علم و تکنولوژیفناورینقد و بررسی

صفر تا صد قوی‌ترین پردازنده‌ اندروید در سال 2022؛ اسنپدراگون 8 نسل 1

تراشه اسنپدراگون چیست؟

تلفن‌های همراه توانایی و کاربرد‌های گسترده‌ای دارند که هرکدام از این توانایی‌ها سخت‌افزار خاص خود را دارد. اگر بخواهیم همه پردازشگرها و سیستم‌ها را روی مادربرد قرار دهیم، بسیار بزرگتر از اندازه گوشی‌های امروزی می‌شود. برای رفع این مشکل قطعات را روی یک چیپست نیمه‌هادی قرار می‌دهند و به آن Soc یا system on chip می‌گویند. مجموعه‌ای از سیستم‌های گوشی موبایل که به صورت نیمه‌هادی یا Soc درون یک تراشه کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، اسنپدراگون گفته می‌شود. این پردازنده توسط شرکت کوالکام آمریکا تولید می‌شود و تقریبا عملکرد اصلی گوشی‌های موبایل در این پردازنده‌ها جای می‌گیرد. هر تراشه‌ اسنپدراگون از بخش‌هایی تشکیل شده‌ که در عین کنار هم بودن همه‌ این قسمت‌ها در یک تراشه، کارکرد متفاوتی نیز ارائه می‌دهند. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق جدیدترین پردازنده کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 خواهیم پرداخت.

اگر به اخبار پردازنده‌ها علاقه دارید “اسنپدراگون 8 نسل 2 پرچمدار جدید کوالکام” را از دست ندهید

تراشه اسنپدراگون از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

• پردازش کننده مرکزی (CPU)
• پردازشگر گرافیکی (GPU)
• پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP)
• پشتیبانی رم
• مودم داخلی گوشی
• کنترل کننده دوربین گوشی و فیلمبرداری
• سیستم ناوبری
• ماژول بلوتوث و Wifi
• ماژول صدا و تصویر

پلتفرم‌های مختلف اسنپدراگون

پیش از اسنپ دراگون نسل 8، شرکت کوالکام 5 پلتفرم با اعداد سه رقمی 200، 400، 600، 700 و 800 را عرضه کرده بود که به ترتیب برای گوشی‌های ابتدایی، پایین رده، میان رده، بالا رده و پرچمدار استفاده می‌شدند. هر کدام از این پلتفرم‌ها ویژگی خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی آخرین نسخه پیش از عرضه‌ی اسنپدراگون 8 نسل یک یعنی، پردازنده 888 می‌پردازیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

معرفی کلی اسنپدراگون 8 نسل 1

پس از رونمایی پردازنده‌های 865 و 888 همه منتظر رونمایی پردازنده دیگری در همین پلتفرم بودیم. اما کمپانی کوالکام تصمیم گرفت از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل یک رونمایی کند و پلتفرم جدیدی را به سری پلتفرم‌های خود اضافه نماید. این تنها تغییر نامی نبوده که در این پلتفرم جدید اتفاق افتاده؛ بدین ترتیب کوالکام تصمیم گرفته که شماره‌های بعضی از بخش‌های مهم را نیز حذف کند. به عنوان مثال پردازشگر گرافیکی آدرنو و پردازشگر سیستم دیجیتال دو بخشی هستند که شماره‌گذاری آن‌ها حذف شده است.

اگر به پردازنده‌ها علاقه دارید “مقایسه آخرین نسل پردازنده‌ های اسنپدراگون و دایمنسیتی” را از دست ندهید

با توجه به سال‌های گذشته می‌توان گفت بیشتر تغییرات اسنپدراگون 8 نسل یک قابل پیش‌بینی بوده‌اند. مشخص نیست تفاوت اصلی این پردازنده با نسل‌های گذشته‌ی خود درچیست که کمپانی کوالکام تصمیم به تغییر پلتفرم گرفته است. با این حال شاید بعد از مدتی با استفاده از این پردازنده قوی متوجه دلیل این تغییر شویم.

مقایسه‌ی اسنپدراگون 8 نسل یک با دو نسخه‌ی قبل از خود

پردازنده اسنپدراگون

هسته‌های کریو در این پردازنده شامل یک هسته‌ Cortex x2 و با حداکثر فرکانس 3 گیگاهرتز می‌باشد، سه هسته‌ Cortex A710 با حداکثر فرکانس 2.5 گیگاهرتز و‌ چهار هسته کم مصرف A510 با حداکثر فرکانس 1.8 گیگاهرتز می‌باشد. این CPU به نسبت نسل قبل خود 30 درصد مصرف انرژی کمتر و 25 درصد بهره‌وری بیشتر دارد که نشان دهنده‌ قدرت فوق‌العاده‌ این پردازنده است. در این پردازنده از GPU از آدرنو استفاده شده‌است که با 30 درصد عملکرد بهتر و 25 درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به نسل قبل، توجه همه را به سوی خود جلب کرده‌است. شبکه ارتباطی قوی و جدید 5G که برای اولین بار در پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده شده‌است، می‌تواند با حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه عملکردی خیره‌کننده داشته باشد.

قابلیت‌های دوربین همیشه برای شرکت کوالکام یکی از مهم‌ترین بخش‌ها بوده‌است. این بار هم این شرکت در پردازنده جدید خود قسمتی به نام snapdragon sight را برای پشتیبانی دوربین طراحی کرده‌است.
پردازنده‌ سیگنال تصویر به نام اسپکترا پردازنده‌ای قوی است که به نیاز شرکت‌های استفاده کننده از این پردازنده، کاملا جواب می‌دهد. این پردازنده توانایی گرفتن عکس با رزولوشن 64 مگاپیکسل همزمان با فیلمبرداری، پردازش 240 عکس در یک ثانیه، فیلمبرداری 8k را دارد.

این تراشه قابلیت پشتیبانی از یک سنسور 200 مگاپیکسلی و دو سنسور 64 و 36 مگاپیکسلی و سه سنسور 36 مگاپیکسلی را دارد. ازاین‌رو به صورت کلی 408 مگاپیکسل را پشتیبانی می‌کند که عدد بسیار قابل توجهی است. در قسمت هوش مصنوعی از AR نسل 7 استفاده شده‌است که 4 برابر عملکرد بهتر و 1.7 برابر مصرف انرژی بهتر نسبت به نسل قبل داریم اما بهترین قابلیت آن نمونه گیری مبتنی‌ بر هوش مصنوعی است. یعنی رزولوشن‌های پایین‌تر را شبیه سازی و به رزولوشن‌های بالاتر تبدیل می‌کند. این کار بدون افت فریم صورت می‌گیرد و این اتفاق برای بازدهی موبایل فوق‌العاده است.

رقیب‌های اصلی اسنپدراگون 8 نسل 1

• پردازنده dimensity 9000
• پردازنده A15 اپل
• پردازنده تنسور گوگل

مقایسه پردازنده مدیاتک dimensity 9000 و پردازنده پرچمدار اسنپدراگون

پردازنده مدیاتک تاکنون پردازنده‌های میان رده و پایین رده تولید می‌کرد. اما با معرفی dimensity 9000 قدم در عرصه‌ی پردازنده‌های پرچمدار گذاشته است و به نظر می‌رسد با توجه به مشخصات فنی منتشر شده از این پردازنده، رقیب قدرتمندی برای سایر پردازنده‌ها به حساب بیاید. پردازنده dimensity از نظر معماری تراشه تفاوت چندانی با اسنپدراگون ندارد.

در کل عملکرد این دو پردازنده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما هسته X2 در dimensity کلاک بالاتری دارد. علاوه بر این از نظر پردازنده مرکزی dimensity مقدار کمی از اسنپدراگون عملکرد بهینه‌تری دارد. تفاوت جدی‌تری که می‌تواند باعث برنده شدن dimensity در این رقابت شود ray tracing یا قابلیت رهگیری پرتو است که مشخصا در یک تراشه موبایل توانایی بسیار قابل توجه‌ای است. بنچمارک AnTuTu برای dimensity 9000 و اسنپدراگون 8 نسل یک به ترتیب امتیاز‌های 1017488 و 1035020 را ثبت کرده‌است که اسنپدراگون امتیاز بهتری نسبت به dimensity 9000 کسب کرده‌است.

مقایسه پردازنده A15 اپل و Snapdragon 8 Gen 1

در سال‌های اخیر پردازنده‌های اپل قدرت و توانایی بیشتری نسبت به پردازنده‌های اندرویدی داشته اند. پردازنده‌ی جدید A15 در بنچمارک‌ها امتیاز بیشتری را نسبت به اسنپدراگون 8 ثبت کرده‌است و تقریبا امتیازی برابر با پردازنده نسل قبل اپل یعنی A14 را نشان داده‌است. باید اشاره کرد که پردازنده A14 در گوشی‌های سری 12 اپل استفاده شده‌بود. البته در تمام بخش‌ها پردازنده اپل دارای عملکرد بهتر نیست، در بعضی از بنچمارک‌ها آدرنو توانسته است در قسمت گرافیک عملکرد و در نتیجه امتیاز بهتری را نسبت به اپل ثبت کند.

مقایسه پردازنده تنسور گوگل Vs اسنپدراگون 8 نسل اول

گوگل به تازگی با معرفی تنسور، سخت افزار انحصاری خود را به بازار تراشه‌های پرچمدار وارد کرده‌است. اما این تراشه از نظر فنی در مقابل پردازنده جدید اسنپدراگون حرفی برای گفتن ندارد. علاوه بر این نشانه‌هایی وجود دارد که بیانگر کاهش عملکرد پردازنده گوگل در استفاده‌های طولانی مدت است. در مجموع انتظار می‌رود پردازنده تنسور گوگل رقیب جدی برای اسنپدراگون 8 نسل اول به حساب نیاید.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل اول در چه گوشی‌هایی استفاده می‌شود؟

شیائومی اولین برندی بود که خود را برای استفاده از پردازنده جدید شرکت آمریکایی کوالکام آماده می‌کرد و از چند ماه قبل این موضوع را در فضای مجازی بیان کرده‌بود. اما مشخص شد که شرکت های موتورلا و ریلمی بی سر‌وصدا با شیائومی برای معرفی اولین گوشی که از پردازنده جدید اسنپدراگون استفاده می‌کند به رقابت پرداخته‌اند. لیست تعدادی از گوشی‌هایی که از این پردازنده استفاده می‌کنند به شرح زیر است.
• گوشی xiaomi 12

• گوشی moto edge x30

• گوشی oppo find x4 pro

• گوشی oppo find x5 pro

• گوشی جدید one plus

• گوشی realme gt 2 pro

• گوشی samsung s22

• گوشی honor magic 4

• گوشی black shark 5

• گوشی redmi k50

اسنپدراگون 8 نسل 1 پلاس شاید به زودی …

از زمانی که چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 معرفی شد، شایعاتی در مورد یک نسخه افسانه‌ای به نام اسنپدراگون 8 نسل 1 پلاس منتشر شد که از گره 4 نانومتری TSMC به جای سامسونگ استفاده می‌کند. این پردازنده جدید نسبت به برادر غیر پلاس خود کمتر مستعد گرم شدن است و در نتیجه کاهش عملکرد کمتری نسبت به نسخه قبلی دارد. زیرا فرآیند 4 نانومتری TSMC به طور گسترده کارآمدتر شناخته می‌شود. منابع قابل اعتماد از معرفی این نسخه درماه‌های آینده خبر می‌دهند و بدیهی است که پس از معرفی این نسخه گوشی‌هایی که از این پردازنده استفاده می‌کنند، معرفی شوند. اولین شرکت‌هایی که نسخه پلاس را استفاده می‌کنند شرکت‌های شیائومی، لنوو، موتورلا و وان پلاس هستند.

منابع

theverge

androidauthority

gsmarena

مریم هوشمند

من مریم هوشمند هستم و علاقه ی زیادی به خواندن کتاب و افزایش اطلاعات عمومی دارم. در حال حاضر در دو بخش مورد علاقم کتابخوانی و مد و فشن فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا