آموزشراهنمای خریدعلم و تکنولوژیموبایل

پردازنده گرافیکی در موبایل چه کاربردی دارد؟

پردازنده گرافیکی یا GPU چیست؟

مسئله ای که معمولاً بسیاری از خریداران گوشی های هوشمند و تبلت ها هنگام خرید به آن توجه نمی کنند و در عین حال برای عملکرد دستگاه بسیار مهم است بحث پردازنده گرافیکی می باشد.

تراشه های کنونی گوشی های هوشمند و تبلت ها، از اجزای پردازشی زیادی بهره مند هستند. دو مورد از اصلی ترین و مهم­ ترین تراشه های به کار گرفته شده در گوشی های هوشمند، پردازنده CPU و پردازنده GPU هستند. GPU مخفف عبارت Graphics Processing Unit و به معنای واحد پردازش گرافیکی می باشد.

در مقاله امروز مبیت مگ با معرفی پردازنده های گرافیکی موبایل یا همان GPU ها در خدمت شما خوانندگان عزیز هستیم. هدف از نگارش این مقاله، این است که شما با عملکرد و جزییات دیگر این تراشه های کارت گرافیک آشنایی نسبی پیدا کنید تا هنگام خرید گوشی هوشمند جدیدتان انتخاب بهتری را تجربه نمائید.

وظیفه GPU در گوشی های هوشمند

وظیفه اصلی این ابزار، رندر کردن گرافیکی می باشد. منظور از رندر کردن تصاویر یعنی مدت زمانی که برای پردازش و نمایش هر تصویر سپری می شود. در تعریف دیگر، GPU در واقع یک مدار تخصصی است که تصاویر را برای نمایش در صفحه نمایش دستگاه مورد، تولید می کند.

عملیات پردازش گرافیک در گذشته

بدون وجود GPU ها علاوه بر کند شدن عملیات رندرینگ و نمایش تصاویر، انجام بازی های ویدئویی و گرافیکی هم عملا غیرممکن می شد. جالب است بدانید در گذشته و قبل از روی کار آمدن GPU ها، وظیفه پردازش داده های گرافیکی دستگاه بر عهده  CPUبود. این کار فشار مضاعفی را به CPU تحمیل می کرد و از طرف دیگر باعث مصرف بیشتر انرژی دستگاه و کندی گوشی می شد.

امروزه GPU ها پردازش بخش بزرگی از داده ها را به طور موازی نسبت به CPU انجام می دهند و به این ترتیب دیگر CPU دستگاه برای پردازش داده های گرافیکی درگیر نمی شود و به دنبال آن سرعت عملیات های محاسباتی و رندرینگ به مراتب بالاتر از گذشته شده است.خوبی انجام می شوند.

نحوه پردازش گرافیکی در GPU های امروزی

پردازنده گرافیکی

برخلاف پردازنده های مرکزی (CPU) که دارای چند هسته با سرعت بالا هستند، پردازنده های گرافیکی یا همان GPU ها دارای هسته های پردازشی با سرعت پایین هستند.

وظیفه این هسته ها در اصل به دو بخش کلی تقسیم می شود: پردازش رئوس و پیکسل­ها؛ در ادامه هر یک از این بخش ها را بررسی و شرح خواهیم داد.

پردازش راس

این بخش پردازشی اساساً حول ایده سیستم های مختصات می چرخد. GPU محاسبات هندسی را برای شبیه­ سازی فضای سه بعدی، روی صفحه نمایش دستگاه انجام می دهد. این عمل منجر به مواردی همچون عمق بخشی به تصویر و همچنین ایجاد داده های مکانی در بازی ها و امکان چرخش در فضای سه بعدی می شود.

پردازش پیکسل

پردازش پیکسل GPU ها یا به عبارت ساده تر گرافیکی که می بینیم، بسیار پیچیده است و به مقدار پردازشی، بیشتر از آنچه که برای پردازش رئوس لازم است نیاز دارد. پردازش پیکسل، لایه های مختلفی را ارائه می دهد و جلوه های لازم برای ایجاد بافت های پیچیده را برای به دست آوردن واقعی ترین گرافیک ممکن اعمال می کند. اطلاعات مکانی و بافت های بصری همه بخشی از کاری است که GPU انجام می دهد.

پس از دستیابی به هر دو فرآیند، نتیجه به یک خوانش دیجیتال منتقل می شود. در این حالت صفحه نمایش تلفن هوشمند یا تبلت، فرآیندهای بالا را به طور مداوم و مکرر، میلیون ها بار در ثانیه، هنگامی که ما در حال اجرای یک بازی هستیم، انجام می دهند. دلیل اصلی گرمای تلفن همراه هنگام بازی کردن، همین امر می باشد.

GPU

مطرح ترین برند های پردازنده های گرافیکی

از معروف ترین GPU های گوشی های هوشمند می توان به سری Adreno کوالکام، سری PowerVR، سری Mali کمپانی ARM و پردازنده های گرافیکی جدید اپل موسوم به Apple GPU اشاره کرد.

با وجود پیشرفت قابل ملاحظه در بخش پردازنده های گرافیکی موبایل در سال های گذشته، ما کاربران همواره خواستار گرافیک بیشتر و پیچیده تری از دستگاه هوشمند خود هستیم. Gpu هایی که هم از نظر مصرف انرژی و هم از لحاظ پردازش گرافیکی امتیاز بهتری را نسبت به Gpu های فعلی کسب کنند.

خرید پردازنده گرافیکی

نوع و توان پردازنده گرافیکی گوشی یا تبلت هوشمند شما از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که توان بالا و کیفیت پردازنده گرافیکی کمک می کنند تا بازی ها و برنامه هایی که گرافیک بالایی دارند، با کارآیی بیشتر، گرافیک بهتر، وضوح بالاتر و فریم های بهتر و با سرعت بیشتری اجرا شوند.

فریم ریت بالاتر در گوشی های های هوشمند به معنای روانی بیشتر تصویر است. در این حالت، تصویر با لکنت کمتر و یکدستی بیشتری به چشم می آید. GPU های تلفن های هوشمند مدرن قادر به ارائه بازی های سه بعدی و جلوه های تصویری زیادی هستند و این به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا بتوانند بازی های بهتر و پیچیده تری از لحاظ گرافیکی عرضه کنند.

برای بررسی و خرید پردازنده های گرافیکی موجود در فروشگاه مبیت، روی خرید پردازنده گرافیکی کلیک کنید.

از اینکه نظرات ارزشمندتان را با ما در میان میگذارید، بسیار ممنونیم.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام ببخشید من بازی رو به نام فورت نایت ریختم و تمامی اجزا هایی که برنامه نیاز داشت من انجام دادم ولی وقتی وارد بازی میشم میگه که شما دارای gpu نیستید چیکار میتونم بکنم تا وارد بازی بشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا