دوربینراهنمای خریدلوازم جانبینقد و بررسی

راهنمای خرید دوربین مداربسته متناسب با نیاز شما؛ معرفی انواع دوربین‌ها

بررسی انواع دوربین مداربسته و کارایی آن‌ها

امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر در دنیای تکنولوژی راه‌های متعددی برای افزایش ایمنی، محافظت از اموال شخصی و نظارت بر امور مختلف در پیش پای شما قرار دارد؛ یکی از این روش‌ها خرید دوربین مداربسته و استفاده از آن می‌باشد که توانسته نقش پررنگی را در حفظ امنیت مکان‌های مختلف به خود اختصاص دهند؛ از این رو دوربین‌های مختلفی طراحی و عرضه شده‌اند که هرکدام امکانات مهم و کاربردی متفاوت را در اختیار افراد قرار می‌دهند. به همین جهت در این مطلب از مبیت قصد داریم تا راهنمای جامعی برای خرید دوربین مداربسته و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها را در اختیار شما قرار دهیم تا شما بتوانید با توجه به نیاز خود بهترین و مناسب‌ترین مدل را انتخاب کرده و از هدر رفتن پول و وقت خود جلوگیری به عمل آورید.

دوربین مداربسته یا به اختصار CCTV معمولا مجموعه‌ای متشکل از یک یا چند دوربین الکترونیکی و یک ضبط کننده می‌باشد که برای نظارت تصویری در اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فناوری دوربین مداربسته اولین بار توسط یک دانشمند آلمانی در سال 1942 برای نظارت بر پرتاب موشک‌های V2 توسعه یافت و بعدها توسط دانشمندان آمریکایی هنگام آزمایش بمب اتم بکار گرفته شد اما امروزه در زمینه‌های مختلفی مانند کنترل جرم و جنایت، مدیریت بحران و نظارت بر خیابان‌های شهر کاربرد دارند و توانسته‌اند به خوبی نقش خود را ایفا کنند. دوربین‌های مداربسته از سه بخش اصلی شامل بخش‌های الکترونیکی، لنز و بدنه تشکیل شده‌اند که این قسمت‌ها در مدل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع دوربین‌ مداربسته بر اساس نوع سیگنال خروجی

افراد هنگام خرید دوربین مداربسته‌ با طیف گسترده‌ای از سوالات روبرو می‌شوند که چه تفاوتی میان سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال وجود دارد؟ کدام یک از آنها مقرون به صرفه هستند و می‌توانند عکس‌های باکیفیت‌تری را به ثبت رسانند؟ این‌ها اکثراً سوالاتی هستند که هنگام خرید دوربین مداربسته ذهن کاربر را درگیر خود کرده‌اند و شاید نتوانسته‌اند جواب مناسبی برای آن‌ها پیدا کنند. هر نوع دوربین مداربسته‌ای از سه بخش کلی شامل دوربین، کابل‌ها و ضبط کننده تشکیل شده است که این بخش‌ها در دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال با یکدیگر تفاوت دارند. دوربین‌ها با استفاده از حسگرهای مخصوص، تصاویر را از لنز‌ها دریافت کرده و آنها را بصورت سیمی و از طریق کابل یا بصورت وایرلس به ضبط کننده منتقل می‌کنند. ضبط کننده‌ها معمولاً از نرم‌افزارهای تحلیلی برای اسکن داده‌ها استفاده می‌کنند و اغلب از الگوریتم‌های ماشینی ساده یا ML بهره می‌برند که قابلیت تشخیص چهره و شمارش افراد را نیز دارند. خرید انواع دوربین تحت شبکه با مناسب ترین قیمت و گارانتی معتبر از فروشگاه اینترنتی مبیت.

راهنمای خرید دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ

در سیستم‌های آنالوگ، کابل‌های کواکسیل با کانکتور‌های BNC برای انتقال سیگنال‌ها به ضبط کننده‌ی DVR و تبدیل آن‌ها به فرمت دیجیتال بکار گرفته می‌شوند که معمولاً تصاویر ثبت شده از وضوح پایینی برخوردار هستند و دارای کیفیت کمتری نسبت به سیستم‌های دیجیتال می‌باشند اما در مقابل ارزان‌تر و کارآمد بودن این مدل توانسته است به محبوبیت آن بیافزاید. تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های آنالوگ به یک کارت دریافت ویدئویی نیاز دارند و می‌توانند روی کامپیوتر ذخیره شوند. همواره کیفیت پایین این دوربین‌ها طی مدت‌ها موجب کاهش طرفداران آن‌ها شده بود اما با عرضه‌ی دوربین‌های آنالوگ HD، مجدداً توانستند محبوبیت خود را میان افراد بدست آورند زیرا قادر به ثبت تصاویری با کیفیت بالا و وضوح مناسب می‌باشند. این دوربین‌ها در کنار نصب آسان و قیمت بسیار کم معایبی از جمله نیازمند بودن به کابل‌های زیاد و در اکثر مواقع کیفیت پایین فیلم‌برداری را به همراه دارند که این مشکلات ممکن است سبب تعلل کاربران در خرید دوربین مداربسته آنالوگ شود.

راهنمای خرید دوربین مداربسته دیجیتال

در سیستم‌های دیجیتال فرآیند تبدیل سیگنال‌ها به فرمت دیجیتال داخل خود دوربین صورت می‌گیرد و دیگر نیازی به کارت دریافت ویدئویی نمی‌باشد بنابراین داده‌های دیجیتالی موجود از طریق کابل RJ45 به یک ضبط کننده‌ی شبکه‌ اختصاصی یا NVR ارسال می‌شوند که از راه دور نیز قابل دسترس می‌باشند و تصاویر می‌توانند مستقیماً وارد کامپیوتر و در آنجا ذخیره شوند. تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های دیجیتال از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند بنابراین برای نگهداری آن‌ها احتیاج به فضای ذخیره‌سازی زیادی در لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود خواهید داشت. خرید دوربین‌ مدار بسته دیجیتال در کنار قیمت بالای آنها مزایای مهمی از جمله فیلم‌برداری با کیفیت بالا، بهرمندی از رمزگذاری داخلی به منظور ممانعت از دسترسی افراد غیرمجاز، توانایی پوشش دادن فضای بیشتری از منطقه نسبت به دوربین‌های آنالوگ و قابلیت تجزیه و تحلیل فیلم‌ها مانند شناسایی حرکات غیرعادی و  ارسال هشدار به مالک، اشاره کرد.

اگر در محیط کار خود یا منزل به دنبال استفاده از کالاهای اسمارت هستید “لامپ های هوشمند، پیشرفتی جدید در مدیریت هوشمند مصرف انرژی” را از دست ندهید

سیستم تحت شبکه یا IP که توسط دوربین‌های آنالوگ یا دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد از یک سرور ویدئویی برای پخش فیلم از طریق اینترنت بهره می‌برد. از مزایای مهم این سیستم می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای، هوش مصنوعی توزیع شده (DAI) برای تجزیه و تحلیل فیلم‌ها، دسترسی از راه دور و رزولوشن بسیار بالا اشاره کرد؛ علاوه بر آن یک سیستم‌ تحت شبکه می‌تواند چندین دوربین را بصورت همزمان پوشش دهد که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌باشد.

دسته‌بندی دوربین‌های مداربسته بر اساس نوع حسگر

دوربین‌های مداربسته از سنسور‌های مختلفی برای تبدیل نور به سیگنال‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند؛ یک حسگر تصویر دارای چندین فوتودیود یا پیکسل می‌باشد که میزان نور دریافتی را ثبت کرده و آنرا به الکترون تبدیل می‌کند. حسگرهای CCD و CMOS محبوب‌ترین نوع آن‌ها می‌باشند که در اکثر دوربین‌های مداربسته مورد استفاده‌ واقع می‌شوند؛ با اینکه سنسورهای CMOS قیمت کمتری نسبت به حسگرهای CCD دارند و مقرون بصرفه‌تر محسوب می‌شوند اما بکارگیری میلیون‌ها پیکسل در این مدل موجب شده است تا رقابت با آن‌ها به کاری دشوار تبدیل شود. سنسورهای CCD پرهزینه هستند و مصرف برق بالایی را به همراه دارند از سویی دیگر اسکن‌های انجام شده توسط این حسگر از کیفیت بهتری برخورداراند و می‌تواند در شرایط نوری نامناسب عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دهد.

انواع دوربین‌های مداربسته بر اساس نوع لنز

لنزهای ثابت یا Fix: مدلی است که در اکثر دوربین‌های مداربسته‌ی معمولی مشاهده می‌شود، فاصله‌ی کانونی این لنز همیشه ثابت است و افراد قادر به تغییر زاویه دید دوربین نمی‌باشند. دوربین‌هایی که از این نوع لنز برخوردار هستند قیمت کمتری نیز نسب به سایر مدل‌ها دارند؛ بنابراین می‌توان خرید دوربین مداربسته با لنز ثابت را به افرادی که بودجه محدودتری در نظر دارند را پیشنهاد داد.

لنزهای ثابت صنعتینوع دیگری از لنزهای Fix هستند که در دوربین‌های صنعتی یا باکس بکار گرفته می‌شوند. این نوع از دوربین‌ها بدون لنز به بازار عرضه می‌شوند و افراد باید بصورت جداگانه لنز مناسب را برای آنها تهیه کنند.

لنزهای متغیر یا Varifocal: بر خلاف لنزهای ثابت در این نوع دوربین قابلیت تغییر فاصله‌ی کانونی در آن وجود دارد. شما می‌توانید علاوه بر تنظیم فوکوس، با تغییر فاصله‌ی کانونی با توجه به منطقه‌ای که دوربین در آن نصب می‌شود زاویه‌ی دید را تنظیم کنید اما این کار می‌بایست بصورت دستی و توسط شخص صورت گیرد؛ به طور کلی با خرید دوربین مداربسته با لنز متغیر شما می‌توانید دید گسترده‌تری را از محیط ترک شده داشته باشید که ویژگی بسیار حائز اهمیتی محسوب می‌شود.

لنزهای موتوردار یا Motorized: نوع دیگری از لنزهای متغیر می‌باشند با این تفاوت که تغییر در فاصله‌ی کانونی و زاویه‌ دید دوربین بصورت دستی انجام نمی‌شود و این کار توسط موتور تعبیه شده در دوربین صورت می‌گیرد؛ همچنین دوربین‌هایی که از این قابلیت برخوردار می‌باشند قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها نیز دارند.

بدنه‌ی دوربین قاب و پوشش دهنده‌ی اصلی می‌باشد که جنس و طراحی‌ آن بر اساس نوع استفاده‌ی کاربران انتخاب می‌شود.

خرید دوربین مداربسته بر اساس طراحی و بدنه‌

خرید دوربین مداربسته گلوله‌ای (Bullet) به چه کاربرانی توصیه می‌شود؟

خرید دوربین مداربسته بولت

این مدل دارای یک طراحی مخروطی و استوانه‌ای شکل می‌باشد که ظاهری شبیه به یک فشنگ بزرگ دارد به همین دلیل نام گلوله‌ای به آن اختصاص داده شده است. خرید دوربین مداربسته بالت اکثراً در فضاهای باز به ویژه مناطقی که نیاز به رصد و تماشای طولانی مدت دارند، مورد استقبال قرار می‌گیرد اما با این حال در مکان‌های دیگری نظیر پارکینگ و حیاط خلوت که نیاز به نظارت همیشگی دارند می‌توان آنرا بکار برد.

اگر به امنیت منزل خود اهمیت می‌دهید “قفل هوشمند، تکنولوژی برتر حفظ امنیت خانه” را از دست ندهید

این دوربین‌ها در یک محفظه قرار داده می‌شوند که معمولاً ضد آب هستند و در مقابل گرد و غبار و سایر عناصر طبیعی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. اکثر دوربین‌های بالت دارای طول ثابتی هستند و با یک لنز ثابت یا وریفوکال عرضه می‌شوند که این امکان را دارند تا زاویه دید 80 درجه‌ای را برای افراد فراهم سازند، بنابراین می‌توان از آنها در طیف وسیعی از صنایع مانند تولید، مدیریت املاک و کشاورزی بهره برد. این مدل نه تنها تصاویر را با کیفیت خوبی به ثبت می‌رساند بلکه به عابران هشدار می‌دهد که منطقه‌ی مذکور تحت نظارت است. اگر شما نیز بر اساس نیاز خود به دنبال خرید دوربین مداربسته بولت هستید می‌توانید همین حالا و تنها با چند کلیک ساده دوربین مداربسته بولت مدل AHD-OR-111 را با مناسب‌ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی مبیت خریداری کنید.

خرید دوربین مداربسته دام (Dome)؛ محبوب‌ترین نوع دوربین مدار بسته

این مدل یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع دوربین‌های مداربسته می‌باشد که به منظور نظارت و ایجاد امنیت داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام‌گذاری دوربین دام از روی طراحی گنبدی مانند آن شکل گرفته است زیرا کلمه‌ی دام در فارسی به معنای گنبد می‌باشد. این مدل روی سقف متصل می‌شود به همین جهت در مقابل ربوده شدن و قرار گرفتن در دسترس خرابکاران در امان هستند و می‌تواند در مکان‌های مختلفی از جمله فروشگاه‌ها و مراکز عمومی مورد استفاده قرار گیرند.

یکی از ویژگی‌های محبوب دوربین‌های دام این است که افراد قادر به تشخیص جهت آن نمی‌باشند به همین علت می‌تواند امنیت بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها به ارمغان آورد؛ علاوه بر این برخی از آن‌ها از فناوری نورپردازی مادون قرمز نیز پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند در شرایط کم نور به خوبی فیلمبرداری کنند. اگر با توجه به توضیحات ذکر شده فکر می‌کنید خرید دوربین مداربسته دام برای شما انتخاب بهتری است، می‌توانید همین حالا و تنها با چند کلیک ساده، دوربین مداربسته AHD ویزیترون مدل VZ-69XG20 را با مناسب‌ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی مبیت خریداری کنید.

دوربین مداربسته صنعتی یا باکس (Box)

دوربین‌های باکس دسته‌‌ای از دوربین‌های مداربسته بسته می‌باشند و به دلیل طراحی مستطیل شکل اصطلاح باکس یا جعبه به آن‌ها داده شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مدل لنز دوربین می‌باشد که باید بصورت جداگانه روی بدنه نصب شود. از دوربین‌های باکس اکثراً در مواقعی که نیاز به نظارت بر منطقه‌ای با زاویه‌ای بسته می‌باشد، استفاده می‌شود؛ از این رو در موارد صنعتی کاربرد بیشتری دارد. این نوع از دوربین‌های مداربسته ضد آب نبوده و برای بکار بردن آنها در محیط‌های خارجی نیاز به استفاده از روکش و محافظ خواهید داشت.

دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome)

دوربین اسپید دام یا PTZ یکی از کاربردی‌ترین دوربین‌های مداربسته جهت نظارت و کنترل تمام اتفاقات و رویدادهای اطراف می‌باشد چرا که شما می‌توانید تنها با لمس یک دکمه به راحتی آن را در همه‌ی جهت‌ها تنظیم کرده و یک دید 360 درجه به محیط اطراف خود داشته باشید. از دیگر قابلیت‌های این دوربین می‌توان به زوم اپتیکال آن اشاره کرد که افراد را قادر می‌سازد تا روی سوژه‌ها با کیفیت خوبی فوکوس و جزئیات بیشتری را مشاهده کنند. اگر شما نیز از طرفداران دوربین‌های مداربسته با طراحی خاص هستید همین حالا می‌توانید دوربین مداربسته تحت شبکه پاراگارد مدل w4s360 را با مناسب‌ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی مبیت خریداری کنید.

انواع دوربین های مدار بسته

معمولاً تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های اسپید دام با وضوح بالا و بدون نقص هستند بطوریکه می‌توانید به راحتی خصوصیات چهره‌‌ی افراد را تشخیص دهید و آنها را شناسایی کنید که این ویژگی سبب تمایل کاربران نسبت به خریسد دوربین مداربسته اسپید دام شده‌است. لنز تیره‌ی تعبیه شده در این مدل سبب می‌شود تا تشخیص اینکه دوربین در حال فیلم‌برداری است یا خیر امر دشواری باشد از طرفی قابلیت تنظیم نور در آن‌ها در ثبت بهتر تصاویری که نور کم و یا زیادی دارند بسیار موثر است.

انرژی زیادی به علت عدم صرفه‌جویی در برق ممکن است در خانه یا محل کار ما اتلاف شود برای جلوگیری از این مساله “تنظیم خودکار نور و صرفه جویی در مصرف انرژی با پرده هوشمند” را مطالعه کنید

یکی از مهم‌ترین دلایل خرید دوربین مداربسته اسپید دام قابلیت کنترل از راه دور آنها می‌باشد که امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ همچنین کاربران می‌توانند با برنامه‌ریزی نرم‌افزار این دوربین، آنرا به گونه‌ای تنظیم کنند تا در زمان‌های معین روی مکان‌های مورد نظر قرار بگیرد و از آنها فیلمب‌رداری کند. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، این مدل از دوربین مداربسته بیشتر در مکان‌های بزرگ و وسیع مانند کارخانه‌ها، معادن و مراکز عمومی پرجمعیت بکار گرفته می‌شود.

راهنمای خرید دوربین مدار بسته: دوربین مینیاتوری یا پین هول

این مدل از دوربین‌های مداربسته سایز بسیار کوچک‌تری نسبت به سایر دوربین‌ها دارند و از کیفیت پایین‌تری نیز برخوردار هستند. از دوربین‌های مینیاتوری معمولاً برای موقعیت‌هایی که نیاز به فیلم‌برداری نامحسوس می‌باشد استفاده می‌شود چرا که ابعاد لنز آن بسیار کوچک است و شما به راحتی می‌توانید با ایجاد روزنه‌ای کوچک فضای کافی را برای فیلمبرداری توسط این دوربین ایجاد کنید.

علاوه بر دوربین‌هایی که طبق طراحی و بدنه‌ی آنها دسته بندی می‌شوند مدل‌های دیگری نیز وجود دارد که امکانات خاصی را با توجه به نیازها و شرایط مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهند که در ادامه‌ی مطلب به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

دوربین‌ مداربسته حرارتی و مادون قرمز

این دوربین‌ها یکی از بهترین مدل‌هایی می‌باشند که برای فیلمبرداری 24 ساعته مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا برای آن‌ها اهمیتی ندارد که در چه زمانی از روز فعالیت می‌کنند؛ با وجود چندین LED مادون قرمز کوچکی که در اطراف لنز قرار گرفته‌اند تصاویر ثبت شده حتی در نور کم نیز از وضوح خوبی برخوردار هستند که به راحتی می‌توانید چهره‌‌ی افراد را در سیاهی شب تشخیص دهید. عملکرد دوربین‌های مادون قرمز به این گونه است که اشعه‌ی مادون قرمز را روی سوژه و مکان مورد نظر پخش می‌کند و بازتاب آن را دریافت و با استفاده از آن تصویرسازی می‌کند که عملکردی شبیه به چشم انسان دارد اما افزون بر نور مرئی از اشعه‌ی مادون قرمز نیز بهره می‌برد.

دوربین مداربسته Dark Fighter

همانطور که از نام این مدل پیدا است دوربین‌های دارک‌ فایتر قادر هستند تا تصاویری با کیفیت و رنگی را در مکان‌های کم نور ثبت کنند که به لطف طیف وسیعی از قابلیت‌ها و امکانات توانسته‌اند عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهند. این مدل از دوربین‌های مداربسته مجهز به سنسورهای اسکن پیشرونده ½ اینچی از نوع CMOS با دامنه‌ی WDR گسترده می‌باشند که به دستگاه اجازه می‌دهند تا تصاویر را به کیفیت و وضوح بالا ضبط کند و نیازمند به مقدار و شدت زیادی از نور برای فیلمبرداری بصورت رنگی نباشد. برای اطمینان از کیفیت بیشتر تصاویر، در دوربین‌های دارک‌ فایتر از شیشه‌های ضد گرد و غبار استفاده شده است تا فیلم‌برداری در تاریکی مطلق به بهترین حالت ممکن انجام شود. البته ابن قابلیت در حال حاضر به دوربین‌های دیگر نیز افزوده شده و بسیاری از دوربین‌ها با استفاده از ماون قرمز قابلیت دید در شب را ارائه می‌دهند. برای خرید انواع دوربین مدار بسته با قابلیت دید در شب همین حالا می‌توانید با مراجعه به سایت مبیت مدل مدنظر خود را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

جمع‌بندی راهنمای خرید دوربین مداربسته

در کلام آخر می‌توان گفت که خرید دوربین مداربسته یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل در ایجاد امنیت و نظارت بر امور مختلف می‌باشد؛ شما می‌توانید با استفاده از این سیستم در محیط خانه به راحتی می‌توانید ایمنی کامل را برای خود و خانواده‌ی فراهم کنید و یا با نصب آن در محیط کاری حتی از راه دور نظارتی تمام و کمال بر امور و فعالیت‌ها داشته باشید.

بی شک بکارگیری دوربین‌های مداربسته می‌تواند در هر زمینه‌ای خیال شما را آسوده نگه دارد اما وجود طیف وسیعی از آن‌ها با امکانات و قابلیت‌های مختلف می‌تواند هر شخصی را در هنگام انتخاب و خرید به دردسر بیندازد. کاربران قبل از خرید دوربین‌ مداربسته بایستی که شرایط آب و هوایی، میزان شدت نور منطقه و پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرند تا قادر باشند مناسب‌ترین مدل را انتخاب کرده، از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری و بهترین عملکرد را از دوربین خود دریافت کنند چراکه این سیستم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌ است و هر کدام از آن‌ها با توجه به نیاز شما می‌توانند تغییر کنند‌.

یاسین بنی اسدی

یاسین بنی اسدی هستم دانشجو مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک و علاقمند به حوزه‌ی تکنولوژی و وبگردی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا