راهنمای خریدموبایلموبایلنقد و بررسی

بررسی سامسونگ A73، میان رده ای با دوربین 108 مگاپیکسلی

سامسونگ A72 عرضه شده در سال گذشته، به جز صفحه نمایش بزرگ‌تر، و باتری حجیم‌تر، دوربین با زوم بیشتر، چیزی دیگر برای متمایز شدن از گوشی سامسونگ گلکسی A52 نداشت و سامسونگ برای هر دو مدل از یک پردازنده اسنپدراگون استفاده کرده بود و البته این موارد کمکی نکرد. سامسونگ کمی بعد Galaxy A52s 5G را با یک پردازنده میان‌رده اسنپدراگون 778G به بازار عرضه کرد اما سامسونگ دو مدل جدید این خانواده یعنی سامسونگ A73 و Galaxy A53 را به پردازنده سال گذشته، یعنی اسنپدراگون 778G مجهز کرده است، یعنی همان پردازنده A52s که این موارد از سوی سامسونگ کمی عجیب به نظر می‌رسد. 

سامسونگ A73 علاوه بر پردازنده 778G اولین میان‌رده این کمپانی است که به دوربین 108 مگاپیکسلی مجهز شده است و همچنین بروزرسانی 4 ساله سیستم‌عامل اندروید برای این مدل از سوی سامسونگ وعده داده شده است که بسیار خوب به نظر می‌رسد. سامسونگ گلکسی A73 علاوه بر این موارد، ویژگی‌های بی نظیر گلکسی A72 را در وجود خود حفظ کرده است و از گواهی IP67 پشتیبانی می‌کند، این گوشی به اسپیکر‌های استریو، صفحه نمایش 120 هرتزی و باتری 5000 میلی آمپری در کنار شارژر 25 مجهز شده است.

اما نقاط ضعفی نیز در این مدل دیده می‌شود، به عنوان مثال دوربین زوم خود را از دست داده است و یک دوربین ماکرو جایگزین آن شده است و در جعبه گوشی خبری از شارژر و هندزفری نیست و پورت 3.5 میلیمتری صدا هم دیده نمی‌شود. 

در ادامه به سراغ بررسی کامل میان رده جدید و محبوب یعنی سامسونگ A73 می‌رویم تا ببینیم آیا با توجه به موارد گفته شده ارزش خرید دارد؟

بررسی طراحی سامسونگ A73، تغییرات جزئی در کنار جذابیت

عکس از طراحی سامسونگ A73

 

در بخش طراحی هیچ چیزی در سامسونگ A73 و یا به طور کلی در گوشی‌های میان رده سامسونگ تغییری نکرده است؛ همه چیزی اینجا به جز صفحه نمایش پلاستیکی است و این مورد یکی از نقطه ضعف‌های گوشی‌های میان رده سامسونگ باشد.

البته یک روکش مات به طلق پشتی بدنه اضافه شده است ظاهر A73 را کمی کمرنگ‌تر و جذاب‌تر کرده است و در نهایت به دلیل مات بودن پنل پشتی اثر انگشت کمتر جذب آن می‌شود اما از طرفی دیگر گوشی کمی لغزنده به نظر می‌رسد که برای محافظت از آن بهتر است یک قاب خریداری کنید.

مقایسه آخرین پرچمداران مجهز به قلم S سامسونگ را در “راهنمای خرید سامسونگ S22 Ultra و مقایسه آن با Note 20 Ultra” بخوانید

وزن سامسونگ A73 بسیار معقول است و به لطف حذف شدن جک 3.5 میلی‌متری اندکی نسبت به نسل قبل خود باریک‌تر شده است و در زمان‌هایی که با یک دست با آن کار می‌کنید، قرارگیری آن در دست راحت‌تر و آسان‌تر شده است، اما باید به این نکته توجه داشت که همگی مشتریان از نبود جک 3.5 میلی‌متری راضی نخواهد بود، اما استاندارد تجهیزات صوتی بلوتوثی در حال فراگیر شدن است.

در پنل پشتی دستگاه دوربین‌ها به صورت جزیره‌ای قرار گرفته‌اند و مقداری بیرون‌زدگی مشاهده می‌شود و در قسمت پایینی پنل لوگو سامسونگ به چشم می‌خورد؛ در قسمت زیرین گوشی درگاه تایپ C و اسپیکر و یک میکروفون برای مکالمه به چشم می‌خورد و در سمت راست گوشی دکمه پاور و دکمه‌های کاهش و افزایش ولوم صدا قرار گرفته است و در نهایت در قسمت بالای گوشی خشاب سیم کارت و یک میکروفون برای کاهش نویز در هنگام مکالمه وجود دارد. اگر قصد خرید گوشی سامسونگ دارید راهنمای خرید گوشی سامسونگ: معرفی بهترین گوشی های میان رده اقتصادی اردیبهشت 1401 را از دست ندهید.

شما می‌توانید درون خشاب سیم کارت را به صورت همزمان و یا یک سیم کارت و مموری کارت را همزمان قرار دهید. در قسمت جلویی صفحه نمایش دستگاه قرار گرفته است که نزدیک به 87 درصد از پنل جلویی را تشکیل می‌دهد و دوربین سلفی درون یک پانچ هول قرار گرفته است. حفره دوربین کمی نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر به نظر می‌رسد که احساس خوبی به کاربر نمی‌دهد، در نهایت طراحی این گوشی با توجه به گواهی IP67 قابل قبول است اما در سطح و کیفیت بالایی قرار نمی‌گیرد.  

بررسی کیفیت صفحه نمایش و کیفیت صدای Galaxy A73

صفحه نمایش گوشی سامسونگ A73

یکی از نقاط قوت سامسونگ A73 صفحه نمایش بی‌نظیر آن است، این گوشی به یک صفحه نمایش 6.7 اینچی با نرخ بروزرسانی 120 هرتز به پنل فول اچ دی سوپر امولد مجهز شده است. این صفحه نمایش دارای کنتراست روشنایی و زاویه دید بسیار خوبی است، در کنار این موارد وجود نرخ بروزرسانی 120 هرتز باعث شده است که انیمیشن‌ها و رابط کاربری بسیار نرم کار کند و البته این موارد به لطف پردازنده اسنپدراگون 778G اتفاق می‌افتد.

گلکسی A73 از اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برد که مانند پرچم‌دار 2022 سامسونگ Galaxy s22 ultra از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و به سرعت بعد از قرار گیری انگشت روی آن قفل صفحه نمایش باز می‌شود. 

نبردی جنجالی میان سامسونگ و اپل را در “مقایسه آیفون 13 پرومکس و سامسونگ S22 اولترا؛ پرچمدارانی قدرتمند و پرطرفدار” بخوانید

تنها چیزی که هنوز در طراحی سری A7x قابل درک نیست این است که حاشیه اطراف نمایشگر و دوربین آن بیشتر از سری A5x است که شاید در برخی موارد خسته کننده به نظر برسد مخصوصا زمان‌هایی که از حالت دارک مود استفاده نمی‌کنید. 

Galaxy a73 به دو بلندگوی استریو مجهز شده است که از کیفیت خوبی برخوردار هستند، صدای پخش شده از این اسپیکر‌ها تا حد زیادی یکسان است و صدای خروجی از شفافیت بسیار خوبی برخوردار است و این اسپیکر‌ها از بیس خوبی برخوردار هستند؛ شما هنگام بازی و یا تماشای فیلم صدای های مختلف را با جزئیات فراوان خواهید شنید اسپیکر‌های A73 یکی از بهترین اسپیکر‌های استفاده شده دتر بین گوشی‌های میان رده سامسونگ است. 

بررسی باتری سامسونگ Galaxy A73؛ عملکردی رضایت‌بخش

سامسونگ A73 به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که از عملکرد متوسطی برخوردار است؛ شما با یکبار شارژ کامل باتری می‌توانید تقریبا نصف روز استفاده مداوم را با این گوشی داشته باشید، گلکسی A73 از شارژ سریع 25 واتی هم پشتیبانی می‌کند که نسبت به رقبا در این بازه قیمتی زیاد پر سرعت محسوب نمی‌شود.

متاسفانه هیچ آداپتور شارژری درون جعبه وجود ندارد و شما باید به صورت جدا آن را تهیه کنید. با این شارژر شما می‌توانید حدود 1 ساعت و 20 دقیقه باتری گوشی را از 0 تا 100 درصد شارژ کنید. اگر قصد خرید گوشی میان رده سامسونگ دارید، مقایسه سامسونگ A53 و A33 را بخوانید.

بررسی عملکرد و کیفیت دوربین Galaxy A73، بهره‌مندی از امکانات پرچمداران

کیفیت دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A73

این اولین باری است که سامسونگ از دوربین 108 مگاپیکسلی روی گوشی‌های میان رده خود استفاده می‌کند، کیفیت عکس‌های گرفته شده با سامسونگ A73 بسیار عالی است و تا زمانی که در کنار هم با عکس‌های گرفته شده توسط S22 اولترا آن‌ها را مقایسه نکنید متوجه تفاوت آن‌ها نخواهید شد؛ زوم کردن کمی نویز تصویر را بیشتر می‌کند، که احتمالا به دلیل عملکرد ضعیف هوش مصنوعی اسنپدراگون 778G باشد. 

گلکسی A73 به یک دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 مجهز شده است، در کنار دوربین اصلی یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تعبیه شده است، یک دوربین 5 مگاپیکسلی برای سنجش عمق تصاویر در عکاسی پرتره و در آخر یک دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو قرار گرفته است. 

شما به صورت پیش فرض عکس‌هایی با وضوح 12 مگاپیکسل دریافت می‌کنید که جزئیات خوبی در نواحی روشن و تیره تصویر وجود دارد و نویز تصاویر به خوبی کنترل می‌شود؛ نتایج عکس‌برداری در نور کم و شب نیز بسیار خوب است اما به شرطی که محیط به شدت تاریک نباشد تا سنسور بتواند نور بهتر و بیشتری دریافت کند. عکس‌های گرفته شده توسط سامسونگ A73 از محدوده دینامیکی بسیار خوبی برخوردار هستند اما نکته‌ای که وجود دارد این است؛ شما باید تمامی عکس‌ها را در شرایط نوری خوب ثبت کنید تا نتایج آن راضی کننده باشد.

وقتی با استفاده از دوربین 108 مگاپیکسلی عکس‌برداری می‌کنید جزئیات تصاویر بهبود پیدا می‌کند ولی داینامیک رنج تصاویر کاهش پیدا می‌کند با این حال تصاویر خوبی روی این حال ثبت می‌شود. 

گلکسی A73، در حالت فیلم‌برداری ویدیو‌های بسیار خوبی ضبط می‌کند، اگر در شرایط نوری خوبی وجود داشته باشید ویدیو‌ها با جزئیات خوبی ثبت می‌شوند، فوکوس خودکار به خوبی و با سرعت انجام می‌شود و به خوبی روی سوژه‌های مختلف فوکوس انجام می‌شود. این گوشی از قابلیت فیلم‌برداری 8K پشتیبانی نمی‌کند و تصاویر حداکثر وری حالت 4K با نرخ فریم 30 ضبط می‌شوند، البته این موارد با توجه به میان‌رده بودن گلکسی A73 نقطه ضعف به حساب نمی‌آید. 

دوربین ماکرو به دلیل رزولوشن پایین و فوکوس ثابت کاربرد خاصی ندارد و به سختی می‌شود با آن تصاویر خوبی ثبت کرد و دلیل این مورد مشخص نیست که چرا سامسونگ این سنسور نه چندان کاربردی را درون A73 استفاده کرده است و به جای آن بهتر بود یک دوربین واید استفاده می‌شد. 

بررسی دوربین سلفی گوشی سامسونگ A73

دوربین سلفی از یک سنسور 32 مگاپیکسلی تشکیل شده است که در شرایط نوری مطلوب عکس‌های سلفی خوبی ثبت می‌کند که برای تمامی رسانه‌های اجتماعی کافی به نظر می‌رسد؛ در کل عملکرد دوربین سلفی می‌توانست بهتر باشد، اما با توجه به میان رده بودن سامسونگ A73 این موارد قابل چشم پوشی است. 

بررسی عملکرد سخت افزاری Galaxy A73

عکس از گلکسی A73

سامسونگ A73 دارای دو مدل با ظرفیت‌های مختلف حافظه داخلی و حافظه رم است؛ مدل پایه با 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت حافظه رم، و مدل بالاتر 256 گیگابایت حافظه و 8 گیگابایت رم عرضه می‌شود. این موبایل به یک پردازنده  8 هسته ای اسنپدراگون 778G مجهز شده است که از قدرت بسیار خوبی برخوردار است. 

گلکسی A73 دارای عملکرد بسیار عالی است و تمامی برنامه‌ها به سرعت اجرا می‌شوند و هیچ افت عملکرد، لگ و یا کندی در استفاده روزانه با گلکسی A73 دیده نمی‌شود. به سرعت برنامه دوربین اجرا و آماده عکس‌برداری می‌شود و پیمایش میان منو‌ها و برنامه با سرعت انجام می‌شود و از نظر عملکرد کاربر را راضی می‌کند. 

شاید از خود بپرسید به دلیل پردازنده مشابه گلکسی A73 با A52s آیا عملکرد آن‌ها مشابه است؟ بله عملکرد این دو گوشی بسیار مشابه است اما در برخی موارد سامسونگ A73 بسیار نرم‌تر و سریع تر عمل‌ می‌کند این مورد می‌تواند به دلیل تجربه سامسونگ و بهینه‌سازی زیاد این پردازنده برای گوشی جدید سامسونگ باشد. 

این گوشی به صورت نادر با لگ و کندی رو به روی می‌شود که در تست‌های انجام شده مشکل خاصی دیده نشده است. 

شما می‌تواند اکثر بازی‌های به روز را به راحتی با بهترین کیفیت و فریم ریت بالا روی این گوشی اجرا کنید؛ تراشه این مدل ممکن است هنگام انجام بازی مقداری سبب ایجاد حرارت در دستگاه شود که این مورد کاملا طبیعی است؛ اما اگر بتوانید آن را با فن‌های جانبی هنگام بازی خنک نگه دارید، عملکرد بهتری را شاهد خواهید بود. 

به طور مثال در تست‌های انجام شده سامسونگ A73 در بازی‌های Call of Duty mobile و PUBG عملکرد بسیار خوبی دارد و در هر دو بازی می‌توانید روی بالاترین درجه تنظیمات بازی را به راحتی و با نرخ فریم 60 اجرا کنید که بسیار هیجان انگیز است.

بررسی نرم افزار و سیستم عامل سامسونگ A73

گلکسی A73 با سیستم عامل اندروید 12 و رابط کاربری سامسونگ One UI 4.1 به بازار عرضه شده است و کمپانی سازنده وعده پشتیبانی 4 ساله این دستگاه را داده است؛ تجربه کار با One UI 4.1 بسیار عالی و دلنشین است، انیمیشن‌ها به خوبی اجرا می‌شوند و صفحه نمایش 120 هرتزی این مورد را افزایش می‌دهد؛ در کنار این موارد شما به موارد شخصی‌سازی بی‎‌شماری دسترسی خواهید داشت. همچنین می‌توانید آیکون‌ها را تغییر دهید و یا از پالت‌های جذاب رنگی استفاده کنید که رنگ محیط کاربری را بر اساس رنگ تصویر زمینه تغییر می‌دهد. 

اگر قصد خرید گوشی سامسونگ دارید “مقایسه سامسونگ A53 و A52s؛ میان رده های کاربردی و پرطرفدار” را از دست ندهید

گلکسی A73 از Dex سامسونگ جهت اتصال مستقل به عنوان یک کامپیوتر همراه به مانیتور عمل می‌کند، این مورد یک ویژگی منحصر به فرد برایس پرچمداران سامسونگ است. 

آیا سامسونگ A73 ارزش خرید دارد؟

در اخر باید اضافه کنم که سامسونگ A73 با قیمتی بیش از ارزش خود به بازار عرضه شده، اما این مدل یک موبایل میان رده بسیار خوب است که می‌تواند شما را در انجام امور مختلف همراهی کند. عملکرد آن به لطف مجموعه سخت‌افزاری خوب بسیار روان و راضی کننده است، این گوشی به یک صفحه نمایش بسیار با کیفیت و نرخ بروزرسانی 120 هرتز مجهز شده است، یک باتری حجیم 5000 میلی آمپری و اسپیکر‌های استریو با کیفیت نیاز شما را کامل از یک گوشی میان رده بر طرف می‌کند،

در کنار تمامی این موارد آپدیت چهارساله نرم افزاری سامسونگ برای این گوشی بسیار امیدوار کننده است. در نهایت گلکسی A73 تنها گوشی میان رده خوب بازار نیست و شما با این رده قیمتی و یا اندکی بالاتر می‌توانید گزینه‌های بهتری از برند‌های شیائومی مانند 11t Pro را خریداری کنید و یا به سراغ سامسونگ Galaxy s20 FE که از هر مورد بهتر به نظر می‌رسد.

در انتها تصمیم با شماست خرید این موبایل به دوستداران اکوسیستم سامسونگ توصیه می‌شود، شما می‌توانید برای تهیه این موبایل به وب سایت مبیت مراجعه و Samsung Galaxy A73 را بهترین قیمت خریداری کنید. در پایان خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. 

 

     نقاط مثبت Galaxy A73      نقاط منفی
صفحه نمایش شگفت انگیز سوپر امولد با نرخ بروزرسانی 120 هرتز قیمت نسبتا بالا با توجه به موارد گفته شده و رقبای موجود در بازار
عملکرد روان و قدرت سخت افزاری خوب  نداشتن آداپتور و هندزفری داخل جعبه 
عملکرد دوربین راضی کننده در سطح یک گوشی میان رده  استفاده از متریال پلاستیکی با توجه به رده قیمتی 
گواهی ضد اب و گرد غبار IP67 شارژر 25 واتی 

 

منبع : SAMMobile

صالح آنایی

صالح‌ام، علاقه زیادی به ویدیو گیم دارم و تقریبا از 7 سالگی، با نینتندو وارد دنیای گیم شدم، به نظرم دنیای بازی‌ها فوق العاده است، چون تجربه‌های بی نظیری در اختیار ما قرار میده که توی دنیای واقعی ممکن نیستن، توی بازی‌های آنلاینم هم APEX روی خیلی دوست دارم، ضمنا من 22 سالمه

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. آذر ماه این مدل گوشی که خریدم از همون روز اول متوجه مشکل کلیدهای پیمایشی شدم. هر سه کلید و حتی گاها کیبوردش هنگ و وقفه‌ی چند ثانیه ای دارند. در حالت عادی کم اما زمانی که اینترنت روشن میشود شدید می‌شود.
    برای این مساله راه‌حلی هست؟

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی این مشکل میتواند به علت ضربه دیدن دستگاه ایجاد شود که نیاز به بازدید توسط کارشناس دارد

  2. سلام.
    ممنون بابت اطلاعاتی که راجب A73 گذاشتید.لطفا میکنید توضیحی هم راجب تنظیمات دوربین بدین؟کیفیت عکسها بشدت افتضاح هستش وقتی که عکسرو زوم میکنی تازه میفهمی در حد ۸مگاپیکسل هم نیست ۱۰۰ بقیه‌ش پیشکش.آیا باید نرم افزار عکس برداری نصب کرد که وضعیتش بهتر بشه؟

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی این مسل می تواند به بخش سخت افزاری دستگاه شما مرتبط باشد و نیاز به بررسی کارشناس دارد

  3. سلام من تازه A73 گرفتم وقتی صفحشو قفل میکنم یک صدم ثانیه یه نور جزئی تو صفحه میزنه بعد قفل میشه، مشکل خاصیه تو صفحش

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی این موضوع مشکل خاصی نیست

  4. سلام
    ب
    در سامسونگ آ۷۳ که جای هندزف ی ندارد چطوری از هندر فری استفاده کنیم

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی
      اگر تمایل به استفاده از هندزفری های سیمی دارید، می‌توانید از مدل‌هایی که به ورودی تایپ سی دستگاه شما متصل می‌شوند استفاده کنید.

  5. سامسونگ A73 عالیه دوربین 108مگاپیکسل باطری 5000میلی آمپر ساعت پردازنده اسنپدراگون 778G صفحه 6.7اینچی 120هرتز 800نیت

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی ممنون که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید

  6. تو این رده قیمتی با یه ۱۲۸ و دوربین خوبش و این که ضد آبه . نسبت به شیومی و برای چند سال بعد هم راحت میفروشیش ولی شیومی رو کسی دست دومشو خوب نمیخره این نظر منه تصمیم با خودتونه.کلا کلاس سامسونگ بعد اپل یه چیز دیگست

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی ممنون که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا