راهنمای خریدموبایلنقد و بررسی

راهنمای خرید گوشی شیائومی 12؛ بررسی مزایا و معایب

کمپانی شیائومی امسال سری پرچمداران خود یعنی خانواده شیائومی 12 را کمی متفاوت‌تر عرضه کرده است. در واقع شیائومی دو گوشی تقریبا یکسان را یعنی شیائومی 12 و شیائومی 12 ایکس را به عنوان خانواده پرچمداران خود عرضه می‌کند که شیائومی 12 به عنوان اولین پرچمدار این شرکت محسوب می‌‌شود. شایان ذکر است که Mi 8 آخرین گوشی پریمیوم شیائومی با صفحه نمایش مورب و مشابه شیائومی 12 بود. همانطور که اشاره شد دو مدل تقریبا مشابه مورد بحث، شیائومی 12 و 12 ایکس هستند که دومی به یک تراشه اسنپدراگون 870 قدیمی‌تر با قدرت کمتر مجهز شده است و به طور کلی از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند؛ اگر شما هم به این گوشی پرچمدار علاقه‌مند هستید یا قصد خرید شیائومی 12 را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی کامل مشخصات و عملکرد آن بپردازیم.

مشخصات شیائومی 12 در یک نگاه

بدنه: دارای ابعاد 152.7×69.9×8.2 میلی‌متر و وزنی معادل 179 گرم است. پنل جلویی از شیشه با محافظ گوریلا گلس ویکتوس، پنل پشتی از شیشه با محافظ گوریلا گلس 5.0 و فریم از مواد فلزی ساخته شده است.
نمایشگر : 6.28 اینچ با پنل OLED ، 12 بیتی (68 بایت رنگ)، نرخ تازه سازی 120 هرتز، پشتیبانی از فناوری Dolby Vision و HDR10+، روشنایی 1100 نیت، رزولوشن 1080x2400px، تراکم پیکسلی 419ppi، نسبت تصویر 20:9
چیپست: تراشه Qualcomm SM8450 Snapdragon 8 Gen 1(4nm)، پردازنده Octa-Core(1×3.00 GHZ Cortex-X2 & 3 2.5 GHZ Cortex-A710 & 4×1.80 GHZ Cortex-A510)، پردازنده گرافیکی Adreno 730
حافظه: 128 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 12 گیگابایت رم؛ حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 می‌باشد.
سیستم عامل و نرم افزار: اندروید 12، رابط کاربری MIUI 13
دوربین پشتی: لنز اصلی عریض 50 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9، فاصله کانونی 26 میلی‌متر، لرزشگیر PDAF، OIS ؛ لنز فوق عریض 13 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی 12 میلی‌متر و زاویه دید 123 درجه؛ سنسور ماکرو 5 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 50 میلیمتر
دوربین جلو: لنز عریض 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.5 و فاصله کانونی 26 میلی‌متر
فیلم‌برداری: دوربین اصلی: 8K@24fps (HDR10)،HDR10+) 4K@30fps (، 1080p@30/120/240/960fps، 720p@1920fps دوربین جلو: 4K@30fps(HDR10+)، 1080p@30/60fps، 720@120fps
باتری : 4500 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 67 واتی ( 100 درصد شارز در 39 دقیقه )، شارژ بی سیم 50 واتی (100 درصد شارژ در 53 دقیقه )، شارژ معکوس 10 واتی، پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3.0 و Quick Charge 4+
سایر مشخصات: پشتیبانی از سنسور اثرانگشت ( زیر نمایشگر، نوری ) پورت مادون قرمز و حسگر مجاورت مجازی

به طورکلی تمرکز این بررسی روی شیائومی 12 است که بیشتر ویژگی‌های 12 پرو را به جز دوربین تله فوتو و شارژ فوق سریع دارد؛ البته شیائومی 12 پرو نمایشگر بزرگتری نیز دارد. بنابراین برای هرکسی که به دنبال یک گوشی اندرویدی پریمیوم با طراحی جذاب در سال 2022 است، شیائومی 12 می‌تواند یک انتخاب بسیار مناسب باشد. باید گفت که مقابله با برخی از نام‌های بزرگ صنعت که گوشی‌هایی در سایز کوچک تولید می‌کنند مانند Samsung Galaxy S22 و iPhone 13 mini، سخت خواهد بود؛ زیرا هردوی این گوشی‌ها در محدوده قیمتی مشابهی قرار دارند. در اینجا چند ویژگی قابل توجه وجود دارد که به شیائومی 12 با نمایشگر 6.28 اینچی برتری جزئی نسبت به رقبای خود می‌بخشد. به عنوان مثال این گوشی از نظر کیفیت صفحه نمایش بسیار خوب است و همچنین باتری بسیار بزگتری با پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و سیمی بسیار سریع ارائه می‌دهد. اگر به گوشی‌های سری ردمی علاقه دارید، بررسی گوشی شیائومی Redmi Note 11s را بخوانید.

جعبه‌گشایی از گوشی شیائومی 12

جعبه گشایی گوشی شیائومی 12

گوشی شیائومی 12 در یک جعبه با ابعاد استاندارد که شامل دفترچه‌های راهنما برای کاربر، یک کابل تبدیل USB-A به USB-C و شارژر 67 واتی است، عرضه می‌شود. علاوه بر این موارد یک قاب محافظ شفاف نیز درون جعبه وجود دارد که معمولا در جعبه گوشی‌های پرچمدار مشاهده می‌شود.

راهنمای خرید گوشی شیائومی 12: بررسی طراحی

در ابتدا و با یکبار در دست گرفتن، خوش دست بودن و سبکی این گوشی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این موضوع ممکن است فقط مربوط به اندازه باشد؛ اما به نظر می‌رسد که چیز دیگری وجود دارد که به استحکام شیائومی 12 مربوط می‌شود. لبه‌های گرد پنل پشتی و جلویی بدون ایجاد برجستگی با فریم میانی برخورد می‌کنند و تمام سطح گوشی یکنواخت و براق به نظر می‌رسد. شیائومی می‌گوید که پنل جلویی توسط گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود؛ این در حالی است که در پشت آن از شیشه گوریلا گلس 5 استفاده می‌شود.

اگر به بررسی گوشی‌های سامسونگ علاقه دارید “بررسی سامسونگ A73، میان رده ای با دوربین 108 مگاپیکسلی” را از دست ندهید

لازم به ذکر است که روکش مات به کاررفته در قسمت عقبی باعث می‌شود کمی شبیه به پلاستیک به نظر برسد. خبر خوب این است که روکش تا حدودی چسبناک‌تر از رنگ استاندارد شیشه‌ای با لمس نرم یا پنل پشتی براق است. ماژول دوربین در پشت با لبه‌های نسبتا تیز قرار گرفته است و کل ماژول به طور قابل توجهی از بدنه بیرون زده است. حتی سنسور اصلی کمی برجسته‌تر از بقیه سنسورها است و باعث می‌شود که گوشی هنگام قرار گرفتن روی سطح صاف تکان بخورد. باید به این موضوع اشاره کرد که گوشی با سخت‌افزاری که در آن به کاررفته است کمی سنگین است. قاب کناری از همه طرف گرد است و دکمه پاور به همراه دکمه‌های تنظیم صدا را در سمت راست جای می‌دهد که هردو به راحتی در دسترس انگشت شست قرار می‌گیرند.

این در حالی است که کار با سنسور اثرانگشت به دلیل قرار گرفتن نزدیک به لبه پایین، کمی سخت به نظر می‌رسد و ممکن است که مقداری انگشت شست را اذیت کند. لبه پایینی سینی دو سیم کارت به همراه کانکتور USB-C و بلندگو را در خود جای داده است. برخلاف بسیاری از رقبای خود، شیائومی از یک بلندگوی ثانویه کامل برای تنظیم صدا استفاده می‌کند که در قاب بالایی همراه با سنسور مادون قرمز و نوشته هارمن کاردون قرار گرفته است. بنابراین اگر عادت دارید که گوشی را به صورت افقی در حالی که کانکتور USB-C رو به سمت راست است، نگه‌دارید؛ باید برعکس این کار را انجام دهید، زیرا به طور طبیعی بلندگوی بالایی درست در کف دست قرار می‌گیرد و به راحتی صدای آن خفه می‌شود. در جلو شاهد یک شیشه با انحنای محتاطانه و حاشیه‌های نازک در اطراف هتیم که قسمت‌های کناری و پایینی تا حدودی متقارن به نظر می‌رسند؛ این در حالی است که انحناهای کناری حاشیه‌ها را باریک‌تر نشان می‌دهند.

اگر به دنبال یک گوشی با طراحی جذاب هستید “مقایسه ردمی نوت 11 و ردمی نوت 11 اس؛ میان‌رده‌های خوش قیمت شیائومی” را بخوانید 

قاب بالایی احتمالا به این دلیل که نیازی به بلندگو ندارد، نسبت به سایر بخش‌ها نازک‌تر است. اینجاست که باید اشاره کنیم این گوشی به جای حسگر سخت‌افزاری از حسگر مجاورت مجازی استفاده می‌کند و ممکن است گاهی اوقات، بیشتر حین تماس، عملکرد چندان مناسبی را ارائه ندهد. شیائومی می‌تواند تا جایی که ممکن است اطراف نمایشگر را اصلاح کند. درمجموع شیائومی به جز قرارگیری ضعیف اسکنر اثرانگشت، چیز زیادی برای شکایت باقی نمی‌گذارد.

بررسی صفحه نمایش گوشی Xiaomi 12

نمایشگر گوشی Xiaomi 12

اگرچه شیائومی 12 برترین مدل پرچمدار این‌ سری نیست، اما در مورد کیفیت نمایشگر چیزی از مدل ایکس کم ندارد. پنل 6.28 اینچی OLED جمع‌وجور دارای وضوح استاندارد 1080×2400 پیکسل، نرخ تجدید قابل تنظیم 120 هرتز، نرخ نمونه برداری لمسی 480 هرتز، سنسور نور محیطی 360 درجه و عمق رنگ 12 بیتی است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند شیائومی 12 و 12 ایکس اولین گوشی‌های هوشمندی باشند که با پنل‌های 12 بیتی به بازار عرضه می‌شوند و باید بتوانند تا 68 میلیارد رنگ را نمایش دهند. گوشی شیائومی 12 همچنین از  قابلیت HDR10+ پشتیبانی می‌کند؛ اما مهم‌تر از همه عاشقان نتفلیکس خوشحال‌اند که این مدل محتواهای دارای Dolby Vision را به راحتی پخش می‌کند. در تست‌های انجام شده مقادیر روشنایی بالایی گزارش شده است؛ به طوری که با تنظیم نوار لغزنده روی حداکثر در حالت دستی، پنل به حداکثر روشنایی 494 نیت می‌رسد. تنظیم حالت روشنایی روی خودکار نیز می‌تواند آن را به 896 نیت افزایش دهد که یک نتیجه عالی برای این گوشی پرچمدار است؛ در این صورت تماشای محتوای مورد نظر در نور شدید خورشید نباید مشکلی ایجاد کند. علاوه بر این، در تست‌های انجام شده دریافتیم که سنسور نور محیطی 360 درجه در همه حالات کاملا پاسخگو است. آیا توجه کرده‌اید که اگر منبع نور روشنی در پشت دستگاه وجود داشته باشد، روشنایی خودکار در برخی از تلفن‌ها تکان نمیخورد؟ خوب، چنین مشکلی در مورد شیائومی 12 وجود ندارد؛ این دستگاه می‌تواند روشنایی خود را بدون توجه به منبع نور تنظیم کند.

بررسی دقت رنگ؛ دلیلی برای خرید شیائومی 12

دقت رنگ با حالت پیشفرض Vivid چندان شگفت‌انگیز نیست زیرا رنگ‌های سفید و خاکستری همگی رنگ مایل به آبی معمولی را دارند. بقیه رنگ‌ها نیز کمی اشباع شده‌اند، اما بسیار زیبا به نظر می‌رسند. رفتن به پیش تنظیم اولیه به شما دقت رنگ فوق‌العاده‌ای می‌دهد. میانگین dE2000 فقط 1.1 است، در حالی که حداکثر dE2000 2.3 است. هردو نتایج استثنایی هستند و حالت اصلی نیز رنگ‌های سفید و خاکستری را میخکوب میکند و در صورتی که بخواهید دمای رنگ را مطابق میل خود تنظیم کنید، شیائومی یک چرخ رنگ با حالت رنگ پیشرفته ارائه می‌دهد.

بررسی کنترل HRR

کنترل HRR در اکثر موارد ساده و موثر است. درواقع این نرم‌افزار فقط دو تنظیم نرخ تازه سازی را به صورت خودکار و سفارشی ارائه می‌دهد. حالت دوم به شما اجازه می‌دهد فرکانس 60 یا 120 هرتز را اعمال کنید؛ در حالی که حالت خودکار حداکثر نرخ تازه سازی 120 هرتز را در هر زمان که نیاز باشد در اولویت قرار می‌دهد. اگر با نمایشگر در تعامل نباشید یا به تماشای ویدیوها در نتفلیکس، YouTube یا در برنامه های پیشفرض گالری بپردازید، سیستم نرخ تازه سازی 60 هرتز را به صورت خودکار ارائه می‌دهد. به طور کلی از آنجایی که گوشی از صفحه نمایش LTPO مانند شیائومی 12 پرو استفاده نمی‌کند، فقط دو مرحله نرخ به روزرسانی 60 هرتز و 120 هرتز را در اختیار شما قرار می‌دهد. متاسفانه تقریبا در همه بازی‌هایی که امتحان شده است، نتوانسته از 60 هرتز عبور کند؛ تنها بازی‌های Sky Force Reloaded و Dead Trigger استثناهایی بودند که از مرز 60 هرتز عبور کردند.

بررسی عملکرد باتری شیائومی 12

گوشی شیائومی 12 تقریبا میانگین ظرفیت باتری را در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار رقیب ارائه می‌دهد. اگرچه باتری بزرگ 4500 میلی آمپر ساعتی برای قطر کوچک 6.28 اینچی بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد، اما متاسفانه استقامت کلی باتری چندان چشمگیر نیست. می‌توان گفت مدت زمان پخش ویدیوی این گوشی تنها جزء رضایت‌بخش باتری می‌باشد که امتیاز کلی 82 ساعت را به خود اختصاص داده است. دیگر گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 در مقایسه با شیائومی 12 قرار گرفتند و همانطور که مشخص است، اکثر مدل‌هایی که از این SoC استفاده می‌کنند امتیاز بهتری با ظرفیت باتری مشابه دارند. حتی سامسونگ Galaxy S22 با باتری 4500 میلی آمپر ساعتی و صفحه نمایش بزرگ‌تر در تمام تست‌ها شیائومی 12 را شکست می‌دهد. می‌توان امیدوار بود که شیائومی عملکرد ضعیف باتری خود را با بروزرسانی نرم‌افزاری برطرف کند، اما در حال حاضر عملکرد باتری شیائومی 12 به عنوان یک پرچمدار چندان جالب نیست.

بررسی سرعت شارژ شیائومی 12

شارژر 67 واتی ارائه شده توسط شیائومی می‌تواند 87 درصد باتری این گوشی را در 30 دقیقه بازیابی کند که ویژگی بسیار جذابی است و بسیاری را نسبت به خرید شیائومی 12 ترغیب می‌کند. در حالی که شارژ کامل حدود 46 دقیقه طول می‌کشد که این مورد تقریبا به زمان 39 دقیقه اعلام شده توسط کمپانی سازنده، نزدیک است. باید به این موضوع اشاره کرد که سطح گوشی هنگام شارژ شدن نسبتا خنک باقی می‌ماند که این به نوبه خود می‌تواند به دلیل طراحی باتری باشد. علاوه بر شارژ سیمی 67 واتی، شیائومی 12 از شارژ بی‌سیم 50 واتی نیز پشتیبانی می‌کند و البته این گوشی از شارژ معکوس با توان 10 وات استفاده نیز بهره‌مند است و دیگر دستگاه‌های هوشمند مانند اسمارت واچ و هدفون‌های بی‌سیم را مانند یک پاوربانک شارژ می‌کند.

بررسی اسپیکرها و کیفیت صدای گوشی شیائومی 12

برای شیائومی 12 از بلندگوهای استریو استفاده شده است. در آزمایش تعادل بین دو بلندگو مشخص شد که بلندگوی بالا کمی در ارائه صدای استریو ضعیف عمل می‌کند؛ در حالی که بلندگوی پایین به میزان قابل توجهی صدای بلندتری را ارائه می‌کند. این گوشی به طور پیشفرض دارای Dolby Atmos فعال است که ممکن است در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما باعث می‌شود صداها در فرکانس‌های بالاتر مخدوش شوند و فرکانس‌های متوسط نیز به طور نامتناسبی تقویت شوند؛ درنتیجه با خاموش کردن حالت Dolby Atmos می‌توانید صدا را به صورت کامل‌تر و متعادل‌تر دریافت کنید.

بررسی سیستم عامل و عملکرد نرم افزاری گوشی شیائومی 12

بررسی گوشی پرچمدار شیائومی

سری 12 شیائومی اولین گوشی‌هایی هستند که با رابط کاربری MUI 13 جدید این شرکت همراه با اندروید 12 عرضه می‌شوند. قابل ذکر است که شیائومی 12 ایکس روی اندروید 11 و MIUI 13 اجرا می‌شود که احتمالا به دلیل چیپست قدیمی‌تر اسنپدراگون 870 است. MIUI جدید از نظر طراحی تفاوت چندانی با نسخه قبلی خود ندارد. بنابراین اگر به طور کلی با MIUI آشنا هستید، پیمایش آن برای شما آسان خواهد بود. تا آنجایی که ویژگی‌های ذاتی اندروید 12 وجود دارد، به نظر می‌رسد که شیائومی در پیاده‌سازی برخی از آن‌ها کوتاهی کرده است. برای مثال داشبورد حریم خصوصی در هیچ کجا یافت نمی‌شود، اما شما می‌توانید بین اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی تقریبی و دقیق با برنامه‌ها یکی را انتخاب کنید.

اگر دانش آموزید و قصد خرید گوشی دارید “راهنمای خرید گوشی مناسب برای دانش آموزان” را از دست ندهید

نشانگر نقطه سبز هنگامی‌که یک برنامه در حال دسترسی به یکی از دوربین‌ها است نیز وجود دارد. به هر حال شیائومی ادعا میکند که MIUI کاملا بازسازی شده است. حتی اگر تنها از طریق رابط کاربری و طراحی آن تشخیص داده نشود، ظاهر و احساس آن دقیقا مانند MIUI 12 است. به علاوه استفاده از فضای ذخیره‌سازی با استفاده از این رابط کاربری بهتر و هوشمندانه‌تر است. به عنوان مثال MIUI 13 قرار است استفاده فعلی پردازنده و رم را پیگیری کند و هرگونه کار غیر ضروری را به تعلیق درآورد تا منابع را آزاد کند و عملکرد روانتری را ارائه دهد.

شیائومی همچنین وعده افزایش راندمان فرایند پس زمینه تا 40 درصد نسبت به نسخه قبلی را داده است. شیائومی می‌گوید در اکثر گوشی‌ها به دلیل مدیریت ناکارآمد حافظه، عملکرد ذخیره‌سازی در 36 ماه به نصف کاهش می‌یابد و اینجا جایی است که MIUI 13 وارد عمل می‌شود و 60 درصد راندمان یکپارچه‌سازی بهتری نسبت به MIUI 12 و رقبای خود ارائه می‌دهد. بهینه‌سازی نهایی که در هسته MIUI انجام می‌شود، مربوط به مدیریت انرژی است؛ به طوری که بهینه‌سازی نسخه جدید باید به کاهش 10 درصدی مصرف انرژی در مقایسه با MIUI 12 منجر شود. MIUI 13 در شیائومی 12 از صفحه نمایش همیشه روشن و تم‌های AOD زیادی پشتیبانی می‌کند که می‌توان برخی از آن‌ها را سفارشی کرد.

اگر قصد خرید گوشی جدید دارید اما بودجه محدودی دارید “راهنمای خرید گوشی سامسونگ: معرفی بهترین گوشی های میان رده اقتصادی اردیبهشت 1401” را بخوانید 

چیزی که قبلا Breathing light نامیده م‌یشد، اکنون در MIUI 13 افکت اعلان نام دارد که می‌تواند به همراه نمایشگر همیشه روشن یا بدون آن کار کند. درواقع این یک نسخه جذاب‌تر از LED اعلان است که از لبه‌های نمایشگر استفاده می‌کند و با رنگ‌هایی که هنگام دریافت اعلان چشمک می‌زنند، خودنمایی می‌کند. از دیگر موارد قابل توجه می‌توان به سنسور اثرانگشت اشاره کرد که عملکردی سریع و ایمن دارد و هیچ شکایتی در مورد آن وجود ندارد. MIUI 13 یک ویژگی جدید ارائه می‌دهد ک به طور خودکار برنامه‌های شما را در دسته‌های مخصوص سازماندهی می‌کند. شما می‌توانید این دسته‌ها را ویرایش کنید یا حتی آن‌ها را به طور کلی غیر فعال کنید. مانند همیشه MIUI تجربه‌ای بسیار سریع و دلپذیر را ارائه می‌دهد؛ بنابراین اگر قبلا از MIUI استفاده کرده‌اید، احساس خوبی خواهید داشت زیرا هیچ تغییر عمده‌ای وجود ندارد و برخی از ترفندهای جزئی به تجربه کلی بهتر کمک می‌کنند. اگر به گوشی های گیمینگ علاقه دارید بررسی کامل گوشی گیمینگ Poco F4 GT را بخوانید.

بررسی سخت‌افزار شیائومی 12

در واقع شیائومی 12 با جدیدترین و بهترین پردازنده کوالکام در سال 2022 عرضه شده که همان اسنپدراگون 8 نسل 1 است که روی هسته 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده است. SoC از یک CPU هشت هسته‌ای متشکل از 1 هسته اصلی Cortex-X2 ساخته شده که فرکانس 3.0 گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. همچنین به کمک سه هسته Cortex-A710 با سرعت 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با سرعت 1.8 گیگاهرتز برنامه‌های مختلف را با سرعت بالایی پردازش می‌کند. پردازنده گرافیکی Adreno 730 نیز کارهای گرافیکی فشرده را به خوبی انجام می‌دهد. پیکربندی حافظه در مجموع از سه عدد تشکیل شده است که شامل 8گیگابایت/128 گیگابایت، 8 گیگابایت/256 گیگابایت و 12 گیگابایت/256 گیگابایت می‌باشد و همگی از فضای ذخیره‌سازی UFS 3.1 استفاده می‌کنند. با وجود اندازه جمع و جور، شیائومی 12 دارای یک پد خنک کننده نسبتا بزرگ است که به دفع گرما کمک می‌کند. شیائومی ادعا می‌کند که این گوشی دارای یک محفظه بخار 2600 میلی‌متر مربع و گرافیت 10000 میایمتز مربع برای کمک بیشتر به محفظه بخار است.

بررسی دوربین، دلیلی برای خرید گوشی شیائومی 12

بررسی دوربین

بزرگترین نقص شیائومی 12 بدون شک دوربین تله فوتو است. اما از جنبه مثبت، این گوشی دارای سخت افزار دوربین خوبی است. سنسور اصلی IMX766 سونی با وضوح 50 مگاپیکسل، پیکسل‌های بزرگ 1.0 میکرومتری با اندازه 1/1. 56 اینچ است. خود سنسور توسط یک لنز 6P که از OIS پشتیبانی می‌کند و دیافراگم f/1.9 را ارائه میدهد، عرضه می‌شود. دوربین فوق عریض که ساخت OmniVsion با شماره مدل OV13B10 است، وضوح 13 مگاپیکسل، 1.12 میکرومتر پیکسل را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن اپتیک‌ها میدان دید 123 درجه و دیافراگم f/2.4 را ارائه می‌دهند. دوربین ماکرو دوربین 5 مگاپیکسلی S5K5E9 سامسونگ با لنز تله فوتو 2 برابر است و از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند. در نهایت ما سنسور 32 مگاپیکسلی Ov32B40 OmniVision را در جلو با دیافراگم f2.4 و پیکسل‌های 0.7 نانومتری داریم.

اپلیکیشن دوربین در شیائومی 12

اپلیکیشن دوربین ساده و آشنا است. ابتدا عملیات اصلی برای تغییر حالت‌ها با استفاده از سایدوایپ کار می‌کند و همچنین به شما اجازه می‌دهد روی حالت‌هایی که میبینید ضربه بزنید تا مستقیما به آنها بروید. سوایپ‌های بالا و پایین برای جابجایی بین دوربین‌های جلو و عقب کار نمی‌کنند و فقط کلید کنار شاتر این کار را انجام می‌دهد. شما می‌توانید با رفتن به تب More و زدن دکمه ویرایش حالت‌ها را در rolodex اصلی اضافه، حذف و تنظیم مجدد کنید و همچنین می‌توانید از منوی تنظیمات به آن دسترسی داشته باشید.

به سری پوکو علاقه دارید “راهنمای خرید گوشی Poco X4 Pro و مقایسه آن با Poco X3 Pro” را بخوانید 

منوی اصلی در انتهای صفحه جایی است که گزینه‌های اضافی به اضافه نماد دسترسی به تنظیمات را پیدا خواهید کرد. در کنار این منو یک سوئیچ حالت فلاش، یک سوئیچ HDR، یک کلید هوش مصنوعی، یک میانبر به لنز گوگل و یک عصای جادویی با جلوه‌های زیبایی و فیلترها را دارید. یک حالت پیشرفته Pro وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن پارامترهای عکسبرداری را تغییر دهید و از آن برای دوربین اصلی و فوق عریض استفاده کنید. حالت شب در هر سه دوربین موجود است و همچنین یک تنظیم حالت شب خودکار در منو وجود دارد که به طور پیشفرض فعال است. گزینه دیگری که توجه را جلب میکند، فوکوس ردیابی چشم است که این گزینه نیز به طور پیشفرض روشن میباشد.

کیفیت عکس شیائومی 12 چطور است؟

از آنجایی که شیائومی 12 یک گوشی پرچمدار است، انتظارات زیادی از دوربین آن می‌رود؛ از این رو در عکس‌های گرفته شده همه چیز واضح به نظر می‌رسد و جزئیات دقیق را می‌توان در تمام قسمت‌های صحنه پیدا کرد. محدوده دینامیکی گسترده است و هیچگونه نویزی در عکس‌ها دیده نمی‌شود. حتی بدون فعال بودن حالت شب، شیائومی 12 تصاویری با کیفیت بالا در شب ارائه می‌دهد. با توجه به محدوده دینامیکی چشمگیر، قطعا مقداری HDR در پس زمینه کار می‌کند. هایلایت‌ها به اندازه کافی متعادل به نظر می‌رسند، در حالی که سایه‌ها مقدار زیادی از جزئیات را نشان می‌دهند. تصاویر به طور شگفت‌انگیزی واضح هستند، کنتراست خوب است و برخلاف عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند، بازتولید رنگ محافظه‌کارانه‌تری را ارائه می‌دهند. مسلما با روشن کردن حالت شب تصاویر حتی بهتر به نظر می‌رسند. در مورد عکس‌های سلفی نیز باید گفت که واقعا خوب به نظر می‌رسند. می‌توان استدلال کرد که شیائومی می‌توانست از نظر وضوح بهتر عمل کند، اما کیفیت کلی خوب است. دوربین جلو همچنین به شرایط نوری بسیار حساس است، زیرا حتی کوچکترین افت نور محیطی باعث کاهش قابل توجه وضوح میشود.

کیفیت فیلم‌برداری با شیائومی 12 چگونه است؟

شیائومی 12 می‌تواند ویدیوهای 4320p@24fps و همچنین 2160p و 1080p را با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. با این حال دوربین فوق عریض روی 2160p@30fps محدود شده است و اگرچه همه ویدیوها به صورت الکترونیکی تثبیت شده‌اند، دو حالت دیگر مانند دوربین اکشن وجود دارد که به جای کیفیت روی تثبیت کننده تمرکز میکنند.

خرید شیائومی 12 تصمیمی درست یا غلط؟
همانطور که در ابتدای این بررسی گفتیم، شیائومی 12 اولین پرچمدار کامپکت این شرکت بعد از Mi 8 است. امروزه قطر 6.28 اینچی شیائومی 12 مورد توجه قرار می‌گیرد. این مدل همچنین دارای یک باتری نسبتا بزرگ 4500 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع سیمی و بی‌سیم است. شما سه دوربین را در قسمت پشتی مشاهده می‌کنید که مجهز به لنز تله فوتو نمی‌باشد. شیائومی 12 همچنین مجهز به جدیدترین پردازنده ساخت کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 می‌باشد و فضایی برای دو بلندگوی استریو کامل ارائه می‌دهد. صفحه نمایش، LTPO2 نیست، اما با این وجود از DolbyVision و HDR10+ پشتیبانی می‌کند و بازتولید رنگ 10 بیتی را ارائه می‌دهد. MIUI 13 نیز عملکردی بسیار عالی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید یک تجربه لذتبخش را با شیائومی 12 در هر زمان دریافت کنید.

نقاط مثبتنقاط منفی
صفحه نمایش منحنی OLED و روشن با نرخ تازه سازی 120 هرتزعمر باتری کاملا ضعیف
یکی از معدود گوشی‌های جمع و جور و ممتازبلندگو‌های استریو نامتعادل
اندروید 12 با رابط کاربری MIUI 13 که عملکرد روان و دلپذیری را ارائه می‌دهدبدون دوربین تله فوتو یا راه حل زوم کافی و خوب

مهکامه بلوچی پور

من مهکامه بلوچی پور هستم فارغ التحصیل رشته گیاهپزشکی و مشغول به حرفه نویسندگی. در رشته تیراندازی با کمان هم به صورت حرفه ای کار میکنم و باید بگم که تیراندازی عضو مهمی از زندگی منه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا