اخبارفناوری

ثبت اختراع جدید اپل برای AirPods

اپل به تازگی یک درخواست ثبت اختراع جدید با نام سیستم بی سیم گوشی با تشخیص پوس برای AirPods را از طریق AppleInsider در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسانده است. این درخواست توضیح می‌دهد که چگونه هدفون‌ها قابلیت شناسایی موقعیت سر کاربر را دارند و بر اساس این تشخیص و موقعیت موجود، داده‌ها و صداها را با آیفون برای آموزش در حین تمرینات و برنامه‌های تناسب اندام ارسال می‌کنند.

در واقع هدفون‌ها به وسیله حسگرها و شتاب سنج‌ها اطلاعات را جمع آوری کرده و در موقعیت‌ مناسب و با توجه به موضع کاربر از آن‌ها استفاده می‌کنند. این ثبت اختراع جدید اپل می‌گوید که یک دستگاه الکترونیکی میزبان می‌تواند به صورت بی سیم در داخل گوش قرار گیرد و همچنین می‌تواند بخشی از یک سیستم جوانه گوش باشد که علاوه بر سنجش عملکرد کاربر در برنامه‌های تمرینی، آموزش و بازخورد آن، موقعیت و حالت را نیز به کاربر ارائه می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت این هدفون‌های بی سیم با عملی شدن این ثبت اختراع بر روی آن‌ها، در آینده می‌توانند به کاربرانی که ورزش فیتنس و تناسب اندام انجام می‌دهند کمک کنند تا حرکات و تمرینات را به درستی انجام دهند.

اپل در ادمه توضیحات برای این ثبت اختراع جدید خود می‌گوید که بازخوردهایی مثل بازخورد شنیداری ممکن است با توجه به سنجش عملکرد کاربر در حین حرکت سر به او ارائه شود. بنابراین ممکن است کارهای مناسب دیگری مثل فرستادن گزارش عملکرد و هشدار نیز توسط AirPods انجام شود. اپل در واقع قصد دارد با عملی کردن این ثبت اختراع برای ایربادزها به کاربران برای انجام دادن درست تمرینات خاص کمک کند.

به عبارت دیگر این درخواست حق ثبت اختراع می‌تواند تعیین کند که کدام حالت باید در طول تمرین انجام شود و شما می‌توانید حالت سر خود را با حالت موجود در AirPods مقایسه کنید و ببینید که آیا این حرکتی که شما انجام داده‌اید درست است یا خیر. به عنوان مثال اگر قرار باشد شما حالت کشش‌های گردن را در طول تمرینات به ترتیب چپ به چلو، راست، عقب انجام دهید این فناوری می‌تواند مشخص کند که آیا حرکتی که شما انجام داده‌اید به همین ترتیب و روال است و یا به موقع انجام شده است یا خیر.

نکته قابل توجه و بسیار شگفت انگیز این فناوری این است که اگر شما ژست و حرکت را در زمان نامناسبی انجام دهید بازخورد منفی مثل صدای زنگ تند را دریافت می‌کنید و اگر حرکت را درست و به‌جا انجام دهید بازخورد مثبت مانند یک صدای زنگ آرام و دلپذیر بر روی هدفون‌تان پخش می‌شود و شما مطمئن می‌شوید که تمرینات خود را به درستی انجام داده‌اید. همچنین اگر شما در حین تمرینات احتیاج به راهنمایی شدن داشتید می‌توانید این راهنمایی‌ها را به‌صورت گفتاری، متن، کلیپ‌های صوتی، نمودارها و فیلم دریافت کنید. مثلا این راهنمایی می‌تواند نشان دادن حرکات آماده‌سازی سر و بدن برای انجام تمرینات بعدی باشد. به علاوه شما می‌توانید این راهنمایی‌ها را به‌صورت مرحله به مرحله در حین تمرینات دریافت کنید.

طبق گفته‌های اپل در اسناد موجود برای این ثبت اختراع، کاربران می‌توانند ژست و حرکت مورد نظر را توسط دستگاه‌هایی مانند گوشی، رایانه لوحی، رایانه رومیزی، تلویزیون و دستگاه‌های دیگری که دارای نمایشگر هستند مشاهده کنند. در این صورت اگر سیستم تشخیص دهد که کاربر در حین تمرینات نفس نفس نمی‌زند و یا ممکن است به‌طور ناگهانی مشکلی برای سلامتیش به وجود بیاید می‌تواند بلافاصله به راهنمایی‌ها خاتمه دهد. به عنوان مثال در این شرایط سیستم به کاربر هشداری مبنی بر خاتمه دادن به ورزش و تمرینات ارسال می‌کند.

قابل ذکر است که این حق ثبت اختراع قابلیت بهبود بخشیدن به صدای فضایی دستگاه را دارد. صدای فضایی در ایرپادزها می‌تواند فضای سالن تئاتر یا یک محیط چند کاناله را شبیه سازی کند. به علاوه این سیستم می‌تواند نکاتی را در اختیار کاربر قرار دهد تا در تمرینات بعدی حرکات را به‌صورت درست و دقیق‌تر انجام دهد. مثلا ممکن است هشداری مانند دفعه بعد آرام‌تر حرکت کنید را به کاربر ارسال کند که در این صورت کاربر متوجه می‌شود که در تمرینات بعدی همان حرکت را با چه سرعتی انجام دهد.

اپل می‌گوید این فناوری علاوه بر آموزش دادن به کاربران برای انجام دقیق و درست تمرینات سلامت اندام، می‌تواند با ردیابی موقعیت سر کاربر به پخش بهتر صدای فضایی AirPods نیز کمک کند. به‌گونه‌ای که می‌تواند با تشخیص موقعیت سر کاربر جریان صوتی را به‌صورت دقیق‌تری ارائه دهد تا مکان هر صدا در فضای سه بعدی در حین ضبط دوباره ایجاد شود.

منبع: phonearena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا