سبک زندگیورزش و تفریح

موسیقی برای ورزش: آری یا نه؟

برای بسیاری از افرادی که دویدن، دوچرخه‌سواری، وزنه‌برداری و سایر ورزش‌های معمول را انجام می‌دهند، گوش‌دادن به موسیقی از واجبات است. آن‌ها معتقدند که گوش‌دادن به موسیقی، باعث به حداکثر رساندن عملکرد و احساس رضایت از ورزش می‌شود.

اگرچه برخی از افراد، گوش‌دادن به کتاب صوتی یا پادکست را ترجیح می‌دهند. اما بسیاری از افراد، هنگام ورزش به ضرب‌آهنگ موسیقی و ترانه‌های مهیج نیاز دارند تا پرانرژی باقی بمانند. اگر شما هم قبل از اینکه به باشگاه یا پارک برای ورزش بروید، اولین کاری که انجام می‌دهید، آماده‌کردن خود برای گوش دادن به موسیقی است، باید بدانید که تنها نیستید. چرا که اکثر افراد برای ورزش کردن، علاوه‌بر لباس و کفش، به موسیقی و هدفون خوب نیز نیاز دارند.

ولی واقعا چرا موسیقی و ورزش تا این اندازه در هم آمیخته‌اند؟ چه چیزی در موزیک وجود دارد که روی بدن و ذهن هنگام ورزش اثر می‌گذارد؟ موسیقی حواس افراد را از درد و خستگی حین ورزش پرت می‌کند. استقامت را زیاد می‌کند، تلاش مدنظر را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند کارایی متابولیکی را افزایش دهد. زمانیکه به موزیک گوش می‌دهید، بدون اینکه متوجه شوید مسافت طولانی‌تری را می‌دوید و سریع‌تر شنا می‌کنید. به قول یکی از متخصصان حوزه روانشناسی موسیقی در ورزش، شاید بتوان موزیک را نوعی داروی انرژی‌زا قانونی دانست.

انتخاب موسیقی مناسب برای ورزش

انتخاب موثرترین موسیقی برای ورزش کردن، کار ساده‌ای نیست. قرار نیست که فقط یک‌سری آهنگ با ریتم سریع و پرانرژی انتخاب کنید. باید به خاطرات و احساساتی که در شما با این موزیک‌­ها برانگیخته می‌شوند نیز دقت کنید. برای برخی افراد، اینکه تا چه اندازه با احساسات و نظرات خواننده هم‌سو شوند، بر میزان اشتیاق آن‌ها به ورزش تاثیرگذار است. برای برخی دیگر نیز ریتم و ملودی آهنگ‌ها به اندازه فراز و فرود ترانه اهمیت دارد.

اگر هنگام مطالعه موسیقی گوش می دهید “هنگام مطالعه موسیقی گوش کنیم یا نه؟” را از دست ندهید

در سال‌های اخیر، برخی از شرکت‌ها و محققین راه‌های جدیدی را برای تشویق به ورزش‌کردن از طریق گوش‌دادن به موسیقی امتحان کرده‌اند. برای مثال، یکی از این اپ‌ها بر اساس ضربان قلب دونده، آهنگ انتخاب می کند.

موسیقی و حرکات بدن

از مهم‌ترین ویژگی‌‌های موسیقی مختص ورزش، سرعت و دیگری واکنش ریتمی (طبق نظر روان‌شناسان) است. واکنش ریتمی تقریبا به این معنی است که موسیقی تا چه اندازه می‌تواند باعث تحرک شما شود. اکثر افراد دوست دارند به‌طور غریزی حرکات و حالات خود را با موزیک هماهنگ کنند (سرشان را تکان دهند، با انگشتان پا ریتم بگیرند یا حتی شروع به رقصیدن کنند)، هرچند ممکن است در بسیاری از مواقع، این حس را سرکوب کنند.

اینکه چه موسیقی باعث برانگیخته شدن این احساس غریزی شود به فرهنگ و خود افراد بستگی دارد. اما به‌طور‌ کلی، آهنگ‌های سریعی که ضرب‌آهنگ قوی دارند، قدرت برانگیختگی بیشتری دارند. به همین دلیل، در لیست موسیقی مخصوص ورزش اکثر مردم حضور دارند.

برای مثال، در مطالعه‌ای که روی 184 دانشجو انجام شد، به این نتیجه رسیدند که محبوب‌ترین نوع موسیقی‌ها برای ورزش، موسیقی هیپ‌هاپ (27.7درصد)، راک (24 درصد) و پاپ (20.3 درصد) هستند.

ضرب‌آهنگ موسیقی برای ورزش

برخی از روانشناسان ادعا می‌کنند که ترجیح ذاتی افراد به ریتم‌هایی با فرکانس دو هرتزی است که معادل با 120 ضربه یا بیت در دقیقه (120 bpm) یا دو ضربه در ثانیه است. زمانیکه از مردم می‌خواهند تا با انگشتانشان ریتم بگیرند و ضربه بزنند، اکثر افراد ناخودآگاه به ضرب‌آهنگ 120bpm می‌رسند. تجزیه و تحلیل بیش از 74000 آهنگ محبوب تولید شده از سال 1960 تا 1990 نشان داد که 120bpm محبوب‌ترین ضرب‌آهنگ بوده است.

البته کسانیکه روی تردمیل می‌دوند، تمایل دارند تا موسیقی حدود 160bpm را گوش دهند. وبسایت‌ها و اپ‌هایی نظیر Songza و jog.fm به مردم کمک می‌کنند تا ضرب‌آهنگ موسیقی‌های ورزشی را با سرعت دویدن خود تنظیم کنند. برای مثال، برای دویدن یک مسیر 7 مایلی، آهنگ‌هایی با سرعت 180 bpm را پیشنهاد می‌دهند.

بسیاری از ما حین ورزش و یا انجام امور روزمره موسیقی گوش می‌دهیم؛ اگر شما نیز جزو این افراد هستید “محدوده صدای خطرناک برای گوش؛ باید ها و نبایدهای استفاده از هدفون” را از دست ندهید

اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که حداکثر bpm موثر، در حدود 145 bpm است. یعنی به‌نظر نمی‌رسد که ضرب‌آهنگ‌های بالاتر از آن تاثیری روی اشتیاق بیشتر به ورزش داشته باشد. برخی اوقات، سرعت و جریان متن آهنگ مهم‌تر از ضرب‌آهنگی است که در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد. یعنی بعضی افراد به‌گونه‌ای ورزش می‌کنند تا به متن آهنگ برسند. برای مثال، شعرهایی که متنی فشرده‌ با خوانشی سریع دارند و روی یک ملودی نسبتا آرام خوانده می­‌شوند.

هماهنگی موسیقی و حرکات ورزشی

اگرچه، بیشتر مردم نیازی نمی‌بینند تا دقیقا همزمان با موسیقی حرکت کنند و یا بدوند. اما این همزمانی به بدن کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از انرژی ببرد. زمانیکه طبق ریتم موزیک حرکت می‌کنید، بدن راحت‌تر با این راهنمای خارجی منطبق می‌شود و آ‌ن‌ها را اجرا می‌کند. برای مثال، در تحقیقی در دانشگاه شفلید، شرکت‌کنندگانی که با ریتم موسیقی دوچرخه‌سواری کرده بودند، نسبت به کسانیکه حرکات خود را با موسیقی منطبق نکرده بودند، 7درصد اکسیژن کمتری نیاز داشتند. خرید هدفون مناسب برای ورزش با مناسب‌ترین قیمت تنها با چند کلیک ساده از فروشگاه اینترنتی مبیت.

به نظر می‌رسد که موسیقی مانند یک مترونوم است. (وسیله ای که برای تعیین زمان دقیق مخصوصا در موسیقی بکار می‌رود). یعنی به افراد کمک می‌کند تا سرعت ثابتی داشته باشند، همچنین، حرکات اشتباه و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

ضربان مغز

در تحقیقات اخیر هم بهترین انواع موسیقی برای ورزش مشخص شده است و هم اینکه چگونه موسیقی مردم را به ادامه دادن ورزش ترغیب می‌کند. پرت‌کردن حواس یکی از دلایل ارائه شده است. بدن انسان دائما در حال چک‌کردن خودش است. بعد از میزان مشخصی ورزش کردن (این میزان برای هر شخص متفاوت است)، علائم خستگی فیزیکی نمایان می‌شوند.

بسیاری از ورزشکاران با استفاده از گجت‌هایی مانند ساعت هوشمند، تمرینات خود را ردیابی می‌کنند؛ برای دانلود بهترین برنامه های ردیابی تناسب اندام “معرفی بهترین اپلیکیشن ها برای ساعت هوشمند شما” را از دست ندهید

بدن نشانه‌های تلاش بیش از حد را می‌شناسد (افزایش میزان لاکتیک اسید در ماهیچه‌ها، ضربان قلب بالا، افزایش دفع عرق) و تصمیم می‌گیرد که نیاز به استراحت دارد. موسیقی با این فیدبک‌های فیریولوژیکی که برای ضمیر هوشیار مغز صادر می‌شوند، مبارزه می‌کند. بعلاوه، موسیقی اغلب باعث تغییر در نحوه تفکر افراد درباره خودشان و تلاششان در طول ورزش‌کردن می‌شود. برای مثال، زمانیکه بیانسه یا امینم در حال خواندن باشند، راحت‌تر 10 مایل را می‌دوید یا تمرینات تقویت جلو بازو را انجام می‌دهید.

از آنجا که ورزش کردن اغلب خسته‌کننده، حوصله‌سربر و طاقت فرساست، از هر چیزی که باعث کاهش این احساسات منفی شود، استقبال می‌شود. حواس‌پرت‌کنی موسیقی بیشتر برای ورزش‌های ملایم تا متوسط کاربرد دارد. موسیقی برای ورزش شدید، قدرت چندانی برای پرت‌کردن حواس شخص از خستگی جسمانی ندارد، اما باز هم می‌تواند نحوه برخورد افراد با آن خستگی را تغییر دهد. موسیقی درست باعث بهبود خلق‌و‌خو و ترغیب فرد به غلبه بر خستگی می‌شود و جلوی تسلیم‌شدن او در برابر خستگی را می‌گیرد.

هرچند گوش‌دادن به موسیقی هنگام دویدن در نواحی پرترافیک شهری راهکار خوبی برای غلبه بر خستگی است، اما به شرطی که جان شما را به خطر نیندازد.

موسیقی و افزایش استقامت

موسیقی با به جریان انداختن احساساتی قوی، استقامت را نیز افزایش می‌دهد. گوش دادن به موزیک تجربه‌ای خارق‌العاده است و برخی آهنگ‌های خاص باعث باز شدن دریچه سد ذهنی می‌شود. افراد می‌توانند با استفاده از آن، احساسات خود را در موقعیت‌های مختلف روزانه، کنترل کنند. اگر کسی بتواند به درستی احساسات و عقاید خواننده را درک کند، آهنگ بیش از پیش انگیزه‌بخش خواهدشد.

برخی از طراحان بازی‌های کامیپوتری، راهکارهایی طراحی کرده‌اند تا مردم هنگام دویدن به دنیای قصه‌ها وارد شوند. در سال 2012، کمپانی بازی آنلاین Six to Start یک بازی جذاب به نام Zombies, Run! عرضه کرد. این بازی به شکل یک اپ برای گوشی‌های هوشمند عرضه شد که برای بازی‌کنان یک داستان را به‌گونه‌ای تعریف می‌کند تا بتوانند از چنگ زامبی‌ها فرار کنند. فرد با گوش‌دادن به دستورات شنیداری، خودش را در‌ حال دویدن و جمع کردن تجهیزات و دارو برای کامل کردن ماموریت تصور می‌کند.

تفاوتی ندارد که به آهنگ گوش بدهید یا بازی را دنبال کنید. زیرا به هر چیزی که برای انگیزه پیدا کردن حین ورزش گوش دهید، در یک مدار عصبی مشابه کار می‌کند. ما تقریبا عادت داریم تا جنبه زیبایی‌شناسی موسیقی را تحسین کنیم.

مغز و موسیقی

دانشمندان می‌دانند که اگرچه قسمت‌های مختلف مغز انسان برای پردازش احساسات متفاوتی طراحی شده‌اند (صدا، تصویر، لمس). اما مغز از اطلاعات دریافتی یک حس استفاده می‌کند تا بتواند حس دیگری را متوجه شود. برای مثال، چیزی که مردم حین گوش‌دادن به سخنرانی یا موزیک، می‌بینند و احساس می‌کنند، باعث می‌شود تا چیزی که می‌شنوند، تغییر پیدا کند.

موسیقی و حرکت در مغز به‌طور ویژه‌ای با یکدیگر درهم آمیخته‌اند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حتی اگر کسی ثابت جایی نشسته باشد، گوش‌دادن به موسیقی لذت‌بخش باعث افزایش فعالیت الکتریکی در نواحی مختلف مغز می‌شود. این مسئله برای حرکات هماهنگ اهمیت دارد.

برخی از محققان فکر می‌کنند که این تداخل عصبی، دلیلی برای علاقه مردم به تحرک‌داشتن همراه با موسیقی است. دهه‌هاست که ثابت شده است که ارتباط مستقیمی میان نورون‌های شنیداری و نورون‌های حرکتی وجود دارد. زمانیکه یک صدای بلند می‌شنوید، حتی قبل از اینکه آن را پردازش کنید، به هوا می‌پرید. این یک جریان رفلکسی است و مشخص شده‌است که چنین جریانی برای صداهای غیرتکان‌دهنده، نظیر موسیقی، نیز فعال است.

حرکت و صدا

در حقیقت، مغز انسان با این انتظار تکامل یافته است که هر زمان موسیقی در کار باشد، حرکتی نیز وجود دارد. هرچند این ایده ناشی از ذهن خلاق و گمانه‌زن روانشناسان تکاملی است تا شواهد تجربی. قبل از اختراع نی‌لبک و سایر وسایل موسیقی، اجداد ما احتمالا اولین فرم‌های موسیقیایی را از طریق زیر تولید می‌کردند:

آواز‌خواندن، جیغ‌‌زدن، سرودخوانی و یا سایر روش‌های استفاده از تارهای صوتی، و همچنین، ارتباط فیزیکی برقرار‌کردن با بدن خود، سایر افراد و محیط اطرافشان.

ضرب‌آهنگ تند نیازمند حرکات تند و سریع است. مثلا سریع دست‌‌زدن یا سریع پاکوبیدن روی زمین. صداهای بم و بلند نیازمند انرژی و نیروی زیادی هستند (مثلا بلند و رسا آواز‌خواندن یا کوبیدن روی زمین یا سنگ).

ژانرهای مختلف موسیقی چه تاثیری بر ورزش کردن دارند؟

همه می‌دانند که داشتن یک پلی‌لیست از آهنگ‌های جذاب می‌تواند ورزش‌کردن را لذت بخش‌تر کند. موزیک می‌تواند شما را ترغیب به ورزش‌کردن کند، کاری کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید. بهتر خستگی را مدیریت کنید و شما را تشویق کند تا در مسیر اهداف سلامتی و تندرستی خود باقی‌بمانید.

همه چیز به سلیقه موسیقیایی شما بستگی دارد

نمی‌توان به‌طور کلی گفت که تمرینات استقامتی همیشه نیازمند موزیکی بلند و با ریتم تند هستند. موزیک با ریتم تند می‌تواند باعث شدت‌بخشیدن به تمرینات شود. اما موسیقی­‌های آرام کمک می‌کنند تا در عین اینکه سطح فشار خون و ضربان قلب پایین می‌آید، سریع‌تر ریکاوری شوید.

یک تمرین موفق تا‌حدی بسته به این است که شما بدانید کدام موزیک را دوست دارید تا با آن ورزش کنید. برای مثال، شاید یک‌نفر دوست داشته باشد تا حین حرکات قدرتی شدید، فقط به موسیقی ملایم گوش کند. البته چنین چیزی برای همه کارآمد نیست ولی مهم این است که برای این شخص خاص مفید خواهد‌بود.

حتی آهنگ مناسب برای یوگا کردن نیز متفاوت است. اگر بخواهید تمرینی اصلاحی و آرام‌بخش انجام دهید، موزیکی آرام با ضرب‌آهنگ‌های پایین و یا موسیقی بی‌کلام مناسب خواهد‌بود. اگر به دنبال تمرینات یوگایی هستید که شبیه تمرینات ورزشی باشد، پس موزیک با ریتم تندتر مانند موسیقی پاپ، راک، یا حتی هیپ‌هاپ، گزینه‌های بهتری هستند. اگر روی تنفس خود کنترل دارید، صدای نفس‌کشیدن خودتان، می‌تواند همان موسیقی باشد که نیاز دارید.

ژانر موسیقی و نتیجه بهتر گرفتن

همانطور که می‌دانید، گرم‌کردن قبل از تمرین و سرد‌کردن بعد از تمرین از بدن در برابر آسیب‌­های احتمالی محافظت می‌‍کند، بهتر است که ورزش را با یک آهنگ ملایم شروع کرده، سپس ضرب‎‌آهنگ موسیقی تندتر شود و دوباره در پایان به ریتم ملایم برگردید. با این کار هم به روحیات و خلق‌و‌خوی خود کمک می‌کنید و هم عملکرد فیزیکی بهتری خواهید داشت. برای مثال، در تحقیقی که روی 26 دونده صورت گرفت، مشخص شد که موزیک با ضرب 160 تا 180 ضربه در دقیقه یا همان bpm برای افزایش هماهنگی در سرعت گرفتن، ایده‌آل خواهدبود.

ورزش‌کردن طبق ریتم موزیک، شما را مجبور می‌کند تا بدنتان را طبق ضرب‌آهنگ حرکت دهید. چنین کاری روی مهارت‌های هماهنگی و حرکتی شما تاثیر خواهدگذاشت. برخی اوقات ذهن ما خوداگاه یا حتی ناخودآگاه، سرعت حرکات بدن را با ضرب‌آهنگ هماهنگ می‌کند. چنین هماهنگی برای تمرینات مقاومتی، یا هر تمرینی که حرکات تکراری دارد، مفید خواهدبود. و تلاش را کمتر کرده و انگیزه شما را برای بیشتر تلاش کردن، بالا می‌برد.

پس برای اینکه بدانید چه موسیقی به شما انگیزه می‌دهد، باید به حالات روزانه خود توجه کنید. برای مثال، یک ژانر تکراری موسیقی شاید نتواند همیشه باعث انرژی بخشیدن به شما شود. برخی روزها شاید نیاز به انرژی بیشتر یا موسیقی متفاوتی داشته باشید. عوامل مختلفی هم در این مورد دخیل هستند، از سرعت آهنگ گرفته تا شعر و یا حتی حسی که نسبت به آهنگ پیدا می‌کنید.

نکات امنیتی گوش دادن به موسیقی هنگام دویدن یا دوچرخه سواری

اگر هنگامی که در حال دویدن یا دوچرخه سواری با هندزفری موسیقی گوش می‌دهید، باید بسیار مراقب باشید. زیرا اگر متوجه محیط اطراف خود نباشید، ممکن است با خطرات جدی روبرو شوید. برای جلوگیری از وقوع چنین سوانحی به نکات زیر دقت کنید:

یکی از ایربادها را در گوش نگذارید

شاید فکر کنید استفاده نکردن از یکی از ایربادها هدف استفاده از هندزفری هنگام دویدن و دوچرخه‌سواری را زیر سوال می‌برد. اما کافیست یکبار این حرکت را انجام دهید تا ببینید که چقدر خوب موسیقی را تنها از طریق یک ایرباد متوجه می‌شوید. گوشی که به سمت ترافیک خیابان است را باز بگذارید تا متوجه وسایل نقلیه یا عابران پیاده‌ای که سر راهتان می‌آیند، باشید.

از هدفون ها یا هندزفری های نویز کنسلینگ استفاده نکنید

هدفون‌های نویز‌کنسلینگ مطمئنا جایگاه ویژه‌ای در هواپیماها، متروها، ادارات شلوغ و سایر مکان‌های پر سروصدا دارند. اما جاده و خیابان، جای این فناوری پیشرفته نیست. اگر می‌خواهید از هر دو گوشی هندزفری یا هدفون استفاده کنید، از هدفون‌های معمولی استفاده کنید تا بتوانید صدای ماشین‌های عبوری، آژیر و سایر صداهای ترافیکی را تشخیص دهید.

از هدفون bone conduction استفاده کنید

فناوری «بون کانداکشن» همان‌طور که از اسمش پیداست، صدا را از طریق استخوان می‌رساند. در خصوص هدفون‌ها، صدا از طریق استخوان‌های گونه به گوش وارد می‌شود و از پرده گوش عبور می‌کند. به‌همین دلیل است که هدفون‌های بون کانداکشن داخل گوش قرار نمی‌گیرند. درعوض، آن‌ها جلوی گوش‌ها قرار می‌گیرند و به شما اجازه می‌دهند تا همان‌طور که موسیقی را پخش می‌کنید، صدای محیط اطرافتان را نیز بشنوید. خرید هدفون بون کانداکشن لنوو مدل X4 با بهترین قیمت از فروشگاه اینترنتی مبیت.

صدا را کم کنید

راه‌حلی ساده ولی موثر. کم‌کردن صدا نه‌تنها جان شما را از سوانح حفظ می‌کند، بلکه ریسک آسیب‌های وارده به گوش در اثر صدای بلند هندزفری را نیز کاهش می‌دهد. یک بازی برد-برد.

سرعت باد را قبل از شروع تمرین چک کنید

هرچه باد شدیدتر بوزد، شنیدن صدای موسیقی از طریق هندزفری سخت‌تر می شود. اگر برنامه پیش‌بینی آب‌وهوای موبایلتان پیش‌بینی کند که قرار است باد شدیدی بوزد، بهتر است موزیک گوش ندهید. در غیر این صورت باید مرتب دستتان به هندزفری باشد تا صدا را کم و زیاد کنید که خطرناک است.

از یک اسپیکر بلوتوثی استفاده کنید

اگر نمی‌خواهید چیزی داخل گوشتان قرار دهید، این اسپیکر نیز گزینه خوبی است. شما می‌توانید یک اسپیکر بلوتوث کوچک (مانند اسپیکر بلوتوثی کینگ استار) خریداری کرده و آن را برای راحتی بیشتر، به لباستان آویزان کنید. اگر دوچرخه‌سواری می‌کنید، می‌توانید آن را به کوله یا دسته دوچرخه وصل کنید.

اگر دوچرخه سوارید، روی کلاه ایمنی بلوتوث‌دار سرمایه گذاری کنید

اگر زیاد دوچرخه‌سواری می‌کنید، باید دنبال کلاه ایمنی هوشمند مخصوص دوچرخه باشید. هرچند که همیشه باید کلاه ایمنی به سر داشته باشید. اما یک کلاه بلوتوث‌دار هم شما را مصون نگه می‌دارد و هم قادر خواهید‌بود تا علاوه‌بر شنیدن صدای موزیک، سر و صدای محیط اطراف را نیز متوجه شوید.

هنگام ورزش موسیقی گوش کنیم؟

کنار بزنید

اگر مشکلی در پخش موسیقی به‌وجود آمد، کاملا از جاده خارج شوید و سپس شروع به ایجاد تغییرات کنید. ممکن است شاید بگویید که این مطلب را می‌دانید. اما اگر زمانیکه در حال دویدن یا دوچرخه‌سواری هستید، بخواهید صدا را تنظیم کنید، آهنگ عوض کنید یا حتی تنظیمات اسپیکر یا هدفون را تغییر دهید، ممکن است باعث تصادفات جدی شود.

از قوانین پیروی کنید

قوانین مرتبط با دویدن یا دوچرخه‌سواری ممکن است، شهر به شهر یا کشور به کشور متفاوت باشند. اما در کل، دوچرخه‌سواران باید از قوانین وسایل نقلیه پیروی کنند و دوندگان نیز از مقررات مربوط به عابران پیاده. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت بخش حمل و نقل عمومی شهر یا محل سکونت خود از قوانین و مقررات به‌روز آگاه شوید.

هشیار باشید

اینکه شما از قوانین پیروی می‌کنید، بدین معنا نیست که دیگران نیز مقید به پیروی از قوانین هستند. خیلی ساده می‌توان غرق در آهنگ مورد علاقه خود شد، اما اجازه ندهید که زیاد حواستان پرت شود، وگرنه توی دردسر می‌افتید. شما باید مراقب عابران پیاده، سایر دوچرخه‌ها و دوندگان، و وسایل نقلیه اورژانسی باشید. همچنین به رانندگانی که سرعت زیادی دارند، لایی می‌کشند یا هر کار دیگری انجام می‌دهند که ممکن است به تصادف بیانجامد نیز، توجه داشته باشید.

فواید و ضررهای موسیقی برای ورزش

ورزش کردن در خانه

تا‌به‌حال فکر کرده‌اید که چرا  در اکثر مسابقات ماراتن یا سایر مسابقات دو و میدانی، هیچ موزیکی پخش نمی‌شود؟ زیرا موسیقی به افراد نوعی برتری رقابتی می‌دهد و در حین تمرینات سخت، سلامت روحی شما را حفظ می‌کند.

اگر شما نیز یک ورزشکارید که به تغذیه خود اهمیت می‌دهید “بهترین اسموتی­‌ ها برای قبل و بعد از ورزش” را از دست ندهید

در ادامه 10 دلیل آورده‌ایم تا دفعه بعد که به باشگاه رفتید، برای خودتان موزیک پخش کنید، یا شاید هم صدای آن را کم کنید.

1. موزیک شما را از خانه بیرون می‌آورد

حس‌وحال لباس پوشیدن و از خانه بیرون‌زدن را ندارید؟ پس وقت پخش‌کردن موسیقی است. موزیک می‌تواند به شما انگیزه حرکت دهد. در تحقیقی مشخص شد که گوش دادن به موسیقی ممکن است به شما کمک کند تا شروع به دویدن کنید و اشتیاق کافی برای ادامه دادن آن را نیز داشته باشید.

2. سخت تر تلاش می کنید، بدون اینکه متوجه شوید

حس می‌کنید که روند پیشرفتتان متوقف شده است؟ بهتر است در جلسه بعدی تمرینات، تعدادی آهنگ از پیش انتخاب شده، پلی کنید. کسانی‌که به موسیقی گوش می‌دهند، با شور و حرارت بیشتری پدال می‌زنند، اما این تلاشِ اضافه برای پدال‌‌زدن را سخت‌تر از پدال‌زدن بدون گوش دادن به موسیقی نمی دانند.

محققان دقیقا نمی‌دانند چرا چنین اتفاقی می‌افتد، ولی بسیاری آن را به تاثیرات مترونومی ضرب‌آهنگ‌ها می‌دانند. اگر موزیک درستی انتخاب کنید، می‌توانید سرعت ثابتی داشته باشید، و ذهن خود را از دشوار بودن تمرین منحرف کنید.

3. موسیقی به شما انگیزه میدهد

در حالیکه ضرب و میزان صدا، هردو روی عملکرد شما تاثیر می‌گذارند، اینکه موسیقی چه حسی در شما ایجاد کند، اهمیت بیشتری دارد. یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم یک موزیک واحد برای همه عالیست. حفظ کردن اهنگ و یا حتی شعر آن، تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. آنچه بیشترین اهمیت را دارد، این است که آهنگ چه احساسی را در شما برمی‌انگیزد.

ورزش کردن با آهنگ

4. آرام‌تر

موسیقی آرام با ضربه‌های 80 تا 115 بیت در دقیقه می‌تواند به کاهش ضربان قلب و اضطراب قبل از مسابقه، بازی، یا تمرینات سخت به شما کمک کند. البته علاوه بر این موارد، متن شعر و اینکه چه احساسی در شما ایجاد می‌کند نیز به شما کمک خواهد کرد تا کنترل اوضاع را دوباره به دست بگیرید. طبق یک مطالعه بسیار کوچک، گوش دادن به موسیقی می‌تواند از «خشک زده شدنِ» شما جلوگیری کند. (حالتی که هنگام ورزش یا مسابقه، برای کاری تردید دارید و نمی توانید حرکت کنید).

5. بهبود هماهنگی

موزیک شما را تشویق به حرکت ریتمیک و هماهنگ می‌کند. در مطالعه‌ای مشخص شد که گوش‌دادن به موسیقی که از آن لذت می‌برید، فعالیت الکتریکی در نواحی از مغز را افزایش می‌دهند که مسئول هماهنگی حرکات هستند. به همین دلیل است که موزیک خوب، کلاس ایروبیک یا هیت را آسان‌تر می‌کند. زیرا بدن به‌طور طبیعی تمایل دارد تا با موسیقی حرکت کند.

6. محدود نباش!

هیچ‌چیز مثل خستگی، جلوی تمرین و تلاش بیشتر را نمی‌گیرد. موزیک تا‌حدی جلوی خستگی را می‌گیرد و با این کار کمک می‌کند تا ذهنتان بر محدودیت‌ها فائق آید. تحقیقی روی 12 شرکت‌‍کننده مرد نشان‌دهنده این بود که: زمانی‌که آن‌ها در حین دوچرخه‌سواری به موزیک با ضر‌ب‌آهنگ‌های مختلف گوش می‌دادند، با آهنگ‌هایی که ریتم تندتری داشتند، سخت‌تر تلاش می‌کردند و نسبت به آهنگ‌های ملایم، لذت بیشتری می‌بردند.

هرچند موزیک می‌تواند حواس شما را از تلاش زیادی که می‌کنید، پرت کند تا بتوانید سخت‌تر ورزش کنید و کمتر متوجه فشار وارده بر خود باشید. اما نمی توانید کاملا بر محدودیت‌های بدن خودتان فائق آیید. زمانیکه با نهایت تلاش خود ورزش می‌کنید، موسیقی نیز نمی‌تواند از لحاظ ذهنی این فشار وارد شده را کاهش چندانی دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که زمانیکه ضربان قلب شما به مرحله ایروبیک میرود، تاثیر موسیقی متوقف می‌شود. نیاز بدن و ماهیچه‌های شما به اکسیژن بیشتر و کوبنده‌تر از صدای موزیک است. موسیقی برای تمرینات با درجه شدت بسیار بالا پاسخگو نیست.

7. موسیقی تمرین دشوار را لذت بخش میسازد

کسانیکه به کلاس اسپین رفته‌اند، خوب می‌دانند که چقدر گوش‌دادن به موسیقی در انجام حرکات سخت و نفسگیر موثر است. در تحقیقی با 34 شرکت‌کننده مشخص شد که هنگام ورزش، گوش‌دادن به موسیقی حتی از تماشای ویدئوی بدون صدا نیز لذت‌بخش‌تر است.

پس فراموش نکنید که قبل از شروع ورزش، هدفون خود را همراهتان بردارید.

ورزش کردن با موسیقی

8. اما ممکن است خیلی حواستان پرت شود…

تفاوت زیادی میان با شور و حرارت روی دوچرخه اسپین رکاب‌زدن و به موسیقی گوش دادن و با حواس‌پرتی وزن خود را روی آن انداختن و کاری نکردن، وجود دارد. زمانی‌که غرق در افکار و ضرب‌آهنگ موزیک شوید، ممکن است خیلی راحت فرم و حالت بدن خود زا فراموش کنید.

مراقب بدن خود باشید. زمانیکه نیاز به تمرکز بر حرکات سخت دارید، صدای موزیک را کم کنید و به بدن و حرکات توجه کنید تا آسیبی به خود وارد نکنید.

9. افزایش هماهنگی و جلوگیری از آسیب دیدگی

موسیقی می‌تواند هماهنگی بین اعضای بدن را افزایش دهد و از آسیب‌دیدگی جلوگیری کند. در دوندگان استقامتی، هماهنگی بالا با درصد پایین آسیب‌دیدگی مترادف شده است. چنین قدم‌های اضافه کوچکی باعث می‌شوند تا مجبور به انجام کاری نشوید و بدن در حالت بهتری باشد.

10. سریعتر ریکاور می شوید

اگر بعد از تمرین به موزیک‌های ملایم گوش دهید، می‌توانید ضربان قلب را پایین بیاورید و سریع‌تر ریکاور شوید. در تحقیقی با 60 شرکت‌کننده مشخص شد که موسیقی ملایم باعث کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب، و سرعت بخشیدن به ریکاوری می‌شود. همچنین این ریکاوری نسبت به زمانی که در سکوت یا با موزیک سریع ورزش می‌کنید نیز سریع‌تر خواهدبود.

سخن پایانی

گوش‌دادن به موسیقی هنگام ورزش کردن، یکی از کارهای متداول و موردعلاقه افراد مختلف است. از ورزشکاران حرفه‌ای گرفته تا کسانی‌که برای تفریح و قدم زدن به پارک می‌روند. البته عادت گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش و تمرین، علاوه‌بر مزایایی نظیر هماهنگی بیشتر اعضای بدن، ادامه دادن به ورزش‌های سخت، انگیزه‌ای برای بیرون رفتن، و … می‌تواند معایب خاص خودش را داشته باشد. برای مثال، اگر هنگام دویدن یا دوچرخه‌سواری در خیابان یا مکان‌های شلوغ می‌خواهید از هندزفری استفاده کنید، باید نکات ایمنی خاصی را رعایت کنید. درمجموع، گوش‌دادن به موسیقی با هندزفری و هدفون‌ها، ورزش‌کردن را دلنشین‌تر و آسان‌تر می‌کند.

منبع:

aaptiv

scientificamerican

healthline

cnet

الهام اقاملایی

ارشد مترجمی رو که گرفتم، سرم با ترجمه و تدریس زبان گرم بود که خیلی اتفاقی با دنیای تولید محتوا آشنا شدم. دنیایی به وسعت یک اقیانوس ولی با عمق نیم سانت:) آماده ای تا با هم شیرجه بزنیم تو این اقیانوس جذاب! Let's Go

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا