تغذیه و رژیمخانه و زندگیسبک زندگی

بهترین اسموتی­‌ ها برای قبل و بعد از ورزش

مهم نیست که ورزشکار حرفه‌­ای هستید یا تازه فیتنس را شروع کرده اید، یکی از مهم‌ترین و البته بامزه‌­ترین کارهایی که باید انجام دهید، فکر کردن درباره این است که قبل یا بعد از تمرین، چه چیزی نوش جان کنید. غذا برای بدن شما مانند سوخت ماشین است و به همین دلیل، با تغذیه درست می‌توانید، انرژی و قدرت حین تمرین را افزایش دهید و به ماهیچه سازی کمک کنید. سوخت انتخابی ما چیست؟ اسموتی.

بهترین انتخاب برای اسموتی قبل و بعد از تمرین، ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات‌های سالم است. اسموتی‌ها بدون اینکه حس سیری بیش از اندازه به شما بدهند، انرژی را افزایش می‌دهند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، نیم ساعت قبل از شروع تمرینات، اسموتی را بنوشید. حتی می‌توانید نصف اسموتی را قبل ورزش و نصف باقیمانده را پس از اتمام تمرینات نوش جان کنید. اگرچه اسموتی‌ها به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کنند، اما نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید.

بهترین اسموتی‌های مخصوص ورزش

شما می‌توانید هر چه که در دسترس دارید را در مخلوط کن بیندازید و نام اسموتی را روی آن بگذارید ولی برای اینکه بهترین عملکرد بدنی و ریکاوری را داشته باشید، باید به چند نکته توجه داشته باشید:

• اسموتی باید سرشار از پروتئین باشد؛ برخی از منابع عالی پروتئین برای اسموتی عبارتند از ماست، مغزیجات و کره مغزیجات، توفو ابریشمی، شیر یا شیر سویا. این موارد به ساخت ماهیچه کمک می‌کنند (چه مشتاق باشید تا به بدنسازی حرفه‌ای تبدیل شوید یا فقط به دنبال بهبود ماهیچه‌های بدنتان هستید).

• بهتر است موادی مانند میوه‌ها، جو دوسر و ماست را برای افزایش انرژی حین ورزش به اسموتی خود اضافه کنید. یادتان باشد که کربوهیدرات‌های انرژی‌زا هنگامی که در حال انجام حرکات ورزشی هستید، دوست بدن شما هستند.

• زیاده روی نکنید! بله، درست است که ورزش می‌کنید ولی تمام سختی‌های ورزش را با خوردن اسموتی پرشکر و پر کالری هدر ندهید. پس لطفا بیخیال مواد خوشمزه ولی پرشکری مانند بستنی یا سس شکلات شوید و لیوانی که انتخاب می‌کنید، سایز نرمال داشته باشد (نه یک ماگ غول پیکر).

اسموتی های خوشمزه

دستور اسموتی های محبوب قبل و بعد از ورزش

در ادامه دستور اسموتی‌های پرطرفداری را برای شما آورده‌ایم که با یک دستگاه ساده مانند مخلوط کن بیسیم شیائومی، قابل تهیه هستند و می‌توانید آن را با خود به باشگاه یا هر جای دیگر ببرید و اسموتی تازه تهیه کنید.

موز و توت فرنگی

این اسموتی خوشمزه با شیر بادام، پودر پروتئین، بذر کتان، دانه چیا، موز، و توت فرنگی تهیه می‌شود و انرژی شما را حین ورزش تامین می‌کند. برای متعادل سازی مزه‌ها می‌توانید از وانیل، عسل و دارچین استفاده کنید. دارچین می‌تواند بیش از حد لازم انرژی بخش باشد ولی اگر به مقدار کم به این اسموتی اضافه کنید، طعم متفاوتی ایجاد می‌کند.

کره بادام زمینی و موز

ترکیب کره بادام زمینی و موز از بهترین ترکیب‌هایی است که طعم نوستالژیک دارد. با داشتن تعداد کمی مواد اولیه (کره بادام زمینی، موز، شیر و عسل)، این مدل یکی از آسانترین اسموتی‌ها برای درست کردن یا حتی خوردن است. شاید بتوان لقب بهترین اسموتی میوه ای را به این بمب خوشمزه داد.

توت فرنگی و جو دوسر

این اسموتی وگان سریع با رنگ صورتی دلبر و بافت خامه‌ای از همه دل می‌برد. اگر صبح ها قبل از رفتن به محل کار، عجله دارید، این اسموتی سریع گزینه خوبی برای سیر کردن شماست. کافیست شیر سویا، توت فرنگی، موز و جودوسر را در مخلوط کن بیسیم شیائومی بریزید و مواد را مخلوط کنید. البته که با داشتن این مخلوط کن درما می‌توانید در هر جایی و در هر زمانی، اسموتی مورد علاقه‌تان را تهیه کنید.

ماچا و نارگیل

رنگ سبز زیبای این اسموتی از ماچای قدرتمند با خواص آنتی اکسیدانی است که با همراهی انبه، موز، و نارگیل برای شیرین کردن آن و یک منبع غیرمعمول پروتئین (لوبیا سفید) به یک اسموتی خوشمزه و مقوی تبدیل می‌شود.

سیب و وانیل

سیب اصولا جایگاه ویژه‌ای در اسموتی ها ندارد اما ما به شما دستوری متفاوت می‌دهیم تا از این میوه پرخاصیت نیز در اسموتی های خود بهره ببرید. سیب شیرین به همراه شیر، آب پرتقال، موز، پودر پروتئین وانیلی و بذر کتان، همان چیزی است که برای بالا بردن انرژی خود هنگام ورزش نیاز دارید.

ابلوبری

میکسر درما

این اسموتی به صورت طبیعی شیرین و خامه ای و سرد و دلنشین است. این نوشیدنی خوشمزه با داشتن مواد اولیه کربوهیدراتی و پروتئینی نظیر بادام، جو، بذر کتان، ماست، بلوبری و موز، انتخابی درست برای افزایش سطح انرژی است. شما می‌توانید به این اسموتی، باترمیلک هم اضافه کنید که شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد ولی در آخر کار، اسموتی را خامه ای و طعمش را کمی تند و در عین حال خوشایند می‌کند.

هیولای سبز

اگر بعد از تمرین یک اسنک خوب بخورید، تا ساعت‌ها احساس سیری خواهید کرد. در این اسموتی، موز و کره بادام زمینی، طعم اسفناج را کاملا پوشش می‌دهند. می‌توانید اسفناج و موز را برای مصرف هفتگی خودتان، بسته بندی و فریز کنید. هرچند این اسموتی طرفداران زیادی دارد ولی برخی‌ها به جای کره بادام زمینی از کره بادام، به جای شیرگاو از شیر برنج و به جای موز از آناناس استفاده می‌کنند و به آن مقداری پودر پروتئین اضافه می‌کنند.

استوایی

این خوشمزه وگان فقط میوه‌های مختلف ندارد، بلکه بخاطر وجود شیر سویا و توفو، دارای مقدار زیادی پروتئین نیز هست. آناناس و طالبی، شیرین کننده این نوشیدنی محسوب می‌شوند و لیمو ترش و عصاره نارگیل به آن طعم استوایی می‌بخشند. شما می‌توانید به جای توفو از ماست و به جای شیر یا آب پرتقال از شیر سویا استفاده کنید.

جو و کاکائو

برای تهیه این اسموتی ورزشی جذاب به شیر کم چرب، عصاره وانیل، ماست کم چرب، جودوسر پیش پخت، بذر کتان آسیاب شده، پودر کاکائو تلخ، موز و پودر دارچین نیاز دارید. طعم و عطر کاکائو این دستور، این اسموتی را محبوب پیر و جوان کرده است.

ویتامین سی

صبح ها قبل از شروع تمرین ورزشی با خوردن این اسموتی ویژه، سرحال و پرانرژی شوید. گریب فروت، آناناس و توت فرنگی منبع عالی ویتامین سی هستند و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، باعث جذب بهتر آهن نیز می‌شوند. برای تهیه این اسموتی خوشمزه به گریپ فروت، آناناس، توت فرنگی و ماست یونانی نیاز دارید.

سخن پایانی

اسموتی‌ها، نوشیدنی ها مقوی و همه فن حریف هستند که محبوبیت زیادی در میان ورزشکاران دارند. برای تهیه آن‌ها، علاوه بر مواد اولیه، نیاز به مخلوط کن دارید. مخلوط کن قابل حمل شیائومی را می‌توانید در کیف خود بگذارید و هر کجا که نیاز داشتید، در عرض چند ثانیه، اسموتی تازه نوش جان کنید.

الهام اقاملایی

ارشد مترجمی رو که گرفتم، سرم با ترجمه و تدریس زبان گرم بود که خیلی اتفاقی با دنیای تولید محتوا آشنا شدم. دنیایی به وسعت یک اقیانوس ولی با عمق نیم سانت:) آماده ای تا با هم شیرجه بزنیم تو این اقیانوس جذاب! Let's Go

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا