اخبار بازیموبایل

نگاهی به سامسونگ A13، میان رده جدید از سری A

در این بررسی از مبیت مگ به سراغ جدیدترین گوشی میان رده از خانواده گلکسی سامسونگ می‌رویم، این موبایل به تازگی به سری A پیوسته است. برای این بررسی ما به سراغ نسخه 4G گلکسی A13 رفته‌ایم این نسخه در بازار هند و اروپا به فروش می‌رسد، چند تفاوت میان نسخه Galaxy A13 4G با نسخه 5G این موبایل وجود دارد؛ به عنوان مثال نسخه 5G با چیپست دایمنسیتی 700 و صفحه 90 هرتزی به بازار عرضه می‌شود و در بقیه موارد و مشخصات دو نسخه 4G و 5G کاملا مشابه هستند.

گلکسی A13 پایین‌ترین مدل عرضه شده توسط سامسونگ نیست و از نظر مشخصات و قدرت بالاتر از Galaxy A03 قرار می‌گیرد، سامسونگ تنوع تولیدات خود را افزایش داده است و متاسفانه این مورد باعث می‌شود که با تعداد زیادی دستگاه مشابه رو به رو شویم. بدنه سامسونگ A13 تقریبا با مدل 5G خود تفاوتی ندارد و هر دو مدل با بدنه پلاستیکی و محافظ صفحه گوریلا گلس 5 عرضه می‌شوند، اما سامسونگ A13 5G همانند Galaxy A23 با صفحه نمایش PLS LCD با ابعاد 6.6 اینچی و نرخ تازه‌سازی 90 هرتزی عرضه می‌شود و نسخه 4G با نمایشگر 60 هرتزی تولید شده‌است.

Galaxy A13

مشخصات سامسونگ A13

• بدنه: دارای ابعاد 165.1×76.4×8.8mm و وزن 195 گرم، جنس بدنه و فریم پلاستیکی، دارای گوریلا گلس 5 برای نمایشگر

• نمایشگر: PLS LCD 6 اینچی، رزولوشن 1080×2408 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، و 400ppi

• چیپست: اگزینوس 850 (8نانومیلیمتری) هشت هسته‌ای(4×2.0 GHz Cortex-A55 & 4×2.0 GHz Cortex-A55)، و Mali-G52

• حافظه: دارای 32 گیگابایت حافظه و 3 گیگابایت حافظه رم، مدل دوم دارای 64 گیگابایت حافظه و 4 گیگابایت رم، مدل سوم دارای 128 گیگابایت حافظه و 6 گیگابایت رم و دارای اسلات کارت حافظه مجزا است

• سیستم عامل و نرم افزار: دارای اندروید 12 و رابطه کاربری OneUI 4.1

• دوربین‌های پشتی: دوربین اصلی 50 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار از نوع PDAF، دوربین فوق‌عریض: 5 مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه، سایز سنسور 1/5 اینچ و ثبت تصویر با پیکسل‌هایی به سایز 1.12 میکرو متر، دوربین ماکرو: 2 مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/2.4، سنسور عمق: 2 مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/2.4

• دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2

• قابلیت‌های فیلم برداری: دوربین پشتی با فیلم برداری 1080 و نرخ فریم 30 FPS ، دوربین جلو با فیلم بارداری 1080 و نرخ فریم 30 FPS

• باتری: دارای باتری 5000 میلی‌آمپری و شارژر پر سرعت 15 واتی

• سایر امکانات: سنسور اثر انگشت قرار گرفته روی فریم دستگاه، جک 3.5 میلی‌متری، سنسور مجاورت

تنظیمات دوربین سامسونگ A13 با گلکسی A23 تقریبا مشابه است به جز عدم وجود OIS در تنظیمات دوربین اصلی این موبایل، و محدویت فیلم برداری با رزولوشن 1080 که بخاطر چیپست اگزینوس 850 ایجاد شده است، این در حالی است که نسخه 5G بخاطر داشتن چیپست دایمنسیتی 700 و گلکسی A23 با تراشه اسنپدراگون 680 می‌توانند به راحتی با رزولوشن 4K فیلم برداری کنند. هر دو مدل 4G و 5G مجهز به یک باتری 5000 میلی‌آمپری هستند و به شارژر 15 واتی محدود می‌شوند در صورتی که گلکسی A23 از قابلیت شارژ سریع 25 واتی بهره می‌برد. همانطور که گفته شده به دلیل وجود مدل‌های زیاد موبایل‌های سامسونگ تفاوت‌های میان آن‌ها جزئی است.

محتویات درون جعبه سامسونگ A13

گلکسی A13

قبل این که نگاهی به محتویات داخل جعبه سامسونگ A13 بیاندازیم، با یک نگاه به اندازه جعبه متوجه می‌شویم که نباید انتظار زیادی داشته باشیم، جعبه این موبایل بسیار باریک شده و عملا لوازم جانبی داخل آن وجود ندارد، البته به جز یک کابل USB Type-C بسیار معمولی، در تست‌های انجام شده این کابل از کیفیت ساخت متوسطی بهره می‌برد و از شارژ 15 واتی و سرعت انتقال اطلاعات 60 مگابایت (USB 2.0 – 480 mb) پشتیبانی می‌کند. همین ابتدا باید به فکر خرید یک آداپتور برای شارژ موبایل خود باشید، اما چون این موبایل حداکثر تا شارژ 15 واتی را پشتیبانی می‌کند به نظر نمی‌رسد که نیاز به آداپتور گران قیمت داشته باشید و اگر از قبل یک آداپتور قدیمی دارید، احتمالا برای سامسونگ A13 کافی باشد.

اگر به دنبال خرید یک گوشی ارزان قیمت هستید “مقایسه سامسونگ A53 و A33” را از دست ندهید

اما به بهانه محیط زیست، بسته بندی Galaxy A13 از مواد بازیافتی ساخته شده است و این مورد با نشان PAP 21 روی جعبه دستگاه مشخص شده است، سایز کوچک جعبه باعث می‌شود حمل نقل آن آسان‌تر شود و در نهایت تولید شارژرهای کمتر باعث می‌شود که دفن زباله کمتری صورت بگیرد.

طراحی

طراحی گلکسی A13

در بخش طراحی، سامسونگ چند طراحی مختلف در خط تولید خود دارد، این زبان طراحی بیشتر در قسمت دوربین‌های جزیره‌ای دستگاه به چشم می‌آید، دوربین‌ها کنار یکدیگر قرار گرفته اند و در طراحی جدیدتر دوربین‌های دستگاه مستقیما روی بدنه قرار می‌گیرند. این مدل طراحی در پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی S22 Ultra در بهترین حالت خود قرار گرفته است، و گلکسی Galaxy A13 نیز از همین ترند طراحی استفاده کرده.

بر خلاف سامسونگ Galaxy A13، سامسونگ A32 دارای بدنه و ساختار ساده‌تری است و به جای استفاده از طراحی سه تیکه دارای یک بدنه یکپارچه پلاستیکی است که چند سال پیش رایج و ترند بوده است اما استفاده از آن در زمان حال بسیار نادر است. بدنه پلاستیکی باعث می‌شود وزن دستگاه سبک‌تر باشد و مانند بدنه شیشه‌ای در مقابل ضربه خرد نشود، اما از آن طرف ماجرا بدنه پلاستیکی به ساده‌ترین موارد مانند خراشیده شدن واکنش نشان می‌دهد و به مرور زمان اگر به درستی محافظت نشود ظاهر خود را از دست می‌دهد، مواد به کار رفته در ساخت سامسونگ A13 از کیفیت خوبی برخوردار نیست و بدنه این موبایل در بررسی انجام شده بودن آنکه کار خاصی با آن انجام شود، دچار لکه و خط خش شد.

شما می‌توانید سامسونگ A13 را در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی روشن، و زرد هلویی خریداری کنید؛ رنگ‌های متنوع A13 به شما حس تازگی و جوانی را انتقال می‌دهد، مخصوصا که سری A سامسونگ بیشتر برای جوانان طراحی شده است.

رنگ سفید این مدل از دور خوب به نظر می‌رسد، اما از نزدیک جذابیت زیادی ندارد؛ بدنه پلاستیکی کیفیت خوبی ندارد و براق بودن آن باعث می‌شود جای اثر انگشت زیادی روی بدنه باقی بماند که این مورد در رنگ سفید کمتر به چشم می‌آید. به دلیل سطح صاف بدنه و یکدست بودن آن دستگاه مقداری لغزنده به نظر می‌رسد و ممکن است کار با موبایل و در دست گرفتن آن را سخت کند، برای حل این مشکل بهتر است از یک کاور و یا کیف مخصوص گلکسی A13 استفاده کنید.

رنگ بندی گلکسی A13

بررسی کیفیت ساخت سامسونگ A13

همانطور که قبلا گفته شد، بدنه پلاستیکی به کار رفته در سامسونگ A13 از کیفیت و استحکام خوبی برخوردار نیست، پلاستیک بدنه پشتی دستگاه انعطاف‌پذیر است و فضای خالی بین باتری و بدنه دستگاه به راحتی با فشردن آن حس می‌شود، که این مورد چندان جالب به نظر نمی‌رسد. یک نکته مثبت در خصوص این گوشی وجود دارد، این است که حاشیه مشکی رنگ اطراف نمایشگر با بیرون زدگی خاصی که دارد بیشتر مستعد ضربه خوردن است و در این شرایط آسیب کمتری به نمایشگر اصلی دستگاه وارد می‌شود.

اگر به دنبال خرید یک گوشی با اصللت و ارزان قیمت هستید “بررسی و راهنمای خرید گوشی نوکیا G21” را از دست ندهید

نمایشگر سامسونگ A13 به محافظ صفحه گوریلا گلس 5 مجهز شده است که اعتماد به نفس زیادی در هنگام استفاده از این دستگاه به شما منتقل می‌کند؛ این مورد یک ویژگی مثبت در مقابل سامسونگ A12 و A03 است که محافظ صفحه با جنس نامشخصی دارند به حساب می‌آید و اندازه حاشیه اطراف نمایشگر بسیار مناسب است.

محل قرارگیری کنترلرهای گلکسی A13

گلگسی A13

محل قرارگیری دکمه‌های روی بدنه سامسونگ A13 استاندارد است، دکمه تنظیم صدا و پاور دستگاه در سمت راست بدنه قرار گرفته است و از نظر موقعیت و ارتفاع در جای مطلوبی قرار گرفته‌اند، شاید هنگام استفاده و فشردن دکمه‌ها زیاد متوجه بازخورد حسی آن‌ها نشوید، این مورد به خاطر ارتفاع کم دکمه‌های روی بدنه است، اما مشکلی هنگام استفاده از دستگاه برای شما ایجاد نخواهد کرد. دکمه پاور با حسگر اثرانگشت ترکیب شده است، حسگر اثر انگشت به کار رفته روی سامسونگ A13 به خوبی کار می‌کند و هنگام استفاده از آن به مشکلی برخورد نخواهیم‌کرد.

علاقه‌مندان به گوشی‌های پرچمدار “نقد و بررسی گوشی هواوی P50 Pro” را از دست ندهید

در سمت چپ دستگاه خشاب سیم کارت به چشم می‌خورد، شما می‌توانید به صورت همزمان از دو سیم کارت و یک مموری کارت استفاده کنید و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت. قسمت بالای موبایل تقریبا خالی است و به جز یک میکروفون دوم برای کاهش نویز چیز دیگری به چشم نمی‌خورد.

Galaxy A13

قسمت پایینی دستگاه میزبان یک اسپیکر و میکروفون اصلی، جک 3.5 میلیمتری هدفون است و پورت تایپ سی در همین قسمت قرار گرفته است و از شارژر 15 واتی پشتیبانی می‌کند و به شما امکان انتقال اطلاعات با سرعت 480 مگابیت بر ثانیه را می‌دهد.  

سامسونگ A13 دارای حسگر شتاب سنج، سنسور مغناطیس سنج، سنسور حرکتی و قطب نما است اما هیچ سنسور مجاورتی روی این دستگاه وجود ندارد؛ سنسور مجاورت روی گلکسی A13 به صورت مجازی پیاده‌سازی شده است، این مورد بدین معناست که ترکیبی از سنسورهای دستگاه و دوربین جلوی گوشی برای خاموش کردن صفحه نمایش هنگام تماس عمل می‌کنند، در استفاده روزمره این مورد چندان دقیق نیست و ممکن است هنگام تماس صفحه خاموش نشود. اما شاید بدتر از نبودن سنسور مجاورتی، فقدان سنسور نور محیطی روی گلکسی A13 باشد، این دستگاه از دوربین سلفی برای سنجش نور محیطی استفاده می‌کند و هیچ سنسوری برای دریافت نور محیط وجود ندارد. استفاده از دوربین به جای سنسور نوری زیاد جالب نیست و عملکرد خوبی از خود به جای نمی‌گذارد، استفاده از این مورد انرژی و باتری زیادی مصرف می‌کند و هنگام تست و بررسی مدت زیادی طول می‌کشید تا دستگاه خود را با نور زیاد خورشید وفق دهد و شاید هنگام استفاده باعث نارضایتی کاربر شود، پس بهتر است نور صفحه نمایش را در مکان‌های مختلف به صورت دستی تنظیم کنید. در آخر هیچ LED نوتیفیکیشن در این موبایل وجود ندارد، اما این مورد عیب بزرگی نیست و وجود نداشتن این LED یک استثنا است.

اگر به خرید گوشی‌های پرچمدار با قیمت مناسب علاقه دارید “نقد و بررسی شیائومی Poco X4 Pro؛ میان‌رده محبوب با ظاهری جذاب” را از دست ندهید

قابلیت های اتصال و ویژگی های سامسونگ A13

گلکسی A13 دارای دو اسلات نانو سیم کارت است، که هر دو اسلات دارای Cat7 با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه هستند، حالت استندبای دوگانه برای سیم کارت ها وجود دارد. برای اتصال محلی این موبایل از WiFi 5 پشتیبانی می‌کند و از بلوتوث نسخه 5 و NFC نیز پشتیبانی می‌کند، وجود NFC کاملا وابسته به نسخه عرضه شده به بازار هر منطقه است،  و اگر از NFC استفاده می‌کنید حتما قبل از خرید به این مورد دقت کنید. علاوه بر موارد گفته شده گلکسی A13 از GPS همراه با A-GPS، GLONASS، GALILEO و BDS برای موقعیت یابی استفاده می‌کند. این موبایل فاقد گیرنده رادیو FM است اما در مشخصات پردازنده یعنی اگزینوس 850 پشتیبانی از FM امکان پذیر است.

بررسی صفحه نمایش گوشی سامسونگ A13

صفحه نمایش گلسی A13

سامسونگ A13 با صفحه نمایش بزرگ 6.6 اینچی به بازار عرضه می‌شود، این صفحه نمایش دارای نسبت تصویر 20.9 و رزولوشن 1080×2480 همراه با تراکم پیکسلی 400 ppi است.

گلکسی A13 از نظر روشنایی و کنتراست تجربه خوبی را به مخاطبان ارائه می‌کند، میزان روشنایی صفحه نمایش در حالت تنظیم دستی کمتر از ۵۰۰ نیت است، همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم حالت روشنایی خودکار نیز وجود دارد، در حالت روشنایی خودکار میزان نور صفحه نمایش اندکی بالاتر از حالت دستی است و میزان روشنایی ۵۸۷ نیت را ارائه می‌کند، با این مقدار روشنایی در فضای باز می توانید به خوبی اطلاعات نمایش داده شده را ببینید اما به دلیل وجود نداشتن سنسور سنجش نور محیط زیاد نمی‌توان به نتایج تست گلکسی A13 در حالت تنظیم نور خودکار اعتماد کرد.

کیفیت کلی پنل نمایشگر گوشی میان رده سامسونگ A13 در رده پایینی قرار می‌گیرد، یکی از مشکلات این پنل که باعث توقف تولید آن شده، مشکلی کندی زمان پاسخگویی پیکسل است، این پنل با نرخ بروزرسانی 60 هرتز عرضه شده است اما با وجود 60 هرتزی بودن آن باز هم مشکل زمان پاسخگویی پیکسل‌ها وجود دارد، و شاید در برخی موارد شاهد پرش و ایجاد شبح تصاویر و نوشته ها باشید، کند بودن انیمیشن‌ها به دلیل ضعف سخت افزاری به ظاهر ناخوشایند تصاویر اضافه می‌کند، گلکسی A13 فاقد هرگونه تنظیمات رنگی برای صفحه نمایش است که این با توجه به قیمت اقتصادی آن قابل توجیه است. این گوشی موبایل از HDR پشتیبانی نمی‌کند و پردازنده آن نیز توانایی پردازش HDR را ندارد.

بررسی عملکرد باتری و سرعت شارژ Galaxy A13

سامسونگ A13 دارای یک باتری 5000 میلی آمپری است، با توجه به چیپست اگزینوس 850 قرار گرفته روی این موبایل، مصرف باتری آن راضی کننده خواهد بود و در تست‌های انجام شده گلکسی A13 موفق شد به زمان نگهداری شارژ 114 ساعته برسد. در این تست‌ها گلکسی A13 در زمان مکالمه، 38 ساعت و 20 دقیقه شارژدهی داشت که این موارد برای وبگردی و تماشای ویدیو به ترتیب به 16 ساعت 13 دقیقه و 15 ساعت 59 دقیقه می‌رسد.  مودم Shannon 318 LTE موجود داخل پردازنده جدید و به روز نیست، اما مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارد. در زمینه سرعت شارژ، گلکسی A13 از شارژر 15 واتی پشتیبانی می‌کند که نمی‌توان این ظرفیت را پرسرعت نامید، اما با اکثر شارژر های موجود در خانه شما سازگار است. این موبایل در مدت زمان 30 دقیقه تقریبا 27 درصد شارژ می‌شود و برای فول شارژ شدن باتری آن 2 ساعت 18 دقیقه زمان نیاز دارید.

اسپیکر و کیفیت صدای گوشی میان رده سامسونگ

سامسونگ A13 دارای یک اسپیکر تکی در قسمت پایین موبایل است، که در تست‌های انجام شده دارای کیفیت خوبی است، این اسپیکر با توجه به محل قرار گیری خود ممکن است به راحتی با دست یا اشیا دیگر پوشیده شود و از کیفیت خروجی آن کاسته شود پس به این نکته توجه داشته باشید.

گوشی‌های میان رده طرفداران بسیاری دارند اگر شما نیز به میان رده‌های سامسونگ علاقه دارید “بررسی سامسونگ M22؛ پایین رده اقتصادی و محبوب” را از دست ندهید

اسپیکر قرار گرفته روی گلکسی A13 دارای کیفیت بسیار مناسبی نسبت به قیمت اقتصادی این موبایل است و تا آخرین درجه بلندی دچار افت کیفیت نمی‌شود. گلکسی A13 از قابلیت دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کند که می‌توانید از آن روی هدفون و اسپیکر‌های جانبی بهره ببرید.

بررسی سیستم عامل و عملکرد نرم افزاری Galaxy A13

Galaxy A13

Galaxy A13 با سیستم عامل اندروید 12 و رابطه کاربری سامسونگ One UI 4.1 عرضه شده‌است. این مدل به احتمال زیاد نسخه‌های جدید نرم افزاری را با آپدیت دریافت می‌کند. سامسونگ نسخه سفارشی One UI  را روی A13 قرار داده است، چیپست اگزینوس 850 در اجرای کامل این پوسته دچار کندی می‌شود و این نسخه سفارشی با حذف برخی از قابلیت‌ها باعث می‌شود که راه اندازی و مدیرت منابع دستگاه آسان‌تر شود، سرویس پرداخت سامسونگ، حالت آسان، دستیار صوتی سامسونگ بیکسبی و سرویس ویندوز لینک روی گلکسی A13 وجود ندارد، اما علاوه بر موارد حذف شده هنوز قابلیت و برنامه Knox سامسونگ برای محافظت شما در مقابل بد افزار‌ها و فایل های مخرب روی Galaxy A13 وجود دارد.

از موارد دیگری که دیگر روی سامسونگ A13 در دسترس نیستند می‌توان به Music Share، Smart View، و Samsung Game Launcher اشاره کرد؛ ویجت های هوشمند، و پاک کن فانتزی گالری نیز از دسترس خارج شدند، اما پالت‌های رنگی هنوز قابل استفاده هستند.

سامسونگ A13 از نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی نمی‌کند، صفحه قفل دو حالت پیش فرض دوربین و شماره‌گیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید؛ علاوه بر این دو، صفحه قفل شامل یک ویجت سلامتی است که می‌توانید مدت زمان صرف شده با گوشی را بدون نیاز به باز کردن قفل آن پیگیری کنید. شما می‌توانید قفل صفحه موبایل خود را با حسگر اثر انگشت قرار گرفته  روی دکمه پاور باز کنید که از سرعت بسیار خوبی برخوردار است.  اگر قبل تر از نسخه قدیمی تر One UI استفاده کرده باشید، متوجه تغییراتی جدیدی خواهید شد در این نسخه اگر بخش نوتیفکشن‌ها را به پایین بکشید حتی اگر یک نوتیفیکیشن نیز وجود داشته باشید تمامی صفحه پوشش داده می‌شود. شما می‌توانید از قابلیت تاریخچه نوتیفیکیشن ها هم استفاده کنید که باید این مورد را از تنظیمات دستگاه فعال‌سازی کنید.

امکان شخصی‌سازی جذابی در One UI 4 در اختیار کاربران قرار گرفته است، یکی از این ویژگی‌ها پالت های جدید رنگی است که رنگ محیط و آیکون‌ها را هماهنگ با رنگ تصویر پس زمینه تغییر می‌دهد. به صورت کلی رابط کاربری One UI 4 یکی از بهترین و زیباترین تجربه‌های کاربری سیستم عامل اندروید است که سامسونگ آن را طراحی کرده است. تمامی موارد در One UI 4 به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و تقریبا چیزی در این پوسته وجود ندارد که دوست نداشته باشید.

عملکرد سخت افزاری سامسونگ گلکسی A13

طبق بررسی‌های انجام شده بزرگترین نقطه ضعف گوشی سامسونگ A13، قدرت سخت افزاری آن است؛ این گوشی به چیپست اگزینوس 850 ساخت سامسونگ مجهز شده است که در ظاهر زیادی بد به نظر نمی‌رسد، این چیپست در سال 2020 تولید شده و از هشت هسته متقارن Cortex-A55 تشکیل شده که در سال 2018 عرضه شده است و مقداری قدیمی به نظر می‌رسد، هر هشت هسته دارای سرعت 2.0 گیگاهرتز هستند. اما بدترین قسمت ماجرا مربوط به بخش پردازنده گرافیکی این موبایل است، سامسونگ از یک هسته Mali-G52 استفاده کرده است که هسته قدرتمندی نیست اما بنا به دلایلی عجیب سامسونگ با وجود نمایشگر Full HD تصمیم گرفته است که فقط یک هسته از آن را اضافه کند.

به طور کلی سامسونگ گلکسی A13 از سخت‌افزار مناسبی بهره نمی‌برد و این مورد باعث می‌شود که این گوشی عملکرد خوبی در اجرای بازی‌های مختلف از خود نشان ندهد و حتی در اجرای OneUI با سختی روبه رو شود.

بررسی کیفیت دوربین سامسونگ A13

بررسی دوربین گلکسی A13

امسال سامسونگ مانند رقبای خود از یک سنسور 50 مگاپیکسلی برای سامسونگ A13 استفاده کرده است، سنسور اصلی دستگاه به یک لنز با دیافراگم F/1.8 مجهز شده است، این موبایل به غیر از دوربین اصلی سه سنسور دیگر نیز دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. دوربین فوق عریض سامسونگ A13 با یک سنسور 8 مگاپیکسلی و لنز با دیافراگم F/2.2 عرضه می‌شود، علاوه بر این دو سنسور اصلی، دو دوربین 2 مگاپیکسلی کمکی رو این موبایل قرار گرفته است، یکی از این دوربین‌ها برای عکاسی ماکرو استفاده می‌شود و دیگر به کمک سنجش عمق در عکاسی پرتره به کمک دوربین اصلی می‌رود.

دوربین سلفی Galaxy A13 همانند موبایل های عرضه شده در سال گذشته (Galaxy A12-Galaxy A23)  از یک سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 و فوکوس ثابت بهره می‌برد.  

کیفیت عکاسی

کیفیت دوربین سامسونگ A13

در بررسی اولیه، با سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی شروع می‌کنیم این سنسور می‌توانید با ترکیب پیکسل‌ها می‌تواند عکس‌های با وضوح 12.5 مگاپیکسل تولید کند (4080 * 3060 pixel)، کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط دوربین گلکسی A13 نسبت به قیمت و رده‌اقتصادی آن بسیار خوب است، جزئیات در عکس‌های گرفته شده به خوبی رعایت می‌شود اما در شات‌های گرفته شده در پایین عکس‌ها متوجه نرمی بیشتری شدیم و با توجه به بازه قیمتی دستگاه این مورد کاملا قابل چشم پوشی است. رنگ‌های تولید شده توسط این دوربین بسیار به واقعیت نزدیک است، یکی از مواردی که شاید مقداری شما را هنگام استفاده از دوربین گلکسی A13 ناامید کند و فوکوس خودکار آن است که بعد از چند بار ضربه زدن روی نقطه مورد نظر می‌توانید عکس‌های خوبی را ثبت کنید.

شما می‌توانید دوربین اصلی را به حالت عکسبرداری 50 مگاپیکسلی تغییر دهید و در این حالت دوربین دستگاه عکس‌هایی با وضوح 8160×6120 pixel را ثبت می‌کند، اما همه چیز در این حالت به کندی پیش می‌رود و عکس‌برداری در این حالت زمان طولانی تر را صرف می‌کند، حالت 50 مگاپیکسلی زمانی مناسب است که نیاز به جزئیات بیشتری داشته باشید و از ان طرف جای کافی برای ذخیره عکس‌های خود داشته باشید. تصاویر پرتره نیز  توسط سنسور اصلی با کمک سنسور دو مگاپیکسلی عمق سنج ثبت می‌شوند و تصاویر گرفته شده دارای وضوح 3264×2448 پیکسلی هستند، این تصاویر از کیفیت و جزئیات خوبی برخوردارند و تفکیک سوژه از پس زمینه به خوبی صورت می‌گیرد به جز برخی از اشتباهات، افکت بوکه به خوبی اجرا می‌شود.

بنرد جنجالی دو کمپانی شیائومی و سامسونگ را در “مقایسه سامسونگ S21 FE و 11T Pro؛ قاتلین پرچمدار” بخوانید

سامسونگ A13 فاقد دوربین تله فوتو است، اما همچنین می‌توانید با سنسور اصلی دستگاه عکس‌های زوم شگفت آوری بگیرید؛ شما می‌توانید تا 10 برابر از زوم دیجیتالی کنید. مسلما هر چه بیشتر به سمت زوم ده برابری حرکت کنید از کیفیت عکس‌های ثبت شده کاسته می‌شود، شما می‌توانید بین حالت های زوم 2X، 4X، 10X به راحتی جا به جا شوید.

دوربین 5 مگاپیکسلی فوق‌عریض نیز به خوبی دوربین اصلی عمل می‌کند و عکس‌های با وضوح 2576×1932 ثبت کند. سامسونگ در زمینه پردازش و متعادل کردن وضوح و کاهش نویز تصاویر به خوبی عمل می‌کند، رنگ‌های ثبت شده در حالت اولترا واید نسبت به دوربین اصلی کمی بهتر به نظر می‌رسد. این تفاوت رنگی مشکلی خاصی ایجاد نخواهد کرد.

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی گلکسی A13 کمی پیچیده عمل می‌کند، این دوربین فوکوس ثابتی دارد اما به اندازه کافی به سوژه نزدیک نیست همچنین این سنسور دارای وضوح محدودی  1600×1200 پیکسل است، اما شما می‌توانید با صبر و حوصله کافی عکس های خوبی با این سنسور ثبت کنید.

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی عکس‌های ثابت و با جزئیات خوبی را ثبت می‌کند و رنگ‌ها دقیق هستند. شما می‌توانید با دوربین سلفی عکس‌های پرتره خوبی ثبت کنید جداسازی سوژه از پس زمینه به خوبی صورت می‌گیرد.

کیفیت فیلم برداری سامسونگ A13 چگونه است؟

متاسفانه دوربین گلکسی A13 عملکرد راضی‌کننده‌ای در بخش فیلم‌برداری از خود به جای نمی‌گذارد و رزولوشن فیلم برداری آن به Full HD محدود شده است و این موبایل چه در رزولوشن 720p و چه 1080p فقط توانایی ضبط ویدیو 30 فریم بر ثانیه را خواهد داشت، این محدودیت‌ها در رزولوشن و فریم ریت نرم افزاری نیست بلکه این موارد تمام توانایی و قدرت چیپست اگزینوس 850 سامسونگ است.

اگر بودجه محدودی را برای خرید گوشی در نظر دارید “معرفی 5 گوشی ارزان شیائومی” را از دست ندهید

ویدیو‌های ضبط شده توسط دوربین اصلی خوب به نظر می‌رسند، جزئیات برای یک ویدیوی 1080p بسیار مناسب است، رنگ‌های ثبت شده بسیار نزدیک به واقعیت هستند همه چیز زیبا به نظر می‌رسد و محدوده داینامیکی بسیار کافی است. متاسفانه دوربین اصلی سامسونگ A13 فاقد هرگونه لرزش‌گیر و تثبیت‌کننده تصویر است و در هنگام فیلم‌برداری در زمان حرکت، تصاویر ضبط شده لرزان به نظر می‌رسند.

فیلم‌های ضبط شده با لنز عریض گلکسی A13 از جزئیات خوبی برخوردارند و رنگ‌های خوبی توسط سنسور ثبت شده است، اما در مجموع دوربین در شرایط نوری نامناسب دچار خطا شده و سو سو میزند که این مورد می‌تواند برای شما ناخوشایند باشد.

کیفیت دوربین در شرایط نوری کم  

عکس برداری در شب A13

دوربین اصلی گلکسی A13 در نور کم هم عکس‌های پر جزئیاتی ثبت می‌کند، نویز در تصاویر ثبت شده در کمترین حالت خود است که این موارد با توجه به قیمت و رده اقتصادی این موبایل نکته بسیار مثبتی به شمار می‌رود. اما بزرگترین مشکل در این تصاویر گستره داینامیکی کم و محدود آن‌ها است که باعث می‌شود سایه‌ها و هایلایت به درستی ثبت نشوند، سامسونگ A13 فاقد حالت و تنظیمات شب است و هیچ گونه حالت نرم افزاری جهت اصلاح تصاویر ثبت شده وجود ندارد، علاوه بر این موارد مشکلات فوکوس در شرایط نوری نامناسب بدتر هم می‌شود.

عکاسی با استفاده از لنز 50 مگاپیکسلی در شرایط نوری کم، جزئیات زیادی را مانند عکس‌برداری در روز ثبت نمی‌کند. تصاویر ثبت شده در حالت زوم 2X از جزئیات خوبی برخوردار هستند و فقط هرچه بیشتر زوم کنید به دلیل شرایط نوری نامناسب تصویر دارای نویز بیشتری می‌شود.

اگر به گوشی‌های سامسونگ علاقه دارید مقاله “بهترین گوشی های سامسونگ در سال 2021” را از دست ندهید

سنسور عریض در شرایط نوری کم قادر نیست تا تصاویر مناسبی ثبت کند، عکس‌ها ظاهر رنگ روغنی به خود گرفته و جزئیات آن‌ها کم شده است، این مورد برای دوربین سلفی نیز به همین شکل است و رنگ‌ها از حالت طبیعی خود خارج شده و تصاویر با جزئیاتی کمتری نسبت به نور روز رو‌به ‌رو می‌شوند.

جمع بندی نهایی

سامسونگ A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده سامسونگ است که بازار موبایل‌های اقتصادی را هدف قرار داده است؛ این گوشی در بازار اروپا با قیمت 180 یورو قیمت‌گذاری شده است، اما باید قبل از خرید گلکسی A13 به نکاتی توجه داشته باشیم کافیست نگاهی به موبایل‌های همرده گلکسی A13 مانند گلکسی A12 بیاندازید. این موبایل اندکی قدیمی تر است، اما شما با خرید آن چیزی را نسبت به A13 از دست نخواهید داد و مقداری پول هم پس انداز خواهید کرد، در این میان گلکسی A22 با قیمت حدودی 190 یورو با صفحه نمایش سوپر امولد گزینه بسیار ارزنده‌ای خواهد بود. در میان رقبای شیائومی نیز گزینه‌های بسیار ارزشمندی مانند ردمی نوت 11 وجود دارد.

در نهایت بیشتر گوشی‌های میان‌رده عرضه شده به بازار مشخصاتی شبیه به یکدیگر دارند و شاید تفاوت آن‌ها روی کاغذ مشخص نشود، اما در بررسی جزئی هر کدام از این گوشی‌ها، متوجه اشکالات ریز و درشتی خواهید شد که می‌تواند در انتخاب و خرید، کمک بسزایی کند. سامسونگ A13 از پلاستیک و مواد ارزان قیمتی ساخته شده که در مقابل کوچکترین موارد دچار خش و آسیب دیدگی می‌شود، این موبایل با صفحه نمایش Full HD عرضه شده است اما متاسفانه مشکل کندی بروزرسانی پیکسل‌ها را دارد و در بسیاری از مواقع باعث می‌شود که تصاویر دچار لکه شوند. این موبایل علاوه بر موارد گفته شده فاقد سنسور نور محیطی و سنسور مجاورتی است و در استفاده روزمره باعث می‌شود برخی موارد را به صورت دستی تنظیم کنید. اما بزرگترین مشکل سامسونگ A13 سخت افزار ضعیف آن است که حتی اجرای درست رابط کاربری OneUI برای این مدل به سختی و با بهینه سازی زیاد انجام می‌شود. این گوشی به پردازنده اگزینوس 850 مجهز شده است که باعث شده استفاده از این موبایل با لگ و تاخیر همراه شود. در نهایت خرید و استفاده از این موبایل کاملا بستگی به شما دارد و هنگام مقایسه با سایر میان‌رده‌های بازار می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

 دلایل خرید سامسونگ A13

محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 5

صفحه نمایش بزرگ و Full HD همراه با گستره رنگی مناسب

عمر باتری بسیار خوب در تمامی شرایط

کیفیت عکسبرداری و فیلمبرداری خوب در شرایط نوری مناسب

جدیدترین اندروید عرضه شده همراه با OneUI 4.1 Core

جک 3.5 میلی‌متری همراه با اسلات کارت حافظه و NFC

چرا نباید گلکسی A13 را خریداری کنم؟

عملکرد سخت افزاری نامناسب بخصوص پردازنده گرافیکی

بدنه پلاستیکی با کیفیت نامناسب و آسیب پذیر

عدم وجود حسگر مجاورتی و سنسور سنجش نور محیطی

مشکل زمان پاسخگویی پیکسل‌ها و ایجاد شبح

عدم وجود آداپتور در جعبه

منبع: gsmarena

صالح آنایی

صالح‌ام، علاقه زیادی به ویدیو گیم دارم و تقریبا از 7 سالگی، با نینتندو وارد دنیای گیم شدم، به نظرم دنیای بازی‌ها فوق العاده است، چون تجربه‌های بی نظیری در اختیار ما قرار میده که توی دنیای واقعی ممکن نیستن، توی بازی‌های آنلاینم هم APEX روی خیلی دوست دارم، ضمنا من 22 سالمه

نوشته های مشابه

18 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر سوالی دارم چرا نمیشود از آهنگهای گالری شخصی برای صدای اعلان پیام و اس ام اس. گوشی استفاده کرد و فقط تعدادی آهنگهای ثبت شده برای پیام قابل استفاده هستش. لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی شما می‌توانید صدای مد نظر را از قسمت سامسونگ موزیک انتخاب کرده و آن را به عنوان صدای زنگ تنظیم کنید اما اعلانات تنها صداهایی می‌تواند باشد که توسط خود سازنده مشخص شده است.

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی ممنون که دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید

  2. سلام من الان با a13 رام۶ حافظه۱۲۸ دارم این پیام رو میدم
    آیا مشکل آنتن دهی ضعیف یکی از ضعفای این دستگاهه یا فقط مال‌ من اینجوریه؟
    درزمن بعضی از اطلاعاتی ک نوشتین غلطه چون من ن مشکل نرم افزاری دارم و ن سخت افزاری حتی بازی های خیلی سنگین و با گرافیک خیلی بالا راحت و نرم بالا میاره

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی این مشکل می تواند در دستگاه شما باشد و به دیگر محصولات این سری ارتباطی ندارد.
      در خصوص اطلاعات که فرمودین این مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در تست های انجام شده بروز داده و ممکن است برای همه افراد اتفاق نیفتد.

  3. سلام. smart view نداره متاسفانه. آیا نرم افزار جانبی برا این قابلیت وجود داره تا بشه ازش استفاده کرد و این عیب رو پوشش بده؟

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی نه متاسفانه این قابلیت به خود دستگاه مربوط است

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی آیا به تازگی برنامه ای روی دستگاه خود نصب کرده اید که میزان مصرف باتری شما را افزایش دهد؟

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی
      ممنون میشیم به صورت دقیق بگید کدوم بخش گنگ و نامفهوم بوده تا بتونیم بهتر کمکتون کنیم

  4. دارم با a13 4g این نظرو مینویسم. نصف انتقاداتت کاملا بی منطق بود و مشخصه تاحالا در کارتنشم باز نکردی مثل نبود شارژر چون تو کارتن از اول شارژر هست فقط کیفیتش بالا نیست.

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی
      نقد و بررسی مربوط به مدل 5G است.

  5. سلام ازهمه نظرموبه ولی چراموقع خاموش وروشن مثل بقیه گوشیهاوقتی روشن میشودمدل گوشی راکامل نمینویسه فقط نوشته سامسونگ گلکسی .ننوشته سامسونگ گلکسی A13آیاعلتش تقلبی بودن گوشی میباشد.لطفا راهنمائیم کنید. .

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی متاسفانه به همراه این مدل هندزفری عرضه نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا