اخبارفناوری

فاش شدن جزییات طراحی مک بوک‌های 2022 اپل

امروز صبح مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ در آخرین خبرهای خود انتظارات خود را از نقشه‌های کامپیوتری اپل برای مک بوک‌های سال 2022 بیان کرد. با توجه به گزارش این خبرنگار، شرکت اپل نسخه جدید M1 Max سال گذشته را با قدرت و فناوری‌های پیشرفته‌تر ارائه خواهد داد. به گفته او این گوشی هوشمند مجهز به تراشه M2 جدید اپل خواهد بود. این پردازنده جدید بر پایه لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده است و یک جایگزین بسیار مناسب و پیشرفته برای تراشه نسل قبل یعنی M1  این شرکت به شمار می‌رود.

گورمن در خبرهای خود می‌گوید که انتظار می‌رود مک مینی اپل با پردازنده M1 Pro و M2، مک بوک پرو 13 اینچی و مک بوک ایر باز طراحی شده با تراشه M2، آی مک 24 اینچی اپل با پردازنده M2 بزرگ‌تر، iMac Pro با تراشه M1 Pro و در آخر گوشی هوشمند M1 Max Mac Pro نیمه سایز با دو یا چهار پردازنده M1 Max ارائه شوند.

پردازنده M1 اپل بر پایه تراشه A14 پنج نانومتری ساخته شده است. این پردازنده دارای 8 هسته پردازشی است که از 4 هسته‌ی قدرتمند Firestorm با فرکانس 3/2 گیگاهرتز و 4 هسته‌ی کم مصرف lcestorm با فرکانس 2/06 گیگاهرتز تشکیل شده‌اند. این چیپ به دلیل این‌که دیگر از حافظه LPDDR4 برخوردار نیست و به عبارتی حافظه بخشی از خود چیپ است، بسیار سریع‌تر و پربازده‌تر از تراشه‌های نسل قبل از خود است. همچنین این پردازنده انرژی بسیار کمی را مصرف کرده و از این لحاظ رقیب سر سختی برای پردازنده‌های کم مصرف X86 است. این پردازنده چیزی حدود 16 میلیارد ترانزیستور را حمل می‌کند.

با توجه به اطلاعات و قدرت پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max می‌توان به جرات گفت که مک بوک پروهایی که در این سال جدید با این پردازنده‌ها ارائه می‌شوند بسیار پیشرفته‌تر و قوی‌تر از مک بوک‌هایی هستند که تا به امروز ساخته شده‌اند حتی می‌توان گفت این دستگاه‌ها از برخی از لپ تاپ‌های ویندوزی نیز قدرتمندتر عمل خواهند کرد. این تراشه‌ها به ترتیب 245/92 و 432/35 میلی متر مربع هستند و هر کدام به ترتیب 33/7 و 57 میلیارد ترانزیستور را حمل می‌کنند. بنابراین این پردازنده‌ها نسبت به تراشه نسل قبل یعنی M1  به ترتیب چیزی حدود 110 و 256 درصد افزایش ترانزیستور داشته‌اند که این نشان دهنده افزایش سرعت و قدرت بی‌نظیر آن‌ها نسبت به تراشه نسل قبل خواهد بود. پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max نیز مانند نسل قبلی خود بر پایه فناوری 5 نانومتری TSMC ساخته شده‌اند.

گورمن در خبرهای دیگر ذکر کرده است که دستگاه‎‌های آی مک پرو و مک پرو آخرین دستگاه‌هایی هستند که همچنان به پردازنده‌های اینتل مجهز خواهند شد. به گفته او احتمالا آی مک پرو اپل در ماه می یا ژوئن با نمایشگری از نوع مینی ال ای دی و اندازه‌ی 27 اینچی با نرخ بازسازی 120 هرتزی ارائه خواهد شد. اما با توجه به سخنان او این دستگاه مانند گوشی M1 iMac 24 اینچی رنگ‌های شاد و متنوعی نخواهد داشت.

علاوه بر این‌ها احتمال می‌رود اپل اولین مک بوک خود را در تاریخ 8 مارس 2022 به بازار عرضه کند که با توجه به برخی خبرها این مک بوک می‌تواند همان مک بوک ایر باز طراحی شده جدید یا مک بوک پرو 13 اینچی باشد که در قالب پروهای 14 و 16 اینچی قرار گرفته است.

منبع: gsmarena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا