اخبارفناوری

اسنپدراگون 8 نسل 2 پرچمدار جدید کوالکام

امروز صبح خبرهای جدیدی مبنی بر طراحی پردازنده جدید توسط کوالکام فاش شده است. طبق این اطلاعات این شرکت مشغول طراحی و کار بر روی پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 است که به احتمال زیاد جایگزین تراشه نسل 1 و به عنوان پرچمدار جدید کوالکام معرفی شود.

با توجه به خبرهای فاش شده، این پردازنده نسل 2 قابلیت پشتیبانی از کدک AVI را خواهد داشت که این یکی از ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود. این کدک ویدیویی که یک فرمت چند رسانه‌ای است با صدا و ویدیو سازگار است و به وسیله آن صوت و تصویر به‌صورت همزمان قابل پخش هستند. به علاوه این کدک قابلیت پشتیبانی از ویدیوهای YouTube و Netfix را دارد و به پخش بهتر و باکیفیت‌تر ویدیوهای این سایت‌ها  کمک می‌کند. قابل ذکر است که شرکت‌های سامسونگ و مدیاتک بیش از یک سال است که از این فناوری در پردازنده‌های خود استفاده می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون کوالکام جزو بهترین و قدرتمندترین پردازنده‌ها به شمار می‌روند زیرا این تراشه‌ها عملکرد CPU بسیار عالی، پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند و قابلیت اتصال شگفت انگیزی را ارائه می‌دهند. اما یکی از ویژگی‌ها و فناوری‌هایی که چند سالی است کوالکام در این پردازنده‌های پرچمدار خود از آن استفاده نکرده است همین پشتیبانی از کدک ویدیویی AVI بود که اکنون با به کار بردن آن در پردازنده جدید با کد SM8550  این طلسم شکسته شد.

کدک AVI کیفیت و وضوح ویدیویی بهتری را برای همان اندازه فایل با همان کیفیت را، در فایلی با اندازه کوچک‌تر عرضه می‌کند. در واقع می‌توان گفت این استاندارد چیزی حدود 30 درصد کارآمدتر و بهتر از کدک H.265 است. اما با همه این توصیفات کوالکام جزو اولین سازنده‌های چیپستی نیست که از این فناوری استفاده می‌کند و قبل از آن مدیاتک در پردازنده سری Dimensity 1000 خود که در سال 2020 رونمایی شد از این کدک استفاده کرده است. همچنین پردازنده سری Exynos  2100  سامسونگ نیز به این استاندارد مجهز شده است. اما باید بگوییم کوالکام نیز با استفاده از این کدک ای وی آی در تراشه جدید می‌تواند در کنار رقبای خود یعنی مدیاتک و سامسونگ قرار گیرد.

بهتر است بدانید چند ماه پیش از منتشر شدن این خبرها پروتکل خبری مبنی بر این‌ که گوگل درحال طراحی و آماده سازی Chromecast با Google TV که مجهز به کدک AVI هستند را منتشر کرد. در نتیجه امیدواریم که این روند همچنان ادامه داشته باشد و این تازه شروعی برای تبدیل AVI به جریان اصلی باشد.

منبع: androidauthority

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا