اخبارفناوری

رونمایی از سری جدید پردازنده‌های گرافیکی سری Arc A اینتل

اینتل امروز جزییات سری جدید پردازنده‌های گرافیکی گسسته Arc خود را بر اساس معماری جدید Xe HPG اعلام کرد. این اولین دسته از پردازنده‌های گرافیکی مخصوص لپ‌تاپ است که توسط این شرمت ساخته شده است. اینتل اعلام کرده که تا اواخر سال 2022 نسخه‌های دسکتاپ و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی را روانه بازار خواهد کرد. گفته شده که در این سری از پردازنده‌های arc اینتل، 3 GPU معرفی شده‌اند که به نام‌های Arc 3، Arc 5 و arc 7 شناخته می‌شوند. Arc 3 یک پردازنده ابتدایی است که مبتنی بر قالب کوچک‌تر ACM-G11 است؛ در حالی که Arc 5 و Arc 7 بر اساس قالب بزرگ‌تر ACM-G10 ساخته می‌شوند.

سری Arc 3 در حال حاضر شامل دو مدل A350M و A370M است. A350M دارای 6 هسته Xe، 6 هسته ردیابی اشعه و ساعت گرافیکی 1150 مگاهرتزی است که باعث می‌شود میانگین سرعت کلاک معمولی باشد و این پردازنده سبک نتواند حداکثر سرعت را اجرا کند. همچنین یک پاکت برق 25 تا 35 وات هم بر روی این پردازنده قرار گرفته است. از سوی دیگر A370M دارای 8 هسته Xe، هشت واحد ردیابی پرتو، ساعت گرافیکی 1550 مگاهرتز و پاکت برق 35 تا 50 وات است. هر دوی این پردازنده‌های گرافیکی دارای 4 گیگابایت حافظه GDDR6 و از نوع 64 بیتی هستند.

از نظر عملکرد در حین بازی می‌توان گفت که سری Arc 3 اینتل، بازی‌هایی با وضوح 1080 پیکسل در سرعت 60 فریم بر ثانیه را هدف‌گذاری کرده است. طبق اطلاعیه‌های منتشرشده توسط این شرکت، Arc A370M با پردازنده مرکزی Core i7-12700H سازگاری دارد و می‌تواند در تنظیمات متوسط بیش از 60 فریم در ثانیه و در مواردی در ورزش‌های الکترونیکی بیش از 90 فرین بر ثانیه، عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

این سری از پردازنده‌های گرافیکی اینتل دارای موتور XMX AI هستند که می‌توان آن را معادل با موتور Tensor در Nvidia دانست. به این ترتیب امکان یادگیری ماشینی و شتاب هوش مصنوعی را فراهم می‌کند که ویژگی‌هایی مانند XeSS را که در نسخه DLSS اینتل است، تقویت می‌کند. می‌توان گفت که پردازنده‌های سری Arc A اینتل اولین پردازنده‌هایی در این صنعت هستند که از رمزگذاری سخت‌افزاری AV1 پشتیبانی می‌کنند و نه تنها مصرف، بلکه ایجاد محتوا را در این کدک مدرن و کارآمد که به سرعت در صنعت در حال استفاده است، ممکن می‌سازند.

علاوه بر این اینتل برای این سری جدید از پردازنده‌های گرافیکی خود، قابلیتی به نام Deep Link را در نر گرفته است که منابع را میان پردازنده گرافیکی Arc و پردازنده مرکزی اینتل به اشتراک می‌گذارند. به این ترتیب سرعت عملکرد تا حد زیادی افزایش خواهد یافت. قابلیت Dynamic Power Share به طور خودکار قدرت را بین پردازنده مرکزی و گرافیکی تنظیم می‌کند و به این ترتیب باعث می‌شود که عملکرد تا 30 درصد بهبود پیدا کند. علاوه بر این قابلیت Hyper Compute از قابلیت‌های هوش مصنوعی در پردازنده مرکزی و گرافیکی اینتل است که برای افزایش سرعت انجام وظایف تا 24 درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. Hyper Encode از پردازنده گرافیکی و مرکزی برای سرعت بخشیدن به وظایف رمزگذاری تا 60 درصد استفاده می‌کند.

اینتل همچنین نرم‌افزار Arc Control جدید خود را به نمایش گذاشت که در آن کاربران می‌توانند درایورهای جدید بازی را ردیابی کنند، تنظیمات عملکرد را انجام دهند و به ویژگی‌های مربوط به استریم و کتابخانه خود دسترسی داشته باشند. Arc Control برای هردو پردازنده‌های گرافیکی اینتل یعنی مدل‌های Arc و Iris کار می‌کند و برای کار کردن برخلاف GeForce Experience نیازی به ورود به سیستم ندارد. پردازنده گرافیکی Intel Arc 3 امروز در لپ‌تاپ‌هایی مانند Samsung Galaxy Book 2 Pro در دسترس خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که سایر برندها مانند ایسوس، لنوو، اچ پی و ایسر هم از این پردازنده گرافیکی جدید در محصولات مخصوص بازی خود استفاده کنند.

علاوه بر این اینتل نگاه کوتاهی به کارت گرافیک دسکتاپ آینده خود هم داشته است. در این راستا یک ویدئوی تیزر کوتاه منتشر کرده و که فرم فاکتور کارت را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که این پردازنده گرافیکی مخصوص دسکتاپ یک مدل محدود از Founders Edition اینتل است. اما جزییات بیشتری درباره این محصول ارائه نشده است.

منبع: gsmarena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا