سبک زندگیموسیقی

هنگام مطالعه موسیقی گوش کنیم یا نه؟

درحال مطالعه هستم، موزیک لطفا!

در خیابان یا در خانه فرقی نمی‌کند، موزیک‌بازها دائما برگوششان هدفون دارند. حتی اگر در جرگه موزیک بازها قرار نگیریم باز هم بسیاری از ما هنگام رانندگی، پیاده‌روی، شستن ظرف‌ها یا انجام کارهایی که در روتین روزمره‌مان قرار دارد، همزمان به موسیقی نیز گوش می‌دهیم. همین حالا خود من هم که دارم برای شما این مقاله را می‌نویسم، در حال گوش دادن به یک آهنگ بی‌کلام کلاسیک هستم.

اما گوش دادن به موسیقی هنگامی‌که ذهن باید درگیر یادگیری و حل مساله باشد، تجزیه و تحلیل کند و تمرکز داشته باشد، مثل مطالعه کردن، از آن زمان‌هاییست که آدم را دچار تردید و دودلی می‌کند آیا کاری که انجام می‌دهد درست است یا خیر.

منظور از مطالعه کردن فقط درس خواندن نیست. مطالعه فقط محدود به سال‌های مدرسه نمی‌شود. یادگیری تکنیک‌های جدید، مطالعه مقالات و نشریات و دوره‌های آموزشی مداوم به معنی «مطالعه»، چیزی است که همه در هر سنی با آن سروکار دارند. شکی نیست که مطالعه ممکن است گاهی خسته‌کننده باشد، بنابراین یافتن راهی برای لذت بخش‌تر شدن آن یک غریزه طبیعی است.

اما باید بسیاری متغیر‌ها را در نظر گرفت. مثل نوع موسیقی که تصمیم داریم گوش دهیم، شخصیت خودمان و مطالعه‌ای که خواهیم داشت. در ادامه به پرسش‌های پرتکرار در این زمینه پاسخ می‌دهیم و هرکدام از این متغیرها را با شرح و تفصیل، بررسی می‌کنیم.

مطالعه با موسیقی

روزبه‌روز به تعداد دانش‌آموزانی که هنگام مطالعه به موسیقی گوش می‌دهند، افزوده می‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان در سراسر دنیا بر این باورند که هنگام درس خواندن و دوره کردن، نیاز دارند که به آهنگ گوش دهند. این افراد اعتقاد دارند موسیقی تمرکز آن‌ها را افزایش می‌دهد. حتی عده‌ای معتقدند که بدون موزیک نمی‌توانند مطالب را مرور کنند. از سوی دیگر عده‌ای موسیقی را گمراه کننده و عامل حواس‌پرتی می‌دانند. این افراد نیاز به سکوت دارند تا در حین کار یا درس بهترین عملکرد را داشته باشند. در ادامه متوجه می‌شوید که تفاوت تجربه‌ای که داشته‌اند به خاطر آهنگ‌هایی است که انتخاب کرده‌اند.

گوش دادن به موسیقی

موزیک آری، هر موزیکی خیر!

در عین حال که درس خواندن با موسیقی برای بسیاری از افراد نتایج سودمندی داشته است، نتایج مطالعات نشان می‌دهند که گوش دادن به برخی از انواع موزیک ها هنگام درس و مطالعه تاثیر عکس بر یادگیری ما داشته و کاملا باعث حواس‌پرتی و عدم تمرکز صحیح می‌شود. اما چه موسیقی؟ موزیک‌ های با کلام نه تنها برای افزایش یادگیری ما مفید نیستند، بلکه موجب کاهش آن هم خواهند شد. یا مثلا موزیکی که یاد بعضی نفرات و برخی خاطرات را در ما برمی‌انگیزد نیز برای مطالعه خوب نیست.

موسیقی بی کلام یا با کلام؟

مطالعه هر‌چیزی در کل به مقدار مشخصی تمرکز نیاز دارد. به‌خصوص اگر مطالبی که مطالعه می‌کنید به درک مطلب نیاز داشته باشد. صداها ذاتا و به خودی خود حواس‌پرتی ایجاد نمی‌کنند. اما وقتی صحبت از موسیقی با کلام می‌شود، دانشجویان با مشکلات بیشتری روبرو می‌شوند. موسیقی بی کلام برای مطالعه مفید است. اما براساس مطالعاتی که در دانشگاه فینیکس آمریکا انجام گرفته است، گوش دادن به موسیقی با کلام تا حدی باعث حواس پرتی دانش آموزان هنگام درس خواندن و انجام تکالیف می‌شود. به این دلیل که متن‌های ترانه دقیقاً مانند کلماتی که در صفحه می‌خوانید، مبتنی بر زبان هستند و تمرکز روی مطالب مطالعه را دشوارتر می‌کنند. چرا که در حال انجام چندکار با هم هستید. گوش‌های شما هم زمان با خواندن کلمات، شعر را هم می‌شنوند و مغز شما در تلاش است تا هر دو ورودی زبان را به طور هم‌زمان پردازش کند.

پیش از اینکه به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید “محدوده صدای خطرناک برای گوش؛ باید ها و نبایدهای استفاده از هدفون” را بخوانید

موسیقی باعث کاهش IQ!

بر اساس تحقیقات، این کار باعث کاهش IQ شما تا ۱۰ واحد می‌شود. به بیان دیگر هنگامی که شما از سطوح ارزشمند تمرکز خود در گوش دادن و خواندن آهنگ مورد علاقه‌‌تان استفاده می‌کنید، حواس شما از تمرکز روی درس خواندن و نوشتن تکالیف منحرف می‌شود.

آزمایشی که اخیراً توسط کارول اسمیت و لری موریس از دانشگاه تنسی انجام شده نشان می‌دهد دانشجویانی که در دوره امتحانات خود به موسیقی با کلام گوش کرده بودند در مقایسه با دانشجویانی که در همین مدت موسیقی بی کلام گوش کرده‌اند، عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند. مطالعات نشان داده است که این اتفاق در هر شکلی از تغییر حالت گفتار (جریان کلمات مختلف) و نه فقط متن ترانه رخ می‌دهد. حالا یا می‌تواند کسی باشد که از یک تا ده از بالا به پایین در حال شمارش است، یا کسی که می‌خواهد با شما صحبت کند یا حتی صدای گوینده خبر تلوزیون باشد. با تغییر حالت گفتار در زمینه ی مطالعه مبتنی بر زبان، از یادگیری و درک مطلب کاسته می‌شود.

تاثیر موسیقی کلاسیک بر یادگیری

موزیک بی کلام هنگام مطالعه واقعا مفید است. موسیقی کلاسیک هم به عنوان یک ابزار پیش نیاز قبل از شروع مطالعه و هم به عنوان موسیقی پس‌زمینه در حین آن، بسیار مورد تایید است. مطالعه ای که نزدیک به یک دهه پیش در استنفورد انجام شد، تأثیرات موسیقی کلاسیک بر فعالیت مغز را بررسی کرد و نشان داد که در واقع قدرت توجه را بهبود می‌بخشد.

این‌گونه مطالعات گوش دادن به موسیقی کلاسیک قرن ۱۸ میلادی را توصیه می‌کنند، اما نمی‌توان گفت این نوع موزیک برای همه مناسب است. بنابراین اگر با گوش دادن به یک آهنگ حتی قطعه‌ای از موتزارت یا باخ احساس می‌کنید درگیر هیجانات شده‌اید، آن موسیقی مناسب شما نیست. سعی کنید آهنگ‌های بدون کلام کلاسیک و در سبک مینیمال را امتحان کنید. اما اگر این آهنگ‌ها نیز تمرکز شما را برهم می‌زند، آن‌ها را کنار بگذارید و به سراغ نوعی از موسیقی بروید که باعث آرامش شما شود.

مغز شروع به پیش بینی نوسان نت‌ها می‌کند و به طور طبیعی به حرکت صدا براساس الگو، زیر و بمی صدا، سرعت، و بلندی آن توجه می‌کند. این مسئله در قسمت دیگری از مغز نسبت به پردازش زبان اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود که حواس پرت نشود. اما می‌توان ادعا کرد که گوش دادن به موسیقی کلاسیک هنگام مطالعه در واقع ممکن است به شما کمک کند که حتی بیشتر روی کار مورد نظر خود تمرکز کنید.

اثر موتزارت

نظریه باهوش‌تر شدن افراد با گوش دادن به موسیقی، مخصوصا موسیقی کلاسیک، نزدیک به سه دهه پیش بیان شد. اثر موتزارت به این معناست که گوش کردن به انواع خاصی از موسیقی و به طور خاص آثار کلاسیک موتزارت، توانایی فرد در تفکر بلند مدت را افزایش می‌دهد و احتمال یافتن راه حلی انتزاعی برای مشکلات منطقی را بالا می‌برد. دلیل این امر می‌تواند آن باشد که موتزارت و بسیاری از هم عصران او جدای از آثار هنری زیبایی که خلق کرده‌اند، به نوعی با محاسبات گوناگون این کار را انجام داده‌اند. موسیقی کلاسیک به شدت منطقی است و از قوانین و الگوهای موسیقیایی متعددی پیروی می‌کند، چند لایه است و از جهات گوناگون ساختارمند محسوب می‌شود.

طی تحقیقاتی عملکرد ذهن بلافاصله پس از گوش دادن به آهنگ‌های موتزارت بررسی گردید. اینطور ادعا شد که افراد پس از گوش دادن به آثار موتزارت عملکرد ذهنی بهتری داشته‌اند. البته امروزه با وجود داشتن طرفداران بسیار، اثر موتزارت به کلی رد شده است. بااینحال بررسی‌ها نشان می‌دهند با اینکه موسیقی بی کلام و کلاسیک باعث افزایش هوش نمی‌شوند، اما باعث بهتر درس خواندن دانش‌آموزان می‌شوند.

موزارت و تاثیر موزیک آن بر یادگیری

موسیقی با کلام یا بی کلام؟

گفتیم که موزیک هنگام مطالعه بهتر است بی‌کلام و آرامش بخش باشد. بنابراین سبک‌های موسیقی از قبیل پاپ، راک، متال، بلوز، جاز، هیپ هاپ، کانتری و… برای گوش دادن هنگام درس خواندن مناسب نیستند. زمانی که شما به یک قطعه موسیقی پاپ یا راک (ِیا هر نوع موسیقی با متن) گوش می‌دهید، مغز شما به صورت ناخودآگاه سعی می‌کند که هم متن ترانه را آنالیز کند و هم مطالبی را که در حال مطالعه آن هستید.

یکی از بزرگترین عوامل کاهش تمرکز ما، انجام دادن چند کار به صورت هم‌زمان است. با گوش کردن به آهنگ با کلام شما مغز خود را به صورت هم‌زمان درگیر دو کار می‌کنید.

اما همانطور که انتظار می‌رود، سکوت کامل بهترین موقعیت برای تمرکز و یادگیری در نظر گرفته می‌شود اما گفتار در حالت دائم نیز آن‌چنان تأثیر منفی ندارد. تکرار دائم یک موسیقی با کلام، همان «صدای سفید» و شبیه سکوت می‌شود. دقیقاً مانند مطالعه با راه رفتن مداوم است. می‌توانید موزیک با کلامی انتخاب کنید که حتما احساسات عجیبی را در شما برانگیخته نکند، یا شعر آن شما را درگیر نکند. مثلا یک آهنگ جدید از خواننده محبوبتان هم انتخاب مناسبی نیست.

برای تمرین ریاضی حتما موزیک گوش کنید!

متن ترانه بر مطالعه ریاضی تأثیر نمی‌گذارد زیرا شما دیگر پردازش دو ورودی زبان مختلف را ندارید. برای کارهایی مثل ادیت کردن عکس که جنبه بصری دارند هم همینطور است. پس اگر مثلاً طراح هستید و قصد دارید کارهای خسته کننده فتوشاپی انجام دهید، یا درحال مطالعه ریاضی و حل کردن مسائل آن هستید شاید بهترین کار این باشد که هدفون خود را روی سرتان بگذارید و حین کار از هر موسیقی که دوست دارید لذت ببرید.

با اینحال براساس تحقیقات دیگری که در فرانسه انجام شده است، دانش‌آموزانی که هنگام گوش دادن به درس به یک موزیک بی‌کلام پس زمینه‌ گوش می‌دهند در مقایسه با آنانی که هنگام فرا گرفتن درس به موسیقی گوش نمی‌دادند و یا موسیقی با کلام گوش می‌دادند، عملکرد بهتری داشته اند. در ادامه علت این برتری را از جوانب مختلف بررسی کرده ایم:

تقویت حافظه با موزیک

مطالعات نشان داده است که موسیقی تأثیرات مثبت فراوانی روی مغز و بدن انسان ایجاد می‌کند. تاثیر موسیقی بر انسان چنین است که  نیمکره چپ و راست مغز را به‌طور همزمان فعال می‌کند. فعال‌سازی جفت نیمکره‌ها می‌تواند یادگیری را به بالاترین حد ممکن رسانده و حافظه را تقویت نماید. پس می‌توان از موزیک به عنوان یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌های تقویت حافظه خصوصا در زمان درس‌خواندن یاد کرد.

اگر شما یک خواننده باشید، با موسیقی می‌توانید راحت‌تر متن ترانه‌ها را به خاطر بسپارید. عمل یادگیری اشعار به بهبود حافظه شما کمک می‌کند و حتی در مقابل بیماری‌های طولانی مدت مانند آلزایمر نیز شما را ایمن می‌کند . مغز شما یک ماهیچه است، بنابراین هرچه بیشتر یاد بگیرد و یاد بگیرید، در آن بهتر می‌شوید. گوش دادن به موسیقی روحیه را بهبود می‌بخشد و با یک وضعیت احساسی مثبت به حافظه‌ای قویتر می‌رسید .

معجزه موزیک: افزایش کمیت مطالعه

بیایید با هم روراست باشیم ، مطالعه می‌تواند خسته کننده و کسل کننده باشد، از طرفی اغلب باید زمان زیادی را برای درک و فهم مطلبی صرف کنید که این مغایر با حوصله شماست! وقتی برای مطالعه زمان کمتری می‌گذارید قطعا یادگیری کمتری دارید. برای افزایش ساعت مطالعه میتوانید از موسیقی استفاده کنید. موسیقی باعث طولانی‌تر ماندن و نگه داشتن شما پای کار می‌شود.

پخش موزیک، به خصوص برای موضوعاتی که کسل کننده و کم تحرک‌‎تر به نظر می رسند، می تواند آن را جالب تر جلوه دهد، به این معنی که شما انگیزه تان را از دست نخواهید داد. مثل ورزشکاری که به ورزش خود ادامه می دهد  و دیر تر متوقف می‌شود، بدون هیچ گونه همراهی. موسیقی = استقامت .

افزایش کیفیت مطالعه با موزیک

موزیک به عواطف ما احساس آزادی بیشتری می‌دهد. طبق تحقیقات، گوش دادن به موسیقی باعث آزاد شدن دوپامین در مغز ما می‌شود. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث تقویت احساس شادی و هیجان می‌شود. افراد هنگامی که روحیه مثبتی دارند، نسبت به زمانی که روحیه منفی یا خنثی دارند، در حل مشکلات بهترعمل می‌کنند. موسیقی آرامش بخش همچنین به دانش‌آموزان مبتلا به استرس و اضطراب کمک شایانی می‌کند و آن‌ها را آرام خواهد کرد. این آرامش در نهایت می‌تواند آنان را به سمت مطالعه کارآمدتر و بهتر سوق داده و موجب افزایش کیفیت مطالعه این دانش‌آموزان شود.

موسیقی مشکلات تمرکز در مطالعه را کاهش می‌دهد

راه های افزایش تمرکز با موسیقی را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی در واقع سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. کورتیزول هورمونی است که معمولاً مسئول احساس استرس و اضطراب درون ما است. از آنجایی که موسیقی باعث آرامش شما می‌شود، در نتیجه خواب شما را نیز بهتر می‌کند.  از طرفی وقتی عادات خواب بهتری داشته باشید، استرس شما به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد. با کاهش استرس، تمرکز افزایش می‌یابد. بدین ترتیب می‌توان گفت که شما می‌توانید به کمک موسیقی تا حد زیادی از عدم تمرکز هنگام درس خواندن جلوگیری کنید.

چه وقت مطالعه با موسیقی مضر است؟

اگر پلی لیست شما خیلی سریع تغییر کند و آهنگ های زیادی مادام پخش شود موسیقی می تواند برای مطالعه بد باشد . موسیقی‌های پایدارتر طولانی تر بجای آهنگ های تکراری که دارید جستجو کنید .مرتباً آهنگ ها را عوض نکنید یا از مدلی به مدل و سبک دیگر تغییر شان ندهید. استراحت بین مطالعه را نیز فراموش نکنید. هم به گوش هایتان استراحت دهید هم به چشم هایتان.

اگر موسیقی اشتباهی انتخاب کنید، مثلا موسیقی که خیلی دوستش دارید یا یاد خاطراتی که برایتان تداعی می‌شود بیاندازد .

از موزیکی استفاده کنید که به بهترین وجه متناسب با کارتان باشد و به شما انگیزه بدهد.

به طور خلاصه، اگر گوش دادن به موسیقی را یک حواس پرتی دانستید، بهتر است سعی نکنید از آن به عنوان روشی برای تبدیل شدن به دانش آموزی بهتر یا باهوش‌تر استفاده کنید.

با موزیک مطالعه کنید، با موزیک زندگی کنید

موسیقی می‌تواند به شما کمک کند تمرکز خود را حفظ کنید، روی کار خود متمرکز شوید و کارهایتان را با رضایت بیشتری انجام دهید. معمولاً در بیشترِ تحقیقات علمی به اثرگذاریِ مثبتِ موسیقی بر کارایی، خلاقیت و شادمانی افراد هنگام انجام کار اشاره شده و کمتر تحقیقی چیزی مخالف این گفته است. اما همه این‌ها در صورتی محقق می‌شود که موسیقی درستی برای آن انتخاب کرده باشید.

همانطور که اشاره کردیم تقریبا تمام مطالعاتی که در حوزۀ موسیقی انجام شده همگی اتفاق نظر دارند که گوش دادن آهنگ‌ های باکلام یا هر چیزی که در آن صحبت کردن وجود دارد برای اغلب افراد باعث بر هم خوردن تمرکز حواسشان می‌شود. بنابراین توصیه شده از شنیدن این آهنگ‌ها هنگام انجام کارهای تمرکزی و شدیداً فکری خودداری کنید. ولی همین موسیقیِ باکلام برای کارهای تکراری و خسته کننده مثل کارهای یدی و ورزش مفید است. دلیلش این است که پرت شدن حواس در آهنگ های باکلام باعث می‌شود دیرتر خسته شوید و به راحتی حجم بیشتری از کار را بدون خستگی انجام دهید.

هنگام مطالعه آهنگ گوش کنیم؟

تاثیر موزیک بر مغز انسان

در یک مطالعه در دانشگاه استندفورد با تصویربرداری از مغز دریافتند که اوج فعالیت مغز اغلب یا در مواقع سکوت اتفاق می‌افتد یا هنگام گوش دادن به یک موسیقی طولانی. موسیقی به مغز کمک می‌کند تا حوادث را الک کند و به آن اجازه می‌دهد تا چیزهای مهم‌تر را بهتر درک کند.

حتی افرادی که به صورت آکادمیک موسیقی می‌خوانند، اغلب در ریاضیات نیز عملکرد بهتری دارند. معرفی و آشنایی موسیقی در سنین جوانی به پیشرفت شناختی انسان کمک می‌کند. اگر کودک خردسالی دارید، فرستادن او به کلاس‌های موسیقی، برای او مزایایی فراتر از بلد بودن یک ابزار موسیقی دارد. (اگرچه این یک مهارت فوق العاده زندگی نیز هست) .

نقش موسیقی درانجام کارهای روتین

در پژوهشی که در سال 2010 انجام شده و در مجله روانشناسی شناختی به چاپ رسیده، آمده است:«جذب و به یادآوری اطلاعات تازه زمانی به بهترین نحو صورت می‌گیرد که فرد به موسیقی گوش ندهد.» اما در ادامه آمده است «وقتی متخصصی با تجربه بخواهد به تمرکز و آرامش لازم برای انجام کاری برسد که پیش از آن بارها آن را انجام داده است، گوش کردن به موسیقی حین کار می‌تواند عملکرد او را بالا ببرد».

مطالعات مبتنی بر تاثیر موسیقی بر عملکرد افراد

در سال ۱۹۷۲، مطالعه ای در نشریۀ Applied Ergonomics منتشر شد که اذعان داشت مردم با شنیدن آهنگ، کارهای تکراری را با کارایی بهتری انجام می دهند.

سالِ ۱۹۹۴، نشریۀ آمریکایی American Medical Association طی مطالعه‌ای دریافت جراحانی که در اتاقِ عمل به موسیقی گوش می دهند کارایی و دقتشان در جراحی بالاتر می‌رود. آهنگ‌هایی که توسط خود شرکت کننده‌ها انتخاب شده بود تاثیر بیشتری داشتند؛ ولی حتی زمانیکه به موسیقی که توسطِ محققان انتخاب شده بود گوش می‌دادند، نسبت به زمانیکه موسیقی گوش نمی‌دادند عملکرد بهتری در جراحی داشتند.

اگر هنگام گوش دادن به موسیقی از هدفون استفاده می کنید “معرفی پرطرفدارترین هدفون های بی سیم” را بخوانید

در سال ۱۹۹۹ مطالعۀ دیگری در نشریۀ علمیِ Neuroscience and behavioral physiology نشان داد که پخش کردن آهنگ‌های کلاسیک یا راک به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند اعداد را با سرعت و دقتِ بیشتری تشخیص دهند.

در سال ۲۰۰۵ نیز تحقیقی توسط ژورنالِ Psychology of Music به انجام رسید که نشان می‌داد برنامه نویسان با شنیدنِ آهنگ، کیفیت و عملکردشان بهبود یافته و حس و حال روانی بهتری پیدا می‌کنند. این مطالعه همچنین حاکی از آن است که موسیقی می‌تواند روی منحنیِ یادگیری (Learning Curve) افراد، اثرگذاری مثبت داشته باشد.

مثال‌های بالا به خوبی اثرِ موسیقی را روی کار و عملکرد انسان نشان می‌دهد و این چیزی است که خودمان بدون تحقیقاتِ علمی هم می‌توانیم احساس کنیم.

موزیک به شما در داشتن آرامش کمک می کند

موسیقی برای سلامت کلی روانی و در کمک کردن به ایحاد آرامش عالی است. هرچه آرامش و احساس ریلکسی بیشتری داشته باشید، احساس بهتری خواهید داشت.

با گوش دادن به موسیقی، ضربان قلب شما غالباً همزمان با ریتم همراه می‌شود. به همین دلیل، به افرادی که مرتباً استرس دارند، توصیه می‌شود موسیقی هایی را گوش دهند که ضربان قلب را آرام کند و به حالت عادی باز  گرداند.(موسیقی کلاسیک مورد علاقه رایج این افراد است). اگر اهل مدیتیشن و یوگا باشید، گوش دادن به موسیقی هنگام مدیتیشن نیز بسیار به تاثیرگزاری آن کمک می‌کند.

اگر قبل از امتحان یا اجرا، عصبی هستید ، ضربان قلبتان سریع است و کف دستتان عرق می‌کند، کافیست چشمان خود را ببندید و با تمرکز بر روی تنفستان، به موسیقی آرام بخشی گوش دهید. شما در واقع می‌توانید یک حالت آرام را القا کنید و ضربان قلب خود را به این ترتیب آرام کنید .

هر چیزی که برای تسکین این احساسات و ترویج بهزیستی به شما کمک کند، احتمالاً راندمان شما را بالا می‌برد و شما را در این روند به سمت شاد بودن سوق می‌دهد. بنابراین منطقی است که موسیقی را در کار و زندگی شخصی خود بگنجانید.

آهنگ مناسب شخص خود را پیدا کنید

پژوهش انجام شده از سوی دانشکده مدیریت دانشگاه نورث وسترن در سال 2014 نشان داد گوش کردن به موسیقی مناسب برای هر فرد، می تواند تأثیر قابل توجه‌ای روی خلق و خوی او و تمایلش برای در دست گرفتن ابتکارعمل داشته باشد.

به همین ترتیب هر کس دیگری نیز در موقعیت‌های خاصی که می‌خواهد خود را در موضع قدرت قرار دهد، می‌تواند از انرژی موسیقی بهره بگیرد. مثلاً اگر جلسه‌ای با رئیس یا یکی از مشتریان مهم خود دارید یا قرار است در جلسه مصاحبه شغلی شرکت کنید، می‌توانید برای قرار گرفتن در بهترین حالت ذهنی، از آن نوع موسیقی کمک بگیرید که خودتان احساس می‌کنید شما را در این حالت قرار می‌دهد.

سلیقه موسیقی و آهنگ های مورد علاقه خود را بشناسید

صدای طبیعت و صداهای محیطی

بر اساس پژوهشی که در ژورنال جامعه متخصصان آکوستیک آمریکا به چاپ رسیده، «کیفیت صوتی محیط کار، به واسطه رعایت ملزوماتی مثل حفظ حریم خصوصی و میزان سر و صدای فضا، بر اثربخشی، کارایی و رضایت کارکنان سازمان ها تأثیرگذار است». صداهای طبیعی پس زمینه می‌توانند بدون آنکه مثل موسیقی با کلام حواستان را به خود پرت کنند، در غرق نگاه داشتن شما در هر کاری که انجام می‌دهید نقش بسیار مؤثری داشته باشند.

در سال ۲۰۱۵ تحقیقی توسط نشریۀ آمریکایی Acoustical Society of America منتشر شده نشان می داد گوش دادن به آهنگ های طبیعی یا Natural Music حاویِ اصواتِ طبیعت همچون باران، جریانِ آب و … تاثیرِ مثبتی روی بهبودِ بهره‌وری کارمندان دارد. گوش دادن به صدای طبیعت باعث افزایش عملکرد ذهن و تمرکز می‌شود. صداهای آرامش بخش مثل جریان آب، آبشار و خش خش برگ ها به شدت برای آرام کردن ذهن مناسب است.

البته صداهای دیگر مثل صدای حیوانات و پرنده‌ها نیز عامل حواس پرتی خواهد بود اما بعضی از موسیقی های طبیعت توسط پیانو نواخته می‌شوند که یک فضای خوبی را برای محیط کار فراهم می‌کنند.

موسیقی امبینت

اگر در محل کار استرس دارید، موسیقی امبینت را امتحان کنید. سازنده این موسیقی اظهار کرده است که گوش دادن به آن می‌تواند سطح توجه شنیداری را افزایش دهد، بدون این که شما را مجبور کند به یک نقطه و موضوع خاص فکر کنید. آهنگ های امبینت که به خاطرِ ساختارِ موسیقیایی نویزمانندشان ambient noise هم اطلاق می‌شوند یکی از بهترین ژانرهای موسیقی برای افزایشِ بهره وری هستند.

در سالِ ۲۰۱۲ نشریۀ Consumer Research مطالعۀ دیگری منتشر کرد که تأثیرِ موسیقیِ امبینت روی خلاقیتِ افراد را نشان می داد. این مطالعه اذعان داشت که شرکت کنندگان با گوش دادن به موسیقیِ امبینت در ولومِ ۷۰ دسیبل (تقریباً برابر با صدایِ یک جاروبرقی) خلاقیتِ بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین مشخص شد که شنیدن آهنگ در ولومِ بالا ( ۸۵ دسیبل، تقریباً برابر با صدایِ یک زباله خرد کن) به صورت محسوسی کارایی و میزانِ خلاقیت افراد را کاهش می‌دهد. با تحقیقاتِ صورت گرفته به راحتی می‌توان اثراتِ مثبتِ موسیقی امبینت روی حس و حال درونی و بهبود عملکردِ افراد را دریافت. این موسیقی برای لحظات سخت کاری بسیار مناسب است و باعث می‌شود که کارتان را بهتر و راحت‌تر بیشتر ببرید.

موسیقی مثبت و انرژی بخش

هرچه باشد، هدف از گوش سپردن به موسیقی این است که حالت احساسی شما را به وضعیت بهتری ببرد؛ وضعیتی که برای آن لحظه مناسب‌تر به نظر می‌رسد. آهنگ های انرژی بخش به بهترین نحو می‌توانند این کار را برایتان انجام دهند.

بر اساس تحقیقات «موسیقی می‌تواند به عنوان یک محرک انتزاعی، درست مثل پاداشی که با انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین ارتباط برقرار می‌کند، احساس رضایتمندی و عطش بیشتر را در شما برانگیزد». به بیان ساده، موسیقی مثبت و انرژی بخش به شما انرژی مثبت می‌بخشد.

موسیقی کلاسیک

کلاسیک یکی از بهترین موسیقی ها است؛ به طوری که از بین هشت رادیولوژیست، هفت نفر آن ها تایید کردند که موسیقی باروک باعث بهبود روحیه و افزایش تمرکز هنگام کار می‌شود.

موسیقی حماسی

موسیقی حماسی باعث می شود که شما احساس بهتری نسبت به جهان اطراف خود داشته باشید. این موسیقی برای کشف و شهود و فیلم های اکشن استفاده می شود و به شما انگیزه می دهد. بنابراین اگر احساس خستگی و بی انگیزگی در طول کار داشتید، به موسیقی های حماسی گوش دهید تا انگیزه تان افزایش پیدا کند.

انواع دیگر موسیقی

موسیقی های دیگری هم هستند که می‌توانید حین کار به آن ها گوش دهید. به عنوان مثال موسیقیِ مدیتیشن، جاز یا بلوز؛ بنابراین اگر می خواهید صدای همکاران پرحرف‌تان را نشنوید، از موسیقی سفید استفاده کنید. موسیقی های ملایم و آرام هم می‌تواند باعث افزایش تمرکز در محل کار شود اما موسیقی های پر انرژی تر قطعاً انگیزه شما را در حین کار بالا نیز خواهد برد.

موسیقی بازی های رایانه ای

اگر هیچ یک از گزینه های دیگر نتیجه ندادند، شاید آنچه که به آن احتیاج دارید موسیقی متن بازی های رایانه ای باشد. موسیقی بازی ویدئویی یک انتخاب عالی است، زیرا تجربه یک بازی را در ذهن شما یادآوری می کند، مخصوصاً اگر بازی جنگی باشد که برایتان تداعی می شود که در آن بازی توانسته بودید ببرید و دشمن ها را نابود کنید که حس خوبی به شما خواهد داد. موسیقی متن بازی های رایانه ای عنصری حیاتی از این بازی ها به شمار می روند که اساساً با هدف متمرکز نگه داشتن گیمر برای مدتی طولانی ساخته شده اند. پس دلیلی وجود ندارد که نتوانند همین کار را برای کسانی که قصد دارند چندین ساعت متوالی کار کنند انجام دهند.

مردم زرشک طلایی را به چه کسی اهدا کردند؟

پائیز 1401 با کوهن: باله جذامیان و چند اثر دیگر

راهنمای انتخاب موزیک مناسب

همانطور که می‌بینید انتخابِ آهنگِ مناسب گاهی می‌تواند به یک چالشِ تبدیل شود. چاره‌ای نیست کمی باید وقت بگذارید و هنرمندِ موردِ علاقه تان را پیدا کنید. به محض اینکه متوجه شدید چه آهنگی در چه موقعیتی روی عملکرد شما اثرگذار است یعنی راهتان را پیدا کرده اید. تحقیقات علمی فقط در موردِ اثربخشی آهنگ ها نظر می‌دهند و به شما آهنگ یا هنرمندی را معرفی نمی‌کنند؛ چون فاکتورهای مختلفی وجود دارد که از فردی تا فرد دیگر متفاوت است و افزون بر این سلایقِ یک شخص در گذر زمان و تحت تاثیرِ عواملِ مختلف می‌تواند دستخوش تغییر شود. پس عملاً تنها کسی که می‌تواند آهنگِ مناسب را برای شما پیدا کند خودِ شما هستید.

به تایپ شخصیتی خود توجه کنید

اثر هر موزیک بر هر شخص منحصر به فرد، متفاوت است. به عنوان مثال، افراد با سطح هوشیاری بالا ممکن است برای آرام کردن ذهن و یافتن فضای ذهنی مناسب برای مطالعه، به موزیک آرام احتیاج داشته باشد، در حالی که افراد آرام و یا حتی افراد بی حال و حوصله ممکن است به چیزی کمی شادتر نیاز داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که افراد درونگرا هنگام مطالعه خلوتی و سکوت را ترجیح می‌دهند، در حالی که افراد برونگرا هنگام مطالعه یا درس خواندن، تحرکات بیرونی بیشتری را در محیط اطراف خود ترجیح می دهند

متناسب با فعالیت خود انتخاب کنید

اگر آهنگ خاصی را دوست دارید، لذت شنیدن موسیقی روند مطالعه را دلپذیرتر می‌کند. اما لزوماً برای حافظه یا تمرکز خوب نیست زیرا آهنگی را که به خوبی بلد هستید به احتمال زیاد باعث حواس پرتی شما با خاطرات مرتبط می شود. بنابراین برای کارهای فکری یا هنگامی که می خواهید مطالب و مفاهیمِ جدید یاد بگیرید بهتر است از موسیقی بی کلام استفاده کنید.

اگر به یک کارِ تکراری برخورد کردید آهنگ های باکلام گوش کنید که حسابی حواستان پرت شود و کمتر احساسِ خستگی کنید. و گاهی به مسائلی برخورد می کنید که بسته به پیچیدگی آن ها اصلاً امکان گوش دادن به موسیقی وجود ندارد و باید سکوتِ مطلق برقرار باشد. چه اشکالی دارد. اینجا از معجزۀ سکوت استفاده کنید. بهترین حالت برای انتخاب موسیقی مناسب این است که خودتان یک‌بار میزان یادگیری و متمرکز ماندنتان را با موسیقی و بدون آن تست کرده، و در نتیجه مفیدترین روش مناسب خود را انتخاب نمایید.

در نهایت نوع آهنگ بستگی به شما دارد

در نهایت اما باید دانست که اثر موسیقی بر میزان تمرکز و یادگیری ما کاملا نسبی است. موسیقی برای بعضی افراد حکم کاتالیزور یا تسریع‌کننده را دارد. از طرفی در یک سری افراد، موسیقی کاملا باعث حواس‌پرتی و عدم تمرکز می‌شود. با همۀ این‌ها برای افزایشِ بهره‌وری بهتر است به صورت مدام به آهنگ گوش ندهید.

مدتی هم لازم است بدون آهنگ کار کنید. در انتخابِ آهنگ ها به تنوع و ترکیب آن ها توجه کنید. تکرارِ یک سبکِ مشابه می تواند اثر معکوسی روی کارایی شما بگذارد. این شما هستید که باید نوع موسیقی مناسب برای خود را بیابید، بنابراین لیستی از آهنگ‌های آرامش بخش مورد علاقه خود را مشخص کنید و از بین آنها چند مورد مناسب را بیابید.

منابع:

musicalmum

journals.sagepub

زهرا حاج محمد کریمی

من زهرا حاج محمد کریمی هستم، کارشناسی مترجمی زبان دارم و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطاتم، به ادبیات و تئاتر علاقه مندم و کار دوبله و گویندگی هم انجام میدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا