علم و تکنولوژیفناوری

از سیر تا پیاز NFT

احتمالا شما هم این روزها زیاد نام توکن غیرقابل معاوضه یا همان NFT را شنیده‌­اید. از دنیای هنر و موسیقی گرفته تا تاکو و دستمال توالت! ارزش این دارایی­‌های دیجیتال بسیار بالاست و برخی از آنها میلیون­‌ها دلار می‌­ارزند. اما واقعا این NFTها ارزش این همه پول را دارند؟ برخی از متخصصین بر این باورند که این توکن­‌ها، حباب­‌های در حال ترکیدن هستند، مانند حباب dot-com. اما برخی دیگر معتقدند که NFTها ماندگارند و راه و روش سرمایه­‌گذاری را برای همیشه تغییر خواهند داد.

NFT چیست؟

دارایی قابل معاوضه را می‌توان با پول یا کالای مشابه خرید و فروش کرد ولی توکن غیرقابل معاوضه (NFT)، دارایی‌های دیجیتالی هستند که مالکیت آن‌ها را می‌­توان از طریق بلاکچین NFT نظیر Ethereum ردیابی کرد. توکن غیرقابل معاوضه یک دارایی دیجیتال است که نماینده اشیای واقعی در دنیای هنر، موسیقی، بازی و ویدئو است. آن‌ها دائما با رمزارزها خرید و فروش می‌­شوند و عموما با همان نرم افزاری که رمزارزها کدگذاری می­‌شوند، کد داده می‌شوند.

اگرچه این توکن‌­ها از سال 2014 وجود داشته‌اند اما این روزها سر و صدا به پا کرده‌اند، زیرا راهی به شدت محبوب برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال هستند. ارزش بازار NFTها تنها در سال 2021 به رقم سرسام‌آور 41 میلیارد دلار رسیده بود. این میزان ارزش تقریبا معادل ارزش کل بازار جهانی هنرهای زیبا است.

NFT مارکت پلیس

عموما، توکن غیرقابل معاوضه نظیر ندارد یا حداقل جزء مجموعه‌ای با تولید محدود است و کد شناسایی ویژه دارد. در واقع، NFT جایگزین یا مشابه ندارد. برا مثال، اگر شما به کسی بلیط فوتبال بدهید، در عوض انتظار دارید تا در آینده یک بلیط فوتبال دیگر از او بگیرید. درست است؟ اگر آن فرد به شما بلیط سینما بدهد، آیا از او قبول می‌­کنید؟

اگر به دنبای متاورس علاقه دارید “متاورس و جهانی که متا برای ما متصور شده است” را از دست ندهید

پاسخ این سوال، خیر است. شما چنین چیزی را قبول نمی­‌کنید زیرا بلیط سینما اندازه بلیط فوتبال ارزش ندارد. اگر این مثال را در دنیای NFT اعمال کنیم، خواهیم فهمید که بلیط فوتبال (یا همان NFT) را نمی‌­توان با هیچ بلیط دیگری تبادل یا جایگزین کرد زیرا هر بلیط فوتبال هویت خاص خود را دارد.

چنین چیزی در مورد توکن غیرقابل معاوضه نیز صادق است. یعنی شما نمی‌توانید NFT را با توکن‌­هایی با ارزش مشابه، تعویض یا معامله کنید. زیرا هر توکنی متفاوت از دیگریست و یکتایی و نایابی خود را دارد.

نمونه­‌هایی از NFT

مالکیت کلکسیون دیجیتال برتری­‌هایی نسبت به کلکسیون‌های فیزیکی نظیر تمبر یا سکه دارد. هر NFT حاوی اطلاعات مشخصی است که آن را از سایر NFTها متمایز می‌سازد و تایید اعتبار آن را برای کلکسیون­‌د‌ارها آسان می‌سازد.

برای مثال، NFT باعث می‌شود تا چرخه اجناس کلکسیونی فیک بی‌ارزش شود زیرا به راحتی می‌توان آیتم اصلی را تا رسیدن به مصرف‌کننده قانونی آن ردیابی کرد. بعلاوه، در مقایسه با سایر رمزارزها، نمی‌­توانید NFT را مستقیما با کسی تبادل کنید. دلیل این کار نیز روشن است، همه آنها غیرمتشابه/ناهمسان هستند. مثلا، حتی اگر دو NFT روی یک پلتفرم داشته باشید، باز هم شبیه هم نیستند حتی اگر بخشی از یک کلکسیون باشند یا سایز و رنگ مشابه داشته باشند. چند نمونه از پروژه های NFT عبارتند از:

Blockchain Heroes

پروژه‌ای برای مبادله اورجینال سری کارت­‌هایی که نشانه‌هایی از شباهت میان کریپتو و فضای بلاکچین در آن دیده می‌شود.

Decentraland

در این بازی، گیمرها می‌توانند دنیای مجازی تحت مالیکت سایر کاربران را بخرند. مالک فضای مجازی می‌تواند دنیای خود را از طریق مغازه، تبلیغات و … به سوددهی برساند و پول دربیاورد.

Prospectors.io

در این بازی مبتنی بر بلاکچین، دارایی‌های بازیکنان به صورت بلاکچین به آن‌ها داده می‌شود و آنها بر اساس بازی که می‌کنند، NFT به دست می‌آورند.

Gods unchained

بازی های NFT

این یک بازی کارت بازی دیجیتال کلکسیونی یا کارت بازی آنلاین کلکسیونی است که کارت‌ها به شکل NFT هستند و آزادانه خرید و فروش می‌شوند.

Cryptokitties

این یک بازی NFT مشهور است که در آن باید گربه‌ها را بزرگ و سپس جمع کنید. این گربه‌های دیجیتال بر اساس NFT هستند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

تاریخچه NFT

در خصوص اولین NFTها بحث‌هایی وجود دارد. گمان می‌رود که Colored coins اولین NFT در دنیا باشند. Colored coins در واقع تعریف دارایی‌های دنیای واقعی در بلاکچین هستند.

نام Colored coins اولین بار در بلاگی توسط یونی آسیا در سال 2012 آورده شده است: “بیت کوین 2.* (یا همان Colored coins) – فضاهای اولیه)”. گفته می‌شود که کالرد کوینز از تحقیقات NFT حمایت کرد و به نوعی پایه‌های NFT را بنیان نهاد.

در عصر تکنولوژی دیجیتال جنگ نیز تغییر شکل یافته: “مرحله تازه‌ای از جنگ دیجیتالی: هکرهای داوطلب به کمک اوکراین می‌روند

سپس، مبادله Rare Pepes در Ethereum شروع شد و بعد از آن، در نهایت اولین توکن NFT به وجود آمد و منتشر شد که Cryppto Punks نامیده شد.

در قدم بعدی، شرکتی به نام Rare Bits به عنوان یک بازار (marketplace) ظهور کرد که برای NFTها درگاه مبادله میکرد و با این سرمایه گذاری، 6 میلیون دلار کسب کرد. ایدئولوژی NFT موجب ایجاد یک بازی کارتی  قابل جمع‌آوری و کلکسیونی به نام Gamadex شد و تنها در روزهای اولیه شروع به کار بیش از 800000 دلار درآمد کسب داشت.

دلایل محبوبیت ناگهانی NFT

در طول سال‌های گذشته، صنایع مختلف زیادی از NFTها بهره برده اند و امروزه، بیشتر به اسم Etehereum Tokens بر پایه ERC-721 شناخته می‌شوند. چند ویژگی NFTها باعث محبوبیت آنها شده است:

• داده‌های کامل NFT در امنیت کامل در بلاکچین نگهداری می‌شود. یعنی توکن‌ها هیچ‌گاه و به هیچ‌وجه، برداشته، خراب، یا جایگزین نخواهند شد.

• دلیل اصلی ارزش NFTها، کمیاب بودن آنهاست. اگرچه توسعه دهندگان NFT میتوانند تعداد بیشماری توکن خلق کنند اما به عمد تعداد محدودی ایجاد می‌کنند تا ارزش آنها حفظ شود.

• NFTها کاملا تقسیم ناپذیر هستند. یعنی مانند بیت کوین به واحدهای کوچکتر تقسیم نمی‌شوند.

• با توانایی هایی که بلاکچین دارد، می‌توان به راحتی NFTها را تا رسیدن به صاحب اصلی و واقعی آنها ردیابی کرد و نیاز به تایید شخص ثالث را برای همیشه برطرف کرده است.

نکته جالب اینجاست که بیت کوین کاملا قابل معاوضه هستند و می‌توان با حفظ ارزش استانداردش، حتی پس از معاوضه، مبادله شود. اما NFTها برخلاف رمزارزهای رایجی نظیر مونرو، اتریوم، و بیت کوین، را نمی‌توان به طور مستقیم با فرد دیگری مبادله کرد.

ویژگی‌های شاخص NFT

توکن های غیر قابل تغییر

غیر قابل تعامل

از آنجا که NFTها از استاندارد ERC-721 پیروی می‌کنند، غیر قابل تعامل محسوب می‌شوند. یعنی اطلاعاتی که در آن‌ها ذخیره شده است را نمی‌توان به هیچ عنوان مبادله یا استفاده کرد.

کمیاب بودن NFT

در حال حاضر، تعداد کل NFTها در کل دنیا اندک است و کاملا کمیاب هستند. چنین کمبودی باعث ارزش بالای آن‌ها می‌شود. به عبارت ساده، هر چه تعداد NFها کمتر باشد، قیمت بالاتری خواهند داشت.

فنا ناپذیری

NFTها از طریق بلاکچین خیره و کنترل می‌شوند که باعث بالا رفتن سطح امنیتی آن‌ها می‌شود. این بدان معناست که به هیچ عنوان نمی‌توان آنها را خراب کرد یا از میان برد.

غیر قابل تقسیم

شما نمی‌توانید تکه‌ای از کریپتو کوین NFT را برای کسی بفرستید (برخلاف سایر رمزارزها). زیرا آن‌ها غیر قابل معاوضه هستند و ارزش مشخصی ندارند. برای مثال، بیت کوین پس ازانتقال، ارزش خود را حفظ می‌کند اما NFTها این گونه نیستند.

خاص بودن

NFTها از بلاکچین برای دور ماندن از شلوغی و مشخص کردن اعتبار اثر هنری می‌کند. همچنین، می‌توانید نسخه اصلی را از نسخه تقلبی و کپی نیز تشخیص دهید.

اصطلاح شناسی NFT

NFTها توکن‌های رمزی خاصی هستند که در یک بلاکچین اداره می‌شوند. بنابراین، بلاکچین به عنوان دفترکل غیرمتمرکزی عمل می‌کند که تاریخچه مالیکت و داد و سندهای هر توکن غیرقابل معاوضه‌ای را ردیابی می‌کند. هر NFT دارای کد و ID خاص و سایر جزئیات بیشتری است که هیچ توکن دیگری نمی‌تواند آن را کپی کند.

NFT چگونه کار می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال، توضیح زیر را بخوانید:

پروسه ایجاد NFTها می‌تواند از طریق بلاکچین‌های مبتنی بر قرارداد و با کمک ابزار و پشتیبانی مناسب صورت بگیرد. اتریوم یکی از اولین EOS و NEO محبوب و مورد استفاده بود که امروزه نیز جز استانداردهای NFT به حساب می‌آید. توکن‌ها به همراه قراردادهای هوشمندشان، فرصت اضافه کردن اطلاعات جزئی‌تری نظیر هویت مالک اثر و … را می‌دهند.

در متاورس چه می‌گذرد؟ چه چالش‌هایی در انتظار علاقه‌مندان به متاورس است برای پاسخ به این سوالات “متاورس، چالش‌ها و ظرفیت‌ ها” را بخوانید

چنین پروسه ای باعث کمیابی و حق الامتیاز NFTها می‌شود و هنگامی‌ که با رسانه دیجیتال همراه شود، جذاب‌تر هم می‌شود.

کمیابی

زمانیکه درباره کمیاب بودن صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که مالک اثر، مسئول تصمیم‌گیری درباره کمیابی دارایی‌های خود است. برای مثال، در مورد بلیط مسابقات ورزشی یا کنسرت موسیقی، مالک اثر تصمیم می‌گیرد که چند بلیط بفروشد. همین مسئله درباره بازار توکن‌های NFT نیز صادق است. خالق این توکن‌ها می‌تواند درباره تعداد نسخه‌های کار تصمیم بگیرد. سپس هر نسخه را با کمی تفاوت از سایر نسخه‌ها تولید کند.

البته تحت هر شرایطی، هر نسخه NFT ویژگی‌های خاص خود را خواهد داشت، مانند بارکد لباس‌ها یا بلیط‌هایی که شبیه هم به نظر می‌رسند ولی تفاوت‌های خاص خود را دارند.

حق الامتیاز

NFTها با کدهای نرم افزاری (که قرارداد هوشمند نامیده می‌شوند) کدگذاری می‌شوند. این کدها مسئول تایید مالکیت و کنترل نقل و انتقال NFTها هستند. NFTها می‌توانند مانند هر اپلیکشن نرم‌افزاری دیگری، ورای مالکیت و نقل و انتقال نیز برنامه‌ریزی شوند و کاربردها و عملکردهای متفاوتی داشته باشند.

برای مثال، یک قرار هوشمند می‌تواند به نوعی ترتیب داده شود که بخشی از فروش NFT به عنوان حق‌الامتیاز به صاحب و مالک اصلی تعلق بگیرد.

زمانیکه فردی یک NFT خلق می‌کند، کد قراردادی هوشمند تنظیم می‌کند تا بر ویژگی‌های توکن غیر قابل معاوضه را مدیریت کند. این کد به بلاکچینی که NFT در آن مدیریت می‌شود، اضافه خواهد شد. بلاکچین‌های زیادی برای کنترل و مدیریت NFTها وجود دارد، مانند اتریوم (با قوانین ثابت قرارداد هوشمند ERC-721 و ERC-1155)، فلوچین و وکس که همگی پروسه‌های مشابهی دارند. از همه مهم‌تر اینکه برخی از بازارهای NFT با برخی از بلاکچین‌های خاص کار می‌کنند. بنابراین، اگر فروشنده تصمیم درستی نگیرد، انتخاب بلاکچین برای استفاده از NFT می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.

استفاده از NFT در حوزه‌های مختلف

بازی

اکثر بازی‌ها، در اکوسیستم خود، ارز مجازی خود را دارند که به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌تر پیشرفت کنند. با توجه به این موضوع، تقاضا برای اکانت‌هایی با کالاهای خریداری شده فراوان، در بازار در حال توسعه نابسامان زیاد خواهد بود. استفاده‌های مختلف از NFT به بازیکنان اجازه می‌دهد تا به راحتی و به صورت معتبر و امن، اقلام داخل بازی را خرید و فروش کنند.

دارایی های دیجیتال

NFTها برای دارایی‌های دیجیتالی نظیر نقشه‌های منازل، ماکت‌ها، تم‌ها و دامنه ها، هماهنگی بسیار خوبی دارند. بعلاوه، املاک و مستغلات دیجیتالی در بازی‌هایی نظیر Decentral Land نیز این روزها به شدت محبوب شده‌اند. این دارایی‌ها به بازیکنان اجازه می‌دهد تا یک سری فضا را در دنیای مجازی خریداری کرده و توسعه دهند. اضافه کردن NFT باعث اطمینان خاطر خالقان اصلی آنهاست تا بتوانند آثار خود را ردیابی کنند.

سرقت هویت و اطلاعات شخصی

هر چیزی که مربوط به هویت و اطلاعات شخصی باشد و توانایی دیجیتالی شدن را داشته باشد (نظیر سوابق پزشکی، و مدارک تحصیلی و آکادمیک) می‌توان با استفاده از NFT جلوی به سرقت رفتنش را گرفت. علاوه بر این، اهمیت کمک گرفتن از توکن‌های غیرقابل معاوضه را می‌توان اینجا مشاهده کرد که هنرمندان دیجیتال می‌توانند از آنها برای تبدیل آثار خود و ایجاد کپی رایت ویژه آنها بهره ببرند. همچنین، با NFT فرق میان آثار تقلبی و اصلی نیز مشخص می‌شود.

NFT چیست

اقلام کلکسیونی دیجیتالی

NFT به دلیل کمیاب بودن، اکثرا به عنوان اقلام کلکسیونی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانیکه این توکن‌ها به آثار افزوده می‌شوند، به راحتی می‌توان اعتبار و مالکیت این آثار را تایید کرد. همچنین به هنرمند امکان می‌دهد تا جلوی سوء استفاده یا انتشار بدون اجازه آثارش را بگیرد. در حال حاضر از NFT در کارت‌ها و اقلام بازی استفاده می‌شود.

تایید و گواهی

NFT حاوی یک سری اطلاعات خاص درباره یک دارایی یا محصول است که در خود آن برنامه‌نویسی شده است. به همین دلیل، این توکن‌ها گزینه‌هایی عالی برای صدور گواهی، مدرک، لایسنس و شناسه هستند. این شناسه یا گواهینامه می‌تواند مستقیما به عنوان یک NFT از طریق بلاکچین صادر شود تا قابل ردیابی باشد. زمانیکه مفاهیم NFTها روشن و شفاف باشد، مزایای بلاکچینی از قراردادهای هوشمند به خوبی مشخص خواهد بود.

مزایای NFT

حق مالیکت

منافع توکن‌های غایرقابل معاوضه می‌توانند بسیار خارق‌العاده باشند، چه در دنیای دیجیتال و چه در دنیای حقیقی. در واقع این توکن‌ها در دنیای دیجیتال برای اقلام کلکسیونی و بازی‌ها و در دنیای واقعی برای آیتم‌هایی خاص نظیر منازل، ماشین، صنایع دستی، یا حتی رفتار و شخصیت افراد نیز قابل استفاده هستند. همچنین، می‌توان برای اجازه دسترسی مورد استفاده قرار گیرد (برا مثال، دسترسی به Airbnb در ایامی خاص یا دسترسی به بلیط هواپیما).

سفارشی‌سازی

توکن‌های غیرقابل معاوضه، برخلاف سایر توکن‌ها، کاملا امن هستند. قرادادها و توافق نامه‌های هوشمند و توکن‌های قابل معاوضه، تنها بخشی از کاربردهای توکن غیر قابل معاوضه را دارا هستند. اما در بازار توکن غیر قابل معاوضه، تمامی اطلاعات توسط خود توکن نگهداری می‌شود.

می‌توان به توکن علاوه بر اطلاعات خودش، اطلاعات اضافه نیز داد. چنین اطلاعاتی می‌تواند موارد استانداردی مانند نام و مالکیت باشد یا شامل حوزه‌های دیگری نظیر تاریخچه توکن و داده‌های مرتبط (مثلا تصویر خانه ای که توکن نمایش میدهد).

خرید و فروش امن

عموما، توکن‌های غیرقابل معاوضه برای انتقال مالکیت فیزیکی یا دیجیتالی اقلامی است که ریسک کلاهبرداری در آنها وجود دارد، اهمیت دارند. با توجه به امنیت بلاکچین و منحصربفرد بودن توکن‌های غیرقابل معاوضه، تبادل هر چیزی با توکن‌ها، ساده تر و بهتر خواهد بود. برای مثال، یک توکن می‌تواند مسئولیت مالکیت آیتم‌هایی که بین پلتفرم ها منتقل می‌شوند را به عهده می‌گیرد و حتی می‌تواند کاری کند تا این آیتم‌ها میان سرویس‌های مختلف نظیر بازی‌ها یا بازارهای NFT نیز قابل مبادله باشند.

ریسک‌های مرتبط با NFT

قیمت‌گذاری

خرید NFT به چه صورت است؟ خرید توکن غیرقابل معاوضه شبیه بقیه اقلام کلکسیونی کاری ریسکی است که که عواقب آن نیز در حال بیشتر شدن است. برخلاف کارت‌های بازی توکنیزه شده دارایی‌های بلاکچینی، یا خرید یک دارایی واقعی، NFTها بازارهایی مترقی و رو به پیشرفت هستند. در نتیجه، هیچ ضمانتی وجود ندارد که دارایی‌های دیجیتال تقاضای بالایی در آینده داشته باشند.

اتفاقات تازه رخ داده برای توییتر را در “توییتر در دستان ایلان ماسک” بخوانید

اگر هیچ تقاضایی برای NFT که شما خریده اید، وجود نداشته باشد، یعنی مقدار بسیار زیادی پول بابت چیزی پرداخته‌اید که ارزشش کم شده است یا شاید حتی قابل فروش نیز نباشد. بعلاوه، اگر شما سازنده NFT باشید نیز باید بدانید که هیچ اطمینانی وجود ندارد که خریداری برای کار شما پیدا شود. در نتیجه، ممکن است شما فقط پول و زمان خود را هدر دهید.

ذخیره‌سازی

فروش NFT از طریق فناوری بلاکچین به ثبت می‌رسد و مالیکت اثر را به اثبات می‌رساند. NFTهای واقعی از طریق بازارها و پلتفرم‌هایی نظیر Open Sea یا Rarible ساخته و ذخیره می‌شوند.

اگر به هر دلیلی این پلتفرم‌ها بسته شوند، هیچ اطمینانی وجود ندارد که شما به اثر خود دسترسی داشته باشید. چنین چیزی باعث می‌شود تا توکن غیر قابل معاوضه نسبت به اثر هنری فیزیکی که می‌توانید به دیوار آویزان کنید یا بلیط بازی یا کارت‌های بازی که به راحتی از بین نمی‌روند، امنیت کمتری داشته باشد.

قوانین و مقررات

هیچ قانون و مقرراتی در زمینه NFTها وجود ندارد. در نتیجه، باید اعتماد زیادی وجود داشته باشد. شما باید باور کنید که NFT که خریداری کرده‌اید، یک اثر هنری خاص است و از جای دیگری کپی نشده است یا در آینده با مسائل قانون کپی رایت مواجه نخواهید شد.

بعلاوه، اگر قانون‌گذاران و متولیان امر نسبت به این کسب و کار پررونق حساس شوند، ممکن است اقدامات سرکوبانه‌ای نسبت به پلتفرم‌ها آغاز کنند و برای میزان مشارکت کلکسیون‌داران محدودیت ایجاد کنند. همین موضوع باعث کاهش ارزش بازار توکن غیر قابل معاوضه خواهد شد.

مشکل بغرنج و جنجالی

بازی‌های NFT ممکن است اثر “جنجالی و بغرنج” داشته باشند. یعنی بازیکنان، دارایی می‌خرند تا آن را برای سود بیشتر بفروشند اما اگر بازار سقوط کند، موجب خسارت و زیان بزرگی خواهد شد.

برای مثال، شما یک شمشیر در بازی دارید و بیصبرانه منتظرید آن را به قیمتی بالاتر از قیمت قبل بفروشید. موضوع اینجاست که تا زمانیکه کسی مشتاق خرید باشد، سود می‌کنید، اما اگر مشتری نباشد تا توکن غیر قابل معاوضه شما را بخرد یا اگر بازار سقوط کرد، شما هم زیان خواهید دید.

آینده NFT

توکن ها و رمزارزها

با وجود تمام مخاطرات و ریسک‌ها، آینده NFT امیدوارکننده است زیرا تا پایان سال 2020، بازار کلی آن‌ها از مرز 100 میلیون دلار عبور کرده است. متخصصان حوزه رمزارزها گمان می‌کنند که 40 درصد کاربران جدید رمزارزها از NFT به عنوان یک مدخل ورودی استفاده خواهند کرد.

با عبور ارزش حوزه مالی غیرمتمرکز از مرز 4 میلیارد دلار، مشخص است که فضای NFT قرار است در روزهای پیش رو به صورت تصاعدی رشد کند.

سوالات رایج در مورد NFT

1- NFTcrypto چیست؟

توکن غیرقابل معاوضه یا به اصطلاح NFT دارایی دیجیتال یا یک نوع گواهی دیجیتالی برای مالکیت اشیاء یا دارایی است و شامل آیتم‌های ملموس و ناملموس متنوعی نظیر تابلو نقاشی، مستغلات مجازی، کارت پستال، ویدئو و … می‌شود.

2- از کجا NFT بخریم؟

شما می‌توانید این توکن‌ها را از طریق بازارهای مختلف به صورت آنلاین خریداری کنید. Open Sea یکی از بازارهای بزرگ است که چیزی شبیه گالری آنلاین است. شما می‌توانید در این بازار آنلاین آثار هنری دیجیتال، کارت‌های بازی، و سایر اقلام کلکسیونی را جستجو کنید.

3- چطور در حوزه NFT سرمایه گذاری کنیم؟

اگر به سرمایه‌گذاری در NFT علاقمند هستید، پس نیاز به به رمزارزی نظیر اتریوم یا بیت کوین دارید. زمانیکه رمزارز در کیف پولتان باشد، با استفاده از آن می‌توانید در سایت‌هایی نظیر Rerilble یا SuperRare جستجو کرده و بهترین اثر هنری دیجیتالی را خریداری کنید.

4- هنر NFT چیست؟

اثر هنری NFT به هر گونه فایل دیجیتالی نظیر اثر هنری، مقاله، موسیقی یا میم گفته می‌شود.

نکته پایانی

شما هم تا اینجا متوجه شده‌اید که NFT هنوز در مراحل ابتدایی پیشرفت است. بنابراین، در سال‌های پیش‌رو، احتمال ایجاد تعداد زیادی پلتفرم به روز و نوین مبتنی بر NFT محتمل خواهد بود.

اما آنچه که در حال رخ دادن است، تغییر از بازی Crypto Kitties و سایر بازی‌ها به هویت و اطلاعات دیجتال، نقاشی دیجتال، و سایر موارد استفاده از توکن غیرقابل معاوضه است. این بدان معناست که بازار NFT هنوز خام است و تجربه چندانی ندارد. برای کارآفرینان مدرن، NFT می‌تواند به منزله دریایی از فرصت‌ها برای ورود و کنترل بخش خدمات توسعه فضای بلاکچین باشد.

منبع:

appinventiv

الهام اقاملایی

ارشد مترجمی رو که گرفتم، سرم با ترجمه و تدریس زبان گرم بود که خیلی اتفاقی با دنیای تولید محتوا آشنا شدم. دنیایی به وسعت یک اقیانوس ولی با عمق نیم سانت:) آماده ای تا با هم شیرجه بزنیم تو این اقیانوس جذاب! Let's Go

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. آثار هنری فیزیکی مثل نقاشی های قدیمی یا تمبر ها و اسکناس های ارزشمند وقتی به nft مبدل شوند طبیعتا تصویرشان تبدیل می شود ولی خود نقاشی یا تمبر به هنگام فروش nft در دست مالک قبلی می ماند ، تکلیف آن چی میشه ؟ آیا تصویر آن نقاشی یا تمبر به خودی خود ارزشمنده یا فروشنده باید خود آن تابلو یا تمبر را هم باید به خریدار nft تحویل بده ؟

  2. متاسفانه هیچ مقاله ای به این نکته نمی پردازه که مثلا nft یک تمبر قدیمی به خودی خود ارزشمنده یا بهنگام فروش بایستی اصل تمبر هم به خریدار داده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا