راهنمای خریدمقایسهموبایلنقد و بررسی

راهنمای خرید گوشی Poco X4 Pro و مقایسه آن با Poco X3 Pro

همانگونه که می‌دانید گوشی‌های هوشمند به یکی از پرمصرف‌ترین وسایل اطراف انسان‌ها تبدیل شده‌اند. به گونه‌ای که از کوچک‌ترین عضو یک خانواده تا بزرگ‌ترین آن‌ها مشغول به استفاده از این محصول می‌باشند. از همین جهت تنها با گشت و گذاری کوتاه می‌توانید گوشی‌های زیادی با برندهایی متفاوت را در بازار پیدا کنید. کمپانی شیائومی یکی از موفق‌ترین این شرکت‌ها می‌باشد که به لطف ارائه‌ی محصولاتی باکیفیت از محبوبیت بالایی برخوردار است. سری پوکو شیائومی نیز از این قاعده مستثنی نیست و ویژگی‌های جذاب گوشی‌های آن زبان‌زد بسیاری از کاربران شده است. در این مطلب از مبیت قصد داریم تا به مقایسه‌ و بررسی ارزش خرید گوشی Poco X4 Pro و Poco X3 Pro بپردازیم. گوشی پوکو ایکس 3 پرو به دلیل پردازنده‌ی قدرتمند خود طی مدت زمان کوتاهی افراد زیادی را به سوی خود جذب کرد. اما آیا کاربران مانند سری قبل به خرید گوشی Poco X4 Pro علاقه‌ی بالایی نشان داده‌اند؟

 با کمپانی شیائومی بیشتر آشنا شوید

شیائومی یک شرکت چینی بزرگ می‌باشد که در زمینه‌ طراحی و تولید محصولات الکترونیکی فعالیت گسترده‌ای دارد. این کمپانی پس از عرضه اولین گوشی‌های هوشمند سهم بزرگی از بازار چین را به خود اختصاص داد. همچنین پس از شرکت سامسونگ، دومین تولیدکننده‌ی بزرگ این محصول در دنیا می‌باشد. در سه ماهه‌ی دوم سال 2021 شیائومی با پیشی گرفتن از کمپانی اپل توانست به این جایگاه دست یابد و حدود 17 درصد از سهم بازار جهانی را در بر گیرد. در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید تا دو مدل از جذاب‌ترین گوشی‌های این برند را برای شما با یکدیگر مقایسه و موشکافی کنیم.

برای مشاهده‌ی فراز و نشیب‌های کمپانی شیائومی در سال گذشته “نگاهی به عملکرد کمپانی شیائومی در سال 2021” را بخوانید

پیشرفتی بی‌نظیر در طراحی؛ مقایسه و بررسی طراحی Poco X4 Pro و Poco X3 Pro

کمپانی شیائومی در زمینه‌ی طراحی، ظرافت و دقت بالایی را به خرج داده است. هر شخصی تنها با یک نگاه به راحتی می‌تواند جذابیت خارق‌العاده‌ی گوشی شیائومی پوکو ایکس 4 پرو را تشخیص دهد. طراحی اصولی و حرفه‌ای این مدل سبب می‌شود تا زمانی که آن را در دست می‌گیرید احساس بسیار خوبی به شما منتقل شود. اگرچه که این مدل نسبت به سایر گوشی‌های موجود در بازار از وزن نسبتا بالاتری برخوردار است اما با این حال هیچ‌گونه مزاحمتی را برای خریداران ایجاد نخواهد کرد. البته نکته‌ی قابل ملاحظه اینجا است که نسبت به نسل قبلی خود مقداری بهتر می‌باشد. Poco X4 Pro  از 205 گرم وزن برخوردار است اما این مقدار برای Poco X3 Pro چیزی حدود 215 گرم می‌باشد. هر دو مدل از وزن نسبتا زیادی برخوردار هستند که آن را می‌توان نتیجه‌ی استفاده از باتری‌هایی قدرتمند دانست. 

بنابراین در مواقعی که قصد دارید تا ساعت‌ها این محصولات را در دست بگیرید ممکن است کمی دچار خستگی شوید. مدل‌های مذکور از نظر ابعاد بسیار شبیه به هم می‌باشند اما به مقدار ناچیز X4 Pro جمع و جورتر است. این گوشی از سایز 164.2×76.1×8.1 میلی‌متر بهره می‌برد. در مقابل، پوکو ایکس 3 پرو دارای ابعادی به اندازه‌ی 165.3×76.8×9.4 میلی‌متر می‌باشد. 

با این حساب مقداری بسیار جزئی ضخیم‌تر و بزرگ‌تر در دست شما به نظر خواهد رسید. ممکن است نام این دو گوشی دوست‌داشتنی سبب شود که تصور کنید از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند. اما زمانی که به آن‌ها می‌نگرید شباهت زیادی را پیدا نخواهید کرد. در واقع هیچ‌گونه وجه اشتراکی ندارند و در اکثر بخش‌ها اختلاف‌های محسوسی مابین آن‌ها به چشم می‌خورد. در یک نتیجه گیری کلی می‌توان گفت ظرافت طراحی در سری جدید بیشتر به چشم می‌خورد بنابراین کاربرانی که طراحی گوشی هوشمند خود اهمیت بیشتری می‌دهند، خرید گوشی Poco X4 Pro انتخاب بهتری برای آن‌ها خواهد بود.

برای آشنایی با دو مدل از میان‌رده‌های جذاب شیائومی “مقایسه ردمی نوت 11 و ردمی نوت 11 اس؛ میان‌رده‌های خوش قیمت شیائومی” را بخوانید

طراحی جذاب؛ دلیلی برای خرید گوشی شیائومی Poco x4 Pro

مقایسه طراحی Poco X4 Pro و Poco X3 Pro

ابتدا با گوشی شیائومی Poco x4 pro شروع می‌کنیم و طراحی خارق‌العاده‌ی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در اولین نگاه شما شاهد یک شاهکار زیبا از کمپانی شیائومی می‌باشید که نسبت به سایر مدل‌ها پیشرفت‌های زیادی داشته است. طراحی مهندسی شده‌ی گوشی مذکور نشان‌ می‌دهد که این شرکت راه درستی را برای تولید و ساخت محصولات خود در پیش گرفته است. قاب پشتی پوکو ایکس 4 پرو کاملا تخت می‌باشد که جلوه‌ی منحصر به فردی را به آن می‌بخشد. به نحوی که این ویژگی را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی گوشی دانست. این مدل در سه رنگ مشکی، آبی و زرد عرضه شده است تا افراد بتوانند به دلخواه یکی از آن‌ها را انتخاب نمایند. هر سه رنگ به راحتی قادر هستند تا به راحتی نظر هر بیننده‌ای را جلب کنند. 

نقشی که برای پنل پشتی Poco X4 Pro گرفته شده است بسیار خاص و خیره‌کننده می‌باشد. در این قسمت خطوطی‌ صاف و مستقیمی که از گوشه‌ی پایین گوشی شروع شده و تا اواسط آن ادامه پیدا می‌کند، به چشم می‌خورد. این خطوط با تغییر زاویه‌ی گوشی نسبت به نور کم‌رنگ و یا پررنگ می‌شوند که فوق‌العاده دلپسند می‌باشد. نحوه‌ی قرارگیری ماژول‌های دوربین گوشی شیائومی مدل پوکو ایکس 4 پرو نیز کاملا تغییر کرده است. تمامی لنزها روی یک قاب مستطیل شکل بزرگ واقع شده‌اند که حدود ¼ از کل پنل عقب را در برمی‌گیرد. در سمت راست قاب نیز نام پوکو با انداز‌ه‌ی نسبتا بزرگی نوشته شده است تا قدرت این سری به نمایش گذاشته شود.

وقتی که محل قرارگیری دوربین‌ها مشکل‌ساز می‌شود

شایان ذکر است که این قسمت مقداری برآمده‌تر از سایر نقاط بدنه‌ واقع شده است. علاوه بر این، لنز اصلی نیز نسبت به قاب زیرین خود تا حدودی برجسته‌تر می‌باشد. به همین جهت زمانی که گوشی را روی یک سطح صاف قرار دهید به صورت مستقیم با آن تماس پیدا خواهد کرد. بنابراین در طول زمان ممکن است که روی این پنل خط و خش ایجاد شود. شما به راحتی می‌توانید این مشکل را با خرید کاور گوشی مناسب و با کیفیت بر طرف کنید. فریم اطراف گوشی Poco X4 Pro مانند قاب پشتی کاملا تخت است اما در گوشه‌های آن کمی انحنا وجود دارد. ترکیب انحنای موجود در گوشه‌ها با صاف بودن سایر نقاط بدنه جلوه‌ای فوق‌العاده به گوشی اعطا کرده است.

بررسی محل قرارگیری کنترلرها و ورودی‌ها در گوشی Poco X4 Pro

کمپانی شیائومی همیشه مجموعه‌ کاملی از پورت‌ها را در محصولات خود قرار می‌دهد تا نیاز خریداران کاملا مرتفع سازد. این ویژگی در مورد گوشی پوکو ایکس 4 پرو نیز کاملا صادق است. در قسمت پایین یک عدد پورت USB Type-C وجود دارد که از فناوری شارژ سریع و قابلیت OTG پشتیبانی می‌کند. شما از طریق OTG با سرعتی بسیار بالا قادر به اشتراک‌گذاری و انتقال اطلاعات موجود در گوشی خود توسط کابل مخصوص به وسایلی مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر خواهید بود. همچنین می‌توانید لوازمی مانند لپ‌تاپ، ماوس و یا فلش USB را به آن متصل نمایید. در این بخش یک عدد میکرفون، اسپیکری باکیفیت و خشاب سیم کارت نیز مشاهده می‌شود. 

اشتراک سیمکارت دوم با کارت مموری در Poco X4 Pro

خالی از لطف نیست که بگوییم محل قرارگیری سیم کارت دوم این مدل با کارت مموری آن مشترک است. بنابراین نمی‌توانید دو عدد سیم کارت و کارت Micro SD را با یکدیگر در این اسلات قرار دهید. کمپانی شیائومی برای قسمت بالای این محصول یک عدد جک 3.5 میلی‌متری صدا در نظر گرفته است. همانگونه که می‌دانید این سوکت امروزه در بسیاری از گوشی‌های هوشمند حذف شده‌است. در نتیجه وجود آن را می‌توان دلیل محکمی برای خرید گوشی Poco X4 Pro دانست. شما از طریق این جک به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توانید از هندزفری سیمی خود استفاده کنید و یا گوشی را توسط کابل AUX به اسپیکر و سایر وسایل متصل نمایید که ویژگی حائز اهمیتی محسوب می‌شود. 

در این بخش یک عدد میکرفون و اسپیکر ثانویه نیز تعبیه شده است تا دریافت و پخش امواج صوتی به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. کاربران حتی بدون هندزفری نیز هنگام انجام بازی و تماشای فیلم از صدایی استریو و شفاف برخوردار خواهند شد. برای این مدل نیز یک عدد فرستنده‌ی مادون قرمز در نظر گرفته شده است. 

شما توسط این فرستنده می‌توانید وسایل اطراف خود مانند تلویزون، پنکه و دوربین را کنترل نمایید. در سمت راست گوشی دکمه‌ها تنظیم ولوم صدا و پاور به چشم می‌خورند. دکمه‌ی پاور که با حسگر اثر انگشت ادغام شده است عملکرد بسیار سریع و دقیقی دارد. به طوری که با قرار دادن انگشت خود روی آن تنها در کسری از ثانیه قفل تلفن باز می‌شود. کمپانی شیائومی در سمت چپ فریم این مدل هیچ‌گونه ورودی یا کنترلری را تعبیه نکرده‌است که قرارگیری دستگاه را در دست بسیار راحت‌تر کرده است. در یک جمع‌بندی می‌توان گفت خرید گوشی Poco X4 Pro برای کاربرانی که ظرافت و خوش‌دستی گوشی برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

بررسی طراحی پوکو ایکس 3 پرو؛ زیبا و خاص

عکس از گوشی شیائومی Poco X3 Pro

گوشی Poco X3 Pro نیز درست مانند جانشین قدرتمند خود از طراحی خاص و متفاوتی بهره می‌برد. اما با این حال به پای زیبایی و جذابیت آن نمی‌رسد. پنل پشتی این مدل کاملا تخت نیست و مقداری انحنا در تمامی نقاط آن به چشم می‌خورد. این بخش به سه قسمت تقسیم شده است. یک نوار براق از پایین تا بالای گوشی وجود دارد که با قرار دادن آن در جهات مختلف نور می‌تواند نمای بسیار زیبایی ایجاد کند. اما دو طرف این ناحیه کاملا مات هستند و هیچ‌گونه اثر انگشتی روی آن‌ها برجای نمی‌ماند. ترکیب دو قسمت مات و براق سبب شده تا زمانی که آن را در دست می‌گیرید از طراحی آن کاملا خشنود شوید. فریم اطراف گوشی پوکو ایکس 3 پرو نیز کاملا منحنی و براق می‌باشد که با سایر نقاط بدنه همخوانی دارد. 

نحوه‌ی قرارگیری دوربین‌های این محصول بسیار جالب و خاص است. تمامی لنزها در یک قاب تقریبا مستطیل شکل قرار دارند که عرض‌های آن دارای انحنا می‌باشند. اطراف این بخش نیز مساحتی دایره‌ای شکل به رنگ مشکی دیده می‌شود که قاب و تمامی ماژول‌ها در آن واقع شده‌اند. به علت برجستگی قسمت مذکور استفاده از قاب محافظ برای این مدل نیز توصیه می‌شود. این ظاهر خاص و یکتا یکی از علت‌های مهم محبوبیت گوشی Poco X3 Pro است. 

مزایای بدنه‌ی پلاستیکی

لازم به ذکر است که پنل پشتی از جنس پلاستیک باکیفیت و مرغوب می‌باشد. استفاده از این ماده‌ی اولیه موجب می‌شود تا گوشی در مقابل ضربات احتمالی مقاومت داشته باشد. همچنین اثر انگشت شما پس از گذشت زمان روی آن باقی نخواهد ماند. بنابراین بکار بردن پلاستیک در ساخت بدنه، ضعفی برای این مدل محسوب نمی‌شود بلکه مزیت‌هایی را نیز به دنبال دارد. در سمت راست این محصول دو دکمه‌ی پاور و تنظیم ولوم و در سمت چپ آن اسلات سیم کارت قرار دارد. در قسمت پایین پورت USB Type-C، جک 3.5 میلی‌متری صدا، میکروفون و اسپیکری قدرتمند خودنمایی می‌کند. قسمت بالایی نیز میکروفون و اسپیکر ثانویه و همچنین فرستنده‌ی IR را در بر می‌گیرد. 

برخلاف گوشی شیائومی پوکو X4 Pro، دور تا دور این محصول اجزاء مختلفی قرار گرفته است و هیچ قسمتی از آن خالی نمی‌باشد. لازم به ذکر است حسگر اثر انگشت که با دکمه‌ی پاور ادغام شده است نیز عملکرد بسیار سریعی دارد و دسترسی به آن کاملا راحت است. هر دو مدل از استاندارد IP53 برخوردار هستند. این گواهی نشان می‌دهد که دستگاه شما در مقابل پاشش قطرات آب کاملا مقاوم است. پس در هوای بارانی و شرایطی مانند آن می‌توانید بدون نگرانی از این گوشی‌ جذاب استفاده نمایید. اما باید بدانید که در صورت غوطه‌ور شدن کامل در آب به آن‌ها آسیبی جدی وارد خواهد شد.

ارتقاء بی‌نظیر نمایشگر؛ خرید گوشی Poco X4 Pro انتخابی بهتر

راهنمای خرید Poco X4 Pro؛ بررسی نمایشگر گوشی ها

یکی از بخش‌هایی که دو گوشی پوکو X4 Pro و X3 Pro کاملا با یکدیگر تفاوت دارند، نمایشگر می‌باشد. در ادامه با توجه به خصوصیاتی که از این محصولات پرطرفدار ذکر خواهیم کرد می‌توان فهمید که پوکو ایکس 4 پرو پیشرفت خارق‌العاده‌ای نسبت به نسل قبلی خود داشته است و قطعا در جایگاهی بالاتر از آن قرار خواهد گرفت. بررسی خود را با گوشی پوکو ایکس 3 پرو شروع می‌کنیم تا به طور کامل با خصوصیات آن آشنا شوید. این محصول مجهز به یک نمایشگر 6.67 اینچی باکیفیت از نوع IPS LCD می‌باشد. صفحه نمایش مذکور با رزولوشن 1080×2400 خود قادر است تا هرگونه تصویری را با وضوح بالایی به نمایش بگذارد. همچنین تراکم پیکسلی PPI 395 آن که نشان‌دهنده‌ی وجود تعداد 395 پیکسل در هر اینچ می‌باشد، در افزایش کیفیت تصویر بسیار موثر است. 

اگر در خصوص انواع نمایشگرهای بکاربرده شده در گوشی‌ها اطلاعی ندارید “بررسی انواع صفحه نمایش گوشی” را بخوانید

یکی از ضعف‌هایی که در این زمینه به چشم می‌خورد حداکثر روشنایی 450 نیتی نمایشگر می‌باشد. این مقدار زمانی که در داخل خانه و یا محیطی با نور عادی قرار دارید، کاملا مناسب است. اما اگر زیر نور مستقیم خورشید بایستید، خوانایی اطلاعات و جزئیات به نمایش گذاشته شده کمی کاهش می‌یابد. بنابراین ممکن است برای برخی از افراد مشکل‌ساز باشد. در غیر اینصورت با هیچ‌گونه دردسری مواجه نخواهید شد. نمایشگر مذکور از 16 میلیون رنگ مختلف پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود تا تصاویر رنگ‌هایی غنی و نزدیک به واقعیت داشته باشند. 

به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین خصوصیات آن نیز می‌توان به نرخ نوسازی 120 هرتزی اشاره کرد. این ویژگی کمک می‌کند تا جابجایی تصاویر کاملا روان و با سرعت بالایی صورت گیرد. صفحه نمایش Poco X3 Pro حدود 84.6 درصد از کل پنل جلویی را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که حاشیه‌های آن باریک می‌باشند و فضایی بهینه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بررسی نمایشگر پوکو ایکس 4 پرو؛ صفحه نمایشی بی‌نقص

بخش نمایشگر جایی است که گوشی شیائومی مدل Poco X4 Pro حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این محصول از یک صفحه نمایش فوق‌العاده باکیفیت از نوع AMOLED بهره می‌برد که از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی هیچ تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد و این ارقام همچنان 1080×2400 و 395 PPI باقی مانده‌اند. اما رنگ‌ها و شفافیت تصاویری که توسط آن پخش می‌شوند به طور کاملا محسوسی بهتر شده‌ است. نمایشگر مذکور از روشنایی 700 نیت نیز برخوردار است که فوق‌العاده می‌باشد. این خصوصیت سبب می‌شود تا حتی هنگام تابش شدیدترین نور نیز کاربران بتوانند به راحتی محتوا را بررسی کنند. بنابراین اگر نیاز دارید تا اکثر اوقات از گوشی خود در محیط‌های بیرون استفاده کنید، Poco X4 Pro محصولی است که شما را با محدودیتی مواجه نخواهد کرد.

گفتنی است که صفحه نمایش حدود 86 درصد از کل پنل جلویی را در بر می‌گیرد. در اولین نگاه حاشیه‌های ناچیز این مدل نظر شما را به خود جلب خواهند کرد. این ویژگی احساس بسیار خوبی را هنگام تماشای فیلم و انجام بازی‌های مختلف به  شما القا می‌کند. نرخ نوسازی پوکو ایکس 4 نیز 120 است که تفاوتی با نسخه‌ی قبلی خود ندارد. لازم به ذکر است که قرار دادن نمایشگر روی حالت 120 هرتز انرژی بیشتری مصرف ‌می‌کند. بنابراین ممکن است که باتری طی مدت کوتاه‌تری تخلیه شود. اما شما می‌توانید آن را روی حالت 60 هرتز قرار دهید. با این کار در مصرف انرژی به طرز چشمگیری صرفه‌جویی خواهید کرد. 

پسرفتی میان پیشرفت‌ها

راهنمای خرید گوشی Poco X4 Pro، بررسی نمایشگر

صفحه نمایش گوشی شیائومی مدل Poco X4 Pro در یک زمینه‌ی مهم پسرفت کرده است و آن هم نوع پوشش بکار رفته برای افزایش مقاومت در برابر خط و خش می‌باشد. در پوکو ایکس 3 پرو از یک لایه‌ی گوریلا گلس 6 استفاده شده است که مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربات مختلف دارد و می‌تواند در برابر سقوط از ارتفاع 1.6 متری دوام آورد. در نسل جدید این گوشی پوشش گوریلا گلس 5 وجود دارد که ایمنی کاملا مناسبی دارد. اما با این حال درمقابل دیگری ضعیف‌تر عمل خواهد کرد. از این رو اگر جزء افرادی هستید که به دلایل مختلف گوشی‌تان در معرض آسیب قرار می‌گیرد، پوکو ایکس 3 پرو خیال شما را آسوده خواهد ساخت و همانطور که گفتیم این موضوع به هیچ‌وجه نشان‌دهنده‌ی بد و ضعیف بودن Poco X4 Pro نمی‌باشد. 

برای آشنایی دقیق با یکی از میان‌رده‌های جدید شیائومی “بررسی گوشی شیائومی Redmi Note 11s” را بخوانید

موضوع دیگری که در خصوص آسیب دیدن نمایشگر این دو گوشی اهمیت دارد، هزینه‌ی تعمیر آن‌ها است. صفحه نمایش Poco X3 Pro از نوع LCD است و در صورت خراب شدن هزینه‌ی کمتری را متحمل می‌شوید. اما اگر نمایشگر AMOLED پوکو ایکس 4 پرو دچار مشکل شود بایستی هزینه بیشتری را خرج تعمیر آن کنید. به همین جهت بهتر است که در هنگام خرید گوشی Poco X4 Pro یا ایکس 3 پرو بسته به اولویت های خود، دقت لازم را داشته باشید.

مقایسه دوربین گوشی‌های شیائومی Poco X4 Pro و Poco X3 Pro

مقایسه دوربین گوشی های پوکو ایکس 4 پرو و پوکو ایکس 3 پرو

کمپانی شیائومی در زمینه‌ی دوربین‌ها کمی عجیب رفتار کرده است. گوشی هوشمند Poco X4 Pro در برخی از موارد شما را شگفت‌زده می‌کند. اما در موارد دیگری حتی از نسل قبلی خود عملکرد ضعیف‌تری خواهد داشت. این محصول مجهز به یک دوربین سه‌گانه در پنل پشتی خود می‌باشد. لنز اصلی که سایز بزرگتری نسبت به مابقی داردT بالاتر از آن‌ها قرار گرفته است. دو ماژول دیگر به صورت عمودی مقداری پایین‌تر خودنمایی می‌کنند. فلش LED نیز درست در سمت راست به چشم می‌خورد تا در شرایطی که نور محیط کم است به شما یاری رساند. نحوه‌ی قرار گیری لنزها در گوشی Poco X3 Pro کاملا متفاوت است. 

اول از همه باید بگوییم که این مدل از یک دوربین چهارگانه بهره می‌برد که عملکرد بسیار خوبی دارند. در این محصول دوربین اصلی بالا سمت راست قرار گرفته و لنز فوق عریض در مرکز واقع شده است. گوشی پوکو ایکس 3 پرو به عنوان دوربین اصلی از یک لنز اصلی 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 برخوردار می‌باشد. عکس‌های گرفته شده توسط آن کیفیت بسیار خوبی دارند. اما کمپانی شیائومی برای گوشی نسل جدید خود از یک ماژول پرچمدار 108 مگاپیکسلی خارق‌العاده استفاده کرده است. کاربران می‌توانند عکس‌هایی بی‌نظیر را از تک تک لحظات شیرین خود به ثبت رسانند. حساسیت بالا به نور و محدوده دینامیکی بالاتر برای نورهای بسیار روشن یا تاریک تجربه‌ی شگفت‌انگیزی را به شما هدیه می‌دهد. 

برای آشنایی با یکی از جدیدترین گوشی‌های سری پوکو “نقد و بررسی شیائومی Poco X4 Pro؛ میان‌رده محبوب با ظاهری جذاب” را خوانید

عملکردی بسیار خوب در عکاسی؛ ترغیب‌کننده کاربران به خرید گوشی Poco X4 Pro

این دوربین در شب نیز عملکرد خوبی دارد و رنگ‌های زنده‌ی عکس‌ها رضایت شما را در پی خواهد داشت. بنابراین اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید بی‌شک گوشی پوکو ایکس 4 پرو تمامی نیازهای شما را مرتفع خواهد ساخت. این دو محصول پرطرفدار هر کدام دارای یک لنز فوق عریض 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 و ماکرو 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 می‌باشند. ماژول فوق عریض به شما کمک می‌کند محدوده‌ی گسترده‌ای را تنها در یک عکس جای دهید. در واقع این لنز زاویه‌ی دید بیشتری نسبت به لنزهای معمولی دارد. لنز ماکرو نیز همانگونه که از نام آن پیدا است در گرفتن عکس‌هایی با جزئیات بالا کاربرد دارد. 

شیائومی پوکو ایکس 3 پرو از یک سنسور عمق میدان نیز برخوردار می‌باشد که گوشی Poco X4 pro فاقد آن است. این ماژول 2 مگاپیکسلی در عکس‌های پرتره بسیار موثر است. در این نوع عکس، پس‌زمینه مقداری تار می‌شود و سوژه‌ی اصلی بیشتر به چشم می‌خورد. با اینکه گوشی جدید پوکو ایکس 4 پرو دوربین بسیار قدرتمندی دارد اما در گرفتن فیلم مقداری از نسخه‌ی قبلی خود پایین‌تر است. این محصول قادر است تا تنها با کیفیت 1080P و نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. اما گوشی شیائومی پوکو ایکس 3 پرو می‌تواند به صورت 4K با نرخ 30 فریم و یا با کیفیت 1080P و با نرخ‌های 30، 60، 120، 240 و 920 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند که بسیار ویژگی حائز اهمیتی است. به عنوان قابلیت‌های اضافی دوربین‌های این دو گوشی می‌توان به پشتیبانی از HDR یا محدوده‌ی دینامیکی گسترده و عکاسی پانوراما اشاره کرد. 

اگر گوشی شیائومی دارید “راهنمای استفاده از دوربین گوشی‌ های شیائومی” را بخوانید

بررسی دوربین سلفی؛ ضعیف‌تر اما باکیفیت

عکس از گوشی شیائومی Poco X4 Pro

در مورد دوربین سلفی موضوع کمی متفاوت می‌شود. گوشی Poco x4 Pro دارای یک دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی باکیفیت می‌باشد که در داخل ناچ حفره‌ای قرار گرفته است. این لنز عریض با گشودگی دیافراگم f/2.5 خود قادر به ثبت تصاویری با پیکسل‌هایی به سایز 1 میکرومتر است. کاربران می‌توانند عکس‌های سلفی خیره‌کننده‌ای را از خود به یادگار بگذارند. اما در مقابل گوشی Poco X3 Pro از یک لنز قدرتمند 20 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این ماژول با دریچه دیافراگم f/2.2 درون یک ناچ حفره‌ای جای گرفته است. از همین جهت گوشی مذکور برای دوستداران سلفی بسیار مناسب می‌باشد و رضایت آن‌ها را جلب خواهد کرد. زیرا می‌تواند تصاویری جذاب با پیکسل‌هایی به اندازه‌ی 0.8 میکرومتر را به آن‌ها هدیه دهد.؛ بنابراین می‌توان گفت که خرید گوشی پوکو ایکس 4 پرو برای علاقه‌مندان به سلفی نمی‌تواند چندان انتخاب جالبی باشد.

از دیگر ویژگی‌هایی که در این بخش به چشم می‌خورد می‌توان به سیستم یکپارچه‌سازی پیکسلی، محدوده‌ی دینامیکی گسترده، عکاسی متوالی و پانوراما، شناسایی چهره، فوکوس خودکار و هوش مصنوعی شناسایی صحنه اشاره کرد. بنابراین اگر قصد شما از خرید یک گوشی، گرفتن عکس‌های سلفی زیبا می‌باشد گوشی Poco X3 Pro کاملا مناسب است. اما با این حال پوکو ایکس 4 پرو به لطف نمایشگر خارق‌العاده‌ی خود، تفاوت و ضعف چندان زیادی ندارد.

بررسی باتری؛ سری پیشین قدرتمند‌تر از نسل جدید

مقایسه باتری گوشی های شیائومی Poco x4 Pro و Poco X3 Pro

می‌توان گفت تنها زمینه‌ای که گوشی‌های Poco X4 Pro و Poco x3 Pro اندکی با یکدیگر تشابه دارند، باتری می‌باشد. هر دو محصول انرژی خود را از باتری‌های قدرتمندی دریافت می‌کنند که می‌توانند یک روز کامل دوام ‌آورند. گوشی پوکو ایکس 3 پرو مجهز به یک باتری تک سلولی 5160 میلی‌آمپری از نوع لیتیوم پلیمر می‌باشد. از ویژگی‌های مهم آن نیز می‌توان به پشتیبانی از شارژر 33 واتی اشاره کرد. شارژ شدن کامل این مدل با استفاده از آداپتور مخصوص خود حدود 75 دقیقه به طول می‌انجامد که مدت زمان رضایت‌بخشی است. این گوشی هنگام وب‌گردی حدود 12 ساعت، تماشای فیلم 10.5 و برای بازی 5.5 ساعت شما را همراهی خواهد کرد. در مقابل Poco X4 Pro را داریم که باتری آن مقداری ضعیف‌تر می‌باشد و دارای ظرفیت 5000 میلی‌آمپر است. اما به لطف داشتن چیپستی کم‌مصرف، عملکرد مطلوبی دارد؛ حتی در مواردی بهتر از سری پیشین خود خواهد بود. 

بزرگترین پیشرفت شیائومی پوکو ایکس 4 پرو در زمینه‌ی باتری، پشتیبانی از یک شارژر بسیار قدرتمند 67 واتی می‌باشد. این آداپتور قادر است تا تنها در مدت 50 دقیقه شارژ گوشی را از 0 به 100 برساند. در صورت کامل بودن انرژی باتری، پوکو ایکس 4 پرو می‌تواند هنگام وب‌گردی حدود 11 ساعت و 10 دقیقه، برای تماشای فیلم حدود 13 ساعت و 20 دقیقه و برای انجام بازی‌های مختلف 6 ساعت کاربران را همراهی کند. با توجه به مشخصاتی که از باتری این محصولات ذکر کردیم می‌توان گفت که هر دو در این زمینه عالی هستند. شما با خرید هر یک از آن‌ها به راحتی می‌توانید روز خود را بدون شارژ مجدد سپری کنید. بنابراین اگر مشغله‌ی کاری فراوانی دارید این مدل‌ها برای شما کاملا ایده‌آل خواهند بود.

اگر باتری گوشی شما با مشکل مواجه شده “بررسی سلامت باتری گوشی اندرویدی” را حتما بخوانید

سخت‌افزاری که همه را متعجب ساخت

همانگونه که مشاهده کردید گوشی شیائومی مدل Poco X4 Pro تا به حال در اکثر زمینه‌ها پیشرفت کرده است. اما این موضوع در مورد پردازنده کاملا برعکس می‌باشد. به طرز عجیبی کمپانی شیائومی در این مدل از تراشه‌ای استفاده کرده است که نسبت به آنچه در Poco X3 pro مشاهده می‌شود عملکرد کاملا ضعیف‌تری خواهد داشت. قلب تپنده‌ی گوشی پوکو ایکس 4 پرو یک پردازنده‌ی 6 نانومتری مدل Qualcomm SM6375 Snapdragon 695 5G می‌باشد. این تراشه‌ از 8 عدد هسته‌ی پردازشی تشکیل شده است. هسته‌ی قدرتمند Kyro 660 Gold با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز شامل دو عدد از آ‌ن‌ها می‌شود. اما 6 عدد هسته‌ی دیگر از نوع Kyro 660 Silver با فرکانس 1.7 گیگاهرتز هستند. 

این تراشه به راحتی پردازش امور مختلف را بر عهده می‌گیرد. خریدارن می‌توانند تمامی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها موردنظر خود را بدون کندی اجرا نمایند. حتی در اجرای بازی‌ها نیمه‌سنگین نیز عملکرد قابل‌قبولی دارد. اما با این حال برای انجام امور روزمره مانند وب‌گردی و استفاده از شبکه‌های مجازی مناسب‌تر است. به همراه چیپست مذکور پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 619 ارائه می‌شود که قابل‌قبول است و کاربران را با مشکلی مواجه نمی‌کند. 

اگر به دنیای بازی و گوشی‌های گیمینگ علاقه دارید “بررسی کامل گوشی گیمینگ Poco F4 GT” را بخوانید

پردازنده‌ی قاتل پرچمدار

زمانی که تراشه‌ی موجود در گوشی Poco X3 Pro را مورد بررسی قرار دهید، قدرت آن شما را جذب خواهد کرد. این مدل از یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای مدل Qualcomm Snapdragon 860 بهره می‌برد که در رنج قیمتی خود بی‌نظیر است. تراشه‌ي مذکور دارای 2 عدد هسته‌ی پردازشی بسیار قدرتمند Kyro 485 Gold با سرعت کلاک 2.96 گیگاهرتز، 3 عدد هسته‌ی Kyro 485 Gold با فرکانس 2.42 گیگاهرتز و 3 عدد هسته‌ی kyro 485 Silver با سرعت 1.78 گیگاهرتز می‌باشد. این چیپست با فرکانس 2960 مگاهرتزی خود می‌تواند به راحتی تمام فعالیت‌های سنگین را پردازش کند. شما با خرید گوشی Poco X3 Pro قادر به انجام بازی‌های حرفه‌ای و اجرای تمامی اپلیکیشن‌های روز دنیا خواهید بود. پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 640 آن نیز در این امر کمک بسیاری به شما می‌کند. 

پوکو ایکس 4 پرو با حافظه‌های داخلی 64، 128 و 256 و رم‌های 6 و 8 گیگابایت عرضه‌ می‌شود. در مقابل پوکو ایکس 3 تنها با دو حافظه‌ی داخلی 128 و 258 و رم‌های 6 و 8 گیگابایت وجود دارد. اگر قصد دارید برنامه‌های زیادی را همزمان اجرا کنید، بهتر است که رم 8 گیگابایت را مد نظر قرار دهید. در غیر اینصورت رم 6 گیگابایت نیز به راحتی پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. از نظر حافظه‌ی داخلی گوشی Poco x3 Pro بار دیگر از سری پیشین خود جلو می‌افتد. زیرا حافظه‌ی داخلی آن از نوع UFS 3.1 است اما برای Poco X4 Pro از نوع UFS 2.2 می‌باشد. 

سرعت بیشتر حافظه‌ی داخلی، مزیتی برای ترغیب کاربران به خرید گوشی Poco X4 Pro

بررسی عملکرد پوکو ایکس 3 پرو

اگرچه هر دو سرعت فوق‌العاده بالایی در خواندن و نوشتن داده‌ها دارند اما عملکرد UFS 3.1 بهتر خواهد بود. بنابراین از نظر سخت‌افزاری در گوشی پوکو ایکس 3 پرو با این محدوده‌ی قیمت هیچ‌گونه کم و کاستی دیده نمی‌شود. اما پوکو ایکس 4 پرو در این زمینه پیشرفتی نداشته است و جای تحسین نخواهد داشت. تنها مزیت‌ پردازنده‌ی این محصول پشتیبانی از شبکه‌ی 5G و لیتوگرافی 6 نانومتری آن می‌باشد که سبب بهینه شدن مصرف انرژی می‌شود.

بررسی نرم‌افزاری گوشی های شیائومی Poco X3 Pro و Poco X4 Pro

گوشی‌های شیائومی مدل Poco X4 Pro و Poco X3 Pro هر دو با سیستم عامل اندروید و رابط کاربری اختصاصی MIUI 13 عرضه می‌شوند. بنابراین خریداران به راحتی می‌توانند تمامی برنامه‌ی دلخواه خود را بدون محدودیت روی آن‌‌ها اجرا نمایند.

جعبه گشایی

امروزه بسیاری از کمپانی‌های مشهور دنیا به دلایل مختلی از گذاشتن لوازم جانبی گوشی در جعبه‌ی آن خودداری می‌کنند. بنابراین کاربران بایستی به صورت جداگانه وسایل مورد نیاز را تهیه کنند. این امر موجب تحمیل هزینه‌های اضافی و هدر رفت وقت خریداران خواهد شد. اما کمپانی ‌شیائومی جزء معدود شرکت‌هایی است که قصد ندارد تا رسم و رسومات قبلی خود را زیر پا بگذارد. این برند به همراه محصولات خود شارژر و کاور مخصوص گوشی را نیز ارائه می‌دهد تا مشتریان پس از خرید با هیچگونه مشکلی برخورد نکنند. دو گوشی Poco X4 Pro و Poco X3 Pro نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشند. زمانی که درب جعبه را باز کنید رنگ زرد خیره‌کننده‌ی آن نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. 

با گشودن جعبه مانند همیشه، اول با یک جعبه‌ی کم ضخامت روبه‌رو می‌شوید که داخل آن تعدادی دفترچه‌ی راهنما، سوزن سیم کارت و یک کاور محافظ وجود دارد. این کاور ژله‌ای از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و شفاف بودن آن موجب می‌شود تا زیبایی و اصالت گوشی شما به نمایش گذاشته شود. بعد از خارج کردن جعبه‌ی اول،‌ گوشی موبایل را خواهید دید. شیائومی برای محافظت بیشتر از گوشی، دور تا دور آن را با یک کاور پلاستیکی پوشانده است. سپس شما شاهد آداپتور و کابل شارژ می‌باشید. 

در جعبه‌ی گوشی پوکو ایکس 4 پرو یک عدد شارژر 67 واتی بسیار قدرتمند وجود دارد. این شارژر برای پوکو ایکس 3 پرو 33 واتی می‌باشد که نسبت به سایر رقبا رضایت‌بخش است. کابل شارژی که به همراه هر دو محصول ارائه می‌شود کیفیت بسیار خوبی دارد و پس از گذشت زمان دچار آسیب و پارگی نخواهد شد. همچنین به لطف کانکتورهای مقاومی که دارد با خیالی آسوده می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای مشاهده‌ی اطلاعات تازه از گوشی جدید شیائومی “اطلاعات و مشخصات فاش شده گوشی xiaomi 12” را بخوانید

جمع بندی؛ خرید گوشی Poco X4 Pro انتخاب بهتری است یا Poco x3 Pro؟

ممکن است به دلیل نام دو گوشی Poco X4 Pro و Poco X3 Pro تصور کنید که شباهت‌های زیادی با یکدیگر خواهند داشت. اما همانطور که مشاهده کردید این محصولات تقریبا هیچ‌وجه اشتراک بزرگ و محسوسی ندارند. در بسیاری از موارد گوشی پوکو ایکس 4 پرو نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت‌های تحسین برانگیزی داشته است. اما در مواردی نیز ضعیف‌تر عمل کرده‌است. اگر قصد شما از خرید گوشی هوشمند تماشای فیلم، وب‌گردی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انجام امور روزانه می‌باشد، پیشنهاد ما به شما خرید گوشی Poco X4 Pro است که گزینه‌ای خارق‌العاده می‌باشد. زیرا به لطف نمایشگر بسیار باکیفیت و طراحی اصولی خود هنگام انجام چنین فعالیت‌هایی احساس بی‌نظیری را به شما منتقل می‌کند. از طرفی شارژر بسیار قدرتمند آن کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته‌ی باتری را در مدت زمان کوتاهی بازگردانید. 

اما اگر هدف شما انجام محاسبات پیچیده و فعالیت‌های سنگین مانند انجام بازی‌های حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای می‌باشد، باید که این مدل را از ذهن خود بیرون کنید و گوشی پوکو ایکس 3 پرو را مد نظر قرار دهید. اگر چه در نسل جدید گوشی‌های سری پوکو اکثر بخش‌ها ارتقاء یافته‌اند اما این موضوع در مورد پردازنده به هیچ‌عنوان صادق نیست. تراشه‌ی بکار رفته در گوشی Poco X4 Pro به طرز قابل توجهی ضعیف‌تر از چیپست موجود درPoco X3 Pro می‌باشد. از همین رو هنگام انجام کارهای سنگین عملکرد بسیار خوبی نخواهد داشت. بنابراین برای اینکه انتخابی درست بین این دو محصول فوق‌العاده جذاب داشته باشید بهتر است که ابتدا از نوع کاربری و نیازهای خود مطمئن شوید.

منابع:

gsmarena

po.co

یاسین بنی اسدی

یاسین بنی اسدی هستم دانشجو مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک و علاقمند به حوزه‌ی تکنولوژی و وبگردی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا