زیبایی و سلامتسبک زندگی

راهنمای خرید ماساژور تفنگی و نکات مهم در خصوص استفاده از آن

با خرید ماساژور تفنگی که ماساژور ضربه‌­ای، ضربه درمانی و ویبره درمانی نیز نامیده می­‌شود، می‌­توانید بدون اینکه هزینه سرسام آور سالن‌­های ماساژ را پرداخت کنید از مزایای ماساژ درمانی بهره ببرید. این وسیله الکتریکی که تا حدودی شبیه دریل است، ماساژوری قدرتمند می‌باشد و عموما به همراه یکسری وسایل جانبی نظیر توپک­‌هایی با درجه سختی متفاوت و سری انگشت مانند عرضه می­‌شود.

این دستگاه به گونه­‌ا‌ی طراحی شده که برای همه کاربردی باشد اما بیشتر در میان ورزشکاران استقامتی نظیر دوندگان یا ورزشکاران ورزش‌­های سه‌­گانه محبوب است. اگر از هر وسیله­‌ای درست استفاده نشود، ممکن است ریسک‌­هایی برای سلامتی به وجود بیاورد که بهتر است از قبل از آنها مطلع باشید. در این مقاله، بیشتر درباره ماساژور تفنگی و نحوه استفاده از آن صحبت خواهیم کرد تا اگر شما نیز قصد خرید ماساژور تفنگی را دارید بتوانید با آگاهی بیشتری انتخاب کنید.

مزایای استفاده از ماساژور تفنگی

هدف از این ماساژور، درست مانند ماساژ سنتی، کاهش التهاب با بیرون کشیدن مایع­­ خارج سلولی نظیر مایع لنفاوی و خون وریدی از بافت عضله‌­ای و فرستادن آنها به جریان خون است. ماساژ باعث ریلکسی عضله‌های سفت و منقبض شده، ترمیم جای زخم و اسکار و کاهش تنش و سفتی ماهچه‌­ها می­‌شود.

اگر قصد خرید سشوار دارید “راهنمای خرید سشوار، نکاتی مهم برای افرادی که به دنبال یک سشوار حرفه‌ای اند” را بخوانید

برخلاف سایر کارهایی که برای بدن انجام می‌­شود، ماساژ لرزشی را می‌­توانید خودتان انجام دهید و اتفاقا توصیه به انجام چنین کاری شده است. اگر فرد دیگری این ماساژور تفنگی را برای شما استفاده کند (صرف نظر از مهارت، توانایی و تجربه­‌ ای که دارد)، نمی­‌داند که چه میزان فشار می­‌توانند روی بدن شما وارد کنند و بدن شما به دلیل این فشار، تا چه اندازه درد خواهد کشید. در واقع، دیگران ممکن است باعث آسیب زدن به بدن شما شوند.

اما اگر خودتان از دستگاه ماساژور استفاده کنید، می‌دانید که اوضاع از چه قرار است و فشار زیادی به خودتان وارد نمی­‌کنید.

از ماساژور تفنگی برای گرم کردن عضله‌­ها قبل از تمرین یا برای تسریع ریکاوری بعد از تمرین استفاده می­‌شود. این ماساژور برای افراد معمولی که ورزش سنگین نمی‌کنند نیز مناسب و مفید خواهد بود. چرا که استفاده از آن آسان است و تنش را کاهش و عملکرد افراد را افزایش می­‌دهد. برای مثال، این دستگاه برای کسانی‌که مرتب پشت کامیپوتر نشسته‌­اند، مفید خواهد بود.

ماساژور تفنگی تا چه اندازه مفید است؟

نکات مهم پیش از خرید ماساژور تفنگی

زمانیکه به ماساژ گرفتن فکر می‌­کنید، قرار نیست که حتما مدت زمان خیلی طولانی باشد. اما چه مقدار زمان، بیش از اندازه حساب می­‌شود؟ اگر بافت عضله در مدت زمان واقعا کوتاهی، قرمز شد، یعنی خون بیش از اندازه در آن قسمت جریان دارد. در چنین موردی، باید ماساژور را به قسمت‌­های دیگر هدایت کنید. همچنین، اگر ماساژور تفنگی را بیش از حد نیاز روی یک قسمت از بدن نگه دارید (مثلا بیش از چندین دقیقه)، ممکن است پوست سیاه و کبود شود و دچار کوفتگی شوید. در کل، بهتر است ماساژور را بیش از چند ثانیه روی یک نقطه ثابت نگه ندارید. در عوض، سر دستگاه را در یک ناحیه کوچک مرتب بچرخانید.

راهنمای خرید ماساژور تفنگی

ماساژورهای تفنگی این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌­اند و احتمالا ویدئوهای زیادی از آنها در شبکه‌­های اجتماعی مشاهده کرده‌­اید. درباره مزایای خرید ماساژور تفنگی بعدا صحبت خواهیم کرد، اما برای خرید چنین دستگاهی واقعا باید دنبال چه ویژگی‌­هایی باشیم؟

قدرت دستگاه، از مهم‌ترین پارامترها برای خرید ماساژور تفنگی

زمانیکه از قدرت دستگاه صحبت می­‌کنیم، منظورمان دو چیز است: سری دستگاه با چه سرعتی می­چرخد و دامنه نوسان یا عمق آن چقدر است. این دو ویژگی اهمیت زیادی دارند زیرا باعث راحتی استفاده از دستگاه می­‌شوند.

اگر عادت به ترکیب ورزش و موسیقی دارید “موسیقی برای ورزش: آری یا نه؟” را بخوانید

با سرعت ماساژور بحث را شروع می‌­کنیم. ماساژ امری بسیار شخصی است. برخی نوع بسیار ملایم و آرام آن را دوست دارند و برخی هم عاشق ضربات پشت سر هم دستگاه به عضلات هستند. اگر ماساژوری انتخاب کنید که سرعت­‌های مختلفی داشته باشد، می‌­توانید از میان سرعت‌­های آن انتخاب کنید. اکثر دستگاه‌ها دارای 2 تا 5 درجه سرعت هستند.

عمق دستگاه هم به معنی ماساژ ملایم یا عمیق است. هر چه سری دستگاه عمیق‌­تر در عضله فرو رود (که معمولا به میلی متر محاسبه می‌­شود)، فشار بیشتری به عضلات وارد خواهد شد.

قابل حمل بودن

در اکثر موارد، افراد از ماساژور تفنگی هم در خانه و هم در باشگاه استفاده می‌­کنند. اگر بخواهید این وسیله را در کیفتان بگذارید و به مکان‌های مختلف ببرید، باید هنگام خرید ماساژور تفنگی به قابلیت حمل آن نیز توجه کنید. اکثر دستگاه‌ها با کیف فروخته می­­‌شوند اما برخی هم کیف حمل ندارند. وزن اکثر ماساژورهای دستی بین 1 تا 1.5 کیلوگرم است و اگر بیش از این سنگین باشند، ممکن است برای حمل آن دچار زحمت شوید.

طراحی

اگر مدل­‌های مختلف ماساژور را دیده باشید، می‌­دانید که طراحی­‌های متفاوتی وجود دارد. برخی دسته‌­دار هستند، برخی با باطری کار می­‌کنند. برخی ظاهر مدرن و پیشرفته­‌ای دارند اما برخی طراحی کاربردی خود را حفظ کرده‌­اند. مهم نیست که طراحی دستگاه چگونه است شما باید به نیازهای خودتان توجه کنید و ببینید با کدام مدل راحتی بیشتری دارید. مثلا، محل قرارگیری دکمه خاموش روشن کجاست یا دسته ماساژور در دستتان چگونه قرار می‌گیرد.

عمر باطری، از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای خرید ماساژور تفنگی

به جز مواردی محدود، اکثر ماساژورهای تفنگی بدون سیم هستند و با باطری­‌های لیتیوم‌یونی عرضه می­‌شوند. به طور میانگین، عمر باطری دستگاه‌ها در حالت حداکثر سرعت، 2 تا 3 ساعت است.

ضمانت‌­نامه

طبق تجربه ما، کیفیت ماساژورهای تفنگی متفاوت است. در برخی موارد، مدل­‌های گران‌تر الزاما کیفیت بهتری ندارند. به همین دلیل، پیش از خرید دستگاه، حتما ضمانت‌­نامه آن را بررسی کنید.

اکثر کمپانی­‌ها، ضمانت یکساله دارند اما باید حواستان به شهرت سازنده نیز باشد. نظرات سایر خریداران را در سایت­‌های مختلف بخوانید و ببینید که خدمات مشتریان ارائه شده به آنها در حد ادعاهای شرکت بوده است یا نه.

ماساژور تفنگی ویژگی­‌های مثبت زیادی دارد اما باید همیشه جانب احتیاط را نگه دارید و حواستان باشد تا درست از این دستگاه مفید استفاده کنید.

5 ویژگی مثبت خرید ماساژور تفنگی

ماساژور تفنگی

خرید ماساژور تفنگی مزایای زیادی دارد: تقویت سیستم ایمنی، ریکاوری عضله­‌ها، انعطاف­‌پذیری و تحرک بیشتر مفاصل. ماساژور تفنگی یک وسیله دستی برای ویبره درمانی است که از تکنیک ماساژورها تقلید می‌کند. یعنی مثل فردی عمل می‌کند که دست­‌هایش را سریع و به صورت ریتمیک روی بدن شما حرکت می‌­دهد تا اعصابی که به ناحیه درگیر متصل هستند را تحریک کند.

ماساژور تفنگی می­‌تواند راهی برای رفع گرفتگی شانه­‌ها، گردن یا کمر باشد که به خاطر زیاد پشت میز نشستن ایجاد می­‌شود. یا برای گرم کردن عضله­‌ها قبل از باشگاه یا به عنوان ریکاوری بعد از تمرین مورد استفاده قرار گیرد.

تقویت گردش خون

استفاده از ماساژور تفنگی روی یک قسمت از بدن، نوعی تاثیر موجی بر پوست می­‌گذارد. چنین کاری باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه خاص می‌­شود. با افزایش خون­‌رسانی، عضله مورد نظر، خون تازه با اکسیژن و مواد مغذی تازه دریافت می­‌کند که هر دو این موارد برای ریکاوری و بهبود عضلات ضروری هستند. بعلاوه، تورم و التهاب مفاصل نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اگر به ریلکس کردن علاقه دارید “نفس عمیق!” را بخوانید.

تشویق به تخلیه لنفاوی

خرید ماساژور تفنگی ممکن است به بدن در مبارزه علیه عفونت­‌ها کمک کند، زیرا باعث بهبود عملکرد سیستم لنفاوی می‌­شود. این بخش از بدن مسئول ایمنی ماست و وظیفه آن، محافظت در برابر بیماری­هاست.

سیستم لنفاوی علاوه بر مبارزه علیه عفونت­‌ها، مایع لنفاوی را از بافت­‌های بدن به سمت خون می­‌برد و از بدن را از شر مواد سمی و اضافی خلاص می‌­کند.

شاید شما هم اسم گره­‌های لنفاوی را شنیده باشید که مانند فیلتر عمل می‌­کنند. در واقع، آنها نقاط تخلیه مواد زائد بدن هستند. آنها هر چیز مضری که بدن نیاز نداشته باشد، به دام می‌­اندازند یا تخریب می­‌کنند، مایع لنفاوی و مواد زائد بدن نظیر لاکتیک اسید و خون فاقد اکسیژن را غربال می­‌کنند تا بدن بعدا آنها را از طریق عرق، ادرار یا مدفوع بیرون بفرستد.

با کاهش مایع لنفاوی در بدن، عضلات­ عملکرد بهتری خواهند داشت و بعد از تمرین ورزشی احساس سنگینی ندارید.

 افزایش انعطاف­‌پذیری عضله‌­ای

استفاده از ماساژور تفنگی می­‌تواند با آزاد کردن تنش‌­ها و موادی که داخل عمق عضلات هستند، گرفتگی­‌ها و استرس‌ها را کاهش دهد و باعث افزایش متابولیسم بافت‌ها شود.

ماساژور تفنگی به عضله و هزاران بافت داخل آن کمک می­‌کند تا ریلکس شوند و کشیدگی و تنش کمتری تجربه کنند. در تحقیقی که در سال 2013 انجام شد، مشخص گردید که ماساژور تفنگی به شدت باعث افزایش انعطاف­‌پذیری عضلات پشت ران می‌­شود.

در تحقیقی دیگری در سال 2021 نیز مشخص شد که تنها 10 دقیقه استفاده از ماساژور تفنگی برای اندام تحتانی می‌­تواند انعطاف‌پذیری بدن را افزایش دهد.

افزایش ریکاوری مفاصل

هر فایده­‌ای که خرید ماساژور تفنگی برای عضلات داشته باشد، به طور غیرمستقیم به بهبود حرکت مفاصل نیز کمک خواهد کرد. چنین چیزی به خاطر نحوه اتصال عضلات از طریق تاندون‌ها به استخوان‌های اصلی است. اگر فشار وارده بر عضله­‌ها را کم کنید یا کاری کنید تا ریلکس شوند، فشار وارده بر مفاصل نیز کمتر خواهد شد.

در تحقیقی در سال 2013 مشخص شد که ماساژور تفنگی بر انعطاف­‌پذیری عضلات پشت ران و کاهش فشردگی و خشکی آن تاثیر دارد. در تحقیقی دیگر نیز فایده این دستگاه برای زانوها مشخص گردید.

افزایش ریکاوری عضلات

گرفتگی با تاخیر عضله همان حس گرفتگی و دردی است که بعد از شروع ورزشی جدید و سخت دچار آن می­‌شوید. این مشکل، یکی از عوارض کارکشیدن بیش از اندازه از عضله حین انجام ورزش یا تمرینی جدید است. هرچند که نمی­‌شود به طور کامل از چنین عوارضی جلوگیری کرد اما چندین تحقیق نشان داده­‌اند که ماساژور تفنگی می‌­تواند به کاهش درد و گرفتگی کمک کند و روند بهبود عضله را تسریع بخشد. در تحقیقی در سال 2014، مشخص شد که اگر بعد از تمرین دست به مدت 5 دقیقه از ماساژور تفنگی استفاده شود، در مقایسه با ماساژهای سنتی، تاثیر بسیار بهتری بر کاهش خشکی و گرفتگی پس از تمرین خواهد شد.

نحوه استفاده از ماساژور تفنگی

ماساژور حرفه ای

کاملا مشخص است که استفاده از ماساژور تفنگی، کار سختی نیست. در حقیقت، خیلی هم آسان و راحت است. به قدری استفاده از این دستگاه راحت است که شاید پیش خود فکر کنید نیازی به خواندن دستورالعمل مصرف یا حتی نکات ارائه شده در این مقاله را ندارید.

البته هر چقدر هم که کار آسانی باشد، باز هم نیاز به عقل و فهم دارد. چرا که در مواردی استفاده از این دستگاه ممنوع است یا اگر بدانید که چگونه از آن استفاده کنید، می‌­توانید بیشترین بهره را از وقت و تلاش خود ببرید.

با دانستن نکاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، می­‌توانید نهایت استفاده را از ماساژور تفنگی ببرید و روند بهبودی پس از تمرینات را سرعت بخشید.

نکاتی برای شروع

ماساژور تفنگی، دستگاهی دستی است که درمان ویبره‌­ای برای شما فراهم می‌­آورد. هدف از خرید ماساژور تفنگی، کاهش فشار و درد وارده بر عضلات، بهبود گردش خون، افزایش دامنه حرکت و تسریع ریکاوری استفاده می­‌شود. اگر می­‌خواهید بدانید که چگونه باید از ماساژور تفنگی استفاده کنید، نکات زیر برای شماست:

1- بهتر است قبل از اینکه ماساژور را روی پوست قرار دهید، آن را روشن کنید. اگر در حین تماس ماساژور با بدن، دستگاه را روشن کنید، ممکن است آزاردهنده باشد و باعث کبودی شود.

2- با پایین‌­ترین درجه سرعت شروع کنید. اگر می‌­توانید میزان طاقت خود را ارزیابی کنید، شروع ماساژ با سرعت بالا ممکن است دردناک باشد. علاوه بر این، یادتان باشد که ممکن است کوفتگی نتیجه پارگی­‌های بسیار کوچک در عضلات یا افزایش التهاب باشد. اگر عضلات را در معرض ضربه ماساژور قرار دهید، ممکن است بیشتر از منفعت، ضرر داشته باشد.

3- از هر درجه سرعتی که استفاده ­کنید، باز هم باید ماساژور را به روی عضله بغلتانید و دستگاه حالت شناور داشته باشد. لازم نیست تا با سری ماساژور تفنگی، فشار بیش از اندازه به بدن وارد کنید. بهترین حالت، فشار ملایم تا متوسط است. هنگامی که ماساژور را به آرامی روی ناحیه مورد نظر می‌چرخانید، دستگاه کار خودش را می‌­کند.

4- ریلکس باشید! شما این ماساژور تفنگی را برای کاهش کوفتگی عضله­ خریده‌­اید، نه بدتر کردن وضع آنها. اگر خیلی سفت و محکم سری ماساژور را روی ناحیه مورد نظر بچرخانید، نمی­‌توانید از تمامی توان دستگاه بهره ببرید. کافیست تا شروع به تنفس صحیح کنید (دم و بازدم) و در همین حین، به آرامی ماساژور را روی تمامی سطح عضله بچرخانید.

مدت زمان استفاده از ماساژور تفنگی

استفاده از ماساژور تفنگی ممکن است، درد شیرینی را ایجاد کند (منظورمان همان دردیست که بعد از ماساژ گرفتن دارید). هرچند ممکن است، استفاده از این دستگاه روی عضله‌­های سفت و گرفته، کمی دردناک باشد، اما به از بین رفتن این حس گرفتگی و سفتی می‌­ارزد.

استفاده کوتاه مدت از دستگاه ماساژور تفنگی به بهبود گردش خون و کاهش کوفتگی کمک می­‌کند. اما اگر مواظب نباشید، استفاده طولانی مدت از آن، می­‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

بهترین زمان برای ماساژ

گرم کردن عضله­: 30 ثانیه. قبل از شروع تمرینات، عضله­ را به مدت 30 ثانیه با ماساژور تفنگی ماساژ دهید تا عضله­ و بافت‌­های عصبی فعال شوند.

گرم کردن مجدد عضلات: 15 ثانیه. در وسط تمرین هستید و احساس خستگی می‌­کنید؟ عضلاتتان شروع به خستگی و اسپاسم کرده­‌اند؟ بهتر است 15 ثانیه، آنها را ماساژ دهید.

ریکاوری و بهبود درد: 2 دقیقه.. بعد از تمرین یا زمانیکه کوفتگی و درد تاخیری عضله را احساس کردید، می­‌توانید تا 2 دقیقه با دستگاه ماساژور تفنگی خود، روی هر گروه عضله‌­ای کار کنید. این پروسه می‌­تواند در تمام طول روز تکرار شود، البته با 1تا2 ساعت استراحت در میان هر استفاده.

عموما، استفاده روزانه از ماساژور تفنگی امن است، به شرطی که از دستوراتی که پیشتر گفته شد، پیروی کنید و استفاده از دستگاه را محدود به 2 دقیقه برای هر گروه عضله­‌ای کنید. اگر حین استفاده از ماساژور تفنگی، درد شدیدی را احساس کردید، سریعا دستگاه را خاموش کنید و کنار بگذارید.

چگونه پس از خرید ماساژور تفنگی از لوازم جانبی استفاده کنم؟

نکات مهم هنگام استفاده از ماساژور

هر دستگاهی با سری­‌ها و لوازم جانبی متنوع قابل تعویضی عرضه می‌­شود. البته 4 سری، بیشتر از بقیه استاندارد هستند. اگر شما هم نمی‌­دانید که هر کدام از این سری‌­ها دقیقا چه استفاده‌­ای دارند، در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بگیرید.

توپی بزرگ: رایج‌­ترین سری مورد استفاده در ماساژور تفنگی، همین توپی بزرگ است. بسته به تولیدکننده، می‌­تواند جنسی از پلاستیک فشرده یا فوم سخت داشته باشد. این سری برای درمان عضلات بزرگ و متوسط طراحی شده است. برای مثال، برای عضلاتی نظیر عضله سرینی، پشت ران و چهار سر ران. این سری، ابزاری همه فن حریف محسوب می­‌شود.

سری فلت: این سری چند منظوره برای نواحی مختلفی نظیر عضلات سینه، سرینی و پاها ایده‌آل است. در واقع، برای گروه عضلات کوچک‌تر و ماساژ فول بادی گزینه بهتری محسوب می‌شود. از آنجا که این سری هیچ قسمت تیزی ندارد، اگر حین ماساژ به طور اتفاقی آن را روی استخوان بکشید هم درد آنچنانی ندارد.

سری گلوله‌­ای: اگر می­‌خواهید از ماساژور تفنگی برای ناحیه یا گرفتگی خاصی استفاده کنید، سری گلوله­‌ای گزینه مناسبی است. این سری جانبی ماساژور برای تمرکز روی نقطه خاصی از بدن مانند شانه­‌ها یا نقاط اتصال رباط­‌های مختلف، عالی است.

سری چنگالی: این سری چنگال مانند دو شاخه، به شما اجازه می‌دهد تا نواحی نظیر ستون فقرات را ماساژ دهید و برای کمر درد پایین کمر را مفید خواهد بود. می­‌توانید از این سری برای سایر نقاط بدن مانندعضلات ساق پا یا آشیل پا نیز استفاده کنید

سایر لوازم جانبی

بسته  به اینکه چه برند ماساژور تفنگی خریداری کنید، لوازم جانبی متفاوتی دریافت خواهید کرد. برخی از این دستگاه‌ها با سری­‌های ویبره‌­ای کوچک‌تری مانند توپک کوچک و یا سری فلت کوچک‌تر ارائه می‌­شوند.

برخی از لوازم جانبی اضافه­‌ای که ممکن است همراه با ماساژور به شما داده شود، عبارتند از:

سری پیکانی: این سری پیکان شکل که سری تیزی دارد شبیه سری گلوله‌­ای است اما تیزتر است و برای ماساژ بافت عمیق و نقاط مشخص کاربرد دارد.

سری گرد پددار: این سری گرد از هوا به عنوان ضربه­‌گیر دستگاه استفاده می‌­کند. این سری برای استفاده در نواحی استخوان­‌دار بدن مانند ستون فقرات و شانه‌­ها بسیار راحت است.

استفاده از ماساژور تفنگی بعد از ورزش

بعد از یک تمرین سخت، عضلات خسته شما احتمالا کوفته شده‌­اند. اگر بلافاصله پس از پایان تمرین از ماساژور تفنگی استفاده کنید، به ریکاور شدن بدن کمک کرده‌­اید.

یادتان باشد که عضلات شما پس از ورزش، کشیده و گرفته و ملتهب هستد. پس به قانون دو دقیقه برای هر عضله پایبند بمانید. شما که نمی‌­خواهید، گرفتگی و کوفتگی بدن را بدتر کنید و آسیب بیشتری به خودتان بزنید. پس باید به میزان کافی از آن استفاده کنید تا لاکتیک اسید را از عضلات خارج کند.

علاوه بر استفاده از ماساژور تفنگی، مقدار زیادی آب بنوشید. یادتان باشد که ورزش کردن و استفاده از ماساژور، باعث افزایش گردش خون در کل بدن می‌­شود. اگر می­‌خواهید میزان مواد سمی و لاکتیک اسید وارده به خون را کاهش دهید، آب انتقال دهنده اصلی این مواد به بیرون از بدن است. هر چند نمی‌­توان به طور قطع گفت که چه مقدار آب باید بنوشید، اما نوشیدن 2 تا 3 لیتر آب به عنوان راهی برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن، پذیرفته شده است.

استفاده از یخ یا گرما پس از ماساژور تفنگی

ماساژور تفنگی به آزاد شدن گرفتگی عضلات کمک می­‌کند. آزاد کردن چنین نقاطی و فشارهایی نیازمند درمان عمیق عضلانی است و می‌­تواند باعث حساس شدن عضلات شود. به همین دلیل، توصیه ما این است که بعد از استفاده از ماساژور تفنگی برای مدت کمی از گرما دوری کنید. چرا که خون در بدن در حال جریان است و عضلات نیز کاملا گرم هستند، پس نیازی به گرم کردن بیشتر آنها ندارید. به جای آن، نوعی از کرایوتراپی را آغاز کنید.

اگر نمی‌­توانید دوش آب سرد را تحمل کنید، توصیه ما استفاده از چیزی شبیه گوی یخی است. این وسیله، قابل حمل است، ریخت و پاشی ندارد و به شدت سرد است.

نکات استفاده از سرما و گرما

استفاده از یخ عموما برای آسیب دیدگی­‌های شدید توصیه می‌­شود، آسیبی که در 24 تا 48 ساعت گذشته اتفاق افتاده باشد. یخ هم درد را کاهش می‌­دهد و هم باعث انقباض عروق خونی خواهد شد. یخ درمانی، تورم و زمانی که برای درمان آسیب دیدگی جدید نیاز است را کاهش می‌­دهد. التهاب بخشی از روند طبیعی درمان بدن است و از آسیب دیدگی­‌های بیشتر جلوگیری می­‌کند و بهبود را سرعت می­‌بخشد.

از سوی دیگر، گرما درمانی باید برای وضعیت‌­های مزمن­ و کمک به ریلکس و شل کردن بافت‌ها و به جریان انداختن جریان خون در محل آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که از سفتی عضلات و مفاصل رنج می‌­برند، گرما را تسکینی موقتی برای دردهای خود می‌­دانند. با این وجود، باید مراقب چگونگی استفاده از گرما برای دردها بود زیرا ممکن است گرما باعث بدتر شدن التهابات شود.

دستور مصرف یخ و گرما

1- نباید هر بار بیش از 20 دقیقه از یخ استفاده کرد. می­‌توان روزی 4 تا 5 دفعه از یخ بهره برد.

2- یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید. در عوض، آن را داخل حوله بپیچید تا لایه­‌ای میان پوست و یخ قرار بگیرد.

3- اگر از یخ زیاد استفاده کنید، آن را مستقیما روی پوست بگذارید یا بیش از زمان توصیه شده روی پوست نگه دارید، ممکن است باعث آسیب بافت یا حتی سرمازدگی شود.

4- گرما باید در فواصل 30 دقیقه‌­ای اعمال شود.

5- استفاده از تشک برقی مشکلی ندارد اما مواظب باشید که هنگام استفاده از آن خوابتان نبرد. روش بهتر، استفاده از یک حوله مرطوب گرم است.

6- گرما برای افراد مبتلا به دیابت یا بیماری عروق محیطی توصیه نمی­‌شود.

می­‌توان از ماساژور تفنگی برای کاهش وزن استفاده کرد؟

کاهش وزن با ماساژور

ممکن است که درباره مزایای ماساژ برای کمک به کاهش وزن، چیزهایی شنیده باشید. نکته اینجاست: استفاده از ماساژور تفنگی به صورت مستقیم باعث کاهش وزن نمی­‌شود، اما می­‌تواند به عنوان یک تسهیلگر مورد استفاده قرار گیرد. اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم.

ایده اینکه ماساژ می­‌تواند به کاهش وزن کمک کند، بر اساس این فرضیه است که ماساژور تفنگی باعث بهبود جریان لنفاوی می‌­شود، پس به بیرون کردن مواد سمی، لاکتیک اسید و سایر مواد زائد از بدن کمک می‌کند. در نتیجه، بدن بهتر کار می‌­کند و سوخت و ساز بدن نیز افزایش می­‌یابد و توانایی شما برای چربی سوزی بیشتر خواهد شد.

چنین ایده­‌ای، منطقی به نظر می‌­رسد و در برخی از مطالعات نیز گفته شده که تحرک سیستم لنفاوی با اضافه وزن مبارزه می­‌کند.

نظریه دیگر این است که با استفاده از ماساژور تفنگی بعد از ورزش، می‌توانید از کوفتگی عضلانی و آسیب دیدگی­‌های احتمالی جلوگیری کنید. اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمالا می­‌توانید شدت تمرینات خود را حفظ کنید و کاهش وزن را سرعت بخشید. این نظریه هم منطقی به نظر می‌­رسد.

نظر ما این است که اگر قصد شما از خرید ماساژور تفنگی، تنها کاهش وزن است، شک نداشته باشید که ناامید خواهید شد. متاسفانه، کاهش وزن نیازمند رویکردی چند وجهی شامل رژیم غذایی، ورزش، استراحت و ریکاوری مناسب است. پس دوباره تاکید می­‌کنیم که زمانیکه قصد خرید ماساژور دارید، از آن به عنوان یک یار کمکی بهره ببرید نه وسیله‌­ای برای کاهش وزن مستقیم.

خطرات ماساژور تفنگی

ماساژ تراپیست‌­ها، افراد حرفه‌­ای و آموزش دیده‌ای­ هستند که در زمینه آناتومی انسان نیز مطالعه داشته‌­اند. اما برای خرید ماساژور تفنگی شما تنها نیاز به پول دارید. در واقع، مصرف­‌کننده باید خودش حواسش به سلامتی خودش باشد. توصیه ما این است که همیشه باید اجازه پزشکتان برای  استفاده از دستگاه را داشته باشید.

ماساژور تفنگی نباید به هیچ وجه باعث ایجاد درد شود. در بهترین حالت، عضله­‌هایتان هنگام ماساژ دادن دردناک، ریلکس نمی‌­شوند اما در بدترین حالت، این درد ممکن است نشان دهنده­‌ی این باشد که دارید به خودتان آسیب جدی وارد می­‌کنید. اگر علاوه بر احساس سوزن سوزن شدن نیز داشته باشید که مانند برق گرفتگی باشد، یعنی به عصب فشار وارد کرده­‌اید. (این یعنی باید دستگاه ماساژور را سریعا کنار بگذارید).

ماساژور تفنگی برای ماساژ دادن عضله­‌ها طراحی شده است، نه ماساژ عصب، استخوان، مفصل یا تاندون. هرچند شاید این مورد واضح بنظر برسد اما متخصصین توصیه می­‌کنند که اگر زخم، جای زخم تازه، جراحت ناشی از سرطان یا شکستگی استخوان دارید، نباید از این دستگاه استفاده کنید.

بیمارانی که نباید از ماساژور استفاده کنند

علاوه بر این، برخی افراد نباید از ماساژور تفنگی برای قسمت­‌هایی از بدن که نقص حسی دارند، استفاده کنند. به خصوص، برای کسانیکه مبتلا به نورپاتی محیطی هستند (مشکلی که اغلب به دلیل دیابت ایجاد می‌­شود). اگر فیدبک حسی درستی نداشته باشید، ممکن است بدون اینکه حتی متوجه شوید به خودتان آسیب بزنید. اگر مبتلا به نوروپاتی باشید، حس اینکه دارید به خودتان آسیب وارد می­‌کنید را نخواهید داشت.

اگر دچار دردهایی در ناحیه کمر هستید “سیاتیک چیست؟” را بخوانید

هیچ وقت از ماساژور تفنگی روی گردن استفاده نکنید. زیرا ممکن است به پارگی شاهرگ دچار شوید. پارگی شاهرگ به پارگی شریان کاروتید گفته می­‌شود. چنین پارگی می­‌تواند در روند خون رسانی به مغز اختلال ایجاد کند و در نهایت منجر به سکته مغزی شود. با این وجود، استفاده از این ماساژور برای کاهش گرفتگی و فشار شانه‌­ها و/یا عضلات ذوزنقه‌­ای (کول) که اغلب در اثر کار کردن با کامپیوتر ایجاد می‌­شوند، ایمن است.

درضمن، اگر داروهای رقیق کننده خون نظیر هپارین یا وارفارین مصرف می­‌کنید، نباید از ماساژورهای تفنگی استفاده کنید. اگر کاملا تحت درمان با داروهای ضدانعقاد هستید و به راحتی خونریزی می‌­کنید و کبود می­‌شوید، استفاده از ماساژور تفنگی و مرتبا فشار وارد کردن به بدن، مشکلاتی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

سخن پایانی

ماساژ از جمله کارهای آرامش‌­بخشی است که افراد از زمان­‌های قدیم برای رسیدن به آرامش یا سلامتی از آن بهره می‌­بردند. با پیشرفت فناوری و عرضه دستگاه‌های ماساژور دستی مختلف، این فعالیت مفید و کاربردی در دسترس همگان قرار گرفت. ماساژور تفنگی یکی از متداول‌ترین و راحت‌­ترین دستگاه‌های موجود در بازار است. از این دستگاه­ برای ماساژ و گرم کردن عضلات، پیش از تمرینات ورزشی، پس از تمرین و برای باز و ریلکس کردن ماهیچه­‌های کوفته و یا برای درد کمر و شانه استفاده می­‌شود.

ماساژور تفنگی مانند هر وسیله برقی دیگری باید با احتیاط و توجه به دستورالعمل­‌های محصول مورد استفاده قرار گیرد. اگر از این ماساژور به نحو درستی استفاده شود، دوره ریکاوری را کوتاه‌تر می­‌سازد و می‌­تواند گرفتگی عضلانی را نیز تا حدودی کاهش دهد.

اگر در مورد استفاده صحیح از دستگاه چیزی نمی­‌دانید یا متخصص ماساژ تراپی نیستید، دفترچه راهنمای محصول یا مقاله امروز را به دقت مطالعه کنید تا درباره انواع لوازم جانبی و سری­‌های مختلف عرضه شده به همراه دستگاه، اطلاعات کسب کنید.

منبع:

washingtonpost

livescience

massagegunfight

massagegunfight

الهام اقاملایی

ارشد مترجمی رو که گرفتم، سرم با ترجمه و تدریس زبان گرم بود که خیلی اتفاقی با دنیای تولید محتوا آشنا شدم. دنیایی به وسعت یک اقیانوس ولی با عمق نیم سانت:) آماده ای تا با هم شیرجه بزنیم تو این اقیانوس جذاب! Let's Go

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا