اخبارعلم و تکنولوژی

توییتر در دستان ایلان ماسک

ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد زمین، توییتر را خریداری کرد. هیئت مدیره توئیتر اعلام کرد با رقم پیشنهادی ایلان ماسک به مبلغ 44 میلیارد دلار موافقت کرده است. بدین ترتیب ایلان ماسک پلتفرمی را تصاحب کرده است که اخیرا در مورد اینکه چه سطحی از آزادی بیان باید مجاز باشد، مناقشه بسیاری برانگیخته است.

توییتر در بیانیه‌ای با تایید صحت این خبر اعلام کرد که ماسک علاوه بر تضمین پرداخت بدهی و تامین مالی توییتر، هزینه خریداری سهام توییتر را نیز ارائه می‌کند. طبق این توافق سهامداران برای هر سهم خود 54.20 دلار به صورت نقدی دریافت خواهند کرد و ایلان ماسک، این کمپانی را خصوصی خواهد کرد.

اعتراض ایلان ماسک به دورکاری کارکنان توییتر

ایلان ماسک به دنبال چیست؟

خصوصی شدن توییتر به این معناست که  این پلتفرم شاهد نظارت مالی کمتری از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده با آمریکا (SEC) خواهد بود و به‌صورت بالقوه، میزان شفافیتش برای قانون‌گذاران در راستای تنظیم مقررات کاهش خواهد یافت.

جدا از این، بنظر میرسد قرار است در بحث آزادی بیان در توییتر نیز شاهد تغییرات شگرفی باشیم. ماسک خودش را کسی می‌خواند که به‌صورت مطلق قائل به آزادی بیان است و توییتر را به‌دلیل عدم به‌اشتراک‌گذاری برخی دیدگاه‌ها به باد انتقاد گرفته است. مثلا تئوری‌های توطئه خودش در مورد درمان کووید ۱۹ که بسیار هیاهو به پا کرد از این قبیل دیدگاه‌هاست. حالا این انتظار ایجاد شده که با حضور او، محتوا کمتر از پیش تعدیل می‌شود و شاید حتی دونالد ترامپ به این شبکه بازگردد. (توییتر در ششم ژانویه ۲۰۲۱ ترامپ را به‌دلیل نقض خط‌مشی‌های شرکت و تحریک به خشونت به‌طور دائمی از این شبکه حذف کرد). اما فاکس نیوز خبر داد که دونالد ترامپ در صورت بازگرداندن حساب توییترش پس از مالکیت ایلان ماسک، به این شبکه باز نمی‌گردد و به دنبال توسعه رسانه اجتماعی خود، سوشیال تروت، است.

ماسک بیش از ۸۳ میلیون کاربر در توییتر دارد و پیشتر نیز با حساب‌ کاربری خود تغییرات بزرگی را پیشنهاد داده است. برای مثال اینکه توییتر باید امکان ویرایش را اضافه کند (که خود توییتر و کاربران ماسک از این ایده حمایت کردند). پیشنهاد دیگر او این بود که توییتر باید دسترسی عموم به الگوریتم‌های این پلتفرم را ممکن کند تا تصمیم‌های شرکت در مورد محتوا شفاف‌تر شود.

در همین راستا قانون‌گذاران محافظه‌کار از جمله «جیم جردن» جمهوری‌خواه و «مارشان بلک‌بورن» این خرید پرهیاهو را به ماسک تبریک گفتند و به سانسور شدن دیدگاه‌هایشان اشاره کردند. از سوی دیگر دغدغه گروه‌های ترقی‌خواه این است که توییتر تحت مالکیت ماسک، احتمالا به خشونت، آزار بیشتر و نفرت‌پراکنی در مورد گروه‌های اقلیت این پلتفرم منجر شده و آنها را از این شبکه براند.

ایلان ماسک طرفدار آزادی بیان در توییتر است

آزادی بیان با ایدئولوژی ماسک

ایلان ماسک، مدیر شرکت تسلا و بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، پس از خرید ۹ درصد از سهام توییتر، در نیمه ماه میلادی جاری پیشنهاد خرید توییتر به قیمت حدود ۴۳ میلیارد دلار را مطرح کرد. اما پس از ارائه این پیشنهاد تا اواخر هفته گذشته موضوع فروش توییتر به او نامشخص بود.

در آخر هفته اما پس از اینکه ماسک نظر سهامداران توییتر را با جزییات مالی پیشنهاد خود جلب کرد، روند این قرارداد شتاب گرفت و در نهایت هیات مدیره توییتر شروع به مذاکره با ماسک برای واگذاری این شرکت با قیمت پیشنهادی ۵۴ دلار و ۲۰ سنت برای هر سهم کرد.

ایلان ماسک پس از آنکه توییتر فروش این شرکت به او را تایید کرد با انتشار بیانیه‌ای گفت: «آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توییتر مرکز این شهر دیجیتالی است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرند.»

در همین حال جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به خرید توییتر توسط ایلان ماسک، از قدرت رسانه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرد و گفت: مهم نیست چه کسی مالک یا اداره کننده توییتر باشد، رییس‌جمهور مدت‌هاست نگران قدرت پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر زندگی روزمره ماست.

پس از آنکه توییتر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به دلیل نگرانی در مورد تحریک خشونت پس از حمله سال گذشته حامیانش به ساختمان کنگره آمریکا ممنوع کرد، ماسک در توییتی نوشت: «بسیاری از مردم از فناوری پیشرفته ساحل غربی به عنوان داور واقعی آزادی بیان ناراضی خواهند بود.»

روزهای هیجان انگیز توییتری‌ها

هنوز مشخص نیست که هزینه نقل و انتقال سهام و مالکیت توییتر به ایلان ماسک چقدر خواهد بود و نحوه اداره و مدیریت توییتر پس از انتقال مالکیت آن به چه شکلی خواهد بود. اما با توجه به اخبار و حواشی منتشر شده، بنظر می‌رسد قرار است کاربران توییتر با تغییرات بزرگ و قابل توجهی روبرو شوند.

نقش موثر توییتر در حالی است که اندازه آن تنها یک دهم پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار بزرگ‌تر مانند فیس‌بوک و متا است.

ماسک روز دوشنبه چند ساعت قبل از قطعی شدن قرارداد خرید توییتر در توییتی نوشت: امیدوارم حتی بدترین منتقدان من در توییتر باقی بمانند، زیرا آزادی بیان همین است.

ماسک در بیانیه‌ای که پس از خرید توییتر نیز منتشر کرد، گفت که توییتر پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد و می‌خواهم توییتر را با ویژگی‌های جدید از همیشه بهتر کنم و مشتاقانه منتظر همکاری با این شرکت و جامعه کاربران آن هستم.

اقدام ایلان ماسک در خرید توییتر لحظات مهمی را برای این شرکت ۱۶ ساله رقم زده است که در حال حاضر به عنوان یکی از تاثیرگذارترین میدان‌های عمومی جهان ظاهر شده است و سیاستمداران، مخالفان و فعالان سیاسی و اجتماعی نیز از آن به عنوان تریبونی مستقیم و فراگیر استفاده می‌کنند.

چنین اقدامی می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در سال 2024 داشته باشد.

 

منابع:

politico

cnn

زهرا حاج محمد کریمی

من زهرا حاج محمد کریمی هستم، کارشناسی مترجمی زبان دارم و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطاتم، به ادبیات و تئاتر علاقه مندم و کار دوبله و گویندگی هم انجام میدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا