اخبارفناوری

معرفی نوآوری‌های OLED جدید سامسونگ

سامسونگ به تازگی مشغول کار بر روی دو نوآوری نمایشگر OLED برای دستگاه‌های خود و شرکت اپل است. این نوآوری به زودی و در همین سال بر روی دستگاه‌های خرده فروشی اجرا خواهد شد. اما قابل ذکر است که سامسونگ فعلا برای دستگاه Galaxy S22 Ultra خود از همان مواد نمایشگر نسل قبلی یعنی OLED M11 که در صفحه نمایش S21 Ultra به کار برده شده بود استفاده کرده است.

با توجه به اطلاعاتی که امروز فاش شده‌اند، سامسونگ سعی کرده است تا بهترین استفاده را از همان نمایشگر نسل قبلی نیز بکند. بنابراین ما شاهد ارائه 1750 نیت روشنایی در نمایشگر S22 Ultra خواهیم بود. کنترل کننده‌های نمایشگر این دستگاه اجازه می‌دهند تا نرخ به روز رسانی آن از 1 هرتز به 120 هرتز برسد.

احتمالا جدیدترین محصول سامسونگ یعنی M12 OLED در گوشی‌هایی که در نیمه دوم سال جدید عرضه می‌شوند استفاده شود. همچنین بر اساس گزارش‌های Elec احتمالا Galaxy Z Fold 4 و Z Flip 4 تاشو سامسونگ و iPhone 14 اپل اولین گوشی‌هایی باشند که از این نمایشگر با مواد جدید استفاده می‌کنند. متأسفانه فعلا اطلاعات دقیق‌تری درباره این فناوری در دسترس نیست تا ما بتوانیم مواد آن را با مواد نمایشگرهای قدیمی مقایسه کنیم بنابراین باید منتظر خبرهای جدید درباره این فرایند باشیم تا ببینیم چه برتری‌هایی نسبت به نسل‌های قبلی دارد و این انتظار ممکن است کمی طولانی شود.

طبق خبرهای جدید، نوآوری OLED دیگری نیز وجود دارد که احتمالا سامسونگ بعد از به اتمام رساندن این فناوری در حال آماده سازی، به سراغ آن خواهد رفت. این نوآوری جدید توسعه پنل‌های دو پشته‌ای مثل پنل‌هایی است که شرکت ال جی اکنون برای ادغام در خودروهای الکتریکی و سایر وسایل نقلیه خود استفاده می‌کند. این نوآوری دو پشته‌ای به صفحه نمایش‌های OLED این امکان را می‌دهد تا عمر و دوام طولانی‌تری داشته باشند زیرا در این پنل‌های دو پشته از دیودهای ارگانیک آبی شکننده استفاده می‌شود.

شرکت سامسونگ قول داده بود که iPad سال آینده اپل را به یک نمایشگر از نوع OLED با اندازه 10.86 اینچ مجهز کند اما شرکت اپل از این پیشنهاد نمایشگر تک پشته‌ای OLED زیاد استقبال نکرد و همکاری این دو شرکت با شکست مواجه شد. اما ممکن است شرکت ال جی که قبلا از این نمایشگرهای OLED دو پشته‌ای در محصولات خود به کار برده است سعی کند اپل را متقاعد کند تا آیپدهایی که قرار است در سال 2024 عرضه شوند را به نمایشگری از نوع OLED با اندازه‌هایی 12.9 و 11.0 اینچی مجهز کند و آن‌ها را با این مشخصات به بازار ارائه دهد.

علاوه براین خبرها، گفته شده است که اپل خطوط نمایشگرهای مک و آی مک خود را به OLED انتقال خواهد داد. در نتیجه مشاهده می‌کنیم که این شرکت علاوه بر این‌که در تلاش است تا آیپدهایی با عمر طولانی‌تر نسبت به آیفون‌های معمولی ارائه کند بلکه می‌خواهد آن‌ها را به نمایشگرهای OLED دو پشته‌ای پیشرفته نیز مجهز کند و این خواسته اپل می‌تواند دلیل محکمی برای سامسونگ باشد تا نوآوری نمایشگرهای OLED دو پشته‌ای را آغاز کند. به عبارتی سامسونگ اکنون خطر رقیبی سرسخت مانند ال جی را احساس خواهد کرد و ممکن است به این‌که ال جی بخواهد تأمین کننده اصلی نمایشگرهای OLED اپل باشد واکنش نشان دهد.

نمایشگرهای OLED تک پشته‌ای که در حال حاضر در گوشی‌های هوشمند به کار می‌روند فقط یک لایه از دیودهای ساطع نور ارگانیک قرمز، سبز و آبی را دارند. طول عمر دیودهای این نمایشگرهای تک پشته‌ای چیزی حدود چهار برابر کم‌تر از OLED  های دو پشته‌ای است که ال جی در حال حاضر در محصولات خود به کار می‌برد. بنابراین طبق این اطلاعات، شرکت‌های سامسونگ و ال جی اکنون در حال کار بر روی نمایشگرهای OLED دو پشته متوسط هستند که قرار است در تبلت‌ها و لپ تاپ‌های آینده به کار برده شوند.

احتمال می‌رود که سامسونگ از این فناوری جدید OLED های دو پشته‌ای زودتر از اپل، در تبلت‌ها و لپتاپ‌های تب اس و گلکسی بوک خود استفاده کند و این فناوری ابتدا با محصولات سامسونگ عرضه شود. بنابراین ممکن است به زودی شاهد عرضه تب اس 9 و مدل 2023 گلکسی بوک سامسونگ با نمایشگرهای OLED دو پشته که طول عمر بالایی دارند باشیم.

منبع: Phonearena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا