اخبارفناوری

بررسی چرخه عمر باتری Oppo Find X5 Pro

همان‌طور که می‌دانید Oppo در ماه گذشته از یک محصول پرچمدار جدید خود با نام Oppo Find X5 Pro رونمایی کرد. این محصول یک ویژگی بسیار منحصر به فردی داشت که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

Oppo هنگام رونمایی از Find X5 Pro اعلام کرد که عمر باتری آن 1600 چرخه شارژ است و این رقم چیزی حدود دو برابر بیشتر از چرخه استاندارد صنعت است. این شرکت در یک اطلاعیه مطبوعاتی به طور کامل توضیح داد که چگونه و چرا چرخه عمر باتری این دستگاه طولانی‌تر شده و همچنین چگونه سرعت شارژ بسیار بی نظیری را حفظ می‌کند.

ابداعات و نوآوری‌های این باتری با نام تجاری Battery Health Engine بسته بندی شده‌اند. این باتری دارای دو فناوری اصلی و کلیدی است که این فناوری‌ها شامل الگوریتم سلامت باتری هوشمند و فناوری بهبود باتری هستند. این الگوریتم قادر است تا پتانسیل الکتریکی را در تمام الکترودهای منفی داخل باتری در زمان درست ردیابی کند. در نتیجه می‌تواند جریان شارژ را در دایره‌ای تنظیم کند که علاوه بر حفظ سرعت شارژ، بروز لیتیوم مرده را به حداقل برساند.

قابل ذکر است که اصلی‌ترین دلیل این‌که باتری‌ها ظرفیت خود را از دست می‌دهند همین لیتیوم‌های مرده هستند. این لیتیوم‌ها یا به‌خاطر جریان بیش از اندازه یا شارژ بیش از حد می‌میرند. این کشفیات Oppo حاصل سه سال تست‌های آزمایشگاهی و داده‌های جمع آوری شده هستند. این داده‌های جمع آوری شده برای حفظ کیفیت باتری به مدت طولانی، تاحد امکان به یون‌های فعال لیتیوم وابسته هستند بنابراین خود را به‌طور مداوم تطبیق می‌دهند.

زمانی‌که یک لیتیوم یون با فعالیت ثابت و طول عمر باتری طولانی وجود داشته باشد Oppo می‌تواند بیشترین تمرکز خود را بر روی بهبود خود سلول قدرت بگذارد.

توضیح دیگری که اوپو درباره این باتری می‌دهد این‌گونه است که فناوری شفای این باتری می‌تواند الکترودها را با فرمول الکترولیت بهبود یافته ترمیم و بازسازی کند. به‌گونه‌ای که لایه‌ای بادوام‌تر و پایدارتر را به نام رابط الکترولیت جامد به وجود می‌آورد. لایه‌ی SEI در باتری لیتیوم یون از کم شدن و واکنش مقدار کمی از حلال قطبی در الکترولیت تشکیل می‌شود که در طی چرخه‌های شارژ و در شارژی که یون‌های لیتیوم بین الکترودهای مثبت و منفی حرکت می‌کنند، خود را التیام می‌بخشد.

این فناوری سبب پایداری و دوام بیشتر SEI می‌شود و میزان آسیب باتری را کاهش می‌دهد. ایضا از عملکرد باتری محافظت کرده و طول عمر باتری را افزایش می‌دهد. نتایج آزمایشگاهی و تست‌های انجام شده توسط اوپو نشان می‌دهند که این باتری می‌تواند 80 درصد شارژ خود را در 1600 چرخه به طور کامل حفظ کند. قابل توجه است که عددی که از نظر تئوری می‌توان در کم‌تر از دو سال به آن دست یافت، در عمل حدود 4 سال زمان می‌برد.

ما نمی‌دانیم که آیا اوپو خوشحال خواهد شد که هر نیمی از دهه یک‌بار، گوشی‌هایش را عوض کنید یا خیر. با این حال، این فناوری برخلاف عملکرد و ویژگی‌هایی که برای پیشرفت تکنولوژی دارد اصلا به نفع طبیعت نیست؛ زیرا سلول‌های لیتیوم یونی کاملا غیر بازیافت هستند و زمانی‌که دور ریخته می‌شوند برای طبیعت و محیط زیست فوق‌العاده سمی هستند.

منبع: gsmarena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا