دانستنی موبایل

علت نداشتن آنتن در موبایل ؟ برطرف کردن مساله نداشتن آنتن در موبایل

در خیلی از مواقع بعد از آسیب دیدن موبایل و یا بدون هیچ دلیل به خصوصی آنتن موبایل ضعیف می شود و یا کلا می پرد. این یعنی سیم کارت درون موبایل توانایی استفاده از پوشش شبکه ای را ندارد. وقتی موبایل آنتن نداشته باشد گام نخست بررسی نامبرسریال IMEl می باشد برای این کار باید کد #۰۶# * را بگیرید. در صورتی که عیب از آنتن موبایل باشد در عوض نشان دادن کد انحصاری موبایل، علامت سوال یا اعداد 12345 یا “no serial” نشان داده می شود.

به اصطلاح در این مورد بیان می گردد که موبایل Rpl پرانده است و بایستی IMEI  اصلاح شود. در صورتی که پس از بررسی IMEI سریال موبایل موجود بود و نشان داده شود و همچنان آنتن نداشته باشید باید به گام بعدی بروید. به بخش تنظیمات بروید. اکنون به بخش شبکه بروید و در بخش سرچ مود دست را برگزینید. در بخش بعدی شیوه انجام تست توضیح داده خواهد شد.

موبایل های غیر فعال در شبکه

موبایل هایی که سریال نامبر به عبارتی IMEI آنها عیب پیدا کرده است و مورد تایید شبکه نمی باشد. با این وجود موبایل روشن می گردد اما آنتن ندارد. عموما اگر این موبایل ها با سیم کارت روشن گردند، پیغامی تحت عنوان “SIM Card Registration Failed”  روی نمایشگر نشان داده می شود. در این صورت باید شماره سریال موبایل IMEI، بوسیله شرکت مخابرات به شبکه وارد گردد و یا آن را بوسیله جعبه های نرم افزاری که با تعمیرهای نرم افزاری موبایل در ارتباط است، تعمیر کنید.

انواع مسائل در ارتباط با آنتن موبایل

این مسائل به قرار زیر است:

  • آنتن دهی آنی: آنتن در زمان روشن شدن موبایل موجود است و به مرور زمان آنتن قطع می گردد و گوشی دیگر آنتن ندارد. در این حالت می توان حدودا اطمینان حاصل کرد که مساله در ارتباط با آی سی PFمی باشد. افراد تعمیرکار گوشی اطلاع دارند که آی سی PF در برد و نقشه شماتیک گوشی، به اسم RF PA نشان داده می شود. بعضی وقت ها ایرادهای نرم افزاری سبب ایجاد مشکل می گردد و برای حل عیب احتیاج به بهره گیری از جعبه تعمیرات گوشی و اصلاح فایل PM می باشد. همه سازوکار عملیات در ارتباط با اصلاح نرم افزاری از راه جعبه های در ارتباط با تعمیرات نرم افزاری گوشی می باشد.
  • آنتن دهی ظاهری: این گزینه را به اسم آنتن دهی کاذب عنوان می کنند. در این حالت موبایل ظاهرا دارای آنتن است اما نه امکان برقراری تماس وجود دارد و نه می توان شماره ای با گوشی گرفت. مساله آنتن کاذب بیشتر در موبایل های برند سامسونگ مشاهده می گردد. اگر این مساله بوجود آمد می توان با کمک عوض کردن آی سی PF و بعضی وقت ها با کمک هیترف مساله آی سی را مرتفع نمود. اگر مساله آنتن کاذب روی موبایل های نوکیا ایجاد شد باید مساله مشکل را از راه تعمیرات نرم افزاری حل نمود.
  • شرایط بدون آنتن موبایل (offline): در همه اسمارت فون های حال حاضر بدون آنکه موبایل سیم کارت را شناسایی کند و آنتن داشته باشد، می توان به منوی موبایل و ابزارهای آن ارتباط پیدا کرد. مثلا در خصوص موبایل های آیفون، در صورتی که No SIM  روی صفحه نمایش موبایل نمایان شد به این معناست که موبایل سیم کارت را نیاز ندارد. در صورتی که عبارت Searching در حالی که سیم کارت داخل موبایل است، روی صفحه نمایش مشاهده شود مساله از تنظیم نبودن تاریخ و زمان موبایل است. تلاش کنید بعد از تنظیم زمان و تاریخ مجدد ارزیابی کنید که موبایل از مود Searching خارج گردیده است یا نه؟ بعضی وقت ها سیم کارت درون موبایل می باشد و عبارت های نشان داده شده روی موبایل مابین Searching و No service متغییر می باشد. در این مود با درصد اطمینان زیادی مساله در ارتباط با آی سی آی سی موبایل می باشد و عیب سخت افزاری است. اگر قصد دارید بدانید مساله نرم افزاری می باشد یا نه بایستی از راه زیر پیش رفت:
  • گام نخست: به قسمت تنظیمات بروید. گام سوم: روی تب جنرال بروید. گام دوم : روی گزینه About بروید. قدم سوم: در صورتی که در گزینه Modem Firmware بتوان سریال Base Band را ببنید، مساله نرم افزاری و در حالتی جز این به احتمال زیاد مساله موبایل سخت افزاری می باشد.

الان برای حصول اطمینان از اینکه مساله در ارتباط با Base Band می باشد یا نه بایستی از راه زیر پیش رفت:

گام نخست: به بخش تنظیمات بروید

گام دوم: روی تپ Carrier بروید.

گام سوم: پس از مدتی بایستی لیست اپراتورها نشان داده می گردد.

گام چهارم: در صورتی که Carrier نشان داده نشود، بایستی سرچ اپراتورها را به حالت دستی تغییر داد و در انتظار یافتن شبکه باشید.

گوشی های موبایل به همراه تخفیف های ویژه مبیت را ببینید : قیمت گوشی 

گام چهارم: در صورتی که مورد Carrier را نتوانستید در لیست منوی تنظیمات مشاهده کنید و یا پس از ورود به Carrier لیست اپراتورها قابل دیدن نمی باشد، مساله موبایل شما سخت افزاری می باشد و فقط با عوض کردن آی سی Base Band می توانید موبایل را تعمیر کنید که برای این کار می توان به قسمت تعمیرات آیفون کوک گوشی مراجعه نمود.

در حالت کلی مسائل در خصوص سخت افزار گوشی را می توان به چند بخش گروه بندی نمود:

  • مسائل در ارتباط با آنتن
  • مسائل در ارتبا با محل آنتن هوایی
  • مسائل در ارتباط با سوییچ آنتن
  • مسائل در ارتباط با فیلتر lna
  • مسائل در ارتباط با آی سی rf
  • مسائل در ارتباط با آی سی pf

مساله مهم برای بعضی از موبایل ها، ترکیب سوییچ آنتن با آی سی pfمی باشد که به اسم ic fem نمایش داده می شود. محل آنتن هوایی جایگاه اتصال تقویت کننده جی اس ام به موبایل می باشد که مابین آنتن اصلی موبایل و سوییچ آنتن قرار داده می شود که اگر آب یا ضربه بخورد، کلید درون آن آسیب می بیند و سبب ضعف و رفتن آنتن می گردد که برای تعمیر آن باید این قطعه را سیم کشی نمود. در هر حال ضروری است که در صورت ایجاد مشکل در سخت افزار، موبایل را به تعمیرات گوشی ارجاع دهید.

پیدا کردن مشکل آنتن موبایل در خانه

اکنون که اندکی در خصوص دلایل آنتن ندادن موبایل آگاهی پیدا کردیم ضروری است ترفندهایی برای پیدا کردن عیب آنتن در خانه هم توضیح دهیم. به جهت آنکه بتوان اسمارت فونی با مشکل آنتن در منزل را عیب یابی کنید، ضروری است قدم های زیر را به ترتیب پیش بروید:

قدم نخست: از شدت اصلی سیگنال آنتن خود آگاهی پیدا کنید.

در این بخش ضروری است پیش از هر فعالیتی مقدار آنتن اصلی (شدت سیگنال واقعی) را برای موبایل خود به دست آورید. اصولا سیگنال را با واحد دسی بل نشان می دهند. این یکا را می توان به حالت رادیویی سیگنال بر هر میلی وات تعریف نمود. در صورتی که قصد دارید شدت سیگنال اصلی شما چه میزان است بایستی به بخش منوی اندورید خود رفته و مورد Status را برگزینید. برای اینکار فقط نیاز است منوی تنظیمات موبایل را بگشایید و صفحه را به قسمت پایین حرکت دهید. اکنون باید SIM Status را برگزینید. صفحه ای به شما نشان داده می شود که در آن در زیر فیلد Signal Strength طیفی از عددها با یکای dB نوشته شده است.

برطرف کردن مساله آنتن موبایل

این عددها میزان سیگنال آنتن موبایل شما را نمایش می دهد. در صورتی که عدد نشان داده شده عددی نزدیک به 60- dB است به این معناست که شدن سیگنال در نهایت آنتن شما برای گرفتن در فرستادن به شبکه میزانی نزدیک به میزان اعلای خود می باشد. در صورتی که میزان سیگنال نمایشی روی موبایل شما مقداری پایین تر از 100- dB  است، می توان شدت سیگنال را خیلی نامطلوب لحاظ کرد. در این شرایط بایستی بعضی فعالیت های دیگر را برای بهتر شدن آنتن موبایل خود و برطرف کردن مساله آنتن موبایل صورت دهید.

قدم دوم: مراجعه به فضای باز

وجود دیوار و جسم هایی که بین شما و برج ارسال سیگنال آنتن می باشد می تواند روی شدت سیگنال و قدرت آنتن گوشی شما اثر بگذارد. در این حالت موبایل نمی تواند به شبکه وصل گردد و امکان دارد در حالی که آنتن دو خط یا بیشتر را نشان می دهد امکان برقراری تماس نداشته باشید. برای آنکه بفمید ایراد از موبایل شما است یا مشکل فضایی است که داخل آن هستید گوشی خود را به فضای باز ببرید و تلاش کنید با آن تماس بگیرید. با این کار شما به احتمال زیاد ارسال و دریافت سیگنال هایی با قدرت زیادتر روی موبایل خود را خواهید داشت. در صورتی که با این کار نیز آنتن گوشی بهتر نشد بایستی به قدم بعدی مراجعه نمایید.

قدم سوم: موبایل خود را ریست نمایید

یکی از بهترین راهکارها برای برطرف کردن مساله آنتن موبایل ریست نمودن آن می باشد. وقتی که موبایل را ریست می نمایید موبایل و سیستم عامل آن رفرش می شوند. در این شرایط بار دیگر موبایل شبکه جستجو می نماید. این عمل اساسا برای یافتن شبکه آنتن گوشی پاسخ می دهد، با وجود اینکه ریست کردن گوشی شما امکان دارد فقط به حالت موقتی مساله آنتن را حل نماید. ریست نمودن موبایل برای گرفتن آنتن برای افرادی که به دفعات زیاد با مساله آنتن موبایل رو به رو می شوند راهکار ساده و با سرعتی می باشد. اگر عیب آنتن موبایل با ریست کردن آن نیز برطرف نشد، باید به قدم بعدی عیب یابی آنتن موبایل بروید.

قدم چهارم: موبایل را به مود پرواز برده و پس از 30ثانیه آن را از مود پرواز خارج کنید.

خیلی از کاربران موبایل های اسمارت فون بیان کرده اند که در زمان رویارویی با مساله آنتن موبایل فقط با بردن موبایل به حالت پرواز  (Airplane Mode) توانسته اند مساله آنتن موبایل را برطرف نمایند. به جهت آنکه بتوانید یک موبایل اندرویدی را به حالت پرواز ببرید، می توانید صفحه اعلان های موبایل را به طرف پایین بکشید و در پی آیکون Airplane باشید

برطرف کردن مساله آنتن موبایل

روی آیکون حالت پرواز بزنید و آن را روشن نمایید و برای 30 ثانیه تحمل کنید. بعد از گذشت 30 ثانیه می توان حالت پرواز را غیرفعال نماید و آن را off کنید. وقتی که موبایل از حالت پرواز خارج شد، سیستم عامل در پی شبکه های آنتن موجود است و با احتمال مطلوبی می تواند این شبکه ها را بیابد و به آنها وصل گردد. در صورتی که با این کار مساله آنتن موبایل حل نگردید، به قدم بعدی بروید.

قدم پنجم: سیم کارت را مدیریت کنید.

برخی اوقات حتی با وجود اینکه سیم کارت به درستی داخل اسلات خود قرار گرفته است، موبایل نمی تواند سیگنال آنتن را بیابد و این مساله سبب می گردد که پیام خطایی مبنی بر پیدا نشدن آنتن نشان داده می شود. برای برطرف کردن این عیب بایستی سیم کارت را با دقت از جای خود خارج کنید و بعد آن را یکبار دیگر وارد اسلات نماید. در صورتی که حس می کنید بعد از وارد کردن مجدد سیم کارت، سیم کارت داخل براکت خودش حرکت می نماید بایستی موبایل را برای ارزیابی های بیشتر پیش تعمیرکاران موبایل ببرید. برای درک این مطلب که حرکت سیم کارت داخل براکتش باعث از بین رفتن می گردد یا نه، می توانید بعد از قراردادن سیم کارت داخل اسلاتش آن را اندکی حرکت دهید، در صورتی که در زمان حرکت آنتن موبایل پرید، می توانید اطمینان حاصل کنید که مساله آنتن موبایل از براکت سیم کارت است.

 

اگر اطمینان دارید که مساله از براکت سیم کارت است، بایستی موبایل را به گارانتی آن بسپارید تا آن را برای وجود مسائل احتمالی در ساخت ارزیابی کنند. برای برطرف کردن موقتی مساله می توانید با کمک یک بخش کاغذ سیم کارت را داخل جایگاه نگهدارید.

راهکار ششم: برگزیدن خودکار شبکه موبایل

با کمک این راهکار، شبکه های موبایلی به حالت اتوماتیک سرچ و تنظیم می گردد و برای حل این مساله کمک خواهد کرد. برای برگزیدن خودکار شبکه موبایل، باید مرحله های زیر را پیش بروید:

  • به منوی تنظیمات موبایل بروید.
  • در پی شبکه تازه موبایل بگردید و روی آن تپ کنید.
  • روی شبکه های موبایل (mobile networks) تپ نمایید.
  • روی اپراتورهای شبکه که در این صفحه تا خود موبایل در پی سیگنال های آنتن موجود در نزدیکی شما بگردد و آنها را بیابد.

 

در این بخش موبایل شروع به جستجو اتوماتیک به دنبال شبکه می کند و تلاش می کند به یکی از آنها که شدت سیگنال بیشتری دارد وصل شود. در صورتی که مساله آنتن ندادن موبایل شما مربوط به بخش سخت افزار نباشد، با درصد مطلوبی در این بخش مساله حل خواهد شد.

قدم هفتم: سیستم عامل موبایل را به روزرسانی نمایید.

برای آنکه موبایل بتواند به طور مناسب آنتن های کناری خود را بیابد و به آنها وصل گردد باید سیستم عامل آن دائما آپدیت باشد. در صورتی که با طی کردن مرحله های پیش مساله پریدن آنتن موبایل و یا آنتن ندادن موبایل برطرف نگردید، سیستم عامل بهبودهایی را برای برطرف نمودن باگ ها و حل مشکل ایجاد می کند.

برطرف کردن مساله آنتن موبایل

این بهبودها فقط در شرایطی میسر است که سیستم عامل موبایل شما بروز باشد و نوین ترین ورژن سیستم عامل روی موبایل نصب گردیده باشد.

قدم هشتم مرحله پایانی: برگشت به تنظیمات کارخانه

در صورتی که هیچ یک از مرحله های بیان شده برای یافتن عیب آنتن موبایل ثمر نداشت، باید موبایل را به تنظیمات کارخانه بازگشت دهید. هر وقت که موبایل خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید، سیستم عامل را دقیقا به همان مودی می برید که موقع خرید موبایل داشته است. در صورتی که این بخش را پیاده نمایید همه اطلاعات شما از روی موبایل پاک خواهند شد.

برطرف کردن مساله آنتن موبایل

همچنین باید دانست که با برگرداندن موبایل به تنظیمات کارخانه، همه برنامه های کاربردی نصب گردیده روی موبایل نیز پاک می شوند و فقط اطلاعات درون کارت SD می مانند. به این ترتیب پیش از آنکه موبایل را به تنظیمات کارخانه ببرید، باید همه اطلاعات داخل موبایل خود را پشتیبان گیری نمایید و آن را برای ریستور کردن مجدد، نزد خود نگهدارید. در صورتی که بعد از طی مرحله های ذکر شده در بالا عیب آنتن موبایل حل نگردید باید آن را برای عیب یابی پیشرفته تر پیش کارشناسان تعمیر موبایل ببرید.

 

پرسش های رایج در خصوص عدم آنتن دهی موبایل

  • آنتن موبایل به چه نحوه فعالیت می کند؟

برای جابه جایی یا گرفتن سیگنال های رادیویی، موبایل ها حداقل دارای یک آنتن رادیویی می باشند. بعد آنتن مخابراتی، موج رادیو را به موبایل همراه شما انتقال می دهد که آن را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل نماید و مجدد به صدا برمی گردد. در تصویر اصلی خود، دقیقا مانند یک واکی – تکی فعالیت می کند.

  • چرا سیگنال موبایل من کم قدرت است؟

علت این موضوع این است که بعضی منطقه ها سیگنال 3G با قدرت بیشتری دارند و بعضی منطقه ها به علت فاصله کم با آنتن مخابراتی تکنولوژی در ارتباط با سیگنال شبکه 4G  یا LTE قوی تر می باشند. به جهت اینکه نگرانی های شما کاهش یابد به منو تنظیمات  ← Cellular ← Cellular Data Option ← Voice & Data رفته و مساله را ارزیابی کنید.

  • به چه نحو می توانم آنتن موبایل خود را چک کنم؟

چگونه می توان بیان داشت موبایل، آنتن مناسبی دارد یا نه.

  • تعداد میله های آنتن روی صفحه موبایل خود را ارزیابی کنید.
  • تعداد میله های آنتن دهی موبایل خود را با تعداد میله های آنتن موبایل دیگری از همان خط موبایل و ترجیحا همان مدل قیاس کنید.
  • مقدار تماس دریافتی در قسمت هایی که به صورت دائم از موبایل خود استفاده خواهید نمود را مورد سنجش قرار دهید.
  • با خاموش و روشن کردن موبایل اصلاحات Power cycle را انجام دهید.

 

  • به چه نحو می توانم مساله آنتن دهی را در موبایل اندروید خود برطرف کنم؟
  • در قسمت شماره گیر موبایل خود *#*# 4636 #*#* را تایپ نمایید این شماره را بزنید و در انتظار نتیجه باشید.
  • حالا یک منوی آزمایش روی صفحه موبایل خود می گیرید.
  • تست پینک را ران نموده و بعد از لیست کشویی GSM Auto (PRL)را برگزینید.
  • بروی مورد خاموش کردن درایو بزنید.
  • به چه نحوه می توان سیگنال و آنتن موبایل خود را تازه سازی نمایم؟

بعضی وقت ها موبایل شما در حال یافتن نزدیکترین برج مخابراتی می باشد و روی این حالت قفل می کند و به جهت ایجاد ارتباط با قدرت بایستی سیگنال دهی را جدید سازی نمایید. برای این عمل موبایل خود را در حالت کلی راه اندازی دوباره نمایید، یا با بردن آن روی مود هواپیما (اگر موبایل شما این توانایی را داشته باشد) برای یک ثانیه و بعد خاموش نمودن آن می توانید به آسانی آنتن موبایل خود را تازه سازی نمایید.

  • به چه نحو می توانم سیگنال موبایل خود را تقویت کنم؟

7راهکار برای تقویت قدرت سیگنال موبایل به حالت رایگان وجود دارد.

  • ارزیابی کنید موبایل شما سالم باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که نرم افزار در موبایل شما آپدیت باشد.
  • فقط در زمان وصل شدن به اینترنت مطمئن، از تماس وای فای بهره بگیرید.
  • در صورتی که موبایل شما میله های آنتن را نمایش می دهد LTE را از حالت فعال خارج کنید.
  • موبایل خود را به یک موبایل جدیدتر ارتقا دهید.
  • در خصوص MicroCell از شرکت خدمات سیم کارت خود را سوال کنید.
  • اپراتور خط موبایل خود را عوض کنید.
  • آیا برنامه ای موجود است که سیگنال را تقویت نماید؟

نرم افزارهایی مانند Network Booster Free وجود دارند که برای تقویت سیگنال موبایل شما می توانند راهگشا باشند. جدای از این مساله که این یک نرم افزار تقویت کننده سیگنال برای موبایل اندرویدی شما است. این اپلیکیشن هزینه ای ندارد، به این ترتیب احتیاجی نیست برای داشتن سیگنال های شبکه بهتر پول خرج کنید.

  • آیا تقویت کننده های آنتن موبایل مشکل را حل می کنند؟

بله، تقویت کننده های سیگنال موبایل ما کار می کنند تا وقتی که بیرون از منزل، سیگنال وجود داشته باشد، آنها می توانند آن سیگنال را تا 32 برابر ضرب کنند تا بتوانند درون منزل، دفترها، و وسایل نقلیه، سیگنال با قدرت بیشتری داشته باشند و تماس های با کیفیت بالایی گرفته شود. بدون وجود سیگنال در فضای خارج از ساختمان، هیچ تقویت کننده موبایلی قادر به کار نخواهد بود.

  • تقویت کننده های موبایل در قسمت های روستایی نیز کارایی دارند؟

آیا تقویت کننده های موبایل در قسمت های روستایی فعالیت می کنند؟ بله، در اصل خیلی از افراد در کابین ها یا قسمت های بیرون از شبکه از یک تقویت کننده، استفاده می کنند تا بتوانند تماس برقرار کنند و از درون منزل های خود پیام بفرستند. هر تقویت کننده weBoost یک آنتن خارجی دارد که سیگنال خارجی ضعیف را می گیرد و بعد بوسیله تقویت کننده آن را تقویت نماید.

  • کد دستوری 873283## چه فعالیتی انجام می دهد؟

# 873283 ## به آسانی برای آپدیت PRL موبایل ها مورد استفاده قرار می دهد. این بوسیله اپراتور شما تولید گردیده است و در زمان اتصال موبایل شما به برج مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد، این مساله نشان دهنده این است که کدام باند رادیویی، زیر باند و شناسه ارائه دهنده خدمات سرچ می گردند، بعد به موبایل اجازه می دهد تا به برج مخابراتی مناسب وصل گردد. این سرویس هزینه ای ندارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا