اخبارفناوری

رونمایی از پردازنده Nvidia RTX A5500

امروز Nvidia از یک پردازنده جدید رونمایی کرد که در خانواده RTX 4000 قرار می‌گیرد. این پردازنده گرافیکی در چندین نسخه برای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای ارائه شده و RTX A5500 نامیده می‌شود. Nvidia RTX 5500 مبتنی بر پردازنده گرافیکی GA102 است با 10240 هسته CUDA است. این همان پیکربندی است که در RTX 3080 Ti هم استفاده شده بود.

با این حال این پردازنده گرافیکی قادر است از حافظه ECC Code برای شناسایی و اصلاح خطاهای موجود در داده‌های گرافیکی استفاده کند. هرچند این ویژگی برای گیمرها چندان اهمیتی ندارد؛ اما برای افرادی که با استفاده از کامپیوتر، کارهای حرفه‌ای گرافیکی انجام می‌دهند، اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر جزء آن دسته از کسانی هستید که از کامپیوتر برای شبیه‌سازی، طراحی سه بعدی، یادگیری ماشین و مواردی از این دست استفاده می‌کنید، تصحیح خودکار خطاها می‌تواند تا حد زیادی دقت کار شما را بالا ببرد.

A5500 دارای 24 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR6 است که می‌توانید با استفاده Nvidia NVLink آن را تا 48 گیگابایت افزایش دهید و یا اینکه به GPU دوم متصل کنید. علاوه بر این قدرت RTX A5500 در ردیابی پرتو، در مقایسه با نسل قبلی خود، حدود دو برابر است. همچنین می‌تواند کارهای مربوط به یادگیری ماشین را با سرعتی حدود 12 برابر بیشتر از نسل قبلی خود انجام دهد. در کنار این موارد، به لطف مجازی‌سازی این محصول، چندین کاربر می‌توانند از یک کارت گرافیک واحد، از راه دور استفاده کنند.

انویدیا یک نسخه مخصوص لپ تاپ RTX A5500 را هم رونمایی کرده است. این پردازنده گرافیکی بر اساس تراشه GA103 توسعه داده شده و شباهت زیادی به RTX 3080 Ti دارد. به علاوه دارای 7424 هسته CUDA است که تقریبا 30 درصد از نسخه دسکتاپ کمتر است. این کاهش تعداد هسته‌ها باعث شده که دقت نسخه مخصوص لپ تاپ A5500 هم از 34.1 به 24.7 کاهش پیدا کند. این پردازنده گرافیکی دارای 16 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR6 VRAM است و از قابلیت ECC پشتیبانی نمی‌کند.

هنوز درباره قیمت پردازنده گرافیکی Nvidia RTX A5500 هیچ صحبتی نشده است. با این حال باید بدانید که این پردازنده‌ها چندان ارزان نیستند و در صورتی که بودجه کافی برای خرید آن ندارید، می‌توانید از گزینه‌های جایگزین که در مقاله راهنمای جامع خرید کارت گرافیک معرفی شده‌اند، استفاده کنید. همچنین گفته می‌شود که نسخه دسکتاپ این پردازنده احتمالا در سه ماهه دوم سال 2022 به بازار عرضه خواهد شد.

منبع: gsmarena

زهرا خداکرمی

یک دیجیتال مارکتر فارغ التحصیل نرم افزار که عاشق هوش مصنوعی و حل مسئله و چالش های جدیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا