شرکت ‌های چینی بزرگ مانند هواوی و شیائومی از ابتدا گوشی های خود را تحت عنوان برندهای فرعی مختلفی ارائه داده‌اند. برندهایی که رفته‌ رفته نام خود را به‌عنوان یک برند مستقل در میان مخاطبان جا انداختند؛ هرچند که در واقع هنوز به‌طور کامل از این کمپانی‌ها جدا نشده بودند. نام تجاری آنر یا honor یکی از مشهورترین برندهای زیر مجموعه هواوی است که امروز گمانه ‌زنی‌هایی درباره جدایی آن از هواوی به گوش می‌رسد. همچنین برند پوکو نیز از مشهورترین زیر مجموعه‌های شیائومی است که امروزه ساز جدایی را کوک کرده است. در این مطلب از مبیت می‌خواهیم درباره قصه جدایی این زیرمجموعه‌ها از شریان اصلی و تبدیل شدن آن‌ها به برندهای مستقل صحبت کنیم.

قصه جدایی آنر از هواوی به چه سرانجامی رسید؟

هواوی از ابتدا خود تصمیم گرفت که آنر را به‌عنوان یک برند مستقل به فروش برساند. این شرکت مانند پدری که برای استقلال فرزند خود تلاش می‌کند، با کامل شدن فرایند رشد آنر این برند را برای اینکه روی پاهای خودش بایستد، فروخت. Shenzen Zhixin New Information Technology نام دارد و گفته می‌شود که برای خرید آنر حدود 15 میلیارد دلار به کمپانی بزرگ تولید کننده گوشی های هوشمند یعنی هواوی پرداخت کرده است. آنر در آغاز مسیر خود به سراغ استفاده از تراشه‌های کوالکام رفت. پیش‌ از این هواوی از تراشه‌های kirin برای گوشی‌های خود استفاده می‌کرد، اما آنر با اعلام استقلال خود نخستین گام را برای بهبود روابطش با آمریکا برداشت.

با این ‌حال به نظر می‌رسد که برند آنر چاره‌ای جز حفظ روابط تجاری خود با هواوی نخواهد داشت. زیرا محبوب‌ترین سری‌ گوشی های این برند همانند سری P و سری میت توسط طراحان هواوی طراحی و ساخته شده‌اند. به همین دلیل شاید این تداوم همکاری میان این دو شرکت باعث شود که آمریکا برند آنر را به‌عنوان یک برند مستقل به رسمیت نشناخته و تحریم‌های خود را علیه آن نیز ادامه دهد. به‌هرحال صاحبان جدید نشان تجاری آنر در تلاش هستند تا گام‌های موثری برای بهبود این روابط بردارند و بتوانند از سرویس‌های گوگل در گوشی‌های ساخت آنر استفاده کنند.

هواوی در بیانیه‌ای که در زمان اعلام استقلال برند آنر صادر کرده بود، گفته بود که آنر باید به رقیب سرسختی برای هواوی تبدیل شود تا هواوی بتواند به‌خوبی نتیجه زحمات خود را در وجود این فرزند خلف ببیند. به همین دلیل آنر نیز در رویدادی رسمی برای اولین بار از ساعت هوشمند تولید خود پس از جدایی از هواوی پرده برداشت. برند آنر پیش‌ از این برای تولید انواع گوشی‌های اقتصادی و میان رده تحت لیسانس هواوی مشهور شده بود.

سرنوشت پوکو پس از جدایی از شیائومی به کجا انجامید؟

پوکو نیز یکی دیگر از برندهای محبوب و مشهور تولید گوشی در چینی است که تحت لیسانس شیائومی توانست شهرت و محبوبیت زیادی را برای خود رقم بزند. برای نخستین بار نام پوکو در سال 2018 بر سر زبان‌ها افتاده و امروز پس از حدود دو سال فعالیت، پوکو در حال نواختن آهنگ جدایی از شیائومی است. شیائومی در ابتدا برند پوکو را با هدف تولید گوشی‌های بالا رده راه‌اندازی کرده بود تا بتواند به ‌خوبی به سایر برندهای مطرح مانند سامسونگ و وان پلاس رقابت کند. این برند توانست باقدرت به مسیر خود ادامه داده تا امروز به بلوغ کافی برای جدایی از شیائومی برسد.

برند پوکو تا زمانی که تحت لوای شیائومی به تولید خود ادامه می‌داد، گوشی های خود را تنها در کشور چین توزیع می‌کرد. اما به نظر می‌رسد که امروز با مستقل شدن تصمیم گرفته که حوزه فعالیت خود را گسترش دهد. در حال حاضر می‌توان گفت که پوکوفون F1 آخرین محصول از کمپانی پوکو است که به بازار عرضه شده است. در حال حاضر برند پوکو به دلیل عرضه گوشی های هوشمند با ویژگی‌های شگفت‌انگیز توانسته نام خود را به‌عنوان یک برند مستقل و موفق در ذهن‌ها جا بیندازد.

آیا پیمودن مسیر موفقیت برای کمپانی های تازه‌ کار گوشی آسان است؟

هر دو شرکت آنر و پوکو توانستند در زمان همکاری با شرکت‌های هواوی و شیائومی نام خوبی را از خود به جای بگذارند. به حدی که حتی در زمان همکاری با این دو شرکت، برندهای پوکو و آنر به‌عنوان برندهای تقریبا مستقلی در زمینه تولید گوشی های هوشمند بین میان مردم شناخته می‌شدند و کمتر کسی از این وابستگی اطلاع داشت. با این ‌حال به نظر می‌رسد که این نام خوش و مسیر طی شده تا رسیدن به چنین موفقیتی در گرو استفاده از تجربه‌های یک کمپانی بزرگ‌تر به‌عنوان رهبر و راهنما بوده است.

به ‌عنوان‌ مثال این تراشه‌های Kirin مخصوص هواوی بودند که به گوشی ‌های آنر قدرت پردازش داده‌ها را بخشیدند. به همین دلیل هیچ معلوم نیست که آیا انتقال آنر از این تراشه‌ها به سمت تراشه‌های کوالکام برای این برند شناخته‌شده عاقبت خوشی داشته باشد یا نه؟ به‌ علاوه اگر آنر نتواند با تراشه‌های کوالکام به موفقیت برسد، ناچار خواه بود برای تامین تراشه خود از هواوی کمک بگیرد. این همکاری با هواوی احتمالا برنامه‌های آنر را برای بهبود روابط با آمریکا به هم خواهد ریخت.

از سوی دیگر مشخص نیست که برند پوکو که تاکنون تنها به بازارهای چین محدود شده بود، بتواند از پس حضور مستقل در بازارهای جهانی بربیاید. به همین دلیل باید منتظر ماند و دید که شیوه‌های جدید مدیریتی سرنوشت این دو برند شناخته‌شده اما کم‌تجربه را به کجا خواهند رساند؟