زیبایی و سلامتسبک زندگی

دوش آب گرم یا سرد، کدام بهتر است؟

اگر شما هم عاشق دوش آب داغ در روزهای سرد زمستان (یا حتی گرم تابستان!) هستید، باید بدانید که تنها نیستید. اکثر مردم موقع حمام کردن، شیر آب داغ را تا ته باز می­کنند تا گرمای آب بدنشان را آرام کند.

حالا نظرتان در مورد دوش آب سرد چیست؟ بله، همان چیزی که از ترس آب سرد، ممکن است تا به حال به سراغش نرفته باشید. ولی اگر یکبار با آب سرد دوش بگیرید و حس و حال بعد از آن را تجربه کنید، احتمالا آن را نیز دوست خواهید داشت.

تحقیقات نشان می­‌دهند که هر دو نوع دوش گرفتن، فواید خاص خود را دارند که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

فواید دوش آب سرد

از جمله فواید دوش آب سرد گرفتن می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرام کردن خارش پوست

اگر پوستتان به خارش افتاده است یا با بیماری‌ای دست و پنجه نرم می‌­کنید که باعث خارش پوست می‌شود، با یک حمام آب سرد می‌­توانید جلوی حس خارش را تا حدودی بگیرید.

سرحال آمدن

زمانیکه آب سرد روی پوست پاشیده می­‌شود، کمی شوک به شما وارد می‌شود. این شوک به افزایش تنفس اکسیژن، ضربان قلب و هوشیاری کمک می­‌کند.

افزایش جریان گردش خون

دوش آب سرد

با برخورد آب سرد به بدن و اعضای خارجی آن، جریان خون در سطح بدن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه این افزایش سطحی جریان خون، باعث افزایش سرعت جریان خون در بافت‌های داخلی‌­تر بدن نیز بیشتر می‌شود تا دمای بدن به حالت ایده آل برسد.

کاهش درد مفاصل پس از ورزش

از آنجا که دوش آب سرد خواص احیاکننده دارد، می‌تواند بعد از تمرین ورزشی سخت، باعث ریلکسی و بازسازی ماهیچه‌های شما شود.

کمک به کاهش وزن

با سوختن برخی از سلول‌­های چربی نظیر چربی قهوه‌ای، گرما تولید می‌شود. چنین سوختنی زمانی در بدن اتفاق می‌افتد که بدن شما در معرض سرما قرار گیرد (مانند آنچه در زیر دوش آب سرد اتفاق میفتد). چنین سلول­‌هایی بیشتر در اطراف گردن و شانه‌­ها قرار دارند؛ پس موقعیت خوبی در هنگام دوش گرفتن دارید.

درخشان کردن پوست و مو

آب سرد باعث انقباض جریان خون می‌شود و به همین دلیل پوست درخشان‌تر به نظر می‌رسد. آب سرد می­‌تواند باعث بسته شدن و تقویت پوستک مو می‌شود. بعلاوه، آب سرد برخلاف آب داغ، باعث خشک شدن لایه سبوم نمی‌شود، لایه سبوم یک سد طبیعی چرب است که از پوست و موهای شما محافظت می­‌کند.

دوش آب سرد در طول زمان، باعث سلامت و تقویت موهای شما می‌شود.

معایب دوش آب سرد

اگر سرما خورده‌اید، دوش آب سرد گزینه مناسبی برای شما نیست زیرا دمای خنک‌تر آب، کمکی به گرم شدن بدن شما نمی‌کند و حتی می‌تواند با سردتر کردن بدن، باعث شود تا زمانی که بدنتان برای گرم شدن نیاز دارد، طولانی‌تر شود. اگر بیمار هستید به دوش آب سرد فکر نکنید. میزان سردی آب ممکن است برای سیستم ایمنی بدن قابل تحمل نباشد، پس بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.

چرا دوش آب داغ را دوست داریم؟

اگر برای ریلکس شدن یا به خواب رفتن مشکل دارید، ممکن است وسوسه شوید تا برای کاهش استرس روزانه یک دوش آب گرم بگیرید. با دوش آب داغ، می‌توانید قبل از رفتن به تختخواب، ماهیچه‌ها را ریلکس کنید زیرا آب داغ اعصاب پاراسمپاتیک را که باعث خسته شدن ما می‌­شوند، فعال می­‌کند.

از دیگر فواید دوش آب داغ می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسکین سرماخوردگی یا علائم دستگاه تنفسی

دوش آب داغ

ایستادن در میان بخار آب داغ، از قدیم الایام، به عنوان درمانی طبیعی برای کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌شده است. گرما ناشی از آب و بخار می­‌تواند به باز شدن راه‌های هوایی، شل شدن خلط­ و پاک کردن راه بینی کمک کند.

کمک به کاهش عیوب پوست

دوش آب داغ می‌­تواند منافذ پوست را باز کند و به شما اجازه دهد تا کثیفی‌ها و چربی‌­های گیر افتاده در منافذ را بیرون بکشید و پاک کنید.

ریلکس کردن ماهچه ها

آب داغ به کاهش تنش‌­های بدن و آرام کردن ماهچه های کوفته کمک می‌­کند. البته دوش آب داغ نیز ضررهای خود را دارد و بهتر است در آن زیاده‌روی نکنید و پس از دوش گرفتن نیز به فکر مراقبت از پوست خود باشید.

معایب دوش آب داغ

دوش آب داغ می‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود. در واقع، آب داغ به سلولهای کراتین که در خارجی ترین لایه پوست (اپیدرم) قرار دارند، آسیب برسانند. با آسیب دیدن این سلول‌­ها، پوست خشک می‌شود و نمی‌­تواند رطوبت را در خود نگه دارد.

آب داغ باعث بدتر شدن برخی از مشکلات خاص پوستی می‌شود. با خشک شدن پوست توسط آب داغ، بیماری‌هایی نظیر اگزما بدتر می‌شوند.

دوش آب داغ می‌تواند باعث خارش بدن شود. گرما می­‌تواند باعث آزاد شدن ماست سل (که دارای هیستامین هستند) شود و با آزاد کردن محتویات آنها در پوست، ایجاد خارش کند.

دوش آب داغ می‌­تواند فشار خون را نیز افزایش دهد. پس اگر مشکل فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، دوش آب خیلی داغ می‌­تواند شرایط را بدتر کند.

پس کدام یک بهتر است؟

بهتر است تا با آب ولرم دوش بگیرید و پس از حمام نیز، روی پوست مرطوب خود کرم مرطوب کننده بزنید تا پوست خشک نشود.

الهام اقاملایی

ارشد مترجمی رو که گرفتم، سرم با ترجمه و تدریس زبان گرم بود که خیلی اتفاقی با دنیای تولید محتوا آشنا شدم. دنیایی به وسعت یک اقیانوس ولی با عمق نیم سانت:) آماده ای تا با هم شیرجه بزنیم تو این اقیانوس جذاب! Let's Go

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا