راهنمای خریدساعت و مچ بند هوشمندمقایسهنقد و بررسی

تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند؛ دو اکسسوری جذاب و کاربردی

ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند امروزه با پیشرفت تکنولوژی به یکی از اکسسوری‌های جذاب و کاربردی تبدیل شده‌اند. به گونه‌ای که کمپانی‌های مختلف و پرطرفدار در دنیا به تولید این گجت‌های پوشیدنی پرداخته‌اند. ازاین‌رو امروزه شاهد تولید انواع متفاوتی اسمارت واچ هستیم. ساعت هوشمند در برخی مواقع از طراحی شبیه به ساعت کلاسیک برخوردار است. با این حال سرشار از قابلیت‌های جذاب می‌باشد که نظر مثبت کاربران را به همراه داشته است.

در این مقاله به بررسی تفاوت ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند پرداخته‌ایم تا اگر قصد خرید ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند را دارید، بتوانید با توجه به نیاز خود یک انتخاب ایده‌آل را داشته باشید. مچ بند هوشمند نیز همانند اسمارت واچ از سری اکسسوری‌های کاربردی است؛ با این حال تفاوت‌های جزئی با هم دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا ابتدا اولویت خود را از خرید اسمارت واچ و مچ بند هوشمند مشخص کنید.

عکس تفاوت اسمارت واچ با مچ بند هوشمند

ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند؛ گجت‌های پوشیدنی جذاب

ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند هر دو روی دست بسته می‌شوند. ازاین‌رو شباهت زیادی با هم دارند. اگر هر دو دستگاه را دیده و حتی استفاده کرده باشید متوجه می‌شوید که هر دو ویژگی‌های مشترکی زیادی با هم دارند. به عنوان مثال ساعت‌ هوشمند و مچ بند هوشمند هر دو زمان را نشان می‌دهند. دارای قابلیت‌هایی در خصوص تناسب اندام هستند، آگاهی بیشتر در خصوص سلامت فیزیکی را در اختیارتان می‌گذارد، اعلان‌های مهم ماند پیامک، تماس و پیام‌های واتس آپ و شبکه‌های اجتماعی را برای شما به نمایش می‌گذارد. در نهایت هر دوی آن‌ها به راحتی به گوشی موبایل شما متصل می‌شوند. استفاده از تمام قابلیت‌های ساعت و مچ بند هوشمند در گرو همین اتصال است. علاوه‌ بر این پس از اتصال به تلفن همراهتان می‌توانید تمام داده‌های ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند را روی گوشی خود ذخیره کنید.

اگر ساعت هوشمندی بجز اپل واچ دارید “چگونه ساعت هوشمند خود با سیستم عامل Wear OS را ریست کنیم؟” را بخوانید

اما بیشترین تفاوت بین این دو گجت حول اندازه صفحه نمایش، ابعاد و سایر ویژگی‌های پیچیده است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ساعت هوشمند چیست؟

اسمارت واچ در برخی مواقع همان ساعت کلاسیک است که از قابلیت‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این گجت‌هایی برای ردیابی تناسب اندام وجود دارند؛ به عنوان مثال مچ بندها از دیگر این نوع هستند. این مدل‌ها تمرکز ویژه‌ای روی تناسب اندام دارند. در حالی که اسمارت واچ‌ها یک پکیج کامل هستند و قابلیت‌هایی از جمله ردیابی تناسب اندام، آگاهی در خصوص سلامت فیزیکی فرد و ارتباطات را ارائه می‌دهند. به عبارتی مانند یک تلفن همراه روی مچ دست عمل کنند.

در نهایت اگر قصد خرید ساعت هوشمند را دارید، حتما به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. زیرا در بعضی مواقع ممکن است نیاز شما با مچ بند هوشمند نیز برطرف شود که هزینه‌ای کمتر نسبت به ساعت هوشمند دارد. در ادامه به مزایا و معایب این دو گجت جذاب پرداخته‌ایم.

مزایای ساعت هوشمند

• ارائه امکانات و قابلیت‌های فراوان با استفادهه از اپلیکیشن اختصاصی در خصوص تناسب اندام، سلامت و سایر فعالیت‌ها

• بهره‌مندی از یک نمایشگر بزرگ برای افزایش تعامل کاربران

• شباهت بسیار زیاد به ساعت‌های کلاسیک

• بهره‌مندی از سنسورهای کامل‌تر با حساسیت بیشتر

معایب ساعت‌‌های هوشمند

• قیمت بالاتر

• عمر باتری کوتاه‌تر

• ابعاد بزرگ‌تر

عکس ساعت هوشمند و مچ بند هوشمند

مزایای مچ بند هوشمند

• قیمتی اقتصادی

• تنوع ظاهری بالا و سازگار با استایل‌های روزمره

• بهره‌مندی از وزن مناسب

• طول عمر بالای باتری

معایب مچ بندهای هوشمند

• صفحه نمایش کوچک‌تر

• پشتیبانی از امکانات و قابلیت‌های کمتر

اگر قصد خرید ساعت هوشمند اقتصادی را دارید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی “راهنمای خرید ساعت هوشمند شیائومی تا یک میلیون ” نیز مراجعه کنید.

بررسی طراحی این دو گجت کاربردی

کمپانی‌ها بسیار تلاش کرده‌اند که ساعت‌های هوشمند از ظاهری شبیه به ساعت‌های معمولی و کلاسیک برخوردار باشند. زیرا تصور می‌کنند با اعمال این موضوع می‌توانند به کاربر این اطمینان را بدهند که برای استفاده روزمره انتخابی مناسب است. ازاین‌رو اکثریت ساعت‌ها و حتی مچ بندها از طراحی مطابق با استانداردهای ارگونومیک بهره برده‌اند تا برای استفاده در طولانی مدت به ویژه در طول شب احساس رضایت بخشی را به ارمغان بیاورند. همچنین در ساخت آن‌ها از متریال مناسبی استفاده شده تا وزن مناسبی داشته باشد. این قابلیت استفاده مداوم و روزمره را بسیار راحت‌تر می‌کند.

طرفداران مچ بندهای هوشمند “معرفی آنر بند 6-بررسی مچ بند هوشمند Honor Band 6” را از دست ندهید

علاوه بر این به منظور استفاده‌ی راحت‌تر بند آن‌ها قابل تعویض می‌باشند. این قابلیت ضمن ایجاد حس راحتی به شما این امکان را می‌دهد تا مطابق با استایل خود بند مناسب را انتخاب کنید. با خرید مچ بند هوشمند هوآوی مدل Band 6 FRA-B19 می‌توانید از قابلیت‌های فراوانی در خصوص مچ‌ بندهای هوشمند بهره‌مند شوید.

طراحی این دو محصول معمولا به گونه‌ای است که برای استفاده‌ی کاربران خانم و آقا امکان‌پذیر است. با این حال برخی از کمپانی‌ها مدل‌هایی را طراحی کرده‌اند که با سلیقه‌ی کاربران خانم سازگارتر است. جدای از این موضوع اندازه‌ی قاب ساعت‌ها نیز در انتخاب کاربران خانم و آقا نیز تاثیرگذار است.

از دیگر آیتم‌های مهم هنگام خرید اسمارت واچ، پشتیبانی از قابلیت ضد آب بودن می‌باشد. زیرا پشتیبانی از این قابلیت استفاده از ساعت را هنگام انجام ورزش‌های آبی امکان‌پذیر می‌کند. به ویژه برای استفاده در تفریحات خارج از شهر، هنگام شستن دست‌ها و حمام کردن سبب محدودیت کاربرنمی‌شود.

بررسی تفاوت اندازه‌ نمایشگر ساعت با مچ بند

به طور معمول، ساعت هوشمند از ابعادی بزرگتر نسبت به مچ بندهای هوشمند برخوردار است. به طور کلی نمایشگر ساعت‌های هوشمند معمولا از اندازه‌ای بین 1 تا 3 اینچ برخوردار هستند. این در حالی است که مچ بندهای هوشمند معمولاً در اندازه 0 تا 1 اینچ طراحی می‌شوند. با دانستن این موضوع انتظار می‌رود که برخی از مچ بندهای هوشمند دارای نمایشگر باشند. از مزایای این نمایشگرهای بزرگ می‌توان به تعامل بیشتر کاربران با اسمارت واچ اشاره کرد. به عبارتی کاربران در بعضی از ساعت‌ها می‌توانند حتی پیام‌های خود را تایپ کنند و پلی لیست موسیقی خود را ببینند.

علاوه بر این صفحه نمایش در نظر گرفته شده برای ساعت هوشمند از قابلیت لمسی پشتیبانی می‌کند. به طوری که می‌توانید آن‌ها را تنها با انگشت خود کنترل کنید (همانطور که از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید). از طرفی دیگر برای مچ بند هوشمند  یک دکمه فیزیکی طراحی شده است. اما برخی از مچ بندهای هوشمند مجهز به صفحه‌ نمایش لمسی می‌باشند. در نهایت همه ساعت‌های هوشمند دارای نمایشگرهای رنگی هستند. این در حالی است که نمایشگر تعبیه شده برای مچ بندهای هوشمند اغلب تک رنگ و ساده می‌باشند.

اگر قصد خرید ساعت هوشمند مقرون به صرفه در کنار کیفیت عالی را دارید به مقاله‌ی “5 ساعت هوشمند برتر با قیمت زیر سه میلیون”  نیز مراجعه کنید.

بررسی عملکرد ساعت هوشمند با مچ بند هوشمند

از دیگر وجوه تمایز این دو گجت پرطرفدار می‌توان به پشتیبانی از سیستم عامل‌ و ویژگی‌های پیچیده‌تر برای ساعت هوشمند اشاره کرد. علاوه بر این بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگ‌تر، تعامل را به خوبی افزایش می‌دهد و کاربری را روان‌تر می‌کند. شما با استفاده از ساعت‌های هوشمند می‌توانید مانند یک گوشی هوشمند  پیام‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های واتس‌اپ به صورت مستقیم دریافت و پاسخ دهید. همچنین اگر ساعت شما از سیم‌کارت پشتیبانی کند، می‌توانید تماس تلفنی برقرار کنید.

برخی از ساعت‌های هوشمند حتی دارای بلندگو هستند که به شما اجچازه می‌دهند در دویدن صبحگاهی موسیقی پخش کنید. این در حالی است که برخی ممکن است دارای اسلات کارت حافظه SD برای ذخیره موسیقی، تصاویر و سایر رسانه‌ها باشند. اعلان‌ها نیز در ساعت‌های هوشمند بهتر از مچ بندهای هوشمند دیده می‌شوند. به همین دلیل می‌توانید به سادگی به پیامک‌های دریافتی پاسخ دهید. حتی در برخی از ساعت‌ها شاهد وجود میکروفون می‌باشیم که امکان پاسخ به تماس را محیا می‌سازند.

عکس خرید ساعت هوشمند

بررسی سیستم عامل‌های رایج ساعت و مچ‌بند هوشمند

هر دو گجت به سادگی از طریق فناوری بلوتوث به دستگا‌های هوشمند شما متصل می‌شوند. با این حال تفاوت‌هایی وجود دارد که فارغ از ساعت یا مچ بند بودن محصول است و به سیستم عامل اسمارت واچ مرتبط است. با افزایش محبوبیت ساعت هوشمند کمپانی‌ها به تولید اسمارت واچ انحصاری خود پرداختند. این موضوع سبب شد تا کمپانی اپل نیز به تولید ساعت‌های هوشمند خود بپردازد. به همین دلیل تنها با گوشی‌های همین کمپانی سازگارند و به دیگر پلتفرم‌ها متصل نمی‌شوند. در مقابل کمپانی سامسونگ برای اتصال به گوشی‌های اندرویدی، ساعت‌های هوشمند خود را خلق کرد. البته بدین معنی نیست که با دیگر پلتفرم‌ها جفت نمی‌شوند؛ با این حال در صورت متصل شدن تمامی امکانات را ارائه نخواهند داد.

در بین این دو رقیب کمپانی شیائومی کمر به تولید ساعت هوشمند بست. این کمپانی سیستم‌ عامل ساعت های هوشمند خود را به گونه‌ای در نظر گرفت تا با هر دو پلتفرم به خوبی سازگار باشد و محدودیتی را برای کاربران به دنبال نداسته باشد. علاوه بر این مچ بندهای هوشمند این کمپانی نیز با گوشی‌های اندروید و iOS سازگارند که بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین خرید ساعت هوشمند شیائومی را به شما توصیه می‌کنیم.

برای خرید ساعت هوشمند مناسب برای بانوان پیشنهاد تیم ما به شما مطالعه‌ی “معرفی بهترین ساعت های هوشمند زنانه” نیز می‌باشد

مقایسه ساعت و مچ بند هوشمند در بخش قابلیت ها

همانطور که به صورت خلاصه در بالا گفتیم، ساعت هوشمند متمرکز بر تناسب اندام کاربران خود است و به همین دلیل عمدتاً دارای ویژگی‌های ورزشی می‌باشد. پشتیبانی از فعالیت‌های ورزشی به شما کمک می‌کند سلامت خود را کنترل کنید. به ویژه در برخی موارد با ایجاد انگیزه برای ورزش کردن، سبب شده انجام فعالیت‌های ورزشی به یک روتین روزانه تبدیل شود. علاوه بر این اطلاعاتی خوبی در خصوص سلامت فیزیکی کاربران نیز ارائه می‌دهد. با این حال مچ بندهای هوشمند معمولاً دارای قابلیت‌هایی از جمله گام شمار، مانیتور ضربان قلب، مانیتور خواب و سایر ویژگی‌های مرتبط با سلامت می‌باشند. اگر از طرفداران ساعت های هوشمند سامسونگ هستید، رایج ترین مشکلات سامسونگ گلکسی واچ و نحوه رفع آن‌ها را از دست ندهید.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که ساعت هوشمند معمولاً تمام ویژگی های یک مچ بند هوشمند را دارد حتی بیشتر. در ادامه برخی از مهم‎‌ترین قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند را آورده‌ایم پس همراه ما باشید.

دیگر قابلیت‌های جذاب و منحصر به فرد ساعت‌های هوشمند

• برخی از ساعت‌های هوشمند فضایی برای اسلات سیم کارت دارند و به کاربران اجازه می‌دهند تا در صورت نیاز به تماس‌های خود پاسخ دهید و پیامک‌ها را دریافت نمایند.

• پشتیبانی از شبکه‌ی ارتباطی WiFi به شما این امکان را می ‌دهد تا به سادگی تصاویر پس زمینه را شخصی سازی کنید و بدون نیاز به گوشی موبایل برخی از نرم افزارهای روی ساعت را آپدیت کنید.

• پشتیبانی از شاتر دوربین سبب شده تا پس از تنظیم گوشی موبایل خود از طریق ساعت عکس بگیرید. (لازم به ذکر است این قابلیت در برخی مچ بندها نیز وجود دارد.به عنوان مثال مچ بند هوشمند شیائومی Mi Band 5 از این قابلیت بهره‌مند است)

• پشتیبانی از شبکه‌ی ارتباطی 4G LTE که به هنگام وجود سیم کارت قابل استفاده است.( لازم به ذکر است که تمام ساعت‌های هوشمند سیم کارت خور تنها با سیم کارت‌های مغناطیسی سازگارند که در حال حاضر در ایران وجود ندارد.)

مچ بندهای هوشمند معمولا فاقد ویژگی‌های ذکر شده در بالا می‌باشند و بسیار ساده‌تر طراحی شده‌اند.

برای خواندن درباره‌ی مقایسه دو ساعت پرطرفدار از کمپانی محبوب اپل به مقاله‌ی “مقایسه اپل واچ سری 7 با سری 6” مراجعه کنید

بررسی باتری دو اکسسوری پرطرفدار

شاید از همان ابتدا تصور کنید ساعت‌های هوشمند مجهز به باتری‌هایی با بالاترین میزان ظرفیت می‌باشند. این تفکر کاملا درست است زیرا  ساعت‌های هوشمند بزرگ‌تر و فضای بیشتری برای بکارگیری باتری دارند.

عکس ساعت هوشمند یا اسمارت واچ

همانطور که گفته شدساعت‌های هوشمند معمولا دارای باتری‌هایی با ظرفیت بالا می‌باشند و حتی در اندازه‌ای بزرگ‌تر نسبت به مچ بندها طراحی شده‌اند. اما به دلیل پشتیبانی از ویژگی‌های پیشرفته متعدد، صفحه نمایش لمسی رنگی بزرگ و همیشه روشن و فعالیت‌های پیچیده معمولا طول عمر باتری ساعت‌های هوشمند کوتاه‌تر است. به طور معمول و به احتمال زیاد پس از استفاده روزمره نیاز به شارژ مجدد دارند. در مقابل اما مچ بندهای هوشمند می‌توانند با یک بار دریافت شارز بین 2 تا 5 روز برای انجام فعالیت‌های روزمره دوام بیاورند.

قیمت گذاری ساعت و مچ بند هوشمند

قیمت هر کدام از این گجت‌ها با توجه به نوع برند و مدلی که دارند، متغیر است. با این حال ساعت‌های هوشمند از قیمت بیشتری برخوردار هستند. در حال حاضر اگر بودجه‌ی شما محدود است بهتر است به خرید مچ بند هوشمند بپردازید تا اینکه تن به خرید ساعت هوشمند ارزان قیمت بدهید. زیرا ساعت هوشمند ارزان قیمت انتظارات شما را برآورده نمی‌سازد و شما را از خرید خود ناامید می‌کند. به طور کلی ساعت‌های هوشمند معمولاً از مچ بندهای هوشمند گران‌تر هستند.

کدام را بخریم؟ ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند

همانطور که مشخص است مچ بند هوشمند برای ردیابی تناسب اندام، پیاده روی، دویدن و فعالیت‌هایی از این دست مناسب است. به همین دلیل دارای بندهای لاستیکی می‌باشد. این موضوع به کاربران این امکان را می‌دهد تا در روزمره بتوانند به راحتی مچ بند را بپوشند و از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند. این در حالی است که ساعت‌های هوشمند برای موقعیت‌های خاص مانند مجالس، جلسات، رویدادهای مهم مناسب‌تر است. علاوه بر این قابلیت‌های بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد که در صورت اولویت داشتن می‌تواند یک انتخاب جذاب باشد.

طرفداران ساعت های هوشمند اپل “اپل واچ سری 6 چه ویژگی های منحصر بفردی دارد؟” بخوانند

اگر پس از مطالعه‌ی این مقاله قصد خرید هر کدام از این دو گجت زیرا دارید، ما پیشنهاد می‌کنیم که حتما به فروشگاه اینترنتی مبیت سر بزنید و پس از انتخاب ساعت یا مچ بند هوشمند مدنظر خود، نقد و بررسی‌های آن را مطالعه کرده تا انتخابی هوشمندانه و درست را داشته باشید.

پرسش‌های متداول کاربران هنگام خرید اسمارت واچ و مچ بند هوشمند

آیا بند ساعت و مچ بند قابل تعویض است؟

در بیشتر مدل‌های این دو گجت امکان تعویض بندشان وجود دارد. با این حال پشنهاد می‌کنیم پس از اطمینان از انتخاب خود، برای خرید محصول موردنظر حتما ویژگی‌های ذکر شده را مالعه کنید.

کدام ساعت هوشمند از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؟

این قابلیت نیز کاملا به مدل گجت شما بستگی دارد. به همین دلیل پس از تایید انتخاب خود و هنگام خرید گجت مورد نظر، حتما نقد و بررسی یا ویژگی‌های آن را در سایت مطالعه کنید. ( لازم به ذکر است پشتیبانی از زبان فارسی برای منو نیست اما اطمینان حاصل کنید که اعلان‌ها با متن فارسی کامل نمایش داده می‌شوند.

مچ بند و ساعت هوشمند از چه طریق به دستگاه ما متصل می‌شوند؟

هر دو گجت هوشمند از فناوری بلوتوث پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل از طریق به دستگاه‌های مورد نظر شما متصل می‌شوند. در این جا بهتر است بدانید که برخی از ساعت‌ها از سیستم عامل انحصاری خود کمپانی بهره‌ برده‌اند. این موضوع به این معنی است که حتی با وجود پشتیبانی بلوتوث به علت عدم سازگاری سیستم عامل‌ها، ساعت به گوشی شما متصل نمی‌شود. چنانچه قصد خریدساعت هوشمند سامسونگ مدل Galaxy Watch4 R860 40mm با سیستم عامل منحصر به فرد را دارید، از سازگاری آن با تلفن همراه خود مطلع شوید.

آیا ساعت یا مچ بند هوشمند قابلیت مکالمه دارد؟

برای مچ بندها این قابلیت وجود ندارد. با این حال برخی از ساعت‌ها مجهز به میکروفون می‌باشند که به شما اجازه می‌دهد تا به تماس‌های خود پاسخ دهید. اگر قصد خرید ساعتی با قابلیت مکالمه دارید، از داشتن میکروفون آن اطمینان حاصل کنید.

منابع: dignited.com

مریم هوشمند

من مریم هوشمند هستم و علاقه ی زیادی به خواندن کتاب و افزایش اطلاعات عمومی دارم. در حال حاضر در دو بخش مورد علاقم کتابخوانی و مد و فشن فعالیت می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا