اخبارفناوری

رونمایی از تراشه‌های جدید مدیا تک Dimensity 8000 و Dimensity 8100

شرکت مدیا تک، یکی از چند شرکت برتر در زمینه طراحی و تولید تراشه‌های مخصوص تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی است که توانست با تولیدات جدید خود از رقیب سرسختی همانند کوالکام پیشی بگیرد. گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد تراشه‌های سطح بالای Dimensity 8000 و Dimensity 8100 مدیا تک چندی پیش به‌طور رسمی معرفی شدند. هردو تراشه‌ی گفته شده بر اساس فرآیند پردازشی 5 نانومتری تولید شده‌اند و اساسا دارای سخت‌افزاری یکسان هستند. این در حالی است که پردازنده مرکزی Dimensity 8100 از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود.

جزئیات حاکی از آن است که هر دو تراشه Dimensity 8100 و Dimensity 8000 دارای هشت هسته پردازشی به شرح زیر هستند:

  • چهار هسته بزرگ از نوع Cortex-A78
  • چهار هسته کوچک از نوع Cortex-A55

از طرفی گفته می‌شود پردازنده گرافیکی که با این دو چیپست جفت خواهد شد از نوع Mali-G610 MC6 است که از آخرین معماری پردازنده گرافیکی ARM استفاده می‌کند. البته لازم به ذکر است که در تراشه Dimensity 8100 سرعت پردازش‌های گرافیکی حدود 20 درصد بالاتر از تراشه 8000 است. بر اساس آزمایش‌هایی که شرکت مدیا تک انجام داده مشخص شده که سرعت پردازشی تراشه 8100 حدود 170 فریم در ثانیه است. این در حالی است که سرعت پردازش در تراشه 8000 مدیا تک تنها به 140 فریم در ثانیه می‌رسد.

تراشه‌های جدید مدیاتک

از دیگر ویژگی‌های دو تراشه جدید مدیا تک می‌توان به وجود MiraVision 780 با پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 168 هرتزی و وضوح فول اچ دی پلاس اشاره کرد. در این بین گفته می‌شود پردازنده مرکزی Dimensity 8100 از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی در WQHD+ نیز پشتیبانی می‌کند. از طرفی هردو تراشه‌ی گفته شده دارای رمزگشاهای ویدیوی 4K AV1 هستند و از فناوری HDR10+ Adaptive پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب در هنگام نمایش محتوای HDR10+، نور نمایشگر با شرایط نور محیط تنظیم خواهد شد.

علاوه بر این گفته می‌شود فناوری IPS Imagiq 780 به کار رفته در تراشه‌های Dimensity 8000 و Dimensity 8100  می‌تواند سرعت 5 گیگاپیکسل در ثانیه را مدیریت کند. جالب است بدانید این IPS می‌تواند دوربین‌هایی با حسگرهای حداکثر 200 مگا پیکسل را نیز به‌راحتی کنترل کند. از طرفی با وجود این فناوری می‌توان فیلم‌های HDR را از دو دوربین اصلی و سلفی به‌طور همزمان ضبط کرد. همچنین می‌توان با یکی از دوربین‌ها فیلمبرداری 4K را با سرعت 60 فریم در ثانیه با پشتیبانی از فناوری HDR10+ انجام داد.

بر طبق گزارش‌ها هر دو چیپست گفته شده در بالا دارای مودم‌های 5G با پشتیبانی از دو حامل برای پهنای باند حداکثر 200 مگاهرتز هستند. بنابراین شما می‌توانید داده‌های موردنظر خود را با سرعت 4.7 گیگابیت در ثانیه دانلود کنید. از دیگر ویژگی‌های تراشه‌های جدید مدیا تک می‌توان به پشتیبانی از وای فای نسخه 6E، بلوتوث نسخه 5.3 و سیستم موقعیت‌یابی B1C BeiDou اشاره کرد. آنچه مشخص است این است که تراشه‌های Dimensity 8000 و Dimensity 8100 قرار است در پایان همین ماه برای عرضه به بازار آماده شوند. بنابراین انتظار می‌رود این تراشه‌ها در ساخت تلفن‌های همراه هوشمند زیادی به کار بروند.

منبع: gsmarena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا