راهنمای خریدموبایلنقد و بررسی

بررسی کامل گوشی گیمینگ Poco F4 GT

نهایت قدرت را در جدیدترین محصول Poco می‌توان دید، Poco F4 GT با جدیدترین چیپست و پر سرعت‌ترین قابلیت شارژ به صحنه می‌آید تا بتواند معنی قدرت را نشان دهد، در طراحی این گوشی از جزئیات گیمینگ ریز و درشتی استفاده شده است و با داشتن چهار اسپیکر با کیفیت استریو شما را در دنیای موزیک غرق می‌کند. 

پوکو اف 4 جی تی، در چین با نام Redmi K50 Gaming عرضه شده است، این دو موبایل به غیر از تفاوت در نام در زمینه عملکرد و کارایی تفاوت خاصی به یکدیگر نخواهد داشت. Redmi k50 Gaming با برچسب گیمینگ در چین عرضه شده است، اما Poco F4 GT، بودن آنکه دارای این برچسب باشد ویژگی‌های گیمینگ قابل توجه‌ای را در خود جای داده است. یکی از این ویژگی‌ها دکمه‌ها یا تریگر‌های مغناطیسی است که می‌توانید از آن‌ها در بازی‌های مختلف استفاده کنید و یا وظایف مختلفی را برای این دکمه‌ها به غیر از بازی تنظیم کنید (به طور مثال با فشردن این دکمه‌ها برنامه دوربین را باز کنید). 

پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 1، بهترین پردازنده برای گیمینگ و بازی است و در هیچ بازی کم نمی‌آورد، این پردازنده قدرتمند قلب تپنده Poco F4 GT را تشکیل می‌دهد و با تمامی تبلیغات خود مطابقت دارد، پوکو اف 4 جی تی با یک سیستم خنک‌کننده به بازار عرضه می‌شود، اما بیشتر از آنکه رقیب گوشی‌های گیمینگی مانند Black Shark و Red Magics باشد، ترکیبی میان ویژگی‌های خوب این مدل‌هاست. 

اما ویژگی‌های Poco F4 GT در همین جا به پایان نمی‌رسد و این موبایل با یک شارژر 120 واتی به بازار عرضه شده و نوید فول شارژ شدن 17 دقیقه‌ای به کاربران می‌دهد که بسیار هیجان انگیز است. 

شاید تمامی مواردی که گفته شد شما را بی‌نهایت راضی نگه دارد اما این موبایل در زمینه دوربین تجربه معمولی ارائه می‌کند؛ گوشی Poco F4 GT، با یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی و یک دوربین اولترا واید (فوق عریض) 8 مگاپیکسلی به بازار عرضه شده است. 

بررسی مشخصات Poco F4 GT در یک نگاه 

بدنه و اندازه‌ : اندازه 162.5×76.7×8.5 میلی‌متر، وزن 210 گرم، فریم آلومینیومی، بدنه شیشه‌ای، محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس ویکتوس، دکمه‌های مغناطیسی بازی 

صفحه‌نمایش : صفحه‌نمایش اولد با نمایش 1 بیلیون رنگ با اندازه 6.67 اینچی، 120 هرتز با پشتیبانی از HDR10+ و رزولوشن 1080*2400px و نسبت تصویری 20.9 و تراکم پیکسلی 395 ppi

پردازنده : کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 چهار نانومتری، هشته هسته‌ای 1×3.00 GHz Cortex-X2 & 3×2.50 GHz Cortex-A710 & 4×1.80 GHz Cortex-A510، و پردازنده گرافیکی Adreno 730

حافظه و رم : دارای نسخه‌های مختلف، 128GB 8GB RAM، 128GB 12GB RAM، 256GB 12GB RAM، با استاندارد UFS 3.1

سیستم عامل و نرم افزار : اندروید 12 و MIUI 13 

دوربین سلفی : 20 مگاپیکسل

دوربین‌های پشتی : دوربین عرض اصلی 64 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9، فاصله کانونی 26 میلی‌متر، سایز سنسور 1/1.7 اینچ، ثبت تصویر با پیکسل‌هایی به سایز 0.8 میکرومتر و فوکوس خودکار از نوع PDAF، دوربین فوق عرض 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 120 درجه، دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4

فیلم برداری : دوربین اصلی 4K@30/60fps, 1080p@30/60/120fps, 720p@960fps, HDR دوربین سلفی 1080p@30/60fps, 720p@120fps, HDR.

باتری :  4700 میلی‌آمپر، شارژر 120 واتی، Power Delivery 3.0, Quick Charge 3+

سایر ویژگی‌ها : حسگر اثر انگشت قرار‌گرفته روی دکمه پاور، NFC، حسگر مجاورتی مجازی، مادون قرمز 

اگر بودجه محدودی برای خرید گوشی دارید “معرفی 5 گوشی ارزان شیائومی” را از دست ندهید

جعبه گشایی گوشی Poco F4 GT

محتویات داخل جعبه Poco F4 GT

گوشی Poco F4 GT در یک جعبه مقواییی با دو رنگ مشکی و زرد نمادین پوکو عرضه می‌شود، رنگ مشکی به کار رفته روی جعبه دارای بافت ظریفی با طرح فیبر کربن است و در هیچ جای جعبه مستقیما به گیمینگ بودن این موبایل اشاره نشده است. 

در زمینه لوازم جانبی پوکو بر خلاف ترند تاسف‌بار حذف شارژر به بهانه محیط زیست، دارای یک آداپتور 120 واتی هایپر شارژ است. طراحی سیم شارژر بسیار کاربردی است، به شکلی که  قسمت پورت تایپ سی به شکل L با یک پوشش آلومینیومی طراحی شده است، طراحی L شکل پورت سیم شارژر باعث می‌شود که بتوانید هنگام شارژ شدن موبایل با آن بازی کنید و سیم شارژر برای شما مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. طول این کابل 1.5 متر است که نکته مثبتی نسبت به کابل‌های یک متری مرسوم محسوب می‌شود. 

اگر به پرچمداران جدید سامسونگ علاقه دارید “راهنمای خرید سامسونگ S22؛ بررسی جدیدترین پرچمداران سامسونگ” را از دست ندهید

یک محافظ ژله شفاف داخل جعبه گوشی گیمینگ پوکو اف 4 GT  وجود دارد و به دلیل وجود نداشتن جک 3.5 میلیمتری، تبدیل تایپ سی به 3.5 میلیمتری نیز داخل جعبه در اختیار خریداران قرار گرفته است. 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Poco F4 GT

تریگرهای گوشی پوکو اف 4 جی تی

شاید پوکو اف 4 جی تی مانند نسل گذشته خود یعنی Poco F3 GT دارای پسوند گیمینگ نباشد اما این موبایل دارای جزئیات خاصی است که در ادامه آن‌ها را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد. Poco F4 GT دارای یک فریم آلومینیوم یا طراحی خاصی است، که بدن شیشه‌ای را نگه داشته است. 

صفحه نمایش این موبایل با شیشه گوریلا گلس ویکتوس ساخته کورنینگ به خوبی محافظت می‌شود، صفحه نمایش به صورت تخت طراحی شده و خبری از لبه‌های خمیده نیست. این مورد باعث می‌شود که صفحه امنیت بیشتری در برابر شکستگی ناشی از ضربه داشته باشد و زمان در دست گرفتن موبایل از لمس و واکنش بی‌مورد جلوگیری می‌شود. 

ضمنا صفحه نمایش خمیده علاوه بر موارد گفته شده، محل قرار گیری دکمه‌های جانبی روی فریم را اشغال می‌کند. فریم آلومینیومی گوشی Poco F4 GT تریگر‌های مخصوص بازی قرار گرفته است، برای اینکه دکمه‌ها در زمان‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند همسطح بدنه دستگاه باشند، دو دکمه به منظور فعال سازی و بیرون آوردن این تریگر‌ها روی بدنه دستگاه تعبیه شده است، کار کردن با این تریگر‌ها حس بسیار خوبی به شما القا می‌کند و بازخورد کلیکی ‌آن‌ها بسیار رضایت بخش است.

اگر لبه سمت چپ گوشی را نگاه کنید دو دکمه کشویی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. با کشیدن این دکمه ها به سمت مخالف و پدیدار شدن نقطه قرمز رنگ، تریگر‌های باز به بیرون می‌آیند و آماده می‌شوند و دوباره شما می‌توانید آن‌ها را با همین دکمه‌های کشویی، هم سطح بدنه دستگاه کنید. 

مقایسه جدیدترین گوشی‌های میان‌رده سامسونگ را در “مقایسه سامسونگ A53 و A33” بخوانید

در سمت راست بدنه  و در میان دکمه‌های گیمینگ، دکمه پاور جای خوش کرده است. دکمه پاور با سنسور اثر انگشت ترکیب شده است و از سرعت و عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و تقریبا بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد. اما موضوعی که وجود دارد این است، در زمان‌هایی که گوشی خود را برمی‌دارید با توجه به محل دقیق قرارگیری دکمه پاور، ناخواسته حسگر اثر انگشت با یکی از انگشت‌های شما برخورد میکند و شما با بازخورد ویبره گوشی متوجه آن می‌شوید. به دلیل اینکه انگشت خود را داخل موبایل ثبت نکرده‌اید، اغلب در تنظیمات گزینه‌های برای فعال سازی حسگر اثر انگشت با کلیک دکمه پاور وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم. 

از آنجایی که به لرزش و ویبره اشاره کردیم، گوشی Poco F4 GT دارای یک موتور ویبریشن بسیار پر قدرت و عالی است که بازخورد حسی با جزئیاتی به شما ارائه می‌کند. سمت چپ گوشی نسبت به سمت راست آن خالی به نظر می‌رسد و فقط میزبان دکمه افزایش و کاهش صدا است که کمی در قسمت میانی گوشی قرار گرفته است، در کنار این دکمه‌ها یک میکروفون جانبی به چشم می‌خورد. شاید جای قرارگیری میکروفون غیر معمول به نظر برسد اما با توجه به اینکه هنگام بازی کردن، گوشی را به صورت افقی نگه می‌دارید، شاید میکروفون بالای گوشی را بپوشانید به همین دلیل این مکان مناسب میکروفون Poco F4 GT است. 

همچین در سمت راست گوشی در قسمت بالای دکمه ولوم صدا، خشاب سیم کارت قرار گرفته است، این خشاب دارای دو محل قرارگیری پشت به پشت برای سیم کارت است و هیچ جایی برای قرار دادن مموری کارت دیده نمی‌شود، در اطراف این خشاب یک واشر قرمز رنگ جهت جلوگیری از ورود گرد غبار و مایعات قرار گرفته است، اما گوشی Poco F4 GT هیچ گواهینامه‌ای مبنی بر ضد آب بودن و ورود گرد غبار را کسب نکرده است.

دهانه‌های اسپیکر در پایین و بالای گوشی با طراحی یکسانی وجود دارد و در هر دو طرف بالا و پایین دو میکروفون دیگر دیده می‌شود و در قسمت بالای این گوشی گیمینگ یک سنسور مادون قرمز قرار گرفته است. در قسمت پایین یک پورت تایپ سی قرار گرفته و از جک 3.5 میلی‌متری هدفون خبری نیست. اما دورن جعبه، تبدیل آن برای خریداران قرار گرفته است. 

قاب پشتی پوکو F4 GT

در مورد طراحی پشت گوشی تمامی قسمت‌ها با یک شیشه مات شده پوشیده شده است و یک خط براق پشت دستگاه را به دو نیم تقسیم کرده است، دو فلش به سمت داخل دو طرف آن قرار گرفته است که الهام گرفته از در‌های کشویی سفینه فضایی است. دوربین‌های سه تایی درون یک جزیره مستطیلی قرار گرفته‌اند اطراف آن دو فلش به داخل با همان زبان طراحی بدنه دستگاه قرار گرفته است که دو عبارت Speediest و Freezing رو آن‌ها نوشته شده است که اشاره به قدرت و سرعت دستگاه در کنار سیستم خنک‌کننده این گوشی گیمینگ دارند. 

علاوه بر این موارد در طراحی در کناره جزیره دوربین دو LED نازک RGB قرار گرفته است که در وضعیت‌های مختلف مانند نوتیفیکشن‌ها، تماس‌ها و میزان شارژ باتری روشن می‌شوند. Poco F4 GT با وزن 210 گرم و ابعاد 162.5 میلی‌متر در 76.7 میلیمتر و ضخامت 8.5 میلیمتر به بازار عرضه می‌شود، که در نگاه اول شاید یک موبایل سنگین و بزرگ به نظر برسد، اما با توجه به مقایسه پوکو با موبایل‌های گیمینگ موجود در بازار این مدل دارای ابعاد و وزن معمولی و استانداردی است. 

بررسی صفحه نمایش گوشی Poco F4 GT

صفحه نمایش گوشی پوکو F4 GT

گوشی Poco F4 GT، نسبت به قیمتی که دارد، دارای یک صفحه نمایش بی نظیر است؛ این نمایشگر 6.67 اینچی از یک پنل اولد تشکیل شده است که رزولوشن 1080×2400 پیکسل را با تراکم پیکسلی 395ppi به خریداران ارائه می‌کند، در کنار این موارد، نمایشگر پوکو با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز بروزرسانی می‌شود. این نمایشگر با نسبت تصویر 20.9 عرضه شده و از HDR10 پشتیبانی می‌کند، برای حساسیت تاچ و لمس هم نرخ تاچ سمپلینگ 480 هرتز در نظر گرفته شده است، با وجود قیمت پوکو دارای یک نمایشگر با کیفیت و بدون هیچ کم کاستی است.

از نظر روشنایی این صفحه نمایش عملکرد بسیار خوبی در تست‌های انجام شده از خود به جای گذاشته است و در حالی که تنظیم روشنایی صفحه روی حالت خودکار قرار داشت و زیر نور مستقیم قرار گرفته بود، روشنایی به 761 نیت می‌رسد که عدد قابل توجه‌ای است. در حالت تنظیم دستی نور صفحه نمایش به 468 نیت می‌رسد؛ با توجه به موارد گفته شده نمایشگر گوشی Poco F4 GT در هر حالتی بسیار خوب عمل می‌کند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این نمایشگر به صورت کامل از HDR پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید به راحتی از طریق Netflix، Youtube، Amazon Video Prime ویدیو‌های HDR را تماشا کنید. 

بازتولید رنگی بسیار غنی روی Poco F4 GT صورت می‌گیرد، به صورتی که شیائومی این روش‌ها را بیشتر روی گوشی‌های پرچم‌دار خود یا رده‌های بالاتر انجام می‌دهد، شما به سه حالت رنگی از پیش تعیین شده دسترسی خواهید داشت (Vivid, Saturated, Color Original). همچنین می‌توانید رنگ‌های پیش‌فرض کارخانه را در حالت‌های گرم و سرد تنظیم کنید و در منوی تنظیمات پیشرفته می‌توانید به دو تنظیم رنگی پیش فرض P3 و sRGB دسترسی داشته باشید. 

علاقه‌مندان به پوکو “نقد و بررسی شیائومی Poco X4 Pro؛ میان‌رده محبوب با ظاهری جذاب” را از دست ندهید

شما در قسمت تنظیمات نرخ بروزرسانی تصویر، دو حالت پیش فرض ( اتوماتیک) و حالت انتخابی میان 60 هرتز و 120 هرتز را در اختیار دارید. در واقع هر دو حالت انتخابی و پیش فرض در نرخ 120 هرتز یک کار را انجام می‌دهند، زمانی که در حال کار و لمس صفحه گوشی باشید نرخ بروزرسانی 120 هرتز را دریافت خواهید کرد و زمانی که لمس متوقف شود، نرخ بروزرسانی به حالت 60 هرتز باز می‌گردد، این مورد برای حفظ میزان انرژی باتری  بسیار مفید است، اما استثنا‌ هم وجود دارد. به طور مثال، هنگام تماشا ویدیو و استفاده از نرم افزار‌هایی مانند گوگل مپ نرخ بروزرسانی روی 60 هرتز قفل خواهد شد و هنگام بازی کردن نرخ بروزرسانی 120 هرتز را دریافت می‌کنید. 

بررسی باتری گوشی Poco F4 GT

Poco F4 GT از یک باتری 4700 میلی آمپری تغذیه می‌کند و این باتری به دو سلول تقسیم شده است و هر کدام از این سلول‌ها مدار شارژ جداگانه‌ای دارند، در اینجا باید اشاره کنیم که برخی از ظرفیت‌های این باتری به دلیل سرعت شارژ زیاد قربانی شده‌اند و می‌توانست بهتر باشد. اما با این وجود گوشی Poco F4 GT در زمینه باتری عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد، میزان عملکرد باتری این گوشی 18 ساعت و 36 دقیقه برای تماس صوتی، 11 ساعت و 41 دقیقه برای وبگردی با اینترنت وای فای و 120 هرتز بودن صفحه نمایش، و در آخر 13 ساعت و 30 دقیقه برای تماشای ویدیو، تخمین زده شده است که مجموعا عدد 81 ساعت، میزان نگهداری باتری را از خود به جای می‌گذارد. 

موارد مختلفی روی عمر باتری این گوشی تاثیر گذارند، مانند چیپست قدرتمند و صفحه نمایش 120 هرتزی، و این گوشی میزان شارژ خوبی نسبت به پرچمداران شیائومی ارائه می‌کند. 

سرعت شارژ باتری گوشی گیمینگ Poco F4 GT

شاید پوکو اف 4 جی تی، با دوام‌ترین باتری را از نظر میزان نگهداری شارژ نداشته باشد، اما یکی از سریع‌ترین شارژر‌های دنیا را در اختیار دارد. این گوشی از شارژ فوق العاده 120 واتی پشتیبانی می‌کند و قبلا این ظرفیت را روی پرچمداران شیائومی و ردمی دیده بودیم، پوکو ادعا می‌کند F4 GT تنها در 17 دقیقه فول شارژ خواهد شد و زمانی که گوشی خاموش باشد شارژ شدن آن از 2 درصد آغاز می‌شود. در تست‌های انجام شده این موبایل تقریبا با طی کردن همان زمان 17 دقیقه با اختلاف کمی در شرایط مختلف به 100 درصد خود می‌رسد. به طور طبیعی دمای محیط نیز روی سرعت شارژ شدن گوشی تاثیر می‌گذارد. 

بررسی کیفیت اسپیکر‌های Poco F4 GT

گوشی Poco F4 GT دارای یک سیستم اسپیکر استریو چهارگانه در بالا و پایین گوشی است، اسپیکر‌ها در هر طرف گوشی به صورت دوگانه کنار هم قرار گرفته‌اند و محل قرارگیری آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که هنگام بازی، دست شما سطح اسپیکر‌ها را نپوشاند. 

میزان بلندی و جزئیات صدای پخش شده از پوکو اف 4 جی تی بسیار راضی کننده است و از نظر کیفیت صدای تفکیک خوبی را ارائه می‌کنند و بیس موزیک و محتوای پخش شده به خوبی احساس می‌شود. 

بررسی رابط کاربری و عملکرد Poco F4 GT

گوشی Poco F4 GT با اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 13 به بازار عرضه می‌شود، این گوشی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در دیگر گوشی‌های ساخته شیائومی پیدا نمی‌شود. یکی از این ویژگی‌های جذاب تریگر‌های مخصوص بازی و تنظیمات مختلف آن‌ها است. 

شما می‌توانید در تنظیمات مربوط به تریگر‌ها افکت‌های صوتی را انتخاب کنید که با فشردن تریگر‌ها این افکت‌ها بخش می‌شود، البته این مورد کاربردی به جز فعال‌سازی کودک درون شما نخواهد داشت، علاوه بر این مورد، شما می‌توانید انیمیشن‌ با رنگ‌های مختلفی را برای تریگر‌ها فعال کنید تا با فشردن این دکمه‌ها در باز نمایش داده شود. این تریگر‌ها به جز بازی، قابلیت شخصی‌سازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و شما می‌توانید وظایف مختلفی را برای آن‌ها مشخص کنید، به طور مثال با دو بار فشردن تریگر پایینی وارد دوربین گوشی شوید. 

بررسی جدیدترین میان رده آنر “بررسی گوشی آنر 50 لایت؛ میان رده جذاب با پشتیبانی از سرویس های گوگل” را از دست ندهید

یکی از دیگر ویژگی‌های جذاب و گیمینگ این گوشی، وجود دو نوار نازک و کوچک LED RGB در حاشیه اطراف جزیره دوربین است، این نوار‌ها های RGB را می‌توانید با تنظیمات مربوط به آن‌ها شخصی سازی کنید، این LED‌ها در زمان تماس‌ها و نوتیفکشن‌ها روشن می‌شود و نمای جذابی به Poco می‌بخشند. شما نمی‌توانید برای هر برنامه یک رنگ خاصی را در نظر بگیرید، به طور مثال برای تمامی تماس‌ها LED ها فقط دارای یک رنگ هستند و این مورد برای تمامی نوتیفکشن‌ها یکسان است. 

بقیه بخش‌های رابط کاربری تفاوت چندانی با سایر موبایل‌ها و استاندارد‌های شیائومی ندارد. این گوشی از نمایشگر همیشه روشن پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید مدت زمان نمایش و تم‌های زیاد و متنوعی برای نمایش ساعت و اعلان‌ها وجود دارد و شما می‌توانید برخی از این تم‌ها را شخصی سازی کنید. 

اگرچه گوشی Poco F4 GT دارای دو نوار LED RGB جهت نمایش نوتیفکشن‌ها است، اما این گوشی گیمینگ از افکت‌های حاشیه صفحه نمایش برای نوتیفکشن‌ها پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید رنگ‌ها و مدل‌های آن را شخصی سازی کنید. اما برای این مورد امکانات شخصی سازی کمی در نظر گرفته شده است.

رابط کاربری Poco F4 GT

حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ترکیب شده است که عملکرد بسیار خوبی به کاربران ارائه می‌کند و تقریبا بودن هیچ مشکلی و با سرعت به کار خود ادامه می‌دهد، شما می‌توانید با لمس این دکمه قفل صفحه را باز کنید و یا با تنظیم آن، با فشردن دکمه، حسگر اثر انگشت فعال شده و بلافاصله قفل صفحه نمایش باز خواهد شد، این مورد نیز بسیار مفید است به طور مثال زمانی که از کاور استفاده نکنید شاید گاه و بی گاه قسمت‌های دست شما با سطح سنسور تماس پیدا کند و باعث شود که با پین قفل صفحه نمایش را باز کنید. اسکن دو بعدی چهره برای باز کردن قفل صفحه نمایش وجود دارد و از سرعت خوبی برخوردار است، اما به دلیل امنیت پایین آن استفاده از آن توصیه نمی‌شود. 

صفحه اصلی پوکو چیزی متفاوت و خاصی را در خود جای نداده است و مانند سایر گوشی‌های شیائومی صفحه اصلی پر از ویجیت‌های مختلف و میانبرهای مختلف برای برنامه‌هاست. اما رابط کاربری پوکو در این قسمت یک تفاوت کوچک با سایر گوشی‌های شیائومی و ردمی دارد، رابط کاربری نسخه پوکو دارای یک کشویی است که برنامه‌ها را درون خود جای داده و به صورت خودکار آن‌ها دسته بندی می‌کند و شما نمی‌توانید تمامی برنامه‌ها را درون صفحات اصلی قرار دهید. اما دسته بندی خودکار را می‌توانید غیر فعال کنید. 

درست مانند MIUI 12، MIUI 13 نیز یک بخش جداگانه برای نوتیفکشن‌ها و یک بخش دیگر برای کنترل سنتر گوشی قرار داده است و شما اگر دست خود را از سمت چپ به پایین بکشید، نوار نوتیفکشن‌ها باز خواهد شد و سمت راست هم برای بخش کنترل سنتر، قرار گرفته است و شما برای جا‌به‌جایی میان این دو بخش می‌توانید انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشید. اگر هم به کنترل سنتر آیفون‌گونه علاقه ندارید و همان حالت قدیمی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات این مورد را غیر فعال کنید. 

اگر به میان‌رده های ردمی شیائومی علاقه دارید “بررسی گوشی شیائومی Redmi Note 11s” را حتما بخوانید

همه برنامه‌های در حال اجرا به صورت کارت در گوشی‌های شیائومی در دو ستون نمایش داده می‌شوند، شما می‌توانید با به چپ را راست کشیدن آن‌ها برنامه‌ها را ببندید یا آن‌ها را نگه دارید. گوشی Poco F4 GT نمی‌تواند از تقسیم صفحه میان دو برنامه پشتیبانی کند ولی همچنان می‌توانید برنامه‌ها را به صورت یک پنجره کوچک روی صفحه نگه دارید که این مورد به تنظیمات برنامه مربوط است. به طور مثال می‌توانید ماشین حساب را کوچک کرده و از آن استفاده کنید. 

تم‌ها همیشه یکی از بخش‌های مهم MIUI بوده‌اند و در 13 MIUI تم‌ها نیز در دسترس هستند. شما می‌توانید تم‌ها را از فروشگاه پوکو دانلود کنید و با نصب هر تم آهنگ‌ها، تصاویر زمینه، و نماد‌های سیستم، رنگ‌ها تغییر می‌کند و تصاویر زمینه فوق العاده نیز در دسترس است. 

MIUI با چند برنامه اختصاصی خود عرضه می‌شود،؛گالری و برنامه پخش موسیقی و ویدیو و یک مدیریت فایل روی Poco F4 GT وجود دارد، علاوه بر موارد گفته شده، Mi Remote برای استفاده از سنسور مادون قرمز در نظر گرفته شده است. 

MIUI شامل یک برنامه امنیتی نیز می‌شود و این برنامه می‌تواند گوشی شما را در برابر بد افزار‌ها محافظت کند. شما می‌توانید با این برنامه لیست افراد بلاک شده و مصرف اینترنت و مصرف باتری را مدیریت کنید و مقدار حافظه رم را برای استفاده بیشتر آزاد کنید. همچین علاوه بر موارد گفته شده می‌توانید مجور‌های برنامه‌ها را مدیریت کنید. 

برای گوشی Poco F4 GT یک گیم لانچر هم در نظر گرفته شده است، که می‌توانید بازی‌های خود را از طریق این لانچر اجرا کنید و به امکاناتی مانند، ضبط گیم پلی و اسکرین شات، محدود کردن نوتیفکشن‌ها دسترسی داشته باشید.

بررسی عملکرد و بنچمارک گوشی گیمینگ شیائومی

Poco F4 GT به پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 مجهز شده است، این پردازنده قوی‌ترین چیپست ساخته‌ی کوالکام است. این مورد یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این گوشی و دلیل شعار Apex of Power به شمار می‌رود. دو پیکربندی حافظه و میزان رم برای پوکو در نظر گرفته شده است، مدل 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه، و مدل 12 گیگابایت رم در کنار 256 گیگ حافظه، رم‌های این گوشی از نوع LPDDR5 هستند و حافظه پوکو از استاندارد UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین موارد همه چیز در ساخت این گوشی درجه یک است. 

پوکو در F4 GT از دو محفظه خنک‌کننده استفاده کرده است، یکی از این خنک‌کننده‌ها برای برد اصلی و دیگر برای برد شارژ گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با وجود این خنک‌کننده‌ها باز هم پوکو F4 GT از داغ شدن در امان نیست و افزایش دما مطمئنا با کاهش عملکرد همراه خواهد بود.

Poco F4 GT تست‌های  GeekBench و Antutu را با خوبی پشت سر گذاشته و در تست گیک بنچ تک هسته‌ای امتیاز 1244 و در تست چند هسته‌ای امتیاز 3631 را کسب کرده است، Poco F4 GT رتبه 952124 را در بنچمارک Antutu کسب کرده است.

بررسی کیفیت دوربین Poco F4 GT

Poco F4 GT، دارای یک دوربین تخصصی نیست اما با این حال تنظیمات مناسبی را به کاربران ارائه می‌دهد. یک دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ۲ مگاپیکسلی مایکرو، دوربین اصلی این گوشی را تشکیل می‌دهند. 

دوربین اصلی دارای سنسور IMX686 ساخته‌ی سونی است، این سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.9 روی این گوشی قرار گرفته است. دوربین فوق عریض F4 GT از سنسور OV08856 ساخته Omnivision تشکیل شده است و زاویه عکس برداری ۱۲۰ درجه‌ای را فراهم می‌کند، فوکوس این دوربین ثابت است، همراه این دو سنسور، یک سنسور ۲ مگاپیکسلی کلوز آپ هم قرار گرفته است. 

دوربین سلفی از یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی سونی تشکیل شده است و اطلاعات زیادی در مورد این سنسور در اینترنت وجود ندارد، اما حدس می‌زنیم که دارای دریچه دیافراگم f/2.2 همراه با فوکوس ثابت است.

بررسی کیفیت عکسبرداری در نور روز 

عکس برداری با Poco F4 GT

دوربین اصلی Poco F4 GT در روز عکس‌های قابل توجه‌ای ثبت می‌کند، جزئیات به خوبی در این تصاویر رعایت می‌شوند و همچنین نویز بسیار کمی در تصاویر دیده می‌شود، شاید مقداری نویز در سایه‌ها دیده شود اما با این حال این موارد به حدی زیادی نیست. با روشن کردن حالت هوش مصنوعی شاهد تغییراتی روی کنتراست تصاویر و رنگ‌ها هستیم که شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد و بهتر است این گزینه‌ را خاموش نگه‌دارید و با حالت معمولی عکس‌برداری کنید.

دکمه زوم 2X بزرگنمایی خوبی نسبت به صفحه نمایش در اختیار شما قرار می‌دهد و شما برای اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی خوب به نظر برسد اما این مورد برای حالت 1:1 حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

عکس‌برداری در حالت 64 مگاپیکسلی جزئیات بیشتری را ارائه می‌کند، بنابراین بهتر است تصاویر خود را با حالت 64 مگاپیکسلی به ثبت برسانید و آن‌ها را به اندازه 16 مگاپیکسلی میانی برش دهید تا به اندازه 2X برسید، با این روش عکس‌های با کیفیت و با جزئیات بیشتری دریافت می‌کنید. تصاویر 64 مگاپیکسلی کاملا بی‌ عیب و نقص نیستند، در این تصاویر نویز بیشتری نسبت به حالت 16 مگاپیکسلی وجود دارد و سطح جزئیات تا زوم 4X نیز برابر نیست، اما در این حالت متن‌ها خوانا تر خواهند بود. 

دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی چیز‌های زیادی برای نمایش دادن ندارد، اما نتایج نهایی بسیار قابل قبول است،. محدوده دینامیکی زیاد است و رنگ‌ها ممکن است کمی متفاوت به نظر برسند. به ویژه رنگ‌های سفید و خاکستری، با این حال جزئیات تصاویر ثبت شده بسیار خوب است و می‌توانید کاربر را راضی نگه دارد.

عکسبرداری در شرایط نوری کم با گوشی Poco F4 GT

عکس برداری در شب با پوکو اف 4 جی تی

حالت Atuo Night Mode برای دوربین اصلی Poco F4 GT وجود دارد، و عکسبرداری با این حالت بسیار سریع است، تصاویر ثبت شده با نور دهی و محدوده دینامیکی گسترده ثبت می‌شود، اگرچه در سایه مقداری افت کیفیت را شاهد هستیم، اما عکس‌ها با شرایط رنگی مانند عکس برداری در نور روز ثبت می‌شوند و به صورت کلی جزئیات آن‌ها خوب است. عکس‌های ثبت شده با حالت Night Mode دارای شارپ نس بیشتری هستند و همچنان در این حالت سایه‌ها نسبت به حالت اتوماتیک بهتر ثبت می‌شوند، جزئیات نواحی تیره‌ و تاریک‌تر بهتر است، اما درکل بهبود کمی در این حالت نسبت به حالت اتوماتیک وجود دارد.

شما می‌توانید حالت خودکار شب را خاموش کنید، اما این مورد در هنگام تجربه ما معایبی داشت؛ به طور مثال با خاموش کردن این حالت محدوده داینامیکی کاهش پیدا می‌کند و سایه‌ها ثبت شده تاریک‌تر می‌شوند اگر بدون حالت شب اتوماتیک شاید به صورت محدود جزئیات بیشتر را دریافت کنید. ضمنا در این حالت زوم 2X نیز کار نمی‌کند.

حالت Atuo Night Mode در عکاسی فوق عریض وجود ندارد و عکس برداری در شرایط نوری کم با این سنسور با جزئیات کمی رو به رو می‌شود و شاید زیاد راضی کننده نباشد. عکسبرداری در حالت Night Mode به صورت چشمگیری نوردهی را بهبود می‌بخشد و نگاه کردن به تصاویر با بزرگنمایی 1:1 نرمی سنگینی را نشان می‌دهد، با این حال باید به تناسب صفحه پایبند باشید.

پرتره‌های گرفته شده با Poco F4 GT سوژه را به خوبی از پس زمینه تفکیک می‌کنند و در این زمینه حتی با سوژه‌های پیچیده نیز عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد، سطح تاری پس زمینه در حالت پیش فرض می‌تواند بیش از حد باشد به ویژه در شرایطی که سوژه به پس زمینه نزدیک باشد، بهتر این موارد را برای تجربه بهتر به صورت دستی تنظیم کنید،

دوربین 20 مگاپیکسلی Poco F4 GT دارای رزولوشن زیاد و یا جزئیات کافی متناسب با سطح رزولوشن خود نیست، اما در نهایت عکس‌های گرفته شده با آن دارای محدوده دینامیکی گسترده و رنگ‌های دلپذیر است، اما اگر بخواهیم به جزئیات تصاویر نگاه کنیم به شکلی نیست که بگوییم در بهترین حالت خود تصاویر ثبت شده‌اند اما به صورت کلی عملکرد دوربین سلفی راضی کننده است. تشخصی سوژه از پس زمینه در حالت سلفی به خوبی انجام می‌شود، در حالت پرتره استفاده از HDR ممکن نیست. و ممکن است گاهی اوقات مزر بین لباس و پس زمینه ممکن است دچار اغراق شود.

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی قرار گرفته روی Poco F4 GT رنگ‌های اشباع خوبی را ارائه می‌دهد اما وضوح زیادی در تصویر ثبت شده وجود ندارد، البته به دلیل ماهیت دو مگاپیکسلی بودن آن انتظار بیشتر هم نمی‌رود

فیلمبرداری با گوشی Poco F4 GT

Poco F4 GT با دوربین اصلی خود می‌تواند تا رزولوشن 4k و نرخ فریم 60 FPS ویدیو ضبط کند، این در حالی است که فیلم‌های گرفته شده با سنسور اولترا واید با رزولوشن 1080p با نرخ فریم 30 FPS ضبط می‌شوند، لرزش گیر در همه حالت‌ها روشن است و کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. فیلم‌های گرفته شده با رزولوشن 4K بسیار عالی به نظر می‌رسند جزئیات بسیار خوبی دارند، اما اشباع و کنتراست این ویدیو‌ها کمی زیاد است که البته این مورد مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند.

زوم دیجیتالی 2X از دوربین اصلی باعث می‌شود ویدیو‌های 4K نرم‌تر و ایدهال باشند، در نهایت یک دوربین تله اختصاصی برای این مورد وجود ندارد. دوربین فوق عریض یک رنگبندی کاملا متفاوت را به شما نشان می‌دهد، رنگ‌ها کمی سردتر به نظر می‌رسند و جزئیات برای دوربین فوق عرض در رزولوشن 1080p خوب است و نویز کمی به چشم می‌خورد. لرزش‌گیر دوربین اصلی در اکثر شرایط به خوبی عمل می‌کند اما در مواقع فوکوس مقداری ممکن است گیج شود.

جمع بندی نهایی 

 بازار گوشی‌‌های گیمینگ بازاری است که تحلیل کردن آن دشوار به نظر می‌رسد، اما جذابیت بسیار زیادی در این زمینه با مدل‌های گوناگون گوشی‌های گیمینگ و همراه با ویژگی‌های هیجان انگیز آن‌ها وجود دارد. 

Poco F4 GT، با قیمت بسیار مناسبی که دارد، امکانات متنوعی در اختیار خریداران قرار می‌دهد، تریگر‌های گیمینگ و سخت افزار بسیار قدرتمند در کنار بدنه با کیفیت پوکو را به یکی از بهترین انتخاب‌‌ها حتی نسبت به پرچمداران تبدیل کرده است. 

علاوه بر این موارد، پوکو اف فور جی تی دارای یک صفحه نمایش امولد بسیار با کیفیت است که با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز بروز رسانی می‌شود. سیستم خنک کننده و LED RGB کنار دوربین در کنار یک سیستم استریو با چهار اسپیکر، بسیار هیجان انگیز به نظر می‌رسد، این گوشی دارای شارژ ۱۲۰ واتی بسیار پر سرعت است که همراه با یک کابل با کیفیت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در نهایت تصمیم خرید Poco F4 GT کاملا به شما و نیازتان از یک گوشی گیمینگ باز می‌گردد، اما این گوشی می‌توانید یکی از بهترین‌ها برای تجربه جدیدترین و گرافیکی ترین عناوین گیمینگ باشد.

 

ویژگی‌های مثبت Poco F4 GT

ویژگی‌های منفی Poco F4 GT

طراحی بسیار جذاب و بدنه با کیفیت  وجود نداشتن دوربین تله 
تریگر‌های گیمینگ، و LED RGB کنار دوربین  عبارت‌‌های Freezing و Speediest  کمی اغراق آمیز است و ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد.
پشتیبانی از شارژ بسیار پر سرعت ۱۲۰ واتی 
سیستم استریو چهارگانه با کیفیت 
صفحه نمایش امولد با نرخ بروز رسانی ۱۲۰ هرتز 

 

منبع : gsmarena

صالح آنایی

صالح‌ام، علاقه زیادی به ویدیو گیم دارم و تقریبا از 7 سالگی، با نینتندو وارد دنیای گیم شدم، به نظرم دنیای بازی‌ها فوق العاده است، چون تجربه‌های بی نظیری در اختیار ما قرار میده که توی دنیای واقعی ممکن نیستن، توی بازی‌های آنلاینم هم APEX روی خیلی دوست دارم، ضمنا من 22 سالمه

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. سلام توی مقاله خوندم ک نوشته بودین POCO F4 GT از تقسیم صفحه نمایش پشتیبانی نمیکنه درصورتی که من بعد از خواندن این قسمت تست کردم و باید بگم به راحتی تقسیم می‌کنه و این قابلیت رو هم داره لطفاً اصلاح کنین

  2. سلام ببخشید من یک هفته این گوشی خریداری کردم پوکو آف 4 جی تی اما دکمه های تریگر مخصوص بازی غیر فعال هستن داخل کالاف چطور باید فعالشون کنم ممنون

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی
      نحوه استفاده از تریگرها بسیار فعال بوده و نیاز به فعال سازی از داخل تنظیمات ندارند؛ شما می توانید به راحتی و در حین بازی از این دکمه های جذاب استفاده کنید. در صورت وجود هر گونه ابهام در قسمت کنترل های مقاله نحوه استفاده دقیق از تریگر ها را بخوانید

  3. سلام گوشی من poco f4 gt هس که یکماهه خریدم دیشب از روی مبل افتاد زمین الان روشن نمیشه باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام خدمت شما همراه گرامی
      این آسیبی که به دستگاه وارد شده ممکنه سبب مشکل در سخت افزار آن شده باشد بهتر است تا به یکی از مراکز مجاز تعمیرات موبایل مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا