اخبارفناوری

بیت کوین سبز، قدمی به نفع محیط زیست

منتقدان و رسانه‌ها مصرف انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی را یکی از نقایص اصلی بیت‌ کوین و بسیاری از رمزارزها به شمار آوردند و ماجرا تا جایی پیش رفت که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس، که یکی از طرفداران نامدار جهان کریپتو بود، پذیرش این رمزارز را به دلیل نگرانی‌های محیط‌زیستی متوقف کرد.

همین مساله باعث شد جامعه کریپتو و جهانیان به فکر چاره‌ای برای این مساله بیفتند؛ برای مثال چین در رویکرد تندی استخراج رمزارز را به طور کلی در این کشور ممنوع کرد و کشوری که زمانی قطب اصلی استخراج بیت‌ کوین بود به یک‌باره به قبرستان ماینرها تبدیل شد. اما طرفداران هم بی‌تفاوت نبودند و در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و از بین بردن ردپای کربنی بیت‌ کوین تلاش کردند.

بیت‌ کوین سبز چیست؟

به طور کلی بیت‌ کوین سبز به نوعی از بیت‌ کوین گفته می‌شود که تاثیر منفی و آلودگی برای محیط‌ زیست ایجاد نمی‌کند. برای استخراج این نوع بیت‌ کوین از منابع انرژی کاملاً تجدیدپذیر یا همان منابع انرژی سبز استفاده می‌شود.

استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر با کاهش ردپای کربنی بیت‌ کوین نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران درمورد تاثیرات محیط‌ زیستی این رمزارز را فرو می‌نشاند. البته که منتقدان کریپتو به جنبه دیگری توجه کرده و استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای استخراج بیت‌ کوین را به ضرر جامعه جهانی می‌دانند. به گفته آنها، انرژی‌ای که ماینر‌ها از منابع تجدیدپذیر برای استخراج بیت‌ کوین استفاده می‌کنند، در واقع سهم صنایع دیگری است که در حوزه‌های مفیدتری قصد استفاده از آن را دارند.

با این حال استفاده از این نوع انرژی از نگاه بسیاری، پیشرفت و رفع یکی از نقایص اصلی این رمزارز معروف محسوب می‌شود؛ ایلان ماسک اعلام کرده در صورتی که نصف یا بیشتر انرژی شبکه بیت‌ کوین از انرژی تجدیدپذیر تامین شود، این شرکت بار دیگر پذیرای بیت‌ کوین به عنوان یک روش پرداخت خواهد بود.

اما نوع دیگری از بیت‌ کوین سبز هم وجود دارد. این بیت‌ کوین یک نوع دارایی دیجیتالی است که رویکرد جبران ردپای کربنی را در پیش گرفته است. این دارایی دیجیتالی که از طریق پروتکل DEXTF عرضه شده بخشی از سرمایه خود را برای خرید توکنی به نام MCO2 هزینه می‌کند. این توکن که از سوی شرکتی به نام Moss عرضه شده در واقع تاییدیه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

در نتیجه سرمایه‌گذاران این رمزارز با خرید و استفاده از آن، در واقع به همان میزان بابت کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای هم هزینه می‌کنند.

DEXTF یک زیرساخت مدیریت دارایی دیجیتالی روی بلاک‌چین است که امکان ساخت، عرضه و بازخرید توکن را برای هر کسی فراهم و در حال حاضر از بیش از ۷۰ توکن پشتیبانی می‌کند. Moss هم بزرگ‌ترین پلتفرم محیط‌زیستی جهان است که ماموریت خود را مبارزه با تغییرات اقلیمی و نگهداری از سیاره می‌داند.

به این ترتیب، خریداران و سرمایه‌گذاران این نوع بیت‌ کوین با استفاده و سرمایه‌گذاری آن در واقع بخشی از سرمایه‌ خود را صرف مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای می‌کنند و به همین خاطر دیگر جای نگرانی در مورد مشکلات محیط‌زیستی این رمزارز پرمصرف نیست.

مزایای بیت‌ کوین سبز نسبت به دیگر ارزهای دیجیتالی

همان‌طور که گفتیم، بسیاری از رمزارزها برای انجام تراکنش و پایداری شبکه خود به پردازنده‌های پرقدرت و با مصرف بالا وابسته هستند. انرژی مصرفی این پردازنده‌ها ردپای کربنی و نگرانی‌های محیط‌ زیستی را به دنبال دارد. بنابراین استفاده از بیت‌ کوین سبز می‌تواند در عین ارائه تمامی مزایای این رمزارز یعنی ورود به جهان کریپتو، استفاده از یک سیستم مالی نامتمرکز و امن، نگرانی محیط‌زیستی را شما را رفع کند.

 

زهرا حاج محمد کریمی

من زهرا حاج محمد کریمی هستم، کارشناسی مترجمی زبان دارم و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطاتم، به ادبیات و تئاتر علاقه مندم و کار دوبله و گویندگی هم انجام میدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا