اخبارفناوری

متاورس، چالش‌ها و ظرفیت‌‌ها

امروزه مفهوم متاورس به فرصتی بزرگ برای به دست آوردن ثروت تبدیل شده و شرکت‌ها شروع به سرمایه‌گذاری روی آن کرده‌اند. با پیشرفت‌هایی در فناوری اپتیک، حسگر و نمایشگر، در آینده‌ نه چندان دور، متاورس احتمالاً به بزرگی اینترنت خواهد شد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود درآمد متاورس اطی دو سال آینده به 800 میلیارد دلار برسد، برای تجارب بصری بهتر نیاز به بهبودهای سخت افزاری دارد.

درپایان سال 2021، بنیان‌گذار متا، مارک زاکربرگ، اعلامیه‌ای را در مورد متاورس منتشر کرد و در مورد اینکه چگونه در این پلتفرم جدید، مردم می‌توانند هر کاری را انجام دهند، حرف زد. با این حال، بسیاری هنوز دچار ابهام هستند و سوالاتی مانند متاورس دقیقاً چیست و چگونه می‌تواند بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد؛ ذهن آن‌ها را مشغول کرده است.

متاورس چیست؟

متاورس یک فضای مجازی مشترک و ادغامی از واقعیت‌های دیجیتال و فیزیکی است. نیویورک تایمز اخیراً متاورس را به عنوان یک واقعیت مجازی و زندگی دوم دیجیتالی توصیف کرده است

واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) لینک اولیه برای ورود به این جهان هستند. با استفاده از فناوری AR، کاربران از دستگاهی استفاده می کنند که اساساً یک رایانه سبک وزن، دستی یا هندزفری، فراگیر و پوشیدنی است. با فناوری VR، کاربران با استفاده از هدست‌ها و کنترل‌کننده‌های پیشرفته، به دنیای دیجیتال سوق داده می‌شوند و تجربه‌ای سه بعدی دارند. 

سخت‌افزار Valve نیز از فناوری‌های بصری، صوتی و ارگونومیک برای ایجاد تجربه‌ای جذاب برای کاربران استفاده می‌کند. این سخت‌افزار شامل بهینه‌سازی برای FoV، لنزهای دو عنصری، اپتیک‌های متحرک و راحتی جلسات طولانی است.

یا مثلا مجیک لیپ، میدان دید وسیع 50 درجه (FoV)، وضوح بالا با 1.3 متر پیکسل در هر چشم، نرخ تازه سازی فوق سریع 120 هرتز و پشتیبانی از بیش از 16.8 میلیون رنگ را ارائه می‌دهد و Magic Leap 2، که در اواخر سال 2022 عرضه خواهد شد، می‌تواند پیشرفت‌های بزرگ‌تری را در پارامترهای بیشتر ارائه دهد.

با این حال، برای اینکه متاورس مفیدتر باشد؛ نیاز به بهبودهای سخت‌افزاری قابل توجهی در تجربه‌های بصری واقعی وجود دارد.

اگر به مطالعه در حوزه متاورس علاقه دارید “متاورس و جهانی که متا برای ما متصور شده است” را از دست ندهید

متاورس، یک فرصت بالقوه یا یک اختلال بزرگ؟

 بانک سرمایه گذاری جفریز اخیراً گفت که متاورس بزرگترین اختلال در نحوه زندگی ما خواهد بود که جهان تا به حال دیده است و شرکت های مالی به متاورس به عنوان یک فرصت بالقوه بزرگ نگاه می کنند.

متاورس تکراری از اینترنت است که به ما تجربه بسیار فراگیرتری می دهد. کاربران می توانند با استفاده از یک آواتار وارد اینترنت شوند، یا اینترنت می تواند در یک تجربه واقعیت افزوده به سراغ شما بیاید.

اکنون می توانید نمونه هایی از پیشرفت به سمت متاورس را ببینید. اگر «دایناسورها» را در گوگل جستجو کنید، می توانید نسخه های واقعیت افزوده موجودات ماقبل تاریخ مورد علاقه خود را دقیقاً در اتاق خود مشاهده کنید. همچنین می‌توانید کنسرت‌های فراگیر را در فورت‌نایت تماشا کنید یا به دنیای دوست‌یابی مبتنی بر آواتار شیرجه بزنید.

دایناسور ها در متاورس

متاورس قدرت تغییر جهانمان را دارد

ما در حال‌ حاضر بازی‌های واقعیت مجازی را داریم که در فرنچایزهای بزرگی مانند Grand Theft Auto، Minecraft و Doom در دسترسند. آبا وویاج یک تجربه کنسرت مجازی است که نسخه‌های دیجیتالی یکی از بزرگترین کنسرت‌های پاپ در جهان را به نمایش می‌گذارد. دی‌جی مارشمللو و ترور اسکات قبلاً کنسرت‌های مجازی را در پلتفرم فورت نایت اجرا کرده‌اند.

ما همچنان شاهد تغییر سرگرمی در نحوه تماشای ورزش و لذت بردن از موسیقی خواهیم بود. در آینده، حتی می‌توانیم عینک‌های واقعیت مجازی را به کار ببریم که ما را دقیقاً در میانه صحنه قرار می‌دهند، چه در زمین فوتبال و چه در صحنه بزرگ.

خرید در متاورس

متاورس در حال حاضر نحوه خرید ما را تغییر می دهد. آیکا با اپلیکیشن پلییس خود پیشگام است، که از فناوری واقعیت افزوده برای قرار دادن مبلمان در اتاق‌های ما استفاده می‌کند تا بتوانیم ببینیم اوضاع در فضای خانه یا دفتر ما چگونه به نظر می‌رسد.

شرکت‌هایی مانند L’Oreal و Avon شما را قادر می‌سازند تا به صورت مجازی از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت خود آرایش را امتحان کنید، بنابراین می‌توانید سایه‌ای عالی را انتخاب کنید.

اپل به شما اجازه می دهد با استفاده از واقعیت افزوده جدیدترین گجت های خود را در اتاق خود مشاهده کنید، و Bolle نه تنها به شما امکان می دهد ببینید عینک آفتابی آنها روی صورت شما چگونه است، بلکه حتی از AR و هوش مصنوعی استفاده می کند تا به شما نشان دهد جهان از طریق لنزهای مختلف چگونه خواهد بود. متاورس به توسعه و گسترش این نوع تجارب خرده فروشی همه جانبه ادامه خواهد داد.

تحول آموزش و پرورش

در آینده، متاورس فرصت‌های یادگیری فراگیر و جذاب را در شرایط مختلف، از جمله سازمان‌ها و مدارس رسمی، یادگیری مادام‌العمر، آموزش شرکتی و بهبود شخصی فراهم می‌کند.

بچه‌ها می‌توانند با استفاده از فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، در مکان‌های مختلف و در زمان‌های مختلف، درس بخوانند. ما قبلاً این رخداد را در لهستان دیده‌ایم، جایی که معلمان از بازی VR Half-Life: Alyx برای آموزش دروس علوم استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مانند Skanska نیز آموزش‌های بهداشتی و ایمنی خود را با استفاده از واقعیت مجازی انجام می‌دهند.

یاوران مراقبت های بهداشتی مجازی

متاورس راه های جدید و نوآورانه ای برای مراقبت از سلامتی ما ارائه می دهد. مشاوره واقعیت مجازی در حال حاضر در دسترس است و درمانگران از عینک های واقعیت مجازی برای ارائه درمان مواجهه با بیماران استفاده می کنند تا بتوانند موقعیت هایی را که آنها را می ترساند در یک محیط امن و کنترل شده تجربه کنند.

جراحان همچنین از فناوری واقعیت افزوده برای هدایت برخی از روش‌های جراحی استفاده می‌کنند – و می‌توانند برای انجام عمل‌هایی با استفاده از دوقلوهای دیجیتال آموزش ببینند. در خانه، ما هزاران برنامه سلامت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در دسترس داریم – حتی می‌توانید یوگای هدایت‌شده را با استفاده از واقعیت افزوده انجام دهید.

هتل ها در حال حاضر از VR به عنوان یک ابزار بازاریابی با ایجاد تجربیات همه جانبه ای که بازدیدکنندگان جدید را جذب می کند، استفاده می‌کنند. به‌عنوان مصرف‌کننده، می‌توانیم با گشت‌وگذارهای واقعیت مجازی در سراسر جهان، به مکان‌هایی مانند پارک ملی Zion، ریودوژانیرو، رم یا دبی برویم. در متاورس، ما می‌توانیم تقریباً با بستن هدست به هر نقطه‌ای از جهان برویم.

تجربه کسب و کارها و متاورس

هنگامی که ما به طور فیزیکی به مقصدی سفر می کنیم، به تورهای واقعیت افزوده راهنما نیز دسترسی خواهیم داشت که تجارب سفر ما را بهبود می بخشد.

متاورس همچنین نحوه خلق چیزهای جدید را تغییر خواهد داد. مهندسان، کارآفرینان و سازندگان در حال حاضر از دوقلوهای دیجیتالی – کپی مجازی اشیاء – برای شبیه‌سازی ظاهر چیزها در دنیای واقعی استفاده می‌کنند.

فرمول 1 از دوقلوهای دیجیتالی برای ایجاد اتومبیل های مسابقه ای جدید و آزمایش آنها در مسیرهای مجازی استفاده می‌کند. انویدیا اکنون جهانی ارائه می‌دهد که در آن می توانید معماری کامل یک ساختمان را در دنیای مجازی ایجاد کنید. بعد عینک واقعیت مجازی خود را به چشم بزنید و در زمان های مختلف و در موقعیت های مختلف در اطراف آن ساختمان قدم بزنید. حتی می توانید ببینید که ساختمان در هنگام غروب خورشید یا زمانی که مملو از مردم است چه شکلی به نظر می رسد. این نوع ابزارهای هم‌آفرینی حتی در متاورس رایج‌تر خواهند شد.

فناوری‌های کلیدی که متاورس را توسعه می‌دهد

برای بهتر کردن تجربه متاورس، شرکت‌ها از فناوری‌های پیشرفته مانند بلاک چین، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، بازسازی سه بعدی، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) استفاده می‌کنند.

بلاک چین و ارز دیجیتال

فناوری بلاک چین یک راه حل غیرمتمرکز و شفاف برای تسهیل اثبات مالکیت دیجیتال، جمع آوری بخش‌های دیجیتالی، انتقال ارزش، حاکمیت، دسترسی و معامله و خریدوفروش ارائه می‌دهد. ارز‌های رمزنگاری شده به کاربران این امکان را می‌دهند که دارایی خودشان را در حین کار و معاشرت در دنیای دیجیتال سه بعدی خریدوفروش کنند.

به عنوان مثال، رمزارز‌ها را می‌توان برای خرید زمین‌های مجازی در Decentraland استفاده کرد. افراد می‌توانند زمین‌های ۱۶×۱۶ متری را در قالب توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) با ارز رمزنگاری شده خریداری کنند. با پشتیبانی از فناوری بلاک چین، می‌توان مالکیت این زمین‌های مجازی را ایجاد کرد.

در آینده، کریپتو می‌تواند به طور بالقوه افراد را تشویق کند که واقعاً در متاورس کار کنند. از آنجایی که شرکت‌های بیشتری دفاتر خود را برای کار از راه دور آنلاین می‌کنند، ممکن است شاهد ارائه مشاغل مرتبط با متاورس باشیم.

فناوری های AR/VR

حضور در متاورس بدون AR و VR امکان پذیر نخواهد بود. متاورس و VR اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. متاورس همه چیز درباره تجربیات VR است. یک بازی تک نفره در VR بخشی از متاورس نیست، اما یک جلسه مشترک در VR بخشی از آن است. در آینده، متاورس ممکن است فراتر از VR به فناوری‌های آینده‌نگرتر گسترش یابد.

با این حال، تجربه VR به تجهیزات گران قیمتی مانند هدست واقعیت مجازی نیاز دارد که برای اکثر مردم مقرون به صرفه‌ترین گزینه نیست. در مقابل این فناوری گران قیمت، واقعیت افزوده (AR) وجود دارد که می‌تواند به نیروی محرکه اصلی توسعه متاورس تبدیل شود. طبق آمار Statista،  حدود 83.96 درصد از جمعیت جهان گوشی هوشمند دارند که به معنای دسترسی بالقوه به قابلیت‌های واقعیت افزوده است.

اگر به تکنولوژی هوشمند سازی علاقه دارید “لباس های هوشمند چه قابلیت هایی دارند؟” را از دست ندهید

هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی برای محاسبات و پیش‌‌بینی داده‌ها بسیار مفید است و می‌تواند به بهبود الگوریتم‌هایی کمک کند که به کارهای خاصی مانند ایجاد آواتار، پردازش و ترجمه زبان طبیعی و تولید جهانی کمک می‌کنند. همچنین می‌تواند روش‌های تعامل ما در VR را بهبود بخشد، زیرا هوش مصنوعی به حسگرهایی که الگوهای بیوالکتریکی و عضلانی ما را اندازه‌گیری می‌کنند، نیز کمک می‌کند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با ارائه خدماتی مانند تشخیص تصویر برای کاربران کم بینا، به فراگیرتر شدن تجربیات کمک کند.

شبیه‌سازی سه‌بعدی

متاورس برای اینکه یک پلتفرم همه جانبه باشد، به محیط های سه بعدی نیاز دارد. صدها ابزار مدل‌سازی سه بعدی وجود دارد که برای کسب و کارهایی که به دنبال ایجاد یک محصول یا خدمات مرتبط با متاورس یا VR هستند، اساسی خواهند بود.

جدا از ساختن اشیا از ابتدا در برنامه‌هایی مانند Blender، اکنون می توان اشیاء را به صورت سه بعدی بازسازی کرد. در برخی موارد، این کار را می توان توسط دستگاه های تلفن همراه با اسکنر عمق مادون قرمز مانند سنسور LiDAR آیفون انجام داد. این می تواند به “رقومی کردن” اشیا برای استفاده در محیط های مجازی کمک کند.

دیجیتالی کردن اشیا می تواند تأثیر مثبتی بر صنایع تولیدی نیز داشته باشد. فناوری سه‌بعدی می‌تواند دید زنجیره تامین را برای مصرف‌کنندگان بهبود بخشد و به آن‌ها اجازه دهد ببینند محصول از کجا آمده و چگونه پردازش می‌شود.

اگرچه دیجیتالی کردن کامل بدن انسان برای یک محیط مجازی در VR هنوز به اینجا نرسیده است، آواتارهای مجازی بهترین چیز بعدی هستند. توانایی درست ایجاد، متحرک سازی و استفاده از یک آواتار مجازی سه بعدی در این مرحله از Metaverse بسیار مهم است.

اینترنت اشیا (IoT)

مفهوم اینترنت اشیا (IoT) برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد. به زبان ساده، IoT سیستمی است که همه چیز را در دنیای فیزیکی ما می‌گیرد و آن‌ها را از طریق حسگر‌ها و دستگاه‌ها به اینترنت متصل می‌کند. این دستگاه‌ها پس از اتصال به اینترنت دارای شناسه منحصر به‌ فرد و قابلیت ارسال یا دریافت خودکار اطلاعات خواهند بود. امروزه اینترنت اشیا ترموستات‌ها، بلندگو‌های فعال کننده صوتی، دستگاه‌های پزشکی و موارد دیگر را به طیف وسیعی از داده‌ها متصل می‌کند. اگر به اینترنت اشیا علاقه دارید ” کاربرد یخچال های هوشمند و قابلیت های شگفت انگیزشان ” را از دست ندهید.

یکی از کاربرد‌های اینترنت اشیا در متاورس جمع آوری و ارائه داده‌ها از دنیای فیزیکی است. این امر دقت نمایش‌های دیجیتال را افزایش می‌دهد. برای مثال، فید‌های داده‌های اینترنت اشیا می‌توانند نحوه عملکرد برخی از اجسام متاورس را بر اساس آب و هوای فعلی یا سایر شرایط تغییر دهند.

پیاده سازی اینترنت اشیا می‌تواند به طور یکپارچه دنیای سه بعدی را به تعداد زیادی دستگاه واقعی متصل کند. این امکان ایجاد شبیه سازی‌های بلادرنگ در متاورس را فراهم می‌کند. برای بهینه سازی بیشتر محیط متاورس، اینترنت اشیا همچنین می‌تواند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای مدیریت داده‌هایی که جمع آوری می‌کند، استفاده کند.

از اینترنت اشیا بیشتر بدانید

محاسبات لبه‌ای

محاسبات لبه‌ای (Edge computing) که در فضا‌های تجاری کاربرد دارد، انتقال سریع‌تر داده‌ها را با تأخیر کمتر امکان‌پذیر می‌سازد. این فناوری شکلی از محاسبه اطلاعات است که در نزدیکی منبع داده انجام می‌شود و با استفاده از آن نیاز به پردازش اطلاعات در یک دیتاسنتر دور از منبع داده‌ها به حداقل میزان ممکن می‌رسد. این روش محاسبه، بهترین روش برای محاسبه سریع و بدون تاخیر داده‌ها نیز است.

وقتی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بخواهند در متاورس حضور داشته باشند، سیستم ابری به سادگی نمی‌تواند همه پردازش‌های لازم برای ایجاد عملکرد بدون اختلال را انجام دهد. به همین دلیل است که فعالیت‌های محاسباتی بین منابع مختلف توزیع می‌شوند و با انجام این کار فرآیند پردازش اطلاعات در نزدیکی منبع داده‌ها صورت می‌گیرد و در نتیجه نیز محیط سه بعدی اطراف کاربر بدون تاخیر و روان‌تر صورت می‌گیرد. برای اطلاع از نحوه کار قفل هوشمند “قفل هوشمند، تکنولوژی برتر حفظ امنیت خانه” را بخوانید

اینترنت 5G

متاورس همه‌چیز درمورد اتصال تجربیات مجازی است، اما شبکه با VR می‌تواند از حجم عظیمی داده استفاده کند. فناوری 5G، در سال‌های اخیر درحال پیشرفت چشمگیری بوده و قدرت لازم برای انتقال داده‌های بلادرنگ را فراهم می‌کند. مهمتر از آن، 5G مردم را قادر می‌سازد تا از هر کجا به این تجربیات AR/VR متصل شوند، نه فقط از خانه هایشان.

با بازگشت به محاسبات لبه‌ای، پهنای باند بیشتر از طریق شبکه 5G به این معنی است که رندر واقعیت مجازی روی دستگاه لبه‌ای که در هدست شما پخش می‌شود، انجام شود. بدین شکل اندازه هدست‌های واقعیت مجازی ممکن است در چند سال آینده کاهش یابد تا برای کاربران راحت‌تر شود.

محدودیت‌ها و مشکلات متاورس

متاورس همچنان بی‌نقص نیست و در کارکرد خود ممکن است مشکلاتی پیش بینی نشده بوجود آورد. با این حال در ادامه به بخشی از این چالش‌ها که به چشم نظریه‌پردازان و محققان آمده است را با هم مرور می‌کنیم.

مشکل تعامل:

به عنوان واسطه ای بین دنیای مجازی و دنیای واقعی، فناوری تعاملی متاورس باید شرایط ذیل را داشته باشد:

  • دستگاه تعاملی سبک وزن، مناسب برای استفاده، پوشیدنی و قابل‌حمل است.
  • شفافیت رسانه تعاملی کاربران را قادر می سازد تا ردپای آن را نادیده بگیرند و بهتر در دنیای مجازی غوطه‌ور شوند.

متاورس و آموزش

فناوری‌های تعاملی موجود عبارتند از: فناوری حسی جسمی (somatosensory)، فناوری XR (VR، AR، MR) و رابط مغز و رایانه. فناوری XR ترکیبی از واقعی و مجازی است که محیط تعامل انسان و کامپیوتر توسط فناوری کامپیوتر و دستگاه‌های پوشیدنی تولید شده است.

XR به عنوان یک اصطلاح کلی برای فناوری‌های همه جانبه برای ادغام دنیای مجازی و واقعی شامل واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) و سایر فناوری‌های فراگیر جدید کنند.

فناوری حسی به چه افرادی اشاره دارد؟

علاوه بر این، فناوری حسی جسمی به افرادی اشاره دارد که مستقیماً از طریق حرکات بدن خود با وسایل یا محیط اطراف خود در تعامل هستند. این فناوری به افراد اجازه می‌دهد بدون استفاده از هیچگونه تجهیزات کنترل پیچیده، به طور فراگیر و عمیقی با محتوای مجازی تعامل داشته باشند. اما در حال حاضر، این دو فناوری این مشکل را دارند که دستگاه های تعاملی به اندازه کافی سبک و شفاف نیستند و هزینه آن‌ها بالا است که عمومی و تجاری شدن آن‌ها را دشوار می کند.

از این گذشته، فناوری رابط مغز و کامپیوتر را می توان به سه نوع تقسیم کرد: تهاجمی، نیمه تهاجمی و غیر تهاجمی. تهاجمی به جراحی و کاشت الکترود‌ها در قشر مغز انسان اشاره دارد. نیمه تهاجمی به کاشت الکترود‌ها در حفرۀ جمجمه، اما خارج از قشر مغز مربوط می شود. غیر تهاجمی به تفسیر EEG سیگنال‌هایی اشاره دارد که از طریق یک دستگاه پوشیدنی متصل به پوست سر ارائه می شوند.

به طور کلی باید گفت که مجموعه تهاجمی بیشترین میزان دقت را دارد، اما خطراتی مانند خطرات بالای جراحی و از بین رفتن بافت‌های مغز انسان نیز وجود دارد. در روش غیر تهاجمی از خطرات جراحی پیچیده جلوگیری می شود، اما جمع آوری سیگنال نسبتا ضعیف است.

مسائل محاسباتی

قدرت محاسباتی به توانایی پردازش داده ها اشاره دارد که با سه شاخص تعیین می شود: محاسبه، ذخیره سازی و انتقال داده ها. قدرت محاسباتی یک بهره وری مهم در عصر اقتصاد دیجیتال است که امکانات آن پشتوانه مهمی برای نوآوری تکنولوژیک است. متاورس به معنای تعداد بیشتر کاربر، منابع شبکه غنی‌تر و منابع محاسباتی بیشتر است. در نتیجه قدرت محاسباتی، پشتیبانی مهمی برای متاورس است.

برنامه ریزی جدید شکل‌های کسب و کار و پلتفرم متاورس مبتنی بر فناوری رایانش ابری باعث افزایش تقاضا برای منابع توان محاسباتی شده است و همچنین فضا را برای توسعه قدرت محاسباتی فراهم کرده است.

ذخیره سازی ابری، رایانش ابری، اجرای ابری و سایر فناوری‌های مورداستفاده توسط متاورس، تقاضا‌های زیادی را برای بهبود عملکرد دستگاه کلاینت و انعطاف پذیری سرور ایجاد کرده است. متاورس به بهبود مستمر سرعت پردازش، پیچیدگی و مصرف برق نیاز دارد.

مسائل اخلاقی

متاورس به مردم هویت جدیدی بخشیده و فضایی جدید و بسیار آزادی برای زندگی و فعالیت ایجاد کرده است. این خود شامل روابط اجتماعی پیچیده تر است. به عنوان یک شبکه نسل بعدی، متاورس باید رفتار کاربران را کنترل و محدود کند و  هنجار‌های واضحی برای حفظ محیط خوب و منظم آن ایجاد کند.

علقه مندان به حوزه فناوری “قربانیان دارک وب” را زا دست ندهید

مشکلات اخلاقی و هنجاری متاورس شامل مسائلی‌ست که در آن به دلیل عدم وجود اصول معین، سردرگمی هنجار‌های اخلاقی که در تعارض با هنجار‌های اخلاقی جامعه واقعی هستند، پدید می‌آیند.

به طور کلی مسائل اخلاقی و هنجاری که متاورس باید حل کند، به شرح زیر هستند:

  • مسائل مربوط به صدق و کذب در انتشار و پخش اطلاعات نادرست و کلاهبرداری.
  • مشکل جو و فضای نامطلوب.
  • مسائل مربوط به نقض حقوق مالکیت معنوی.

با توسعه فناوری تعاملی متاورس، زمانی که مغز و آگاهی را می‌توان مانند اطلاعات رایانه‌ای ویرایش و ذخیره کرد، صحنه‌های فیلم‌های علمی‌تخیلی ممکن است دیگر تخیلی نباشند.

در این مرحله نقش اخلاق خیلی مهم می‌شود. اکنون منشور اخلاقی اصلی تحت تأثیر قرار گرفته است. فرمول جدید منشور اخلاقی هنوز ایجاد نشده و نمی‌تواند با توسعه متاورس همگام شود؛ بنابراین نظارت بر متاورس باید تقویت شود و قوانین مربوطه و مقررات باید به‌موقع تدوین و به‌روز شوند.

مسائل مربوط به حریم خصوصی

متاورس ارتباط تنگاتنگی با دنیای واقعی دارد و با هویت واقعی افراد مطابقت دارد. درنتیجه هنگام ساخت نسل جدیدی از شبکه ها، متاورس کاملا به مسائل مربوط به حفاظت از حریم خصوصی داده ها، درست مانند محیط شبکه‌های قبلی توجه کند.

سندرم سایبری

سندرم سایبری یک اختلال جسمی، اجتماعی و روانی است که در اثر استفاده زیاد از اینترنت ایجاد می شود. با توسعه مداوم روش‌های تعاملی، دستگاه های الکترونیکی کوچکتر و قابل حمل تر شده اند و این ساده سازی تجهیزات باعث می شود که مردم زمان بیشتری را در اینترنت صرف کنند. در عین حال، متاورس به طوری شدیدی مرتبط با دنیای واقعی است. ادغام واقعیت مجازی و واقعی و درجه بالایی از غوطه ور شدن در متاورس مشکل سندرم سایبری را جدی تر خواهد کرد.

 متاورس به ساختن شهر هوشمند کمک می کند و بر صنعت بازی و سرگرمی، کنترل از راه دور، آموزش، گردشگری، روان درمانی، اقتصاد، فرهنگ و جامعه تاثیرات مستقیمی خواهد داشت.

اما این فناوری در حال رشد مسایل و محدودیت‌هایی دارد که به آن‌ها اشاره کردیم. جدا از مسایل و مشکلات فناوری و پردازشی، متاورس درگیر مسایل اخلاقی، حریم خصوصی و سندرم سایبری نیز هست.

همچنین بخوانید: سایبرکندریا یا خودبیمارپنداری اینترنتی جیست؟

مشکلات فعلی دستگاه های قدیمی در فضاهای دیجیتال

بدیهی است که متاورس به شدت بر اقتصاد و سبک زندگی ما تأثیر می گذارد زیرا پذیرش آن بیشتر می شود. بلومبرگ تخمین می‌زند که بازار اندازه متاورس می‌تواند به 800 میلیارد دلار درآمد از طریق تبلیغات رسانه های اجتماعی، سخت افزار، نرم افزار و فرصت‌های سرگرمی زنده در دو سال آینده برسد.

با این حال، برای اینکه متاورس واقعاً برای کاربران در حوزه‌های خصوصی و حرفه‌ای مفید باشد، نیاز به بهبودهای سخت‌افزاری قابل توجهی برای تجربه‌های بصری واقعی وجود دارد. سخت‌افزارهای سنتی مانند تلفن‌های همراه و رایانه‌ها احساس ناشی از سخت‌افزار نوآورانه را ارائه نمی‌دهند و چالش‌های طراحی نوری مختلفی وجود دارد که باید برای رفع نیازهای فناوری متاورس مورد توجه قرار گیرند.

امروزه، اگرچه بسیاری از مردم مطمئناً به تلفن های خود چسبیده اند، اما بیشتر آنها علاقه ای به نگه داشتن یک صفحه نمایش کوچک در سطح چشم برای مدت طولانی ندارند.

سخن نهایی

به نظر می رسد “متاورس” آخرین کلمه کلیدی در فناوری باشد . به طور کلی، متاورس را می توان نوعی فضای مجازی دانست. مانند اینترنت، این یک جهان یا واقعیت، حتی فراتر از دنیای فیزیکی ما روی زمین است. تفاوت این است که متاورس به ما امکان می‌دهد نسخه‌ای از خود را به عنوان آواتار در محیط خود غوطه‌ور کنیم.

به هرحال، در مسیرمان به سوی آینده، به دلیل پهنای باندی که این XR به آن نیاز دارد،فناوری‌های بصری پیشرفته‌ای موردنیاز است. همانطور که XR با تصاویر با وضوح بالاتر و همچنین افزایش استفاده از مبدل‌ها و حسگرها برای پشتیبانی از تقاضا برای تجربه‌های کاملاً غوطه‌ورانه به بلوغ می‌رسد، نیاز مستمر به سرعت، پهنای باند و کاهش تأخیر در انتقال داده‌ها – فراتر از ظرفیت 5G نیز افزایش می‌یابد. با عینک‌های AR، عینک‌های واقعیت مجازی یا دستکش‌های لمسی، دنیای مجازی در مقایسه با استفاده از تلفن‌ها، که AR فقط در یک میدان دید کوچک و فاقد حس لمسی است، واقعی جلوه‌گر می‌شود. با پیشرفت‌های سیستم‌های پروجکشن، حسگرهای نوری، هوش مصنوعی، مدولاسیون نور فضایی و مکانیک دقیق، فناوری پیشرفته ای مورد نیاز است.

منابع:

thefastmode

venturebeat

gerdab

Theconversation 

 

زهرا حاج محمد کریمی

من زهرا حاج محمد کریمی هستم، کارشناسی مترجمی زبان دارم و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطاتم، به ادبیات و تئاتر علاقه مندم و کار دوبله و گویندگی هم انجام میدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا