اخبار

سلطه اپل و شیائومی بر بازار جهانی گجت‌های پوشیدنی

ساعت‌های هوشمند، مچ‌بندهای ورزشی هوشمند و عینک‌های هوشمند همگی از نمونه‌های موفق و پرفروش بازار گجت‌های هوشمند پوشیدنی هستند که توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند و توجه خیل عظیمی از کاربران محصولات فناوری را به سمت‌وسوی خود جلب کنند.

آمارهای فروش گجت‌های پوشیدنی هوشمند نشان می‌دهد که اپل و شیائومی در عرضه و فروش این محصولات از سایر برندهای تکنولوژی فعال در این حوزه جلوتر هستند.

با توجه به آن که در چند سال اخیر گجت‌های پوشیدنی همچون ساعت‌های هوشمند از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شده‌اند، حالا به‌تازگی گزارش‌های جدیدی از سوی مؤسسه تحقیقاتی IDC منتشر شده است که نشان می‌دهد دو شرکت اپل و شیائومی نسبت به سایر برندهای تکنولوژی در زمینه فروش و عرضه گجت‌های پوشیدنی هوشمند جلوتر هستند و بسیاری از رقبای قدرتمند خود نظیر سامسونگ، ال‌جی و هواوی را در این زمینه کنار زده‌اند.

طبق گفته IDC ، اپل همچنان پیشتاز اصلی بازار پوشیدنی‌ها است. این شرکت با هدایت یک جفت از محصولات پرفروش خود، اپل واچ و AirPods توانسته حدود 55.6 میلیون دستگاه را در سه‌ماهه چهارم سال پیش به‌عنوان گجت‌های پوشیدنی به بازارهای جهانی تحویل بدهد. این افزایش 27.2 درصدی محموله‌ها تنها در مدت یک سال بوده است. به این ترتیب می‌توان فهمید که بازار گجت‌های پوشیدنی هوشمند چقدر رقابتی و سریعاً درحال‌رشد است. علی‌رغم این که اپل حمل‌ونقل خود را هرسال بهبود بخشیده است، بااین‌حال هنوز سهم 36.2٪ اپل در بازارهای جهانی گجت‌های پوشیدنی ثابت باقی‌مانده است و دقیقاً همان است که در سه‌ماهه مشابه سال 2019 بود.

سه سری ساعت اپل یعنی اپل واچ سری 6 ، اپل واچ SE و اپل واچ سری 3 در هرسال قیمت متغیری دارند.

اپل پیشروترین تولیدکننده محصولات پوشیدنی مانند ear buds و ساعت‌های هوشمند در سراسر جهان است

علی‌رغم کاهش 18.3 درصدی Q4 در محموله‌های ردیاب تناسب‌اندام محبوب و کم‌هزینه شیائومی Mi Band ، شیائومی رشد پنج درصدی Q4 در محموله‌های پوشیدنی را به لطف خط تولید “hearables” خود که 55.5٪ محصول بیشتر به‌صورت سالانه ارائه می‌دهد، گزارش داد.

شیائومی طی سه ماه از اکتبر تا دسامبر سال 2020 حدود 13.5 میلیون گجت پوشیدنی برای سهم 8.8 درصدی را به بازارهای جهانی عرضه کرد که این باعث می‌شود تولیدکننده “ارزش پول” در مکان دوم با فاصله کمی از اپل قرار داشته باشد، اما کمی بالاتر از سامسونگ. سامسونگ  13 میلیون گجت پوشیدنی را در 2020 به بازارها عرضه کرده است. درحالی‌که این افزایش 20.5 درصدی در محموله‌های سال‌به‌سال بود، در مدت مشابه شرکت شاهد کاهش سهم بازار خود از 9٪ به 8.5٪ بود.

Huawei از سود سالانه 6.6 درصدی در محموله‌های گجت‌های پوشیدنی خود در سه‌ماهه چهارم خبر داد، به این معنی که 10.2 میلیون دستگاه در سه ماه تحویل داده خواهند شد. سهم بازار این تولیدکننده از 7.9٪ در سال قبل به 6.7٪ کاهش یافت.

شرکت گجت‌های پوشیدنی هند با نام BoAt پس از حمل 5.4 میلیون واحد برای سهم 3.5 درصدی از بازار گجت‌های پوشیدنی، در رده پنجم قرار گرفت. این شرکت تعداد گجت‌های پوشیدنی را که از 2019 تا 2020 حدود 470.1٪ افزایش داده است. به‌طورکلی این شرکت 153.5 میلیون گجت پوشیدنی در سه‌ماهه چهارم سال 2020 به بازارهای جهانی عرضه کرده است که 27.2٪ نسبت به 120.7 میلیون گجت پوشیدنی که در همان سه‌ماهه تحویل داده شده‌اند، افزایش داشته است.

برای کل سال 2020 شرکت IDC حدود 151.4 میلیون واحد را برای سهم 35.9 درصدی از بازار گجت‌های پوشیدنی را به خود اختصاص داده است. این میزان 34.1 درصد از کل تعداد گجت‌های پوشیدنی است که این شرکت در سال 2019 به خود اختصاص داده بود. در سال 2019 شرکتهای Xiaomi و Huawei به ترتیب 50.7 میلیون و 43.5 میلیون واحد گجت پوشیدنی به بازارها عرضه کرده و به ترتیب رتبه دوم و سوم را در این زمینه از آن خود کرده بودند.

شیائومی پس از 21.7 درصد افزایش در تحویل، سال گذشته  11.4 درصد از بازار پوشیدنی جهانی را در اختیار داشت. هواوی در سال 2020 حدود 50.7 درصد افزایش در حمل‌ونقل گجت‌های پوشیدنی داشت که باعث می‌شود سهم بازار آن از 8.3 درصد به 9.8 درصد افزایش یابد. سامسونگ سال گذشته 40 میلیون گجت پوشیدنی را ارائه کرد و با سهم 9 درصد بازارهای جهانی در جایگاه چهارم قرار گرفت.

Fitbit متعلق به Google Alphabet است و 12.9 میلیون گجت هوشمند در سال 2020 به فروش رسانده است که 18.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

تحلیلگران و کارشناسان فعال در حوزه فناوری پیش‌بینی کرده‌اند که گجت‌های هوشمند پوشیدنی همان‌طور که سال‌های گذشته با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شده‌اند، در سال‌های آتی نیز از استقبال گسترده کاربران برخوردار شوند و کاربران با معرفی و عرضه محصولات جدید به استفاده از این گجت‌های هوشمند و پوشیدنی روی آورند.

برای کل سال 2020 ، 444.7 میلیون گجت پوشیدنی در سراسر جهان تحویل داده شد که این مقدار حدود 28.4 درصد جلوتر از 346.4 میلیون دستگاه تحویل داده شده در سال 2019 است.

تقریباً 40 میلیون دلار ساعت هوشمند در سه‌ماهه گذشته و 12 تا 13 میلیون دلار مچ‌بند به فروش رفته است. قیمت متوسط ​​گجت‌های پوشیدنی در سه‌ماهه اخیر کمی بیش از 160 دلار بود که نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داشت.

گجت‌های پوشیدنی به لطف فناوری‌های جدید و پیشرفته از زمان معرفی آن‌ها تاکنون توانسته‌اند بخش اعظمی از فروش شرکت‌های تکنولوژی در سراسر جهان را به خود اختصاص دهند. به‌گونه‌ای که تولیدکنندگان موبایل همگی به سمت طراحی و تولید گجت‌های پوشیدنی نظیر ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندهای هوشمند سوق پیدا کرده‌اند.

اپل امیدوار است در اواخر سال جاری با انتشار نسل سوم AirPods و دنباله AirPods Pro بتواند جایگاه اصلی خود را در بازار جهانی گجت‌های پوشیدنی هوشمند حفظ کند.

در ماه سپتامبر شایعه شده است که Apple Watch Series 7 همراه با سنجش قند خون عرضه خواهد شد که به میلیون‌ها دیابتی وابسته به انسولین در کاهش هزینه و درد تست قند خون خود که چندین بار در طول روز برای تعیین میزان انسولین موردنیاز برای تزریق تکرار می‌شود، کمک می‌کند. همچنین شایعه شده است که سامسونگ نیز این ویژگی را برای ساعت هوشمند بعدی خود ارائه می‌دهد.

منبع: phonearena

 

 

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا