سبک زندگی

محدوده صدای خطرناک برای گوش؛ باید ها و نبایدهای استفاده از هدفون

گوش کن ولی مواظب باش!

زندگی جوامع و افراد روز به روز بیشتر با فناوری پیوند می‌­خورد و استفاده از هدفون ها نمونه­‌ای از این سبک زندگی جدید است. هدفون ها به ما امکان می‌­دهند تا از موسیقی لذت ببریم و در هر شرایط و مکانی با دیگران صحبت کنیم. به خصوص در شرایط جدید جهان و پاندمی کرونا، بیشتر وقت افراد در جلسات مجازی می­‌گذرد و آنها مجبور به استفاده از هدفون هستند. اگر چه استفاده از این وسایل بسیار راحت است ولی سوالاتی درباره امن بودن آن وجود دارد. برای مثال، صدای خطرناک برای گوش انسان کدام است یا چگونه باید از شنوایی خود محافظت کرد؟ همچنین، باید بدانید که میزان امن صدا چقدر است و چه زمانی باید هدفون را کنار بگذارید و به گوش خود استراحت دهید.

تاثیرات سروصدا بر افراد مختلف، متفاوت است. گوش برخی افراد نسبت به صداهای بلند، به خصوص در فرکانس­‌های خاص، حساس‌تر است. اما در کل، صداهای بلندی که برای مدت به نسبت طولانی ادامه داشته باشند، می­‌توانند به شنوایی آسیب بزنند.

گوش انسان تا چه فرکانسی را می‌شنود؟

ما صداهای مختلفی را هر روز از محیط اطرافمان می­‌شنویم، از جیک جیک گنجشک­‌ها هنگام صبح و صدای پیچیدن باد در درختان گرفته تا صدای موتور و ماشین در ترافیک و جیغ و گریه بچه ها. تمامی این صداها در محدوده شنوایی انسان هستند اما صداهایی نیز وجود دارند که برای شنوایی انسان خطرناک هستند و می توانند به از دست دادن شنوایی منجر شوند.

محدوده شنوایی به فرکانس و بلندی (یا شدت) صدا بستگی دارد. فرکانس به تعداد دفعاتی که یک موج صدا خودش را در هر ثانیه تکرار می‌کند، گفته می‌شود. فرکانس مانند یک بسته دریافت می‌شود و در مقیاس هرتز سنجیده می‌شود. بلندیی یا شدت صدا، میزان فشار موج صدا است که در مقیاس دسی بل سنجیده می‌شود.

محدوده نرمال یا صدای مجاز برای شنوایی انسان چیست؟

محدوده نرمال شنوایی برای انسان بین 0 تا 140 دسی بل است. اگرچه هر صدایی که بیش از 85 دسی بل باشد می‌تواند به شنوایی آسیب برساند یا به عبارت بهتر جزو صدای خطرناک برای گوش محسوب می‌شود (البته به تعداد دفعات و میزان زمان مواجهه با آن صداها بستگی دارد). برای مثال، آژیر خطر، ماشین آلات سنگین جز صداهای معمول بالاتر از 85 دسی بل هستند.

فرکانس‌هایی که انسان می‌تواند بشنود

محدوده صدای گوش انسان در مقیاس هرتز از حدود 20 هرتز شروع می شود. بالاترین فرکانسی که ممکن است یک انسان بشنود، 20000 هرتز است. تمام فرکانس هایی که زیر 20 هرتز باشند، فروصوت و آنهایی که بالای 20000 هرتز باشند را فراصوت می نامند. 20 و 20 هزار هرتز مرز شنوایی نرمال انسان را تشکیل می دهند ولی سیستم شنوایی ما معمولا به فرکانس های بین 2000 تا 5000 حساس است.

صدای خطرناک برای گوش کدام اند؟

هدفون یا هندزفری؟

CDC اطلاعات دقیقی درباره فعالیت­‌های روزمره و میزان صدا یا میزان دسی بل مرتبط با آنها را ارائه داده است.

در کل صداهای بالاتر از 85 دسی بل خطرناک هستند. اما این محدوده خطرناک به این بستگی دارد که چه میزان و برای چه مدت در معرض سر و صدا هستید و آیا محافظ صدا مانند گوش پوش یا گوشگیر استفاده می­‌کنید یا خیر.

صداهایی که بالای 85 دسی بل هستند، عبارتند از:

• ترافیک سنگین، رستوران شلوغ، موتور دستگاه چمن زن

• مترو، گفتگو با جیغ و داد

• موتور سیکلت

• مراسم رقص مدرسه

• اره برقی، برگ روب بادی، اسنوموبیل

• جمعیت حاضر در ورزشگاه، کنسرت راک یا سمفونی

• مسابقات اتوموبیل رانی

• شلیک اسلحه در فاصله 100 فوت

محدوده صدای خطرناک برای گوش چند دسی بل است؟

یکی از موارد مهمی که هنگام استفاده از هدفون باید به آن توجه داشت این است که دستگاه­‌های شخصی تا ماکزیمم صدای 105 تا 110 دسی بل را پوشش می‌­دهند. برای مثال، شنیدن صداهای بالاتر از 85 دسی بل (مانند دستگاه برگ روب) برای بیشتر از دو ساعت می­‌تواند به گوش آسیب برساند و جزو محدوده صدای خطرناک برای گوش محسوب می‌شود. جالب اینجاست که گوش دادن به صدای 105 تا 110 دسی بلی می­‌تواند در عرض پنج دقیقه به گوش آسیب برساند. بعید است که صداهای کمتر از 70 دسی بل آسیب قابل توجهی به گوش بزنند.

توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد؛ زیرا حداکثر صدای دستگاه‌های شنیداری شخصی، بالاتر از آستانه شنوایی است و آسیب زننده است (هم در کودکان و هم در بزرگسالان). پس به عنوان کسی که از هدفون برای گوش دادن به موسیقی استفاده می­‌کنید، باید بدانید که امکان آسیب رساندن به گوش وجود دارد. همچنین، باید به تاثیر صدای هندزفری بر روی گوش واقف باشید زیرا استفاده طولانی مدت از این گجت‌ها سبب آسیب دیدن گوش شما می‌شود.

چه مدت گوش دادن به صدای بلند آسیب زننده است؟

علاوه بر بلندی صدا، مدت زمانی که در معرض این صداها هستید نیز اهمیت دارد و می‌­تواند منجر به آسیب رساندن به گوش شود. برای مثال، انجمن سلامت و امنیت مشاغل، صاحبکاران را ملزم به تهیه محافظ گوش و شنوایی برای کارمندانی کرده است که به طور متوسط برای بیش از هشت ساعت در معرض صدای 85 دسی بل هستند. اگر چه این مدت زمان طولانی به نظر می‌رسد ولی باید بدانید اگر با هدفون تنها برای کمتر از یک ساعت به موسیقی با صدای کمی بیشتر گوش دهید، امکان آسیب دیدن گوش وجود دارد. بنابراین، باید علاوه بر میزان صدا به مدت زمان گوش دادن به موسیقی با صدای بلند نیز توجه داشت.

از کجا متوجه شویم که محدوده صدای خطرناک برای گوش چقدر است؟

محدوده صدای خطرناک برای گوش چقدر است؟

برای پی بردن به صدای خطرناک برای گوش می­‌توانید به موارد زیر دقت کنید:

• برای حرف زدن یا شنیدن صدای فرد دیگری که با هم در حال گفتگو هستید، مشکل دارید

• صدا گوش شما را اذیت می­‌کند

• گوش شما بعد از شنیدن صدا، شروع به زنگ زدن می­‌کند

• بعد از ترک محلی که سر و صدای بلندی دارد، گوش شما درست نمی‌­شنود و به اصطلاح دچار ناشنوایی موقت می­‌شوید

چطور از شنوایی مراقبت کنم؟

شنوایی ما ممکن است بخاطر صدای زیاد، و ترکیب میزان زیاد صدا و مدت زمان قرار گرفتن در معرض صدا، آسیب ببینند. برای اینکه از گوش‌های خود مراقبت کنید، به این نکات توجه داشته باشید:

• توجه کنید که برای چه مدتی به موسیقی گوش می­‌دهید و صدای موسیقی تا چه اندازه بلند است.

• بعد از مدت زمان طولانی گوش دادن به موسیقی، به گوش خود استراحت دهید و حتما از صدای بلند موسیقی دوری کنید و میزان صدا را در محدوده نرمال قرار دهید.

• اگر قرار است به رویداد ویژه‌ای بروید که احتمال قرار گرفتن در صدای بلند دائمی وجود دارد (مانند کنسرت یا مسابقات ورزشی)، گوشگیر یا هدفون به همراه داشته باشید. دستگاه‌های مختلفی برای حفاظت از گوش در برابر موقعیت­‌های آسیب‌رسان احتمالی وجود دارند. برای مثال، از هدفون‌های ساده فومی گرفته تا هدفون‌هایی که می‌­توانند جلوی نویز را بگیرند، یا قالب­‌های گوش مخصوص و طراحی شده توسط کارشناسان شنوایی سنج.

• اگر سوالی درباره استفاده صحیح از هدفون یا صدای خطرناک برای گوش دارید، حتما به شنوایی سنج یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. سلامت دستگاه شنوایی مهم و پیچیده است و همیشه روش‌هایی برای حفاظت از گوش و استفاده درست از هدفون وجود دارد.

چه کسانی در معرض خطر قرار دارند: گوش سپردن به صدای خطرناک برای گوش

اکثر ناشنوایی­‌هایی که بر اثر صداهای بلند اتفاق میفتند، به دلیل قرار گرفتن مکرر در محیط‌­هایی با میزان صدای متوسط در سالیان متمادی است و به خاطر قرار شنیدن تعداد محدودی صداهای بسیار بلند رخ نمی­‌دهند. پوشیدن محافظ صدا می‌­تواند از آسیب­‌های ناشی از صداهای متوسط و بلند جلوگیری کند.

اگر در محل کار شما میزان صدا در حد بالا و مضری است، بهتر است پیشگیری کنید و از وسایل محافظ گوش استفاده کنید. کسانیکه به خاطر شغلشان مرتب با سر و صدا در ارتباطند، عبارتند از:

• کسانیکه با ماشین آلات، خودروها، یا ابزار پر سر و صدا کار می‌­کنند، برای مثال کارگران ساختمانی، کارگران کارخانه‌­ها، کشاورزان، رانندگان کامیون، مکانیک‌ها، یا کارگران شاغل در محوطه فرودگاه‌ها.

• پرسنل نظامی

• پلیس‌ها و آتش نشانان

• موسیقیدان‌ها

محدوده صدای خطرناک برای گوش انسان

مشکلاتی که به دلیل استفاده طولانی مدت از هدست به وجود می آیند

آیا استفاده طولانی مدت از هندزفری به گوش ما آسیب می‌رساند؟ این سوالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد. اگر شما هم به طور مرتب از هدست استفاده می‌کنید، بهتر است هر از گاهی این وسیله دوست داشتنی را کنار بگذارید و به گوش خود استراحت دهید. زیرا استفاده طولانی مدت و همیشگی از هدفون می­‌تواند اثرات بدی بر گوش‌های شما داشته باشد زیرا صدای بلند هدفون ها در محدوده صدای خطرناک برای گوش قرار دارد.

اگر هنگام استفاده از ایرپاد خود با مشکل مواجه شده‌اید “8 مشکل رایج ایرپاد های اپل و نحوه رفع آنها” را بخوانید

بسیاری از افراد در بیشتر مواقع، هدفون در گوش دارند، چه برای جلسات کاری و درسی، چه برای گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌شان، یا برای بازی کردن یا شاید هم برای نشنیدن سر و صدای اطراف. بدون اغراق، هدفون ها به جزء جدا ناشدنی زندگی روزمره ما تبدیل شده اند. و به همین دلیل، جای نگرانی وجود دارد. چرا؟ چون که صدایی که از هدست به گوش می‌رسد، نزدیک پرده گوش است و در بدترین حالت، می­تواند منجر به آسیب پرده گوش شود.

البته موارد دیگری نیز برای وجود دارد که بخاطر استفاده مداوم از هدفون به وجود می آیند. در ادامه به تعدادی از این مشکلات می‌پردازیم.

سرگیجه

تفاوتی ندارد که برای گوش دادن به موسیقی از هدست استفاده می‌کنید یا با آن صحبت می کنید. شما باید استفاده از آن را محدود کنید زیرا صداهای بلند به علت قرار گرفتن در محدوه صدای خطرناک برای گوش، می‌توانند موجب افزایش فشار در کانال گوش شوند. این افزایش فشار می تواند باعث احساس سرگیجه شود.

ناشنوایی

احتمالا شوکه خواهید شد اگر بدانید که عادات ناسالم گوش دادن به موسیقی با هدفون می تواند باعث ناشنوایی موقت یا دائم شود. سلو‌ل‌های مویی به دلیل ویبره و خم شدن بیش از اندازه، حساسیت خود را از دست می‌دهند. این ماجرا باعث از دست دادن موقت یا دائم حس شنوایی می‌شود.

عفونت گوش

هدست مستقیما در داخل کانال گوش قرار می‌گیرند و راه هوا را مسدود می کنند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عفونت گوش شود. استفاده از هدفون می‌تواند منجر به رشد باکتری شود و روی سطح هدفون نیز باقی می ماند. با افزایش استفاده از هدست، احتمال عفونت گوش بیشتر می‌شود. بنابراین، هدست خود را با دیگران به اشتراک نگذارید، زیرا این باکتری ها ممکن است از گوش شما به دیگران یا بالعکس منتقل شوند.

جرم گوش

باید بدانید که استفاده طولانی مدت از هدست منجر به افزایش جرم گوش می شود و همین مسئله، ریسک ابتلا به عفونت گوش، مشکلات شنوایی یا وزوز گوش را بیشتر می سازد.

درد گوش

آیا هدفون به سختی با گوش شما منطبق می‌شود، یا از هدست برای مدت زمان طولانی استفاده می کنید؟ چنین کارهایی باعث درد و ایجاد زخم در گوش داخلی می‌شوند.

ناشنوایی در اثر سر و صدا

این مشکل فقط به دلیل سر و صدای بیش از اندازه بلند به وجود نمی آید، بلکه استفاده مداوم و طولانی مدت از هدفون نیز می تواند دردسرساز شود.

وزوز گوش

صدای بلند ممکن است به سلول‌های مویی داخل حلزون گوش آسیب وارد کند و باعث ایجاد صدایی زنگ مانند در گوش یا حتی سر شود.

کاهش آستانه شنوایی در اثر شنیدن صدای خطرناک برای گوش

کسانیکه از وزوز گوش رنج می‌برند، ممکن است به حساسیت بیش از اندازه به صداهای محیطی دچار شوند که به آن کاهش آستانه شنوایی یا بیش شنوایی گفته می شود.

چرا شنوایی در اثر پیری کاهش می یابد؟

ناشنوایی مرتبط با سن ( که به پیر گوشی نیز شناخته می شود) به طور طبیعی در اثر افزایش سن رخ می دهد. شنوایی انسان می تواند در طول زمان و به دلیل تحلیل صورت گرفته در گوش داخلی، کمتر شود. چنین مشکلی ممکن است بخاطر قرار گرفتن در معرض صداهای بلندی باشد که در محدوده صدای خطرناک برای گوش قرار دارند. این صدای بلند روی سلامت سلول های مویی کوچکی که در گوش داخلی قرار دارند، تاثیر می‌گذارد. این سلول‌های مویی با تبدیل موج‌های صدا به سیگنال‌های الکتریکی برای مغز و ترجمه آنها به صداهایی قابل تشخیص، به ما کمک می‌کند تا صداها را شنیده و تشخیص دهیم. این سلول‌های مویی مجددا رشد نمی‌کنند و هر گونه مشکلی که برای شنوایی بر اثر آسیب به این سلول‌ها رخ دهد، دائمی خواهد بود.

انواع هدفون ها: مزایا و معایب آن ها

زمانیکه قصد خریدن هدفون می کنید، با پرس و جو از فروشگاه های مختلف متوجه خواهید شد که 12 نوع هدفون وجود دارد. در ادامه به نقاط ضعف و قدرت و بهترین روش استفاده از هر یک از هدفون ها خواهیم پرداخت.

1- هدفون دور گوشی

این هدفون‌ها که به هدفون دور گوشی نیز معروف‌اند، متداولترین نوع هدفون با ایرپدی است که به قدر کافی بزرگ است و کل گوش را می پوشاند. آنها بزرگترین هدفون ها از لحاظ سایز هستند و هدبندی دارند که دو گوشی را به یکدیگر متصل می کند.

راحتی

ایرپدهای رو گوشی بزرگ راحت هستند و به راحتی روی گوش فیکس می‌شوند. هدفون‌هایی که از مواد اولیه عالی ساخته شده باشند، حس لوکس بودن خاصی دارند. این هدفون ها برای سلامتی ضرر چندانی ندارد زیرا صدای خطرناک برای گوش را کمتر به قسمت داخلی گوش منتقل می‌سازد.

اگر به دنبال خرید یک هدفون جدید هستید “بررسی کامل هدفون بی سیم هواوی فری بادز پرو Huawei Freebuds Pro 2” را بخوانید

ایزوله محیط

از آنجا که گوش‌های شما کاملا پوشیده می‌شوند، سر و صداهای محیطی اندکی می‌توانند به گوش نفوذ کنند. ایرپدهای چرمی بهترین ایزوله ممکن را فراهم می‌آورند. ایزوله محیطی بهتر یعنی مداخله کمتر از دنیای بیرون. با این ویژگی، شما جزئیات بیشتری را می‌شنوید و احتیاجی به بالا بردن میزان صدا نیست.

کیفیت صدا

هدفون های رو گوشی، صداهایی تولید می‌کنند که نسبت به همتایان کوچکتر خود، بزرگتر و واقعی‌تر به نظر می‌رسند.

تفکیک صدا

از انجا که انتقال دهندگان صدا از گوش شما فاصله دارند، این نوع هدفون، تفکیک صدای وسیع تری ارائه می‌دهد.

راحتی (با هدفون های ارزان قیمت)

برخی اوقات، هدفون های دور گوشی با ایرپد نازک فروخته می‌شوند. در نتیجه، گوش شما با پلاستیک سخت داخل گوشی‌ها در تماس خواهد بود و موجب درد گوش خواهد شد. بعلاوه، برخی از هدفون های دور گوشی خیلی سنگین هستند یا قالب‌بندی آنها به گونه‌ای است که به سختی روی گوش قرار می‌گیرند.

ثبات و پایداری

هدفون های بزرگ و سنگین نمی‌توانند حرکات و تکان‌های شدید را تحمل کنند و از روی سر لیز می‌خورند.

قیمت

هدفون‌های دورگوشی باکیفیت گرانقیمت هستند و باید پول زیادی صرف خریدن آنها کنید.

قابلیت حمل

به خاطر سایز بزرگ هدفون‌ های دور گوشی، فضای زیادی را اشغال می‌کنند. برای حل این مشکل، برخی از این هدفون ها قابل تا شدن هستند و با کیف حمل مخصوص ارائه می‌شوند.

هدفون دور گوشی برای چه کاری بهتر است؟

این هدفون ها، گزینه ای عالی برای سفر روزانه و مسافرت هستند زیرا به خوبی ایزوله می‌کنند و در کل بسیار راحت هستند اگر به درستی آنها را تنظیم کنید، برای کارکنان استودیوهای ضبط موسیقی که می‌خواهند میکس های طبیعی با صداهای دقیق ارائه کنند، نیز گزینه عالی به شمار می‌رود.

2- هدفون های رو گوشی

انواع هدست

هدفون های رو گوشی درست مانند هدفون های دور گوشی ساخته شده‌اند، فقط ایرپدهای کوچکتری دارند. به همین دلیل، ایرپدها روی لاله گوش قرار می‌گیرند.

ثبات و پایداری

در مقایسه با هدفون های دور گوشی، این هدفون ها فیت تر و سبکتر هستند و برای فعالیت‌های ورزشی گزینه بهتری به شمار می‌روند.

قابلیت حمل

به خاطر سایز کوچکتر، حمل آنها کمی راحتتر است.

راحتی

اگر ایرپدها به درستی پوشش گذاری نشده باشند، فشاری که روی لاله گوش اعمال می‌شود، ممکن است آزار دهنده باشد. و بعد از یک مدت، استفاده از این نوع هدفون، دردناک می شود و مجبور خواهید شد تا آن را بردارید و به گوش خود استراحت دهید.

عرق کردن

مانند هدفون دور گوشی، ایرپدها روی پوست فشار وارد می‌کنند و مانع جریان هوا می‌شوند. در نتیجه، پوست داغ می‌شود و شروع به عرق کردن خواهید کرد.

ایزوله محیط

از آنجا لاله گوش صاف نیست، ایرپدهای هدفون های رو گوشی نمی‌توانند عایق خوبی باشند. علاوه بر ایزوله نامناسب سر و صداهای محیطی در این نوع هدفون، صدای پخش شده نیز به بیرون درز می کند و مشکل دیگری است که باید در نظر داشته باشید.

هدفون رو گوشی برای چه کسانی بهتر است؟

اگر از هدفون های تو گوشی خوشتان نمی‌آید ولی برای ورزش نیاز به هدفون دارید، هدفون رو گوشی جایگزین خوبی است. آنها نسبت به هدفون های دور گوشی سبک تر و پایدارترند و هنگام ورزش، حضور آنها را چندان حس نخواهید کرد.

3- هندزفری

این هدفون ها، به هدفون تو گوشی نیز شناخته می‌شوند و قابل حمل ترین نوع هدفون به شمار می‌روند. از لحاظ فنی، تنها یک نوع هندزفری وجود ندارد. انواع مختلفی هندزفری در بازار موجود است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. اگر هنگام استفاده از هندزفری خود با مشکل مواجه شده اید “دلایل قطع صدای هندزفری و 5 راهکار برای حل آن” را بخوانید.

مزایای کلی این نوع هدفون عبارتند از:

• قابلیت حمل

• قیمت کمتر (معمولا)

• ایزوله صدای موثر

• فیکس ماندن هنگام ورزش و فعالیت

انواع مختلف هندزفری

سه نوع هندزفری وجود دارد. برای خرید انواع هندزفری با مناسب ترین قیمت می توانید به وب سایت مبیت مراجعه کنید.

هندزفری بی سیم واقعی (TWS)

این نوع هندزفری به دلیل اینکه هیچ سیمی ندارد، محبوب شده است. آنها در جعبه شارژر ارائه می‌شوند و به همین دلیل، حمل و نقل راحتی دارند و عمر باتری طولانی‌تری دارند. اگر قصد خرید یک هدفون بی سیم واقعی را دارید “مقایسه هندزفری بی سیم گلکسی بادز پرو و گلکسی بادز لایو” را بخوانید.

کیفیت صدای این هندزفری بدون توجه به منبع صدا، یکسان خواهد بود.

هندزفری بی سیم واقعی

نکات مثبت هندزفری

ایزوله محیطی

این هدفون ها به طور کامل گوش‌ها را می‌گیرند و عایق‌بندی می‌کنند و در نتیجه، ایزوله خوبی برای صداهای محیطی ایجاد می‌کنند. میزان ایزوله بسته به سری هدفون متفاوت خواهد بود سری‌های سیلیکونی، بادوام ترین نوع سری هستند ولی سری‌های فومی بهترین ایزوله را ایجاد می‌کنند.

کیفیت صدا

از آنجا که هندزفری در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد، بازپژواک بسیار کمی وجود خواهد داشت. در نتیجه، صدایی که از هندزفری می‌آید، بسیار واضح و دقیق است.

راحتی

اکثر هندزفری‌ های بی سیم واقعی، طراحی ارگونومیک دارند که راحتی و فیکس بودن آنها را تضمین می‌کند.

ثبات

هندفری به خاطر اینکه در عمق گوش جای میگیرد، به خوبی فیکس میشود، به خصوص اگر از گیره گوش نیز استفاده شود. هندزفری بی سیم با اختلاف بهترین انتخاب برای ورزش کردن است.

قابلیت حمل

هندزفری های بیسیم کوچک هستند و به خوبی در جیب جا می شوند.

مقاومت و استحکام

نداشتن کابل و سیم، باعث شده تا نقاط ضعف این هدفون کمتر شود. بسیاری از هندزفری های ترو وایرلس تا حدی ضدآب هستند.

نکات منفی هندزفری

بهداشت

گوش‌ها به صورت طبیعی خود را تمیز می‌کنند. اما زمانیکه شما هندزفری را داخل کانال گوش می‌گذارید؛ جرم گوش را به سمت عقب هل می‌دهید. مقداری از جرم گوش نیز ممکن است به هندزفری بچسبد و آلودگی را به خود جذب کند. در نتیجه، اگر مرتب هدست خود را تمیز نکنید، ممکن است به عفونت گوش دچار شوید.

تفکیک صدا کم

هندفری با قسمت بیرونی گوش شما که برای دریافت تفکیک صدا گسترده ضروریست، در ارتباط نیست. هر چند نتیجه کار قابل قبول است اما گستردگی صدا به هیچ عنوان قابل مقایسه با هدفونهای بزرگتر نیست.

طول عمر باطری

هندزفری ترو وایرلس باطری زیادی مصرف می کنند. خوشبختانه، دوام باطریها بهتر شده است (حدودا 7 ساعت شارژ با هر بار شارژ کردن). با این وجود، به دلیل کاهش عمر باطری، بعد از دو سال باید منتظر کاهش این میزان باشید.

تاخیر صوتی

کدهای بلوتوثی مجبورند تا سیگنالهای صوتی را از یک سو بردارند و برای طرف دیگر رمزگشایی کنند. این کار، زمان نیاز دارد و به همین دلیل است که موقع دیدن ویدئو و بازی کردن، شاهد تاخیر صوتی قابل ملاحظه ای هستید.

هندزفری کاملا بی سیم برای چه کاری مناسبی است؟

این نوع هدفون برای مسافرانی که هر روز در راه هستند و می‌خواهند تا هدفونی قابل حمل داشته باشند که در جیب جا شود، مناسب خواهد بود. ورزشکاران و کسانی که در حین فعالیت از این نوع هدفون استفاده می‌کنند، عاشق آن می‌شوند. طراحی راحت و بی دردسر هندفزی بی سیم جایگزین بسیار مناسبی برای هندزفری های باسیم است.

هندزفری بی سیم مدل قدیمی

هدفون های تو گوشی که صوت را به صورت وایرلس دریافت می‌کنند ولی باز هم یک سیم دارند که دو گوشی هندزفری را به یکدیگر وصل می‌کند.

قابلیت حمل

این هندزفریها معمولا با یک کیف حمل همراه هستند و به راحتی در جیب جا می شوند. آنها به اندازه نمونه های سیمی مشابه، فضا اشغال می کنند.

کیفیت صدا

کیفیت صدا در حد آخرین مدل هندزفریهای ترو وایرلس است.

فیکس ماندن

بسیاری از مدل‌های ورزشی این هندزفری ها، کابل تنگتری دارند تا احتمال حرکت و تکان خوردن هندزفری به حداقل برسد. همچنین، زمانیکه گوشی ها را از گوشتان دربیاورید نیز می‌توانید، آن‌ها را دور گردنتان آویزان کنید.

سر و صدای کابل

کابل این هندزفری روی لباس و پوست کشیده می شود و تولید صدا اضافی می کند. بخصوص اگر جنس کابل از پارچه باشد.

عمر باطری

هر چند همیشه استثنا وجود دارد اما اکثر هندزفری های این مدلی زیر 10 ساعت شارژ نگه می‌دارند. بعلاوه، پس از دو سال، این میزان کمتر هم می‌شود.

هندزفری بیسیم برای چه کاری مناسب است؟

برخی از ورزشکاران این نوع طراحی را بیشتر می پسندد، چرا که اگر یکی از گوشی ها هنگام ورزش و فعالیت از گوششان بیفند، کابل متصل به گوشی ها اجازه نمیدهد تا روی زمین بیفتد و جلوی آن را می گیرد. اگر قصد خرید یک هندزفری بی سیم با کیفیت را دارید “مقایسه ایرپاد پرو اپل و گلکسی بادز پرو سامسونگ” را بخوانید.

هندزفری یا هدفون؟

هندزفری سیمی

هندزفری سیمی در حال تبدیل شدن به یک کالای خاص هستند و تنها در میان جامعه دوستدار صدا و موسیقی محبوب هستند.

کیفیت صدا: هندفری های سیمی هنوز هم از نظر کیفیت بهتر صدا، انتخاب بهتری هستند. آنها برای تنظیم نیازی به DSP ندارند و به همین دلیل عملکرد صدایی آنها قابل ارتقاست. ( کابل بهتر و آمپر بالاتر موجب صدای دقیق و باکیفیت تر می شود).

ایزوله صدا: هندزفری داخل گوشی بهترین ایزوله صدایی ممکن را ارائه میدهد. اگر سری فومی یا سری سیلیکونی چند لبه را انتخاب کنید، این ایزوله صدای محیط اطراف بهتر نیز می شود.

فیکس ماندن: هندزفریهای سیمی که از سمت بالای گوش عبور می کنند، بالاترین حد فیکس ماندن در گوش را دارند.

قیمت: ارزانترین هندزفری، مدل سیمی آن است. جالب اینجاست که با وجود قیمت کم، این نوع هدفونها عملکرد خوبی نیز دارند.

تاخیر صوتی صفر: سیم قابل اعتمادترین راه برای انتقال صوت بدون تاخیر هنگام تماشای ویدئو یا بازی کردن است.

عدم هماهنگی با دستگاهها: مویابل­های مدرن، جک هدفون ندارند. در چنین مواردی نیاز به یک رابط بیسیم یا MP3 پلیر جداگانه دارید.

سر و صدای کابل: زمانیکه سیم به لباس شما بگیرد، باعث ایجاد لرزش و سر و صدا اضافه در گوش میشود. پوشش کابل تاثیر زیادی در شدت این صداهای اضافی دارد. برای مثال، پوشش پارچه یا پلاستیک ارزان قیمت، بیشترین لرزش کابل را به دنبال خواهند داشت.

کابل: هرچند هندزفری سیمی قابل اعتماد است ولی بسیار آزار دهنده است. کابلها به دستگیره در یا صندلی گیر می کنند و به شدت گوشی را از گوش شما می کشند.

دوام: کابل نقطه ضعف هندزفری سیمی است و اگر آسیب ببیند، هندزفری عملا بدرد نخور می شود. بعلاوه، هندزفری سیمی ضدآب نیست. (مگر ایتکه از هندزفری شنا با پوشش مخصوص استفاده کنید)

هندزفری سیمی برای چه کاری مناسب است؟

اگر نمی خواهید پول زیادی برای هدفون خرج کنید، هندزفری سیمی تنها گزینه پیش روی شماست. با این وجود، می توانید با این قیمت پایین، گزینه های مناسبی پیدا کنید. از سوی دیگر، عاشقان موسیقی هنوز هم هندزفریهای سیمی بسیار با کیفیت را بخاطر کیفیت صدای عالی و انعطاف پذیری حین فعالیت، ترجیح می دهند.

چطور هندزفری خود را تمیز کنم؟

هندزفری با سطح داخل گوش ما در ارتباط است و مقداری از چربی، عرق و جرم گوش را به خود می گیرد. به همین دلیل است که هندزفری دائما آلوده می شود و باید برای تمیز کردن آن آماده باشید. علاوه بر این، اگر هندزفری را در محیطی به غیر از کیس خودش نگهداری کنید، انواع آلودگی های محیطی نیز به آن میرسد و گوش شما را مستعد عفونت می کند.

اگر هندزفری را تمیز نکنم، چه اتفاقی میفتد؟

هندزفری میتواند آلودگی را درست مانند یک گوش پاک کن به خود جذب کند و جرم اضافی گوش را روی خود نگه دارد که در طول زمان، یک لایه نازک از کثیفی روی سطح گوشی ها قابل مشاهده خواهد بود.

همانطور که یک لباس را در طول ماه چندین بار میشویید، هندزفری نیز در طول ماه به چندین تمیزکاری نیاز دارد. اگر هندزفری مرتب تمیز نشود، چند مشکل عمده به وجود خواهد آمد:

فیت نبودن

جرم و عرق بیش از اندازه، سری سلیکونی هندزفری را لغزنده میسازد. در نتیجه،هندزفری دائما از داخل گوش لیز می خورد.

تغییر صدا

اگر گوشی با یک لایه جرم گوش پوشانده شود، صدای گوشی ها به طور محسوسی کمتر خواهد شد.

ظاهر ناخوشایند

هر چقدر که کمتر گوشی هندزفری را تمیز کنید، مقدار بیشتری جرم روی آن جمع می شود و ظاهر زشت و چندش آوری پیدا می کند. علاوه بر این، امکان عفونت گوش هم بیشتر می شود و باید هر چه سریعتر آنها را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن هندزفری

با چند حرکت ساده می توانید انواع هندزفری ها را تمیز کنید (حتی ایرپاد اپل). فقط باید بسیار مراقب هندفری هایی که ضدآب نیستند، باشید.

مواد لازم:

الکل ایزوپروپیل 70 درصد

یا هیدروژن پراکسید 3 درصد

آب و صابون

گوش پاک کن

خلال دندان

مسواک کودک نرم (فقط برای هندزفریهایی که توری اسپیکر فلزی دارند)

1- سری گوشی هندزفری را تمیز کنید

سری‌ها را در بیاورید و جداگانه با آب گرم و مایع دستشویی بشویید. حتی می‌توانید با استفاده از یک دستمال الکلی که باکتری‌ها را از بین می‌برد، این مرحله را طی کنید.

سری‌های سیلیکونی نسبتا جرم گوش کمتری را جذب می‌کنند ولی تفاوت سری مموری فوم بعد از تمیزکاری و فیت شدنش در گوش، بیشتر مشخص است.

2- اجازه دهید سری خشک شود

قبل از اینکه سری‌ها را به گوشی هندزفری بزنید، اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. آب می‌تواند داخل گوشی برود و درایورها را خراب کند.

3- قسمت خارجی گوشی را تمیز کنید

با استفاده از یک گوش پاک کن و کمی الکل طبی جرم گوش چسبیده به قسمت خارجی گوشی را پاک کنید. الکل، وکس گوش را خیس می‌کند و راحت تر پاک می‌شود.

4- خلال دندان

زمانیکه وکس شل شد، با یک خلال دندان و با احتیاط کامل، جرم‌ها را تمیز کنید. سعی کنید دستتان نلرزد و هیچ فشاری وارد نکنید، مخصوصا در قسمت توری که روی درایور را پوشانده است.

5- مسواک

این قسمت مخصوص هندزفریهایی است که توری فلزی دارند. زمانیکه تمام جرم اضافی را پاک کردید، از یک مسواک کمک بگیرید و کثیفی های سر سخت را برس بکشید و در نهایت با یک دستمال نرم آنها را پاک کنید.

برس نایلونی مسواک در شکافهای کوچک گوشی هندزفری میرود و بهتر از پارچه، کثیفی ها را جدا می کند.

در نهایت باید از یک پارچه که پرز پس نمیدهد، استفاده کنید و جرم ها را کاملا پاک کنید.

دقت داشته باشید که این روش، راهی سریع برای پاک کردن گوشی های هندزفری نسبتا کثیف است. اگر توری گوشی همچنان جرم دارد، بهتر است از یک فروشگاه سمعک بپرسید که آیا تمیزکاری اصولی و بیشتری را برای شما انجام می دهند یا نه.

نکاتی برای استفاده امن از هندزفری

باید ها و نباید های استفاده از هدفون

شاید ندانید که اکثر مشکلات شنوایی با همین هندزفری هایی که عاشق دلخشته آنها هستید، در ارتباط هستند. حالا که ساعات زیادی از روز و شب را با هدست می گذرانید، بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید تا از گوش و شنوایی خود حفاظت کنید.

هر چند اکثر افراد بر اثر کهولت سن دچار ناشنوایی یا کاهش شنوایی می شوند ولی این مشکل می تواند تمامی افراد با هر سن و سالی را درگیر کند، مخصوصا اگر بخاطر در معرض سر و صدا قرار گرفتن باشد. اگر یاد بگیرید که با هندزفری به درستی به موسیقی گوش دهید، می توانید از شنوایی خود برای سالهای پیش رو محافظت کنید.

خطرات هدفون ها

ناشنوایی به دلایل مختلف رخ می‌دهد که متداولترین نوع آن به خاطر صدای خطرناک برای گوش است. سلول‌های مویی در گوش داخلی بر اثر صداهای بالاتر از 85 دسی بل آسیب می‌بینند. حداکثر زمانی که می‌توانید در معرض این محدوده صدا باشید، 8 ساعت است. با افزوده شدن هر 3 دسی بل به این 85 دسی بل، مدت زمان گوش دادن امن، به نصف کاهش پیدا می‌کند.

برای خرید انواع هدفون با مناسب ترین قیمت می توانید به وب سایت مبیت مراجعه کنید.

زمانیکه در محل کارتان در معرض صدای خطرناک برای گوش هستید، مانند کارگاه‌های ساختمانی یا کارخانه ها، یا سرگرمی پر سر و صدایی را دوست دارید و مرتب شرکت می کنید، مانند کنسرت، مسابقات ورزشی، احتمال آسیب رساندن به شنوایی بیشتر میشود. اما یکی از مهم ترین نگرانی های مرتبط با شنوایی، که اکثر ما به صورت روزمره با آن در ارتباط هستیم، استفاده از هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا صحبت کردن است. این مشکل، یکی از عمده دلایل ناشنوایی در افراد جوان است.

یادگیری عادات شنیداری سالم برای کنترل صدای خطرناک برای گوش

اگر یک سری از عادات سالم شنیداری را در خود تقویت کنید، می‌توانید علاوه بر لذت بردن از موسیقی و کار با هندزفری، از سیستم شنوایی خود نیز مراقبت کنید. در ادامه به تعدادی از این عادات خواهیم پرداخت.

کم کردن صدا

موثرترین تکنیک برای حفاظت از شنوایی، کم کردن صدای موزیک است. متخصصین توصیه می کنند که صدای موسیقی را بیشتر از 60 درصد بالاترین حد ممکن، بالا نبرید. اگر صدای موسیقی به حدی زیاد باشد که از هدست بیرون بزند و اطرافیان بتوانند آن را بشنوند، یعنی در محدود صدای خطرناک برای گوش است و امکان آسیب زدن به شنوایی وجود دارد.

استفاده از هدفون نویزگیر برای کنترل صدای خطرناک برای گوش

هدفون ها سر و صداهای محیط اطراف را بلاک می‌کنند تا بتوانیم روی کار خود تمرکز کنیم. مشکل اینجاست که هر چه ولوم صدا را بالاتر می‌بریم، صداهای پیرامون نیز بیشتر می‌شوند. کاهش صدای فعال، تکنیکی است که صداهای محیطی را با ایجاد سیگنال صدایی که صداهای پیرامون را پوشش می‌دهد، کاهش می‌دهد. هدفون های نویزگیر از همین فناوری بهره می‌برند. با استفاده از این تکنولوژی، می‌توانید با صدای کمتر به موسیقی گوش دهید و احتمال نیاز به افزایش ولوم صدا را کاهش دهید.

استفاده از هدست به جای هندزفری

هندزفری این روزها به شدت محبوب و به همنشینی برای تلفن‌های همراه تبدیل شده اند. برخلاف هدست که روی گوش قرار می‌گیرد، هندزفری های سیلیکونی یا پلاستیکی مستقیما داخل گوش فرو می‌روند. درست است که شاید در ظاهر تفاوت چندانی نداشته باشند ولی در اصل، هر چه مرکز صدا به پرده گوش نزدیکتر باشد، احتمال آسیب به شنوایی بیشتر می‌شود.

از قانون 60/60 پیروی کنید

هر از گاهی از شنیدن موسیقی دست بکشید و به گوش‌های خود استراحت دهید تا از عوارض طولانی مدت گوش دادن به موسیقی جلوگیری کنید. متخصصین توصیه می‌کنند تا از قانون 60/60 پیروی کنید. در این روش، می‌توانید با 60 درصد صدای ماکزیمم هدفون برای 60 دقیقه موسیقی گوش دهید و بعد به گوش خود استراحت دهید.

برای میزان صدا محدودیت تعیین کنید

بسیاری از موبایل ها و گجتها، آپشنی برای تنظیم و تعیین محدودیت برای بالاترین میزان صدا دارند. میتوانید دستورالعمل دستگاه را چک کنید تا از وجود چنین گزینه ای مطمئن شوید.

در سال 2019، سازمان بهداشت جهانی استانداردهایی برای گوش دادن امن منتشر کرد و سازندگان تلفن های هوشمند را ملزم کرد تا این استانداردها را در گوشی های خود بگنجانند. در آپدیت 2019 گوشی های اپل، برخی از استانداردها لحاظ شد تا مصرف کننده بتواند از اپلیکیشن سلامت روی آیفون برای بررسی و سنجش میزان صدای هدفون استفاده کند.

داده ها بر اساس تاریخ ذخیره میشوند، و شما می توانید میزان صدای هدفون را طی ساعات، هفته، ماه یا حتی سال گذشته چک کنید. میانگین میزان صدای روزانه و محدوده بلندی صدا  نیز در این اپ قابل دسترسند و اپ میتواند یک نسخه از تمامی دفعاتی که با هدفون موسیقی گوش داده اید را نیز داشته باشد. شما حتی میتوانید داده ها را بر اساس نوع هدفون جدا کنید، تا متوجه کنید که عادات شنیداری شما زمانیکه از هدفونهای مختلفی استفاده می کنید، چه تفاوتهایی دارد.

حتی اگر آیفون ندارید، باز هم می‌توانید برای بلندی صدای هدفون خود محدودیت بگذارید. کافیست به قسمت “تنظیمات”بروید و “محدود کننده بلندی صدا” را تنظیم کنید یا از یکی از هزاران اپی که برای این کار طراحی شده اند استفاده کنید.

7 اپ مفید اندرویدی برای کنترل صدای خطرناک برای گوش

انواع هدفون

توجه داشته باشید که اپ‌های پیشنهادی نیاز دارند تا قبل از اجرای اولیه، به تنظیمات “Do Not Disturb” دسترسی داشته باشند.

برنامه Volume + (Easy Control) Free برای کنترل صدای خطرناک برای گوش

همانطور که از نام این اپ مشخص است، راهی کاربرپسند برای کنترل ولوم به شما ارائه می‌دهد تا از محدوده صدای خطرناک برای گوش جلوگیری کنید. تنها با پایین کشیدن پنل اعلان‌ها، می‌توانید کلیه تنظیمات میزان صدا را تغییر دهید. شما حتی می‌توانید ظاهر ویجت در پنل اعلانات تغییر دهید.

چیزی که این اپ را جذاب می‌کند، دسترسی به پروفایل‌های صوتی مختلف است. خود اپ دارای پنج پروفایل اصلی مانند شب، صبح، ساکت، و … است، ولی شما می‌توانید پروفایل دلخواه خود را بسازید.

معرفی برنامه App Volume Control

اگر خواستار اپی متفاوت هستید تا بغیر از تنظیمات صدای خود دستگاه، به تنظیماتی متفاوت دسترسی داشته باشید، این اپ انتخاب مناسبی است. زمانیکه برای بار اول اپ را باز می کنید، لیستی از سایر اپ‌ها خواهید دید که بر روی دستگاه اندرویدی شما نصب هستند. شما به راحتی می‌توانید به اپ مورد نظرتان دسترسی داشته باشید، زیرا App Volume Control اپها را در دو دسته تقسیم می‌کند: اپ‌های نصب شده و اپ‌های سیستمی.

اگر روی هر کدام از اپ‌ها ضربه بزنید، می‌توانید تنظیمات صدای آن را تنظیم کنید. شما به بخش متفاوتی از تنظیمات دسترسی پیدا می‌کنید و می‌توانید بلندی صدا را بر اساس موقعیت‌های مختلفی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، تنظیم کنید. برای مثال، شما می‌توانید بلندی صدای رسانه، زنگ، اعلانات، و سیستم را زمانیکه اپ از اسپیکر استفاده می‌کند، تغییر دهید. همچنین، میزان بلندی صدا موقع استفاده از هدست و بلوتوث نیز قابل تنظیم است.

استفاده از برنامه Volume Control برای کنترل صدای خطرناک برای گوش

گزینه‌های انتخابی این اپ بسیار متنوع هستند و شما کنترل کاملی بر تنظیمات بلندی صدا خواهید داشت. برای مثال، با پایین کشیدن صفحه نمایشگر، شما تنظیمات بلندی صدا برای آلارم، مولتی مدیا، اعلانات، زنگها، سیستم، تماسها، و بلوتوث را خواهید دید. کافیست روی هر کدام از این گزینه ها که نیاز دارید، ضربه بزنید و بلندی صدا  را با اسلایدری که روی صفحه ظاهر میشود، تغییر داده و کم و زیاد کنید.

با باز کردن اپ و انتخاب یکی از گزینه ها (برای مثال آلارم)، منویی کشویی ظاهر می‌شود که به شما اجازه می‌دهد تا تن آلارم را تغییر دهید و میزان بلندی صدا را در سطحی معین قفل کنید.

شما حتی می‌توانید با ضربه زدن روی گزینه مورد نظر و انتخاب نشان + در انتهای منو، پیش تنظیمات دلخواه خود را ایجاد کنید. البته خود اپ، چهار پیش تنظیم دارد: قرار ملاقات، شب، پیش فرض و سکوت. روی فلش کوچک کنار هر پیش تنظیم ضربه بزنید تا آنها را ویرایش کنید.

معرفی اپلیکیشن Precise Volume (+EQ/Booster)

با این اپ شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه مواردی در لیست نمایش داده شوند. اگر می خواهید تا لیست، فقط تنظیمات صدا مرتبط با آلارم و زنگ گوشی را نشان دهد، مشکلی وجود نخواهد داشت.

روی آیکون مداد که در کنار گزینه “پیش تنظیم نمونه” قرار دارد، ضربه بزنید و گزینه “اضافه کردن بلندی صدای بیشتر” را انتخاب کنید. یک پنجره جدید ظاهر خواهد شد و می توانید باکس گزینه هایی را که می خواهید در لیست بلندی صدا باشند، چک کنید.

با رفتن به قسمت تنظیمات این اپ، می توانید محدودیتهای بلندی صدا در زمان استفاده از هدفون را مشاهده کنید. اگر اپهایی صوتی دیگری نیز روی گوشی شما نصب باشد، شما می توانید از اکولایزر این اپ استفاده کرده و صوت را بهبود ببخشید. همچنین، با استفاده از این اپ میتوانید بلندی صدا اعلانات و زنگ گوشی را نیز از یکدیگر جدا کنید.

معرفی برنامه Volume Lock and Mute

این اپ همه چیز را ساده و تمیز نشان میدهد. شما می‌توانید بر اساس علاقه خود این اپ را در قسمت تنظیمات، تنظیم کنید. می توانید تنظیمات بلندی صدای حال حاضر را قفل کنید و موارد جدیدی ایجاد کنید.

در این اپ باید به قسمت تنظیمات خود گوشی بروید و میزان بلندی صدا را تنظیم کنید و امکان تغییر آنها در خود اپ وجود ندارد. سپس، این اپ را باز کنید و باکسی را که در کنار آنچه می‌خواهید قفل کنید، چک کنید. فراموش نکنید تا با روشن کردن دکمه تغییر وضعیت کنار “قفل صدا”، اپ را فعال کنید تا تنظیمات دلخواه شما ذخیره شوند.

اگر می خواهید از سایر زبانها استفاده کنید، یک لیست بلند برای انتخاب وجود دارد.

معرفی برنامه Assistive Volume Button برای کنترل صدای خطرناک برای گوش

اگر اپی می خواهید که دکمه میزان بلندی صدا را روی نمایشگر اضافه کند، اپ Assistive Volume Button گزینه ای عالی است. بعد از باز کردن اپ، گزینه “میزان بلندی صدا را نشان بده” را فعال کنید. این اپ سایز ، رنگ، شفافیت و سایر ویژگیهای دکمه بلندی صدا را شخصی سازی میکند. در نسخه پرمیوم این اپ، شما می توانید تنظیمات را برای اپهای شخصی شکل دهید.

 اپلیکیشن SoundAssistant (Samsung Only)

گوشی های سامسونگ گلکسی اپی مخصوص به اسم SoundAssistant دارند که کنترل بلندی صدا را ارتقا داده اند. شما میتوانید ظاهر اسلایدر صدا، محل قرارگیری آن را شخصی سازی کنید و حتی یک آیکون صدای شناور اضافه کنید. علاوه بر این، بلندی صدا هر اپ قابل مدیریت است و می توانید صوت را از دو اپ مجزا پخش کنید.

کلاب هاوس؛ شبکه اجتماعی چت صوتی

Shazam، برنامه ای کاربردی برای یافتن موسیقی های مختلف

Sleep Sounds، برنامه ای رایگان برای داشتن خواب راحت

سخن پایانی

هدفون یکی از ضروریات زندگی مدرن شده است و تقریبا تمامی ساکنین کره زمین هر روز از آن استفاده می کنند. انواع مختلفی از هدفونها برای سلایق و کاربردهای مختلف در بازار موجود است. از هدفونهای دور گوشی حرفه ای برای موسیقیدانان، تا هندزفری بیسیم مخصوص فعالیت های ورزشی.

موضوعی که در این میان اهمیت دارد، استفاده صحیح از این فناوری و حفاظت از شنوایی و سلامت گوشهاست. محدوده شنوایی انسانها در بازه خاصی قرار دارد ولی قرار گرفتن دائمی در معرض صداهای بلند و حتی متوسط، باعث آسیب زدن به سیستم شنوایی می شود و حتی ممکن است به ناشنوایی منجر شود.

بهترین روش برای محافظت از شنوایی هنگام گوش دادن به موسیقی با هندزفری، کم کردن صدا و استراحت دادن به گوش در مقاطع مختلف است. علاوه بر این، از پاک کردن گوشی های هندزفری برای جلوگیری از عفونت گوش و بالا بردن کیفیت صدا نیز نباید غافل شد.

اپ های مختلفی برای تعیین محدودیت بلندی صدا وجود دارد که به شما کمک می کنند تا از شنوایی خود محافظت کنید.

 

منابع:

peacehealth

health.harvard.edu

healthshots

bayaudiology

maketecheasier

الهام اقاملایی

ارشد مترجمی رو که گرفتم، سرم با ترجمه و تدریس زبان گرم بود که خیلی اتفاقی با دنیای تولید محتوا آشنا شدم. دنیایی به وسعت یک اقیانوس ولی با عمق نیم سانت:) آماده ای تا با هم شیرجه بزنیم تو این اقیانوس جذاب! Let's Go

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. whoah this blog is wonderful i really like reading your articles. Keep up the great paintings! You realize, a lot of people are hunting round for this info, you could help them greatly.

  2. whoah this blog is wonderful i really like reading your articles. Keep up the great paintings! You realize, a lot of people are hunting round for this info, you could help them greatly.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا