گرفتم، سرم با ترجمه و تدریس زبان گرم بود که خیلی اتفاقی با دنیای تولید محتوا آشنا شدم. دنیایی به وسعت یک اقیانوس ولی با عمق نیم سانت:) آماده ای تا با هم شیرجه بزنیم تو این اقیانوس جذاب! Let's Go

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا