آموزش

نویز کنسلینگ ANC چیست؟

امروزه هر شخصی حداقل یک مرتبه تجربه‌ی استفاده از هندزفری را دارد. هر یک از این محصولات خارق‌العاده امکانات مختلفی را دارا می‌باشند. برخی از آن‌ها به لطف بهره‌مندی از فناوری نویز کنسلینگ ANC برای مکالمه‌ی تلفنی و تماس‌های صوتی مناسب هستند. برخی دیگر به دلیل بلندگوهای مناسب خود برای گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه‌ی افراد با بالاترین کیفیت صدا طراحی شده‌اند. یکی از فوق‌العاده‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌هایی که می‌تواند در یک هندزفری به چشم بخورد قابلیت حذف نویز یا نویز کنسلینگ ANC است. به احتمال زیاد شما نیز هنگام خرید هدفون، عبارت نویز کنسلینگ را شنیده‌اید اما تا کنون نتوانسته‌اید کاربرد آن را دریابید. در این مطلب از مبیت قصد داریم تا قابلیت نویز کنسلینگ را به طور کامل برای شما کالبد شکافی کنیم. از انواع حذف نویز گرفته تا نحوه‌ی کارکرد هر کدام را بررسی خواهیم کرد‌.

همانطور که گفتیم طیف گسترده‌ای از هدفون‌های مختلف در بازار وجود دارد. این گجت‌های فوق‌العاده نسبت به قیمتی که دارند ویژگی‌های مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بنابراین هنگام انتخاب یک هندزفری مناسب می‌بایست که توجه زیادی به نوع کاربری خود داشته باشید. استفاده از هدفون در زندگی روزمره می‌تواند بسیاری از امور شما را سهولت بخشد. کاربران می‌توانند در کنار رسیدگی به سایر فعالیت‌های خود، با شنیدن موزیک‌های مختلف اوقات لذت‌بخشی را برای خود فراهم سازند. چه در محل کار به سر ببرید و پر از مشغله‌های فراروان باشید. چه در خانه اوقات فراغت خود را سپری کنید. یک هدفون می‌تواند در هر شرایطی به شما یاری رساند.

نویز کنسلینگ ANC

هدفون هایی با قابلیت نویز کنسلینگ ANC

هدفون‌ های حذف کننده‌ی نویز برای انجام یک کار مشخص طراحی و ساخته شده‌اند. نویزهای اضافه بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید به تمرکز و بهره‌وری شما آسیب می‌زنند. مدتی است محققان باور دارند که سر و صدا به ویژه صدای متناوب بلند، عملکرد شناختی افراد را کاهش می‌دهد. نیک پرهام، شخصی است که در مورد چگونگی تاثیر صدا بر نحوه‌ی تفکرات انسان‌ها تحقیق می‌کند. این روانشناس می‌گوید چیزی به ظاهر بی‌ضرر مانند نویز‌های محیط اطراف در توانایی‌های افراد بسیار تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال سر و صدای یک دفتر شلوغ می‌تواند توانایی کارمندان برای به خاطر آوردن اطلاعات را کاهش دهد. حتی قادر است انجام محاسبات اولیه و ساده‌ی ریاضی را برای آن‌ها مختل کند. بی‌گمان بسیاری از شما تصور نمی‌کردید امواج صوتی اضافه می‌تواند تا این حد مخرب باشد. اما اینجا جایی است که هدفون‌ های نویز کنسلینگ به صحنه ورود پیدا می‌کنند. 

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که مدام در حال رفت و آمد می‌باشید یا می‌خواهید به موسیقی‌های خود در جایی غیر از اتاقی بدون سر و صدا گوش دهید، هیچ انتخابی بهتر از هدفون نویز کنسلینگ برای شما وجود نخواهد داشت. بسیاری از مردم بر این باورند که برای به دست آوردن کیفیت صدای بهتر می‌بایست هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند. اما ممکن است این فقط نیمی از واقعیت باشد و مشکل آن‌ها را به‌ طور تمام و کمال حل نکند. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود تا از صدایی بسیار با کیفیت بهره‌مند شوید، ممانعت از ورود نویزهای خارجی به گوش شما می‌باشد. “هدفون WH 1000XM4 سونی” نیز محصولی است که از این قابلیت بهره می‌برد.

عملکرد ضعیف برخی از کمپانی‌ها در زمینه‌ی نویز کنسلینگ ANC

شرکت‌های زیادی برای تولید هدفون‌هایی با قابلیت نویز کنسلینگ ANC تلاش کرده‌اند. اما تعداد کمی از این کمپانی‌ها توانستند محصولاتی را ارائه دهند که قابلیت حذف نویز، مهم‌ترین ویژگی آن‌ها باشد. مابقی در این زمینه نتوانستند به خوبی کمپانی‌های موفق عملکرد مناسبی را از محصول خود دریافت کنند. درست مانند گوش دادن به آهنگ‌های مختلف در محیط‌های شلوغ، مکالمه نیز می‌تواند برای شما یک کابوس باشد.

در این شرایط نه تنها کاربران نمی‌توانند صدای طرف مقابل را به خوبی دریافت کنند. بلکه صدای آن‌ها برای مخاطبان به خوبی ارسال نخواهد شد. در این شرایط می‌بایست مدتی از آن مکان خارج شوید تا بتوانید مکالمه‌ی خود را بدون مشکل به پایان برسانید. در چنین موقعیت‌هایی هدفون نویز کنسلینگ ANC به کمک شما خواهد آمد و تمام صداهای پس‌زمینه را حذف خواهد کرد. بنابراین دیگر مجبور نیستید که از محل کار خود خارج شوید برای اینکه فقط تماسی را پاسخ دهید. 

اگر شما نیز اهل سفر هستید “3 گجت که باید حتما در مسافرت به همراه داشته باشید” را بخوانید

اصطلاح حذف نویز ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسد. زیرا به دو فناوری مختلف و متمایز از یکدیگر مربوط می‌شود. قبل از دهه‌ی 2000، هدفون نویز کنسلینگ ANC فقط برای شخصی که در حال مکالمه با شما بود مفید واقع می‌شد. اما هیچ تاثیر و نفعی برای کسی که از آن هدفون استفاده می‌کرد نداشت. در آن زمان این قابلیت فقط در بخش میکروفون هدست دیده می‌شد. بنابراین تنها قادر بود نویز محیط اطراف را حذف کند و صدای شما را به مخاطب برساند. این در حالی است که اگر در مکان شلوغی قرار داشته باشید، صدای هدفون دچار افت کیفیت خواهد شد. بنابراین هیچ سودی برای فردی که از هدفون استفاده می‌کرد نداشت. سازندگان تخمین می‌زدند که این قابلیت می‌تواند تا 75 درصد از نویز پس‌زمینه را کاهش دهد. 

تحولی عظیم در عملکرد هدفون‌ ها با استفاده از قابلیت نویز کنسلینگ ANC

در حدود سال 2015 سازندگان شروع به معرفی فناوری هیبرید و نویز کنسلینگ فعال در هدست‌ ها کردند.‌ این قابلیت به کاربران با کاهش امواج صوتی محیط اطراف و بهبود توانایی آن‌ها برای شنیدن صدایی واضح‌تر کمک می‌کرد. به طور خلاصه اگر هدفونی را انتخاب کنید که فقط در بخش میکروفون دارای قابلیت نویز کنسلینگ ANC باشد، سود آن تنها برای مخاطب شما هنگام تماس تلفنی خواهد بود و هیچ گونه تاثیری در افزایش کیفیت صدای پخش شده توسط هدست و یا هندزفری برای کاربر ندارد. اما اگر هدفون شما از قابلیت حذف نویز فعال نیز بهره‌مند باشد، قضیه کاملا متفاوت خواهد بود. در این صورت صدایی که از سوی هدفون پخش می‌شود کیفیت بالایی داشته و خالی از هرگونه نویز می‌باشد. در ادامه خواهیم گفت که حذف نویز چگونه کار می‌کند و تا چه حدی بر کیفیت صدای هدفون تاثیر می‌گذارد.

برای آشنایی با محبوب‌ترین هدفون‌های وایرلس “معرفی پرطرفدارترین هدفون های بی سیم” را بخوانید.

آیا نویز کنسلینگ به طور کامل می‌تواند صدای پس‌زمینه را حذف کند یا خیر؟

خرید هدست

افراد هدفون‌ های خود را در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند. بنابراین درک آن‌ها از قابلیت حذف نویز متفاوت خواهد بود. ممکن است که شخصی این گجت را تنها در خانه استفاده کند. پس صدا و نویز آنچنان زیادی در اطراف او وجود نخواهد داشت. اما شخص دیگری قصد دارد که هندزفری خود را در محل کار و یا مکانی شلوغ به کار بگیرد. بی‌گمان فناوری نویز کنسلینگ ANC در این دو موقعیت مختلف عملکرد یکسانی را از خود نشان نخواهد داد. هدفون‌ های گوناگونی به بازار عرضه شده است که در زمینه‌ی نویز کنسلینگ ANC عملکرد متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها قادر هستند تا به خوبی صدای محیط اطراف را حذف کنند و برخی دیگر ضعیف‌تر عمل می‌کنند. راه حل بسیار ساده‌ای برای پی بردن به اینکه شما به چه نوع هدفونی نیاز دارید وجود دارد.

اول می‌بایست مکانی را که قصد دارید تا بیشتر اوقات از هندزفری خود در آن جا استفاده کنید مشخص نمایید. حال تنها کافی است که با یکی از دوستان خود در آن مکان تماس بگیرید. اگر صدایی که از طریق تلفن همراه به گوش شما می‌رسد پر از نویز و امواج صوتی آزاردهنده باشد. مانند زمانی که در محل کار خود قرار دارید. بهتر است که مقداری هزینه کنید و هدفونی را خریداری نمایید که در زمینه‌ی نویز کنسلینگ ANC عملکرد قدرتمندی داشته باشد. اما اگر صدای طرف مقابل شما هنگام مکالمه کاملاً واضح می‌باشد شرایط متفاوت خواهد بود. در این صورت یک هندزفری با عملکردی متوسط از نظر فناوری حذف نویز برای شما کاملاً مناسب خواهد بود. بنابراین می‌توانید با هزینه‌ی کمتری این گجت دوست داشتنی را تهیه فرمایید. با این روش بسیار ساده می‌توانید به طور چشمگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی برای خود ممانعت به عمل آورید.

بدون مزاحمت گوش کن! قابلیت نویز کنسلینگ ANC در بلندگوها و میکروفون‌ها‌ 

ممکن است شما شخصی باشید که یک هدست را تنها برای مکالمه در مکان‌های پر سروصدا در نظر داشته‌باشید. در این صورت هدفون‌های مقرون به صرفه‌‌ی بسیار زیادی به چشم می‌خورد که میکروفون آن‌ها دارای قابلیت حذف نویز می‌باشد. همانطور که مستحضر هستید این دسته از هدفون ها فقط برای مخاطب مقابل هنگام مکالمه سودمند هستند. اما برای خود شما مزیت آنچنان زیادی نخواهند داشت و تاثیری در نوع کاربری نمی‌گذارند. امروزه نسبت به گذشته تعداد فوق‌العاده بیشتری از مردم، هدفون و هندزفری‌های مختلف را در زندگی خود به کار می‌گیرند.

همچنین به دلیل پیشرفت تکنولوژی و افزایش تقاضا برای خرید این گجت بی‌نظیر تفاوت‌هایی در ساختار آنها ایجاد شده است. در این روند، قابلیت حذف نویز به صورت کاملاً جداگانه به بلندگوهای هدفون و یا هندزفری اضافه شده است. این ویژگی باعث می‌شود تا هدفون علاوه بر شنونده در هنگام مکالمه، برای خود کاربر نیز سودمند و مفید باشد. شما به راحتی می‌توانید نویز پس‌زمینه را کنترل کنید و صدایی بسیار واضح و شفاف برای خود به ارمغان آورید. این قابلیت در “هدفون بی‌سیم هواوی مدل Freebuds Pro 2” نیز مشاهده می‌شود.

میکروفون دارای حذف نویز چگونه کار می‌کند؟

هدفونی که میکروفون آن دارای قابلیت ANC می‌باشد در واقع از دو یا چند میکروفون دیگر نیز بهره می‌برد. میکروفون اصلی در این هدست‌ها، نزدیک و رو به دهان قرار دارد و تنها صدای شما را دریافت می‌کند. در حالیکه میکروفون‌های ثانویه، صدای محیط اطراف را در تمامی جهات دریافت می‌کنند. هدست صدای شما را هدف اصلی خود قرار می‌دهد و به صورت الکترونیکی نویز پس‌زمینه را حذف می‌کند. طرح‌های بسیار مختلفی از میکروفون وجود دارد. از میکروفون‌هایی با سوراخ‌های ریز گرفته تا آن‌هایی که دارای دهانه و صفحه‌های بزرگی می‌باشند‌. اما وظیفه‌ی اصلی همه‌ی آن‌ها یکسان می‌باشد و می‌بایست که صداهای مختلف را دریافت کنند. تنها تفاوت میان میکروفون اصلی با سایر میکروفون‌های ثانویه در محل قرارگیری آن‌ها مشاهده می‌شود. میکروفون اصلی در انتهای بوم و روبروی دهان شما و مابقی آن‌ها در مکان‌های دیگر قرار دارند. امروز بسیاری از هدست‌ها بدون بوم میکروفون ارائه می‌شوند.

اگر شما نیز از این هدفون‌ها استفاده می‌کنید باید بدانید که میکروفون‌های آن در قطعه‌ی گوشی‌ها تعبیه شده‌اند. این میکروفون‌ها ناحیه 2 تا 3 اینچی جلوی دهان شما را هدف قرار می‌دهند. این دسته از محصولات دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به هدست‌های بوم‌دار می‌باشند. بوم هدست قطعه‌ای نازک و شکننده می‌باشد. بنابراین هنگام استفاده از آن‌ها می‌بایست که دقت بسیار زیادی داشته باشید. در غیر اینصورت آسیب جبران‌ناپذیری به هدست شما وارد خواهد شد. اما در هدفون‌های بدون بوم این سری از مشکلات به چشم نمی‌خورد. زیرا تمامی میکروفون‌ها در داخل گوشی‌های هدست جای داده شده‌اند. در نتیجه هنگام کار کردن با این مدل از هدفون، خیال آسوده‌تری خواهید داشت. اما این هدفون‌ها نیز معایب غیر‌قابل چشم‌پوشی و گذشتی را نیز دارا می‌باشند.

 معایب هدفون‌ های بدون بوم میکروفون

بدون بوم میکروفون

نکته‌ی منفی در مورد هدست‌ های بدون بوم و هندزفری‌ هایی که از میکروفون تعبیه شده در کابل بهره می‌برند این است که نویز اضافی پس‌زمینه را به راحتی دریافت می‌کنند و آن را به مخاطب شما هنگام مکالمه منتقل خواهند کرد. پس صدای شما به راحتی با امواج صوتی دیگر ترکیب می‌شود. این امر موجب می‌شود تا شنونده‌ی مکالمات شما به خوبی نتواند درک صحیح از کلمات گفته شده داشته باشد‌. اگرچه که این هدست‌ ها برای سایر امور بسیار مناسب و رضایت‌بخش می‌باشند. اما کسانی که در طول روز تماس‌های صوتی زیادی را برقرار می‌کنند قطعاً با مشکل مواجه خواهند شد. با این حال چنین محصولاتی می‌توانند در فعالیت‌های مختلف مانند گیمینگ و تماشای فیلم، عملکرد فوق‌العاده‌ای را به نمایش بگذارند.

نویز کنسلینگ ANC برای برخی از کاربران نسبت به سایرین مفیدتر است و از اهمیت بالاتری برخوردار می‌باشد. به همین دلیل هنگام خرید هدست، اطلاعاتی کامل از محلی که می‌خواهید هدفون را مورد استفاده قرار دهید داشته باشید. اگر که در یک دفتر خصوصی کار می‌کنید، هرج و مرج زیادی در اطراف شما وجود نخواهد داشت. بنابراین یک هدفون معمولی نیز می‌تواند کار شما را راه بیندازد. اما اگر در دفاتر عمومی و یا خانه‌ای که چندین بچه‌‌ی کوچک دارد کار می‌کنید موضوع کاملا متفاوت خواهد بود. در این شرایط بهتر است هدفونی را تهیه کنید که از فناوری نویز کنسلینگ ANC بهره‌مند باشد. 

تنظیماتی برای بهبود اثربخشی میکروفون نویز کنسلینگ ANC

در قدم اول بهتر است که میکروفون را روی حداقل سطح مناسب خود تنظیم کنید. به گونه‌ای که تماس گیرندگان بدون مشکل بتوانند صدای شما را بدون نویزهای اضافه دریافت کنند. این کار به راحتی در هدست‌ هایی که تنظیمات پایه دارند و یا از طریق کامپیوتر قابل تنظیم می‌باشند، صورت‌پذیر است. شما می‌توانید با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و از او بخواهید که با دقت کلمات شما را بشنود. سپس به طور پیوسته میزان عملکرد نویز کنسلینگ را تغییر دهید. همزمان نیز برای او اعداد 1 تا 10 را بخوانید تا بلافاصله بتواند واضح‌ترین حالت صدای شما را تشخیص دهد.

اگر هنگام مطالعه عادت به شنیدن موسیقی دارید “هنگام مطالعه موسیقی گوش کنیم یا نه؟” را بخوانید

با انجام این کار محدوده‌ای را خواهید یافت که در آن، صدای شما بهترین حالت خود را دارا می‌باشد. این امر به شما کمک می‌کند تا دیگران به راحتی بتوانند صدای شما را بشنوند. در کنار آن قابلیت نویز کنسلینگ ANC به صدای بیش از حد نرمال، حساس نمی‌باشد و دچار اختلال نخواهد شد. اگر که هدست شما دارای بوم میکروفون می‌باشد روش‌های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد. در این مدل بهتر است که بوم میکروفون حدود 1 تا 2 انگشت از گوشه‌ی دهان شما فاصله داشته باشد. انجام این کار باعث می‌شود تا عملکرد هدفون کاملاً بهینه شود. همچنین میکروفون صدای شما را به بهترین حالت ممکن دریافت می‌کند و آن را با نویز‌های دیگر اشتباه نخواهد گرفت. 

فناوری جدید هدست‌ ها برای کمک به کاربران در مکان‌های شلوغ

امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد در منزل شخصی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. بی‌شک کار کردن در خانه محدودیت‌هایی را برای کاربران ایجاد خواهد کرد. در هر منزل عواملی وجود دارد که منجر به تولید و انتشار امواج صوتی اضافه می‌گردد. از گریه‌ی نوزادان گرفته تا سروصدایی که که از محیط بیرون به داخل خانه ورود پیدا می‌کنند.

همه‌ی این موارد در کنار یکدیگر باعث می‌شوند تا تمرکز روی امور مختلف از شما گرفته شود. در این موقعیت، فناوری ANC به شما یاری خواهد رساند. یک هدست حذف نویز معمولی قادر است تا امواج صوتی بی‌اهمیت را حدود 75 کاهش دهد. وقتی کودکی دارید که گریه می‌کند و یا سگی که پارس می‌کند، به جدیدترین فناوری هدست نیاز پیدا خواهید کرد. حصار آکوستیک یک دیوار خیالی را در اطراف شما قرار می‌دهد که مانع از ورود نویزهای آزاردهنده خواهد شد. 

نحوه‌ی عملکرد یک بلندگوی دارای قابلیت حذف نویز

 

عکس هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ ANC

حذف نویز فعال چیست؟

اول از همه باید بگوییم که به طور کلی دو نوع حذف نویز وجود دارد. یکی از نوع فعال و دیگری غیر فعال می‌باشد. 

درک صدا

برای درک چگونگی کارکرد نویز کنسلینگ ANC مهم است ابتدا بدانید که صدا چیست. صدا در واقع از طریق ذرات فشرده‌ی محیطی منتقل می‌شود. شما می‌توانید صدا را به صورت موجی در حال حرکت در هوا تصور کنید. این امر موجب تغییر بسیار سریع و جزئی فشار هوا می‌شود. این تغییرات و محدوده را در بین ذرات هوا “دامنه” می‌نامیم. گوش شما این تغییرات را به عنوان صدا تشخیص داده و آن‌ها را رمز گشایی می‌کند. هرچه این دامنه بزرگتر باشد صدای پخش شده توسط هدفون نیز بلندتر خواهد بود. صدا می‌تواند خواسته یا ناخواسته و خوشایند یا ناخوشایند باشد. نویزها معمولاً به عنوان صداهای ناخواسته، ناخوشایند و یا بسیار بلند تعریف می‌شوند.

حذف نویز غیرفعال

این نوع ANC توسط ویژگی‌های فیزیکی هدست صورت می‌پذیرد. همچنین اغلب به طراحی اصولی و جنس مواد استفاده شده در بدنه‌ی هدفون بستگی دارد. بهترین مثالی که در مورد حذف نویز غیرفعال می‌توان گفت، گوشی‌های حجیمی هستند که کارگران ساختمانی هنگام کار استفاده می‌کنند. حذف نویز غیرفعال معمولاً در فیلتر کردن صداهای بسیار بلند با فرکانس بالا مناسب می‌باشد‌. اما اگر قصد دارید که از صحبت‌های اشخاص در یک جمع خلاص شوید این مورد به شما کمکی نخواهد کرد. برخی از هدست‌های اداری جدید برای پوشاندن کامل گوش‌ها و مسدود کردن نویزهای خارجی طراحی شده‌اند. اگر زمان زیادی از روز خود را در مکان‌های شلوغ سپری می‌کنید، این هدفون‌ها یک موهبت الهی برای شما می‌باشند. 

حذف نویز هیبریدی

این سبک از نویز کنسلینگ معمولاً عملکردی بالاتر و قدرتمندتر از حذف نویز‌های فعال دارد. در این هدست‌ ها علاوه بر میکروفون‌های داخلی، میکروفون‌های خارجی نیز افزوده شده است. این امر موجب می‌شود تا نویزهای محیط اطراف به طور کامل‌تر و بهتر توسط هدفون شناسایی و حذف شوند. این فناوری معمولاً در هدست‌ های اداری به کار گرفته می‌شود که می‌تواند فرکانس‌های بالا را بسیار راحت‌تر کنترل کند. اما ممکن است که صدای پخش شده توسط هدفون مقدار بسیار کمی دچار افت کیفیت شود. اما امروزه این گجت‌ها دارای سطوح قابل تنظیم نویز کنسلینگ هیبریدی هستند. بنابراین به شما اجازه می‌دهند تا بهترین کیفیت صدا را در مقایسه با حذف نویز پس‌زمینه پیدا و شناسایی کنید.

حذف نویز فعال

برخلاف حذف نویز غیرفعال در این سبک از فناوری پیشرفته‌تری استفاده می‌شود. هدست‌ حذف نویز فعال دارای چندین میکروفون داخلی می‌باشد. این میکروفون‌ها برای دریافت امواج صوتی پس‌زمینه تعبیه شده‌اند. این هدفون‌‌ ها به صورت الکترونیکی یک موج صوتی معکوس تولید می‌کنند که به بلندگوها منتقل می‌شود. این هدست‌ها با استفاده از ترفندی به نام وارونگی فاز با ایجاد ضد نویز، صدای محیط را حذف می‌کنند‌. مفهوم این فناوری ساده می‌باشد اما در عمل، درست کردن آن کار فوق‌العاده دشواری است. اگر دو موج صدا یکسان باشند قله‌ها و فرورفتگی‌های آن‌ها با یکدیگر مطابقت پیدا خواهند کرد. در این زمان گفته می‌شود که این دو موج هم فاز هستند. پس وقتی با یکدیگر جمع شوند منجر به ایجاد یک موج قوی‌تر با صدای بلند‌تر می‌شوند.

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر که یکی از این موج‌ها را به اندازه‌ی یک دوم طول موج به تاخیر بیاندازید. در این صورت تمامی قله‌ها و فرورفتگی‌های این موج با موج دیگر در خلاف یکدیگر قرار خواهند گرفت. بنابراین گفته می‌شود که دو موج مد نظر ما ناهم فاز می‌باشند. اگر چنینن موج‌هایی با یکدیگر برخورد کنند کاملا خنثی خواهند شد. زیرا فشار‌های مثبت موج در مقابل فشارهای منفی قرار می‌گیرند و اثر خود را از بین می‌برند. این عمل مانند جمع کردن دو عدد 1- و 1+ می‌باشد که در آخر شما را به صفر خواهند رساند. این روش فیزیکی اساس کار حذف نویز است. اما چگونه در هدفون‌ها به کار گرفته می‌شود؟

برای آشنایی با بهترین هدفون‌های سال 2021 برترین هدفون های بی سیم 2021 را بخوانید.

میکروفون عاملی مهم در نویز کنسلینگ ANC

عوامل مهم در کارایی

به منظور ایجاد ضد نویز، هدفون می‌بایست که دائما صدای محیط اطراف کنترل و نمونه برداری کنند. این عمل نیز میسر نخواهد شد مگر اینکه میکروفون‌ها پا به صحنه بگذارند. میکروفون‌ها امواج صوتی محیط اطراف را دریافت و سپس قطعات الکترونیکی موجود در هدفون، آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. در اینجا هدفون شما علاوه بر موسیقی، صدایی کاملا مخالف با نویزهای پس‌زمینه را ساخته و پخش می‌کند. بنابراین امواج صوتی تولید شده توسط هدست با صدای پس‌زمینه برخورد کرده و آن‌ها را خنثی می‌سازند. این امر باعث می‌شود تا فقط و فقط صدای موسیقی به گوش شما برسد.

البته همه‌ی این موارد تنها تئوری و ایده هستند و در واقعیت فناوری نویز کنسلینگ فرآیندی فوق‌العاده پیچیده می‌باشد. صداهای پیوسته مانند زمزمه‌های کم موتورهای هواپیما برای هدفون به راحتی قابل تشخیص می‌باشد. اما از این گجت‌ها انتظار شناسایی فریاد‌های ناگهانی افراد و حذف کردن آن‌ها را نداشته باشید. از آنجایی که قوانین فیزیک همیشه ثابت هستند برخی از کمپانی‌ها سعی دارند تا حذف نویز بهتری را ارائه دهند. اما اکنون که می‌دانید این فناوری جذاب چگونه کار می‌کند می‌توانید هدست مناسب خود را به راحتی انتخاب نمایید.

ملاحظاتی برای بهبود اثربخشی بلندگوهای ANC

زمانی که در یک محیط پرهیاهو قرار دارید بهترین هدفون مدلی است که هر دو گوش شما را بپوشاند. هرچه بلندگوها و بالشتک‌‌های هدست بزرگتر باشند در ایجاد مانعی برای ورود امواج صوتی بیرونی موثرتر واقع می‌شوند. اگر محیط کاری بیش از حد نویزهای اضافی را به گوش شما منتقل می‌کند بهتر است محصولی را انتخاب کنید که بالشتک‌های آن به طور کامل دور تا دور گوش شما را در بر بگیرند و پوشش دهند. این امر در کنار قابلیت نویز کنسلینگ خود هدفون موجب می‌شود تا دیگر هیچ گونه صدای را سوی از پس‌زمینه نشنوید. با توجه به مطالبی که ذکر کردیم اگر قصد دارید تا دیگر هیچ گونه امواج صوتی بیهوده‌ای را از محیط اطراف خود دریافت نکنید، می‌بایست که هزینه‌ی بیشتری را متحمل شوید و هدفونی با قابلیت حذف نویز فعال یا حذف نویز فعال هیبریدی را تهیه فرمایید.

چرا اکثر هدست‌ها و هندزفری‌های بی‌سیم فقط در بهش میکروفون خود دارای فناوری ANC می‌باشند؟

 میکروفون دارای ای ان سی

اگر دقت کرده باشید بسیاری از هدست‌ های بی‌سیم تنها دارای میکروفون حذف نویز می‌باشند. از آنجایی که شما به صورت وایرلس متصل هستید می‌توانید به راحتی از فرستنده‌ی سیگنال فاصله بگیرید. ممکن است که گوشی و یا تلفن همراه شما در دفتر خصوصیتان قرار داشته باشد. اما خود شما مجبور نیستید که برای پاسخ به تماس‌های ضروری در آن مکان حضور پیدا کنید. کاربران می‌توانند به راحتی مکانی خلوت را انتخاب کنند و از عملکرد هندزفری خود لذت ببرند. حتی اگر در مکان مورد نظر خود تماس تلفنی برقرار کنید و همان لحظه چندیدن فرد دیگر وارد آنجا شوند مشکلی برای مکالمه‌ی شما پیش نخواهد ماند زیرا اکثر هدست‌های وایرلس دارای میکروفون حذف نویز می‌باشند و هرگز صدای آن‌ها به گوش مخاطب شما نخواهد رسید.

بزرگترین مزیت هدست‌ های نویز کنسلینگ چیست؟

ممکن است که هدفون شما در زمینه‌ی حذف نویز عملکرد ضعیفی داشته باشد و یا از این قابلیت بهره‌مند نباشد. در این صورت هنگام قرار گرفتن در مکانی پر سر و صدا به سختی می‌توانید از هدست خود استفاده کنید. هنگام مکالمه، قطع به یقین مخاطب مقابل صدای اطرافیان شما را خواهد شنید. بنابراین موجب حواس پرتی و عدم تمرکز تماس‌ گیرنده می‌شود. اگر در طول مکالمه سکوت کنید، فرد شنونده به وضوح صدای کسانی که در نزدیکی شما قرار دارند را می‌شنود. اما اگر هدفونی که خریداری می‌کنید از قابلیت ANC برخوردار باشد اینگونه نخواهد بود. آن شخص تنها صدای بسیار خفیف و غیرقابل مفهومی از اطرافیان شما را خواهد شنید.

بزای آشنایی با بهترین هدفون‌های مخصوص مکالمه “انتخاب بهترین هندزفری برای تماس (تمام نکات مهم برای خرید هندزفری برای مکالمه)” را بخوانید.

 

تفاوت هدست‌های بلوتوثی با هدست‌های تجاری در زمینه‌ی نویز کنسلینگ

هدست‌های تجاری تنها صدای شما را هدف قرار می‌دهند که آن را از سایر امواج صوتی بیهوده جدا نمایند. هدست‌ های بلوتوثی نیز سعی در کاهش نویز دارند اما هدف اصلی آن‌ها صدای باد است که از بیرون دریافت می‌شود. با خرید هندزفری بلوتوثی ANC ارزان قیمت هنگام مکالمه صدای سوت باد دیگران را آزرده خاطر خواهد کرد. این امواج همیشه باعث می‌شوند تا تماس شما مخدوش، متلاطم و دارای کیفیت پایینی باشد. بنابراین در طول صحبت مجبور خواهید شد که مدام حرف‌های خود را برای شنونده تکرار کنید. اما اگر مقدار بیشتری هزینه کنید و هدفونی باکیفیت را خریداری نمایید از تمامی این مشکلات در امان خواهید ماند.

مزایای فناوری نویز کنسلینگ ANC

عکس از هدفون با قابلیت نویز کنسلینگ ANC

نویز کنسلینگ ANC تمرکز شما را بهبود می بخشد

هدفون‌ های نویز کنسلینگ به خریداران کمک می‌کنند تا تمرکز بیشتری بر روی امور خود داشته باشند. زمانی که سر و صدا زیادی در اطراف شما وجود داشته باشد تمرکز کردن روی چیزی دشوار است. اگرمی‌خواهید که روی کار، یادگیری و یا انجام فعالیتی تمرکز کنید بهتر است که در محیط ساکتی قرار بگیرید. با توجه به مطالعات انجام شده‌، هیاهوی زیاد بر تفکرات انسان تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر در محل کار، نویز‌ها حواس شما را پرت می‌کنند بهتر است که از هدفون‌ های نویز کنسلینگ استفاده کنید.

تجربه شنیداری بهتر با نویز کنسلینگ ANC

آیا تا به حال سعی کرده‌اید که در مکان‌های شلوغ به موسیقی گوش دهید؟ اگر این شرایط را تجربه کرده باشید قطعاً می‌دانید که چقدر آزار‌دهنده و غیر قابل تحمل است. در چنین موقعیتی بسیاری از افراد ولوم هدفون را زیاد می‌کنند تا از ورود صدای اطراف جلوگیری به عمل آورند‌. اما این امر می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به گوش‌های آن‌ها وارد کند. در نتیجه استفاده از هدفون‌های نویز کنسلینگ ANC گزینه‌ای ایده آلی برای چنین اشخاصی خواهد بود. مهم نیست که در چه مکانی به سر می‌برید، چه در هواپیما و یا چه در محلی پر از همهمه باشید. این هندزفری‌ها می‌توانند تجربه‌ی صوتی بی‌نظیری را در اختیار شما قرار دهد.

گفت‌وگوهای واضح و لذت بخش

علاوه بر این که گوش دادن به آهنگ و تماشای فیلم در یک محیط پر از هرج و مرج ناخوشایند است. برقراری ارتباط و پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی در چنین موقعیت‌هایی نیز ممکن است افراد را آزار دهد. شما هنگام مکالمه به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که طرف مقابل درک واضحی از حرف‌هایی که می‌گویید دارد یا خیر. زیرا تعداد عبارت‌هایی مانند “ببخشید” یا “می‌توانید لطفاً آن را تکرار کنید؟” شما را در این امر راهنمایی می‌کند. هدفون‌های دارای قابلیت نویز کنسلینگ ANC شما را قادر می‌سازند تا تقریباً تمام نویزهای پس‌زمینه را از بین ببرید. 

نویز کنسلینگ ANC می‌تواند سلامت شما را افزایش دهد

تحقیقات ثابت کرده است که قرار گرفتن در معرض صدا برای مدت طولانی خطرات زیان‌آوری را برای سلامتی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات خواب، کاهش شنوایی و وزوز گوش شود. در بعضی از مواقع شرایط ایجاب می‌کند که شما در فضایی پر سر و صدا قرار بگیرید. بنابراین برای دور ماندن از چنین خطراتی، هدفون‌ های نویز کنسلینگ راه حل خوبی برای این مشکل می‌باشند.

خواب شما را بهبود می‌بخشد

تعداد زیادی از مردم حداقل یک بار در هفته با مشکل خواب مواجه می‌شوند. صدای آزار‌دهنده‌ای که از محیط اطراف به گوش می‌رسد یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد این مشکل می‌باشد. حال این صدا می‌تواند خارج از خانه و یا خروپف کسی باشد که کنار شما خوابیده است. در هر دو صورت اگر خواب شما دچار اختلال شود مشکلاتی را برایتان به وجود خواهد آورد. استفاده از هندزفری‌ های نویز کنسلینگ ANC موجب می‌شود تا بتوانید از شنیدن این صداهای رنج‌آور به دور بمانید. 

استرس شما را کاهش می‌دهد

وقتی که در معرض صدا و هرج و مرج محیط اطراف قرار بگیرید ناخودآگاه احساس نگرانی خواهید کرد. ممکن است تعجب کنید که حتی قرار گرفتن در معرض صدای ناهنجار می‌تواند عوارض ناخوشایندی داشته باشد. زمانی که این اتفاق می‌افتد بعد از آن در گوش خود صدایی زنگ مانند را خواهید شنید. حتی این عامل در بلند مدت ممکن است به شنوایی شما آسیب دائمی رساند. بنابراین در صورت داشتن یک جفت هندزفری نویز کنسلینگ ANC از آرامش فوق‌العاده‌ای بهره‌مند خواهید شد و از این خطرات به دور خواهید ماند.

خرید هدفون نویز کنسلینگ ANC: انتخابی سودمند برای کاربران

انتخابی مناسب

همانطور که گفتیم هدفون‌های فوق العاده گوناگونی به بازار ارائه شده است. هرکدام از آن‌ها ممکن است در زمینه‌ای خوب باشند و در زمینه‌ی دیگری کاربران را آزرده‌خاطر کنند‌. این را مد نظر داشته باشید که همیشه هدفون‌های ارزان قیمت برای شما سودمند نخواهند بود. اگرچه در زمینه‌هایی ممکن است که بتوانند رضایت شما را جلب کنند. اما در بسیاری از بخش‌های دیگر مشکلاتی را پیش روی شما قرار خواهند داد. عملکرد قابلیت نویز کنسلینگ ANC نیز می‌تواند بر اساس قیمت محصولات متغیر باشد. یک هدست گران‌قیمت و با‌کیفیت از چندین میکروفون ANC بهره می‌برد. ممکن است که چنین مشخصاتی به چشم کاربران نیاید و بی‌اهمیت به نظر برسد اما در عملکرد هدفون، فوق‌العاده تاثیرگذار می‌باشد. هرچه صدای ارسال شده واضح‌تر و دقیق‌تر باشد، شما کمتر مجبور به تکرار کلمات خود خواهید شد. 

در نتیجه باعث می‌شود تا شنونده روی مکالمه‌ی شما متمرکز شود و نویز‌های پس زمینه حواس او را پرت نکنند‌. چنین خصوصیاتی در یک محیط تجاری حرفه‌ای بسیار تا بسیار حائز اهمیت می‌باشد. زیرا آن‌ها می‌توانند سطح اطمینان و اعتماد مشتریان خود را هنگام ارائه‌ی محصولات حفظ کنند‌. همانطور که ذکر کردیم یک هدست یا هدفون ممکن است که در دو بخش خود از قابلیت نویز کنسلینگ ANC پشتیبانی کند. یکی از این بخش‌ها میکروفون و دیگری بلندگوی آن‌ها می‌باشد. هنگام خرید چنین محصولاتی دقت بسیار زیادی به نوع استفاده‌ی خود از آن‌ها داشته باشید. زیرا هر کدام از این محصولات قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورند. اگر هدفونی خریداری کنید که فقط میکروفون آن از نوع نویز کنسلینگ باشد فقط در یک جهت سودمند خواهد بود.

بهترین هدفون گیمینگ (تا ۱ میلیون)

نقد و بررسی ایرپاد 3 و مقایسه آن با مدل های پیشین

مقایسه ایرپاد پرو اپل و گلکسی بادز پرو سامسونگ

نحوه‌ی انتخاب هدستی متناسب با نیاز‌های شما

این هدفون صدای بسیار واضحی از شما را به شنوندگان دیگر هنگام مکالمه منتقل خواهد کرد‌. اما در ایجاد محتوای صوتی واضح‌تر و بهتر برای مصرف‌کنندگان هیچ تاثیری نخواهد داشت. بنابراین اگر که روز خود را در محیطی شلوغ سپری می‌کنید این سبک برای شما مناسب خواهد بود. زیرا مخاطبان را هنگام تماس صوتی آزرده نخواهد کرد.

اما افرادی قصد دارند که خود آن‌ها نیز صدایی بسیار با‌کیفیت را از هدفون دریافت کنند شرایط تغییر می‌کند. در این مواقع آن‌ها می‌بایست هدستی را انتخاب کنند که بلندگوی آن از فناوری ANC برخوردار باشد. چنین هدفونی قادر است صدای موسیقی شما را از هر نوع نویز و امواج صوتی آزاردهنده به دور نگه دارد. توجه داشته باشید که اگر بیشتر وقت خود را در منزل شخصی و به دور از سر و صدا می‌گذرانید. هیچ یک از این موارد برای شما ضروری نخواهند بود. 

زیرا همانطور که از نام نویز کنسلینگ پیدا است، این فناوری در از بین بردن صداهای اضافی محیط کاربرد دارد. بنابراین هنگام خرید هدفون تنها چیزی را که می‌بایست مد نظر قرار دهید کیفیت صدای آن است. در نتیجه به امکانات و قابلیت‌های اضافی دیگری نیاز پیدا نخواهید کرد. شما پس از خواندن این مطلب با نحوه‌ی عملکرد انواع مختلف فناوری نویز کنسلینگ ANC آشنا خواهید شد. پس از اینکه به درستی این قابلیت خارق‌العاده را درک کردید به راحتی می‌توانید محصولی متناسب با نیازهای خود را انتخاب نمایید.

هدفون‌های دارای فناوری نویز کنسلینگ فعال یا هیبریدی از قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات برخوردار هستند. بنابراین اگر در شرایطی قرار دارید که این هدفون‌ها می‌توانند امور شما را سهولت بخشند به فکر خرید آن‌ها باشید. در غیر اینصورت تنها برای محصولی هزینه کرده‌اید که نمی‌توانید به طور تمام و کمال از امکانات آن بهره ببرید.

منابع: soundguys، theworldofplay، bang-olufsen، headsetsdirect، krisp

یاسین بنی اسدی

یاسین بنی اسدی هستم دانشجو مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک و علاقمند به حوزه‌ی تکنولوژی و وبگردی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا