یوگا کلمه‌ای آشنا و در عین حال غریب است. چه کسانی‌که فقط اسم یوگا را شنیده­‌اید و چه کسانی که روزانه و به صورت حرفه­‌ای یوگا کار می­‌کنند، شاید دقیق ندانند که آیا یوگا نوعی ورزش به حساب می آید یا خیر؟ پاسخ به این سوال کمی پیچیده است و نمی­‌توان با بله و خیر به آن جواب داد. پس بیایید ابتدا به تعریف دقیق ورزش و سپس به تعریف یوگا بپردازیم تا بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم.

ورزش چیست؟

ریشه کلمه ورزش یا همان “sport” به کلمه­ قدیمی و فرانسوی “desporter” برمی­‌گردد که معنی “سرگرم شدن، راضی شدن، بازی کردن و دنبال سرگرمی بودن” می­‌دهد. طبق تعریف اتحادیه جهانی فدراسیون­‌های ورزشی (سازمانی مرکزی برای تمام فدراسیو­ن­‌های ورزشی بین اللمللی المپیکی و غیرالمپیکی) اگر فعالیتی ویژگی­‌های زیر را داشت، جزء ورزش واقعی محسوب می­شود:

• ورزش باید یکی از مولفه­‌های رقابت را دارا باشد.

• ورزش نباید به هیچ عنوان به “شانس” بستگی داشته باشد.

• ورزش نباید هیچ ریسک غیرضروری برای سلامت و امنیت ورزشکاران یا شرکت­‌کنندگان را به دنبال داشته باشد.

• ورزش نباید به هیچ عنوان برای هر نوع موجود زنده‌­ای مضر باشد.

• ورزش نباید متکی به امکاناتی باشد که فقط توسط یک تامین‌­کننده خاص قابل تهیه است.

این اتحادیه برای تعریف ورزش، از پنج دسته بندی استفاده کرده است:

• فیزیکی (مانند تنیس یا ورزش­های پهلوانی)

• ذهنی (مانند شطرنج یا گو)

• موتوری (مانند فرمول یک یا قایق موتوری)

مقاله پیشنهادی :  ساعت مکمل استایل شما

• بر پایه هماهنگی (مانند بیلیارد)

• بر اساس حیوانات ( مانند اسب سواری)

یوگا چیست؟

اینجا همان جایی است که همه چیز پیچیده می‌­شود زیرا عقاید و باورهای اشتباه زیادی در مورد تعریف یوگا وجود دارد. یوگا تمرینی چند وجهی است و نوع آن، به نیاز نهایی شما و اینکه چرا این تمرین را انجام می‌­دهید، بستگی دارد.

یوگا تمرینی باستانی متعلق به هندوستان است که قدمتی 5000 ساله دارد. در حقیقت، تمرینی ذهنی، احساسی، فیزیکی و روحانی است و به همین دلیل، خاص و ویژه شده است. در یوگا کلاسیک، از بدن برای رسیدن به احساسات و از ذهن برای رسیدن به بالاترین درجه آگاهی که مراقبه نامیده می­‌شود، استفاده می­‌کنند. کتاب سوتراهای یوگا پنتانجلی، قدیمی­‌ترین متن معتبر درباره چگونه در مسیر یوگا زیستن، هشت مرحله یا شاخه از یوگا را مشخص کرده است که یکی از آنها آسانا یا همان تمرین حرکات فیزیکی است.

سایر شاخه­‌ها عبارتند از: رفتارهای خود تنظیمی (یاماس)، رعایت شخصی (نیاماس)، تنفس آگاهانه (پرانایاما)، تخلیه احساس (پرتیاهارا)، تمرکز بر یک نقطه (دارانا) و مدیتیشن عمیق (دایانا).

یوگا بر اساس تمرینات آسانا مدرن:

اگرچه یوگا برای هزاران سال وجود داشته است اما حدودا 50-60 سال است که پرطرفدار و محبوب شده است. بسیاری از مربیانی که مسئول محبوب کردن یوگا و تنظیم آن برای سلیقه غربی­‌ها نظیر اینفلوئنسرها، سلبریتی­‌ها و افراد شناخته شده آن زمان بودند، یوگا را به عنوان یک تمرین موثر فیزیکی معرفی کردند.

غربی­‌ها به شدت جذب، تاثیرات فیزیکی یوگا شدند و در طی چند دهه، استودیوهای یوگا بی‌شماری در کشورهای غربی افتتاح شد و سبک­‌های یوگا زیادی برای پاسخ به این تقاضای روزافزون، ابداع گردید.

مقاله پیشنهادی :  همه آنچه که باید در مورد سندروم پیش از قاعدگی (PMS) بدانید

در حال حاضر، استودیوها و سبک‌های مبتنی بر حرکات فیزیکی زیادی وجود دارد، برای مثال یوگا بیکرام، یوگا پاور، یوگا فیوژن، ویناسا فلو و اشتانگا.

در این موارد، یوگا تمرینی رقابتی است و اگر از هر کسی که در این زمینه فعالیت دارد، سوال بپرسید، با اطمینان جواب می‌­دهد که یوگا نوعی ورزش است. این جنبه مدرن یوگا حتی رقابت­­‌های منطقه‌­ای و ملی یوگا آسانا را نیز برگزار می­‌کند.

تعریف یوگا از زبان مربیان رویکرد سنتی

بسیاری از افرادی که تازه شروع به یاد گرفتن یوگا از طریق تمرینات آسانا می‌­کنند، به یاد گرفتن حرکات ادامه می­‌دهند و به جایی می­‌رسند که تنها معنی یوگا برای آنها همین تمرینات فیزیکی است. این حالت را می­‌توان به انسانی تشبیه کرد که تنها یک بازوی خود را قوی کرده است و بقیه اجزای بدنش ضعیف باقی مانده‌­اند. البته کسانی هم وجود دارند که یوگا را به صورت استدلالی فرا گرفته‌­اند اما نمی‌­توانند حتی چند دقیقه صاف بنشینند.

پس مشخص است که می­‌توان یوگا را از هر جا و نقطه ای شروع کرد ولی اگر می­‌خواهیم، انسان کاملی باشیم باید تمام جنبه‌­های آن را وارد زندگی کنیم. طبق یوگا کلاسیک، تمرکز صرف بر تمرینات فیزیکی آسانا به معنی این است که تمرینات شما کامل نیست. همان‌گونه که در سوتراهای یوگا مشخص شد، علاوه بر جنبه فیزیکی، جنبه­‌های بسیار بیشتر دیگری از یوگا نیز وجود دارد.

یوگا واقعی درباره شکل بدن شما نیست، بلکه درباره شکل زندگی شماست. شما نباید یوگا انجام دهید بلکه باید آن را زندگی کنید. برای یوگا مهم نیست که شما چه کسی بوده‌­اید، اینکه به چه کسی تبدیل خواهید شد، اهمیت دارد. یوگا برای هدفی گسترده و عمیق طراحی شده است و اگر می­خواهید واقعا یوگا کنید، باید جوهره آن را نیز وارد برنامه و زندگی خود کنید.

مقاله پیشنهادی :  بهترین اسموتی­‌ ها برای قبل و بعد از ورزش

نتیجه گیری

پس آیا یوگا نوعی ورزش است؟ مقرراتی روحانی است؟ یا تمرینی برای ذهن و بدن است.؟

پاسخ به این سوال می­‌تواند تمام موارد بالا باشد. در درجه اول، پاسخ به این سوال، به “چرایی” تمرینات شما بستگی دارد و باید خود شما تصمیم بگیرید که قصد و نیازتان از انجام یوگا چیست.

اصلا اشکال ندارد اگر به دنبال قدرت فیزیکی، انعطاف­‌پذیری و ثبات بدنی هستید، و علاقه چندانی به سایر کاربردهای یوگا ندارید. البته اگر بیشتر به بخش سبک زندگی و فلسفه و تربیت ذهن یوگا علاقه دارید و به بخش “ورزشی” آن توجهی نشان نمی­‌دهید نیز کاملا پذیرفته شده است.

هر تصمیمی که می­‌خواهید بگیرید، باید بر اساس علاقه شخصی خودتان باشد و کاملا احساس کنید که این نوع یوگا مناسب شماست.