دانستنی موبایل

گوشی موبایل چه رنگی بخریم ؟ (2 نکته راهنمای انتخاب رنگ)

شرکت­های تولید کننده لوازم و تجهیزات الکترونیک مصرفی یک شیوه نوین و تازه ای جهت به فروش رساندن  محصولات خود یافته­اند؛ شیوه ای که در آن طراحی محصولات خود را فقط به اندازه­ای تغییر می­دهند که مانند یک محصول جدید و به­روز به نظر رسد و نظر مشتریان را به سوی خود جلب نماید. این واقعه چند سالی است که در بازارهای  تلفن همراه هوشمند نیز اتفاق افتاده و شاهد تلفن همراه­هایی با رنگ­های عجیب و متنوع هستیم؛ رنگ­هایی که برندها و شرکت­ها جهت بازاریابی اسامی جلب توجه کننده­ای مانند: خاکستری تیتانیومی،آبی مرجانی و مشکی خالص روی آن می­گذارند و با جلوه گری و زیبانمایی سعی برآن دارند که نظر مشتری را به سوی خود کشند. ما با توجه به این نکته به سراغ آمارها رفته ایم تا متوجه شویم چه رنگ هایی از محبوبیت بیشتری در میان کاربران برخوردار بوده و چه رنگ هایی در حال حذف شدن از این بازار مهیج و رقابتی هستند.

گوشی های موبایل به همراه تخفیف های ویژه مبیت را ببینید : قیمت گوشی 

چه رنگ هایی از محبوبیت بیشتری بین کاربران برخوردار است ؟

تنها کافی است گشت­وگزاری در بازار کنید تا خودتان بتوانید حدس بزنید که کدام رنگ­ها بیشتر از رنگ­های دیگر مورد توجه کاربران است. از جهت آماری نیز اگرچه شرکت های سازنده، اطلاعاتی در زمینه محبوبیت و مورد پسند بودن رنگ های تلفن همراه پرطرفدار خود انتشار نمی­دهند، اما سایت­های اینترنتی معروفی در این حوزه سالیانه نظرسنجی هایی که نشان می­دهد رنگ مشکی، محبوب­ترین رنگ در میان خریداران است، برگزار می­کنند. طبق آخرین نظرسنجی که سایت معروف Phonearena از خود منتشر کرده و بیش از سه هزار نفر شرکت­کننده در آن حضور یافته­، رنگ مشکی توانست با در اختیار گرفتن نزدیک به 35 درصد آرای شرکت کنندگان، تحت عنوان رنگ منتخب در ابتدای جدول قرارگیرد، و پس از آن یک رنگ کلاسیک دیگر قرار گرفته است که مسلماً در طی سه سال گذشته ، محبوبیتش نیز کمتر هم شده است؛ منظور از رنگ کلاسیک، همان رنگ سفید است که هم اکنون نزدیک به 23.5 درصد محبوبیت دارد. در ادامه جدول کمی اوضاع پیچیده­تر می­شود. رنگ طلایی یا گلد که اخیراً محبوب شده است، نزدیک به 8 درصد طرفدار داشته و پس از آن در رده های دیگر رنگ های آبی، خاکستری و قرمز به ترتیب با 6.8، 6.7 و 6.4 درصد قرار گرفته اند. دیگر رنگ ها هم هنوز نتوانسته­اند جایگاه مناسبی در جدول پیدا کنند و از نظر محبوبیت در رده های پایین تری قرار می­گیرند.

جایگاه رنگ ها در شخصیت­شناسی

جایگاه رنگ ها در شخصیت­شناسی

شاید خیل عظیمی از ما اصلاً متوجه تاثیر انتخاب رنگ­ها در زندگی­مان نباشیم. یعنی تمام توجه مان این باشد که وارد فروشگاه شویم و فقط به دنبال خرید تلفن همراهی که چند ماه در مورد آن تحقیق کردیم و منتظرش بودیم، بدون توجه به رنگ آن باشیم. ولی طبق تحقیقات انجام شده رویه خرید تلفن همراه اینگونه هم نیست و مسائل گوناگون و متعددی روی انتخاب ما تاثیر گذارند. روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که هر بار ما با مسئله گزینش رنگ مواجه می شویم، به شکل ناخودآگاه چیزی که درون فکرمان می گذرد را به نمایش می گذاریم. در این بین فقط 20 درصد مواقع است که این مسئله به شکل ناخودآگاه اتفاق افتاده و در 80 درصد مواقع، حال و احوال درونی ماست که روی این انتخاب موثر است.

در یک تحقیق که بر روی تلفن همراه مدل لومیا از برند نوکیا صورت پذیرفته بود، این مسئله کاملاً تایید گردید. چهار رنگ محبوب این تلفن همراه عبارت بودند از؛ آبی، سفید، صورتی و البته مشکی. این چهار رنگ در اختیار گروهی از داوطلبان قرار گرفت تا به ارتباط بین انتخاب آنها و شخصیت­شان پی­برده شود. آن دسته از افرادی که رنگ آبی را برگزیده بودند، بیشتر اهل مطالعه و اندیشه بودند و اخلاقیاتی همانند فيلسوفان را داشتند. این افراد که رنگ جلب­ توجه کننده­ای مانند آبی را گزیده بودند، از نظر شخصیتی، بیشتر آدم های شاد، پرانرژی و باهوش بودند و آن سری از افرادی که به سمت و سوی رنگ سفید رفته بودند بیشتر از طبقه مرفه و ثروتمند جامعه خود بودند و در موضوعی خاص تبحر داشتند.

همان طور که می دانید نگهداری از رنگ سفید معمولاً کاری سخت و نیازمند دقت بالا است و کسانی که این رنگ را برمی گزینند، استانداردهای بالایی در زندگی خود دارند، ایضاً رنگ سفید به علت سفیدی و خالص بودن، نشان از ذات درونی خریداران آن دارد، یعنی ذاتی پاک، آرام و احتمالاً مظلوم. همچنین اکثراً زنان به سمت رنگ های صورتی و مشابه آن رفته بودند. روانشناسان به طور معمول معتقداً این رنگ نمادی از فمینیسم یا نهضت طرفداری از حقوق زنان، جسارت و البته لطافت می­باشد. و درنهایت به رنگ مشکی می­رسیم که بیشتر نظر داوطلبان را جلب کرده بود. این سری از افراد بیشتر از بقیه با مد و ترند روز دنیا ارتباط برقرار کرده و در بسیاری از مواقع با جریان مردم همراه می­شوند، البته از طرفی این افراد بسیار به فناوری و تکنولوژِی علاقه­مند بوده و همچنین بیشتر مایلند که نقش یک محافظ را ایفا کنند.

سازنده های تلفن همراه به سمت چه رنگ هایی رفته اند؟

با توجه به مناسبت­ها و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، بسیاری از برندهای سازنده، نسخه­های محدودی با رنگ­های خاص و جذاب تولید کرده­اند. برای مثال شرکت اپل با توجه به شیوع بیماری ایدز (عفونت HIV) به سراغ تولید محدود محصولاتی به رنگ قرمز که رنگ نماد این بیماری می­باشد رفت یا شرکت­هایی که به دلیل فرا رسیدن روز ولنتاین به سراغ رنگ­های قهوه­ای و قرمز می­روند ولی در این چند سال گذشته ماجرا کاملاً فرق کرده است و دیگر شرکت­ها این رنگ­های ویژه و خاص را فقط برای مناسبت­ها در دسترس عموم قرار نمیدهند بلکه نیاز مخاطبان را فهمیده و به دنبال رنگ­هایی رفته­اند که کاربران می­پندارند شخصیت آنها را تکمیل می­کند. به عنوان مثال: شرکت سازنده تلفن همراه سامسونگ در استراتژی تازه ای به سراغ رنگ­های طلایی، آبی و حتی قرمز رفته است. اما در عین حال رنگ­های ارغوانی و بلک بری صورتی را به طیف رنگ­های خود اضافه کرده است.

شرکت چینی هوآوی به تازگی روی رنگ آبی متمرکز شده است و شرکت ال جی نیز اضافه بر رنگ آبی، طیف رنگی خاصی از خاکستری و صورتی را به نمایش گذاشته است.

رابطه رنگ ها با سن کاربران در چیست؟

در گذشته تلفن همراه فقط مربوط به قشر یا گروه خاصی از جامعه بود. اما امروزه و باتوجه به شیوع کرونا، حتی کودکان زیر 10 سال هم تلفن همراه دارند و چه بسا نحوه کار با آن را بهتر از ما بلد هستند. طبق آخرین تحقیقات کودکان زیر 10 سال معمولاً انتخاب رنگی خاصی ندارند و بیشتر به کاور تلفن همراه هایی علاقه نشان می­دهند که طرح هایی از کارکترهای انیمیشنی محبوشان مانند: کارتون های معروف بن تن، باب اسفنجی و … را داشته باشند. در حقیقت برای این رده سنی کاور تلفن همراه مورد توجه­تر از رنگ آن است.

در میان کاربران، بیشتر نوجوانان به رنگ­های شاد مانند: آبی، زرد، صورتی و حتی بنفش متمایل اند. و با­ بیشتر شدن سن و رسیدن به سنین جوانی و میانسالی بیشتر شاهد تمایل به رنگ­های جدی­تر هستیم. و از نظر جنسیتی، دختران بیشتر به سمت رنگ­های طلایی و صورتی­ تیره گرایش پیدا می­کنند و پسران نیز علاوه بر مشکی، به رنگ های آبی تیره و خاکستری علاقه نشان            می­دهند.

امسال چه رنگی ترند جهانی بود؟

برای اینکه بدانیم چه رنگ­هایی بیشتر مورد استقبال و توجه مردم و شرکت­های سازنده واقع شده باید سراغ شرکت­های پرچمدار و پیشرو در این زمینه که در محصولات خود، تنوع رنگی زیادی داشته و دست شما را برای انتخاب های متنوع باز گذاشته­اند، برویم. آبی نخستین رنگی است که خود را با قدرت نشان داده است. این رنگ تا نزدیک به سه سال پیش، تنها جهت خودنمایی در بعضی از مدل­های میان رده و معمولی به کار گرفته می­شد، اما اکنون در طیف رنگی متنوعی از آبی، شرکت­های پیشرو و برتر این رنگ را به کار گرفته و به اسامی مختلفی همانند: آبی مراکشی، آبی مرجانی و غیره در محصولات خود آن را تبلیغ و معرفی می­کنند. در این بین تلفن همراه Honor8 با رنگ آبی خاص خود توانست توجه­های بسیاری را به سوی خود جلب کند و حتی خودش را به عنوان یک برند شبه پرچمدار جابزند.

کدام رنگ ها در بازارهای تلفن همراه ایران، بیشترین قیمت ها را دارند؟

کدام رنگ ها در بازارهای تلفن همراه ایران، بیشترین قیمت ها را دارند؟

همانطور که می­دانید تلفن همراه­های وارداتی در رنگ­های متنوع با یک قیمت عرضه می­شوند ولی در بازار ایران با یک نرخ فروخته نمی­شوند. تنها کافی است فروشنده­ها متوجه شوند که کدام رنگ خاص در بازار کمتر و پر طرفدارتر است تا قیمت آن را افزایش داده و بازارش را داغ­تر کنند. برای مثال: تلفن همراه برند سامسونگ مدل نوت ۸ در رنگ مشکی با قیمتی در حدود چهار میلیون و 400 هزار تومان به فروش می­رسد اما رنگ طلایی آن نزدیک به چهار میلیون و 500 هزار تومان قیمت­گذاری شده است، همچنین تلفن همراه مدل Mate10 از برند هوآوی نیز با شرایط روبرو در اختیار مصرف کنندگان قرار می­گیرد. رنگ قهوه ای آن که به نظر خیلی محبوب و موردپسند نبوده در حدود سه میلیون و 400 هزار تومان قیمت­گذاری می­شود، اما مدل خاکستری آن با قیمت سه میلیون و 480 هزار تومان در بازار به فروش می­رسد.

این تفاوت قیمت در تلفن همراه برند اپل، مدل آیفون 8 پلاس، نیز بیشتر به چشم می­خورد. رنگ طلایی یا گلد این تلفن همراه 260 هزار تومان گران­تر از رنگ خاکستری آن و با قیمت شش میلیون و 260 هزار تومان به فروش می­رسد. و با این توضیحات و نگاهی مختصر به قیمت های دیگر برندها، به نظر می­رسد که کاربران ایرانی برخلاف ترندهای جهانی، بیشتر به سمت رنگ طلایی متمایل­اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا