فرهنگ و هنرکرمان از دریچه فرهنگ و هنر

موزه‌های متفاوت کرمان

موزه فقط مختص به نمایش گذاشتن آثار باستانی نیست، بلکه می‌تواند محلی برای نمایش مجموعه­‌های هنری، صنعتی و حتی طبیعی باشد. استان کرمان با پیشینه تاریخی و فرهنگی دور و دراز خود، میزبان چندین موزه دائمی متفاوت است که نظیر آنها را در هیچ استان و حتی کشور دیگری پیدا نخواهید کرد.

موزه پته

کرمان مهد هنر ظریف و پیچیده پته دوزی است، پس جای تعجبی ندارد که موزه‌ای هم به این هنر باستانی اختصاص داشته باشد. پته دوزی، نوعی رودوزی با اشکال متفاوت نظیر بوته، سرو، ترنج و بته جقه و … با استفاده از نخ هایی رنگارنگ پشمی بر پارچه‌ه­ای پشمی به نام شال است.

از آنجا که این نخ و پارچه از پشم بز به دست می‌آیند، به آن پته می‌گویند که برگرفته از واژه پُت (pot) به معنی پشم و کرک است. این واژه در گویش کرمانی هنوز مورد استفاده قرار می­‌گیرد. پته کاربردهای گوناگونی دارد؛ رومیزی، پرده، کوسن، جانماز، تابلو و حتی تزئین یا دوخت لباس.

چند سالی است که موزه پته کرمان با تلاش‌های میترا معین زاده کار خود را در کرمان آغاز کرده است. برای بازدید از این موزه به خیابان والفجر، کوچه شماره 35 سری بزنید.

موزه مردم شناسی زرتشتیان

استان کرمان یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور از حیث تنوع دینی و اعتقادی است و سالیان زیادیست که افراد با باورهای مختلف (مسلمان، زرتشتی، مسیحی، یهودی و … ) در کنار یکدیگر با صلح و احترام زندگی می‌کنند.

زرتشتیان کرمان که به اخلاق نیکو و راستگویی در میان هم استانی‌ها شناخته می‌شوند، برای بزرگداشت و حفظ آثار و رسوم باستانی ما، تلاش زیادی کرده اند و امروزه نیز بخشی از فرهنگ باستانی زرتشتیان کرمان را در موزه مردم شناسی زرتشتیان قرار داده‌اند تا همه بتوانند درباره سبک زندگی و اشیا کهن متعلق به سده های قبل اطلاعات صحیحی کسب کنند.

این موزه تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان دنیا به شمار می‌رود و دارای بخش‌های مختلفی است. از قدیمی‌ترین اشیای این موزه، یک جلد کتاب دست نویس گاتاها است که بیش از 200 سال قدمت دارد و آتشدانی نیز به تاریخ سال 1207 نیز در این مجموعه نگهداری می‌شود.

برای بازدید از این موزه می‌توانید در ساعات اداری به خیابان زریسف (شهدا)، ابتدای خیابان برزو آمیغی، آتشکده کرمان مراجعه کنید.

موزه صنعتی کرمان

علی اکبر صنعتی تنها هنرمند ایرانی است که دو موزه به نام او در کشور فعالیت می کنند، یکی در کرمان و دیگری در تهران. تنوع آثار موجود در این موزه، بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، بی نظیر است و گنجینه‌ای از آثار هنرمندان معاصر ایران و جهان است؛ هنرمندانی نظیر کمال الملک، پرویز تناولی، سهراب سپهری، آگوست رودن، امیل نولده و …. .

البته حدود نیمی از آثار این موزه متعلق به استاد صنعتی هستند که پدر مجسمه سازی ایران نیز لقب گرفته‌اند. این مجموعه دارای کتابخانه تخصصی هنر با منابع و آثار نفیسی است که مختص هنرجویان و هنرمندان است.

برای بازدید از این موزه هنری به خیابان شریعتی، حد فاصل باغ ملی و چهارراه طهماسب آباد مراجعه کنید.

باغ موزه نفت

در زمان اقامت انگلیسی‌ها در مناطق جنوبی ایران، انگلستان تصمیم می‌گیرد تا کنسولگری در شهر کرمان دائر کند و یکی از عمارت‌های تاریخی کرمان که متعلق به دوران زندیه بوده است را برای این کار انتخاب می‌کند. این باغ در قسمت خوش آب و هوای کرمان واقع شده بود و پس از خروج انگلیسی‌ها به شرکت نفت انگلیس و ایران واگذار شد و پس از ملی شدن صنعت نفت، در اختیار شرکت ملی نفت گذاشته شد و تا همین چندی پیش کاربری خاصی نداشت و رو به تخریب گذاشته بود.

اما پس از شناسایی و بازدید از این بنای تاریخی، بازسازی و مرمت آن در دستور کار قرار گرفت و پس از اتمام کارهای اجرایی، اکنون تبدیل به باغ موزه ای زیبا شده است که به آن موزه نفت سوزها هم گفته می‌شود و اشیاء قدیمی و نوستالژیک نفت سوز از 17 استان کشور جمع آوری شده و در این موزه نگهداری می‌شوند.

موزه سازه‌های سنتی

باغ موزه هرندی یکی از جالبترین موزه های ایران را در دل خود جای داده است. موزه سازهای سنتی با به نمایش گذاشتن سازهای بومی ایران نظیر دوتار خراسانی، کوزک، چنگک، نی، بربط، سنتور، قانون، رباب و عود، در سال 1380 افتتاح گردید. این موزه با اهدای سازهایی از طرف استاد مسعود، آقای توحیدی و آقای پهلوان شکل گرفته است.

برای بازدید از این موزه متفاوت باید در ساعات اداری به چهارراه سمیه، باغ موزه هرندی مراجعه کنید.

الهام اقاملایی

ارشد مترجمی رو که گرفتم، سرم با ترجمه و تدریس زبان گرم بود که خیلی اتفاقی با دنیای تولید محتوا آشنا شدم. دنیایی به وسعت یک اقیانوس ولی با عمق نیم سانت:) آماده ای تا با هم شیرجه بزنیم تو این اقیانوس جذاب! Let's Go

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا