اخبارفناوری

بیت‌ کوین کش چیست؟

پیدایش کریپتو باعث شد رمزارزهای مختلفی حول یک هسته مشترک یعنی بلاک‌چین، با کاربرد‌های متفاوت و گاهی برای رفع معایب دیگر رمزارزها پا به عرصه ظهور بگذارند. در میان این بی‌شمار رمزارز، بیت‌ کوین کش مدعی است آمده تا مسیر اشتباه را اصلاح کند و در واقع به سمت مقصدی که بیت‌کوین می‌بایست حرکت کند، گام بردارد.

می‌توان گفت با اینکه این ارز از لحاظ سرمایه در مقایسه با بیت‌کوین بازیگر کوچکی در بازار است، اما از اهمیت بالایی در تاریخچه و شاید آینده بازار رمزارزها برخوردار بوده و پرداختن به آن خالی از لطف نیست. به همین منظور ما قصد داریم شما را با این رمزارز بیشتر آشنا کنیم.

بیت‌ کوین کش چیست؟

بیت‌ کوین کش به زبان ساده نسخه سریع و مقیاس‌پذیر بیت‌کوین است. این رمزارز که زاده همان بلاک‌چین بیت‌کوین محسوب می‌شود در تاریخ یک آگوست ۲۰۱۷ به‌واسطه یک «هارد فورک» یا یک انشعاب از بلاک‌چین بیت‌کوین متولد شد.

قضیه از این قرار بود که برخی از سهام‌داران بیت‌کوین، که به دلیل ماهیت نامترکز بلاک‌چین همگی سهمی در آینده آن یعنی تغییرات و پیشنهادات دارند، سرعت و مقیاس‌پذیری ضعیف بیت‌کوین را عامل شکست این رمزارز معرفی کردند. آنها معتقد بودند بلاک‌چین بیت‌کوین باید قوانین خود را تغییر داده و درنتیجه تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند. با اینکه شاید این پیشنهاد جذاب به نظر برسد اما نگرانی‌ درمورد امنیت شبکه بیت‌کوین باعث شد تا بسیاری از گره‌های این بلاک‌چین به این طرح رای منفی بدهند.

از آنجایی که اکثر گره‌ها به این طرح رای منفی دادند، گره‌های حامی طرح مسیر خود را از اکثریت جدا کردند و پس از آن دو مسیر بلاک‌چین یعنی بیت‌کوین و بیت‌ کوین کش متولد شد.

جالب اینکه این هم پایان ماجرا نبود و بعدها در نوامبر سال ۲۰۱۸،این ارز هم با تجربه هارد‌فورکی مشابه، به دو دسته یعنی بیت‌ کوین کش ABC و  SV (آرمان ساتوشی) تقسیم شد.

هدف بیت‌ کوین کش چیست؟

بیت‌ کوین به گفته سازنده‌اش ساتوشی ناکاموتو قرار بود رمزارزی همتا‌به‌همتا در جهت استفاده برای تراکنش‌های روزمره باشد. اما تنها چند سال پس از پیدایش بیت‌ کوین، قیمت این رمزارز به شدت افزایش یافت و هویت خود را به‌عنوان یک ارز از دست داد و به یک سرمایه‌گذاری و یا محلی برای ذخیره ارزش تبدیل شد.

افزایش دارندگان و کاربران باعث شد تا بلاک‌چین بیت‌ کوین از لحاظ مقیاس‌پذیری با مشکل مواجه شود. از جمله دلایل اصلی این موضوع محدودیت حجم یک مگابایتی است که برای هر بلوک بیت‌ کوین مشخص شده است. حجم پایین هر بلوک به صفی طولانی از تراکنش‌ها منتهی شده و عملا این رمزارز را به ابزاری نامناسب برای استفاده‌های روزمرزه تبدیل می‌کند.

از همین رو جامعه‌ای که از تغییر شبکه اصلی بیت‌ کوین ناامید شده بود، با رمزارزی به نام بیت‌ کوین کش و با هدف افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری وارد عرصه شد.

قیمت بیت‌ کوین کش

بیت‌ کوین کش در زمان نگارش این مطلب با سرمایه بازاری بیش از ۶ میلیارد و ۲۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار با قیمت ۳۲۶.۳۰ دلار معامله می‌شود. البته که این رمزارز هم همانند دیگر بازیگران جهان کریپتو با تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب همراه است.

بیت‌ کوین کش در هفته سوم از ماه دسامبر ۲۰۱۷ اوج قیمت تاریخی خود را با ۴ هزار و ۳۵۵ دلار به ثبت رساند و یک سال بعد در پی سقوط بی‌سابقه بازار رمزارزها، در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۸ پایین‌ترین قیمت خود یعنی ۷۵ دلار را تجربه کرد.

تفاوت با بیت‌ کوین

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، اصلی‌ترین دلیل پیدایش بیت‌ کوین کش، افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری بیت‌ کوین است. از آنجایی‌که مهم‌ترین دلیل سرعت پایین تراکنش‌های بیت‌ کوین، حجم پایین هر بلوک آن است، درنتیجه بیت‌ کوین کش برای افزایش سرعت حجم این بلوک‌ها را افزایش داد. بیت‌ کوین کش ابتدا با حجم ۸ مگابایت در ازای هر بلوک آغاز به کار کرد و بعدها آن را به ۳۲ مگابایت افزایش داد. در نتیجه این افزایش حجم، شبکه این ارز می‌تواند بیش از ۱۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

این افزایش سرعت، قیمت تراکنش‌ها را هم کاهش داد. انتقال بیت‌ کوین و تراکنش‌های این شبکه گاهی بیش از ۵۰ دلار هزینه دارد و بیت‌ کوین کش توانسته با افزایش سرعت این مبلغ را به کسری از دلار کاهش دهد.

البته که این افزایش سرعت رایگان نیست و احتمال مشکلات امنیتی در این شبکه بالاتر از بیت‌ کوین است (مساله‌ای که یکی از دلایل اصلی مخالفت اکثر گره‌های بیت‌ کوین با تغییر سایز بلوک‌ها بود.) به دلیل افزایش حجم هر بلوک، به ماینرهای کمتری برای پردازش و تایید تراکنش‌ها نیاز است و درنتیجه خطرات امنیتی در این شبکه بیشتر از بیت‌ کوین است.

دنیل آر هیل، سخنگوی شرکت Hill Wealth Strategies که در زمینه استراتژی‌های سرمایه‌گذاری فعال است، می‌گوید: «بیت‌کوین کش برای خرید یک لیوان قهوه بهتر است اما خرید بزرگتر مثل خرید یک ماشین یا خانه، شاید با رمزارزی آهسته‌تر اما امن‌تر مثل بیت‌ کوین معقول‌تر باشد.»

از بیت کوین سبز چه میدانید؟

آینده بیت‌ کوین کش

این ارز در حال حاضر نقشه راه روشنی ندارد. با این حال چندین تیم توسعه در جهت پیشرفت و ارتقای این سیستم تلاش کرده و پیشنهادات خود را برای آینده آن ارائه می‌کنند. هدف نهایی ایجاد یک شبکه پرداخت بدون نیاز به اجازه و آزاد است که در عین حال سرعت بالایی داشته و هزینه کمتری را برای هر تراکنش دریافت کند. هدف نهایی تبدیل شدن به جایگزینی دیجیتالی برای پول نقد یا همان کشی «Cash» است که مردم عادی بتوانند در خریدهای روزمره خود از آن استفاده کنند.

از آنجایی که شبکه‌های جدیدتری مثل سولانا و کاردانو هرکدام در بحث سرعت و مقیاس‌پذیری حرفی برای گفتن دارند، یکی از آینده‌های احتمالی را می‌توان افزایش دوباره سرعت تراکنش‌ها دانست.

از سوی دیگری همانطور که گفتیم بیت‌ کوین کش هم زاده بلاک‌چین بیت‌ کوین است و درنتیجه برای حفظ پایداری شبکه و تایید و ذخیره تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند که در چند سال اخیر به شدت به دلیل مصرف بالای انرژی مورد انتقاد قرار گرفته است.

با اینکه شبکه این ارز مصرف انرژی کمی در مقایسه با شبکه‌های بزرگی مثل بیت‌ کوین و اتریوم دارد، اما یکی از تغییرات احتمالی را می‌توان گذار به یک الگوریتم سبز و با مصرف انرژی پایین دانست. برای مثال شبکه اتریوم قرار است در آینده به طور کامل از الگوریتم اثبات سهم (PoS) استفاده کرده و با حذف اثبات کار، درعین کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست، سرعت شبکه خود را هم افزایش دهد.

زهرا حاج محمد کریمی

من زهرا حاج محمد کریمی هستم، کارشناسی مترجمی زبان دارم و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطاتم، به ادبیات و تئاتر علاقه مندم و کار دوبله و گویندگی هم انجام میدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا